Ga naar inhoud

Recensie - Ontboezemingen Verdwenen?


Recommended Posts

Beste Repers,

 

Ik merk dat mijn recensie van Ontboezemingen verdwenen is. Ik vind dat een zeer nare ontwikkeling. Ik tracht toe te lichten waarom.

 

Aangaande de afsluiting van mijn recensie: "Diegene bij wie dit boek geen snaar raakt is immers hoogstwaarschijnlijk een psycho- of sociopaat."

 

Dat is een stijlfiguur, een zogenaamde hyperbool. Een extreem overdreven uitlating die dient om een mening kracht bij te zetten. De meeste mensen begrijpen zoiets. Wat helpt is nadenken voor men begint te reageren. "Meent de schrijver van dit artikel dat nu echt letterlijk?"

 

Aangaande mijn Adolf Hitler reactie op iemand die zich aangesproken voelde:

 

Al enkele jaren is het zo dat mensen zich zeer snel aangesproken voelen, vooral op het internet. Dat soort mensen kaapt als het ware zo'n uitspraak als die waarmee ik mijn recensie afgerond heb, trekken ze uit de context en blazen dat op.

 

(Interessant leesvoer daaromtrent: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1302662/People-joke--IS-offensive.html)

 

Ik vind net dat vrij onsmakelijk en mijn reactie aangaande Hitler was een nog grotere overdrijving. Ik snap dat sommige mensen daar ook de humor niet van inzien. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet grappig mag vinden.

 

Al een tijd wordt er op de Reep af en toe aangehaald dat mensen zich er niet thuis voelen en dat ze de Reep achter zich laten. Ik ben ervan overtuigd dat één van de redenen daarvan is dat er weinig gerelativeerd wordt, dat enkele personen het forum gebruiken om met dit soort reacties vooral over zichzelf en/of hun persoonlijke moraal te spreken. Zure reacties, zonder humor, zonder begrip, die meestal in vrij harde taal worden gevoerd.

 

Dat is zeer spijtig voor de zwijgende meerderheid. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat die mijn recensies smaakt én mijn humor begrijpt. Meer nog: ik heb al twee mails mogen ontvangen waarin staat dat de schrijvers ervan mijn afsluiting én zelfs mijn reactie daarop konden smaken.

 

Dat een recensie weggehaald wordt omdat een klein percentage van De Reep iets niet begrijpt en/of aanstoot neemt, gaat voor mij te ver. Het zijn dat soort acties die de enkele zure repers sterken in hun heilige oorlog en die de meer gematigde, begripvolle mensen wegjagen.

 

Ik had nooit gedacht dat het zo ver zou komen maar ik ga weg van de Reep. Wie mijn recensies wil lezen zal dat nu exclusief op mijn blog of op de andere sites waar die verschijnen moeten doen.

 

Veel plezier, no hard feelings, maar dit gaat er over voor mij. Het ga jullie goed!

 

PS: Er werd ergens aangehaald dat ik dit soort dingen zou doen om meer hits te krijgen. We spreken over een draadje op de Reep. Welk verschil zou dat maken? 40 mensen die de draad aanklikken ipv 30? Daar houdt ik me niet mee bezig. Meer nog: als ik meer hits op mijn site wil dan zou ik enkel links plaatsen.

 

PPS: Dat ik mijn recensies in het geheel plaats heeft verschillende redenen. Toen ik daar (vijf à zes jaar geleden denk ik) mee begon was dat de gewoonte. De gedachte daarachter was, meen ik, dat de Reep dient om over strips te praten en niet om mensen naar je site te lokken.

 

Een tweede reden is dat men zo kan kiezen om ze wel of niet te lezen. (Dat in tegenstelling tot wanneer ik ze in "Strip van de dag" of iets dergelijks zou zetten. Wie ze niet kan smaken hoeft ze zo niet aan te klikken en er zo op geen enkele manier mee geconfronteerd worden. Meer nog: als je ze niet leest kan je je er niet aan storen of je erdoor beledigd voelen en er door een zure commentaar ook niet voor zorgen dat er mensen in een kramp schieten, de recensie verwijderen en daardoor een hele hoop mensen die ze wel willen lezen iets ontzeggen

 

