Jump to content

René Hausman Overleden

Recommended Posts

Guest Kameraad Mauser
Posted

Verdomme, blijkbaar niet enkel de muziekindustrie, maar ook in stripland.

Jammer. Mooie illustraties al die jaren van deze Ardennois.

Guest Kontiki
Posted

Zijn laatste strip, de hommage aan Chlorophyl, staat momenteel nog ongelezen op mijn boekenplank.

Posted

Is die al uit? Waarschijnlijk alleen in het Frans. Of ook in het Nederlands?

Enkel in het Frans net als zijn voorlaatste album Capitaine Trèfle (waarin ik nog een dedicace van hem heb kunnen strikken :e005: ).

Guest Kontiki
Posted

Enkel in het Frans net als zijn voorlaatste album Capitaine Trèfle (waarin ik nog een dedicace van hem heb kunnen strikken :e005: ).

Daarbovenop is er nog een Getekend-album niet vertaald: Le Chat qui Courant sur les Toits. In vertaling was hij helaas al eerder van ons heengegaan. 

Posted

Ik zat op de verkeerde computer :e008:  . Dank je wel.

Of het in Spirou is verschenen, is moeilijker uit te zoeken.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Guest Kontiki
Posted

Chlorophyl was eigenlijk een reeks die in Kuifje liep.

Posted

Ik verwar altijd met Snoesje. Maar ik denk dat er toch ook een Chlorofyl in Robbedoes verscheen.

Tegenwoordig is het allemaal De Grote Verwarring, natuurlijk: al die uitgevers zitten min of meer onder dezelfde paraplu. Of de reeksen verschijnen onder andere paraplu's, zoals die Frommeltje en Viola's. Je zou de integrale