PPPS: Ik las ook ergens dat ik elke strip een pareltje vind. Dat is niet zo. Elke strip die ik bespreek vind ik echter goed tot zeer goed. Ik schrijf geen recensies die dingen afbreken. Ten eerste omdat ons geliefde medium vrij kwetsbaar is en ik niet aan de poten ervan wil zagen, ten tweede omdat ik dat te makkelijk vind (negatieve recensies gaan vaak meer over de recensent dan over het besprokene en ten derde omdat ik niet betaald wordt om dit te doen en dus zelf kan kiezen om het leuk te houden. (Betaalde recensenten moeten nu eenmaal bepaalde strips bespreken. Ze kunnen niet rond de nieuwe Brecht Evens of XIII om maar iets te zeggen en als die slecht is moeten ze dat uiteraard wél kunnen zeggen.)

 

Ik bespreek zo'n 20 strips per jaar. Van de 500 of zo die er uitkomen. Ik vind het geen rare gedachte dat 10% van alles wat uitkomt goed zou kunnen zijn.

Link naar reactie

Peter,

 

Ik weet niet waarom je recensie weggehaald is? Wat ik wel weet is dat het jammer is dat je je handdoek in de ring gooit. Bij alles wat er geschreven wordt heb je voor- en tegenstanders. Het is aan ieder te bepalen of ze het wel of niet willen lezen. En als sommigen iets op een andere manier lezen kun je dat toelichten, zoals je hierboven doet. Door er nu helemaal mee op te houden doe je jezelf te kort en ook de mensen die er plezier aan beleven. Het is jouw keuze, maar ik zou er nog eens over nadenken.

Link naar reactie

Gisteren liet een uitgever me weten dat het nu ook wel voor het laatst was dat hij de reep bezocht. Het ging natuurlijk over de discussie van misnoegde kopers tegen uitgevers. Het was nochtans geen uitgever die werd genoemd.

Link naar reactie

Gisteren liet een uitgever me weten dat het nu ook wel voor het laatst was dat hij de reep bezocht. Het ging natuurlijk over de discussie van misnoegde kopers tegen uitgevers. Het was nochtans geen uitgever die werd genoemd.

Dat vind ik vreemd en een gemiste kans. Een uitgever kan toch juist meer inzicht geven in zo'n discussie? Ik zou heel graag een kijkje in de keuken willen hebben bij een uitgever. En aan de andere kant kan de uitgever misschien weer leren van hetgeen er speelt bij de consument.

Link naar reactie

Gisteren liet een uitgever me weten dat het nu ook wel voor het laatst was dat hij de reep bezocht. Het ging natuurlijk over de discussie van misnoegde kopers tegen uitgevers. Het was nochtans geen uitgever die werd genoemd.

 

Ik zou als uitgever juist op de hoogte willen blijven van wat er bij de diverse lezers leeft. Zeker niet zelf aan discussies deelnemen, alleen lezen. 

 

Dan merk je bv. dat er mensen die heel zwaar tillen aan onafgewerkte series, terwijl er anderen zijn die er niet zo mee zitten.

Link naar reactie

Dat vind ik vreemd en een gemiste kans. Een uitgever kan toch juist meer inzicht geven in zo'n discussie? Ik zou heel graag een kijkje in de keuken willen hebben bij een uitgever. En aan de andere kant kan de uitgever misschien weer leren van hetgeen er speelt bij de consument.

Gek genoeg is dat niet het geval. Daar zijn te veel precedenten van. Een keer de consument een bepaald beeld heeft gevormd, al dan niet overeenkomend met de realiteit, wordt daar niet meer van afgeweken. De tussenkomst van een uitgever komt dan over als verdacht of enkel om de consument te paaien.

Er zijn veel uitgevers die dit forum lezen, hoor, hele grote zelfs, maar bitter weinig voelen zich geroepen om te reageren.

Link naar reactie

Dat een recensie weggehaald wordt omdat een klein percentage van De Reep iets niet begrijpt en/of aanstoot neemt, gaat voor mij te ver.

 

Ik krijg het gevoel dat het censureren van aanstootgevende posten wel wat beter kan. Het censureren an sich jaagt meer mensen weg dan de discussies zelf. 

 

Vervang aanstootgevende teksten door een XXXXXXXX o.i.d., maar haal geen hele draadjes weg en ook geen hele posten. 

Link naar reactie

Gek genoeg is dat niet het geval. Daar zijn te veel precedenten van. Een keer de consument een bepaald beeld heeft gevormd, al dan niet overeenkomend met de realiteit, wordt daar niet meer van afgeweken. De tussenkomst van een uitgever komt dan over als verdacht of enkel om de consument te paaien.

Er zijn veel uitgevers die dit forum lezen, hoor, hele grote zelfs, maar bitter weinig voelen zich geroepen om te reageren.

Dat snap ik ook. Maar toch zou ik persoonlijk graag eens sparren over dit soort onderwerpen met (een) uitgever(s). Lijkt mij een win-win situatie.

Link naar reactie

Ik krijg het gevoel dat het censureren van aanstootgevende posten wel wat beter kan. Het censureren an sich jaagt meer mensen weg dan de discussies zelf. 

 

Vervang aanstootgevende teksten door een XXXXXXXX o.i.d., maar haal geen hele draadjes weg en ook geen hele posten. 

Nee, dat kun je niet doen. Je mag niet ingrijpen in andermans teksten.

Ik vind dat ronduit xxxxxx. En die Peter Moerenhout is een xxxxxxx, maar ik zal hem erg missen op De Reep!

Ik hoop dan ook dat hij zich bedenkt en zegt dat het maar om te lachen was dat hij weg ging.

De man is absoluut een meerwaarde voor De Reep. xxxxxxx nog aan toe!!!

Link naar reactie

@Peter, ik heb je recensie gelezen en het is een boek dat ik absoluut niet ga lezen omdat ik weet dat het niet mijn ding is.

 

En ik stoor me uiteraard niet aan je finale opmerking, ik heb al wat internet meegemaakt en ik stoor mij niet meer aan 'pikuren' en straffe uitspraken.

Ik heb echter wel gemerkt dat er veel mensen hier zijn die er zich wel aan storen en het direkt ernstig nemen. Ik behoud mijn pikuren dus voor degenen van wie ik weet dat ze er tegen kunnen ;)

 

En ga om zo een zaak niet lopen.

Link naar reactie

Ik begrijp trouwens de commotie niet, in elk forum wordt er gewist, zo ook bij reacties op kranten-sites en de VRT of gelijk waar. Zelfs op Reddit.

 

Als Peter er van uitgaat dat iedereen hier een dik vel heeft voor z'n grappen en hyperbolen dan moet hij zelf ook maar een dik vel kweken lijkt me, omgekeerd verdraagt hij blijkbaar niets.

Link naar reactie

Ik begrijp trouwens de commotie niet, in elk forum wordt er gewist, zo ook bij reacties op kranten-sites en de VRT of gelijk waar. Zelfs op Reddit.Als Peter er van uitgaat dat iedereen hier een dik vel heeft voor z'n grappen en hyperbolen dan moet hij zelf ook maar een dik vel kweken lijkt me, omgekeerd verdraagt hij blijkbaar niets.

Het gaat daar niet om. Als je die discussie las dan werd ik zielig genoemd en dergelijke meer en daar heb ik zelfs niet op gereageerd omdat het me niet raakt. Het gaat om het klimaat dat zo hier (en idd ook op veel andere fora) in stand gehouden wordt.

 

Als je kiest om iets te verwijderen dan kies je sowieso partij. Ik kan nog begrijpen dat bijvoorbeeld die comment aangaande Hitler verwijderd zou worden, maar niet een hele draad en zeker niet een volledige recensie.

 

Het gaat erom dat er in dit geval te snel, te krampachtig en te veel gecensureerd wordt als reactie op enkele klagers die nog niet eens klaagden omdat er iets te klagen viel per se, maar omdat er iets niet begrepen werd.

 

Ik neem aanstoot aan vele dingen, ik neem bijvoorbeeld aanstoot aan het feit dat mensen niet meer nadenken of relativeren voor ze zichzelf persoonlijk als voorvechter van één of andere moraal gaan opwerpen. Ik laat die mensen echter hun mening hebben. Ik klaag niet, ieder zijn gedacht. Ik heb zelfs respect voor hun mening en ga soms in discussie.

 

Maar als er dan dingen verwijderd worden omdat een enkeling er geen weg mee weet, dan gaat dat te ver. Als iedereen over alles zijn gedacht zegt of erover klaagt, waarna de inhoud verwijderd wordt, dan zal het forum veel leger zijn.

 

Lees dat artikel eens, waar ik naar linkte. Die man legt het veel beter uit dan ik.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1302662/People-joke--IS-offensive.html

 

Het gaat er ook om dat ik werk steek in die dingen, en in het volledig posten ervan op het forum, en dan is dat zeer onaangenaam dat dat verwijderd wordt.

 

Meer nog: ik begrijp dat er soms commentaren verwijderd moeten worden, maar dan enkel dingen die echte verwijten of echt racisme zijn. Ik zou zeker geen dingen weghalen die draaien om iets dat verkeerd begrepen worden. Zo leg je zelfs verheldering daaromtrent lam. Een discussie is goed op zijn tijd. En de betrokken partijen kunnen zo nader tot wederzijds begrip komen.

 

In het kort: het verwijderen van die ene reactie zou ik nog begrijpen, ondanks het feit dat ik dat dan ook zelf weer aanstootgevend en onterecht zou vinden, maar het verwijderen van de hele draad en recensie vind ik er volledig over. De hedendaagse klaagcultuur en de reactie daarop, namelijk het verwijderen van alles wat afwijkt, zorgt ervoor dat die cultuur in stand gehouden wordt.

Link naar reactie

Maar als er dan dingen verwijderd worden omdat een enkeling er geen weg mee weet, dan gaat dat te ver. Als iedereen over alles zijn gedacht zegt of erover klaagt, waarna de inhoud verwijderd wordt, dan zal het forum veel leger zijn.

We hebben ook een geen-politiek en anti-Godwin regel op het forum

Link naar reactie

Ook even een kleine correctie for the record. Peter Moerenhout noemde iedereen met de mening van Ben 'erger dan Hitler'. Waarop zijn opmerking zielig werd genoemd.

 

Wat mij betreft is dit geen geval van SJW, geen geval van niet kunnen lachen met een grapje, geen geval van klaagcultuur. Het is simpelweg het verschil tussen op de man en op de bal spelen.

Link naar reactie

We hebben ook een geen-politiek en anti-Godwin regel op het forum

 

Begrijpelijk, maar dan zou je je moeten beperken tot opmerkingen die echt van het Godwin principe getuigen en gemeend zijn. Mijn opmerking was net een ironische verwijzing ernaar. Zo van: ik vind dit een non-discussie, laten we maar meteen over Hitler beginnen.

 

Het verandert ook niets aan het punt dat dan enkel de reactie en niet de hele recensie verwijderd zou moeten worden.

Link naar reactie

Ook even een kleine correctie for the record. Peter Moerenhout noemde iedereen met de mening van Ben 'erger dan Hitler'. Waarop zijn opmerking zielig werd genoemd.

 

Wat mij betreft is dit geen geval van SJW, geen geval van niet kunnen lachen met een grapje, geen geval van klaagcultuur. Het is simpelweg het verschil tussen op de man en op de bal spelen.

 

Yncke, beetje uit de context, en daarom moeilijker voor mij om te rechtvaardigen, maar kom, de draad is weg. :-) Ik vond de reactie van Ben een geval van SJW niet alles wat erna kwam. Ik heb er nog een schep bovenop gedaan om de absurditeit ervan aan te halen.

Link naar reactie

Eigen schuld Peter..erger dan Hitler mag jij om kunnen lachen..het is een onbeschofte en domme opmerking, evenals jou zelf betitelde hyperbool aan het einde va je recensie. Als de bal jou kant opvalt dan is het niet leuk meer blijkbaar. Adieu.

 

Ik neem er persoonlijk aanstoot aan dat je niet de vorige draad hebt kunnen lezen en vermoedelijk ook niet deze hele draad gelezen hebt alvorens je reageert. Kan deze reactie verwijderd worden aub? :e002:

 

Nee serieus. Nogmaals: men mag mij persoonlijk aanvallen, geen problemen mee, maar je lijkt niet echt gelezen of begrepen te hebben waar het mij om te doen is. Het is me te doen om het laten staan van zoiets. Het laten staan van een discussie waarin "de bal mijn kant opvalt."

 

Ik ben er net tegen dat ze weggehaald is, tevens omdat de bal ook mijn kant kan en moet opvallen af en toe. En daar moet dan over gepraat kunnen worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...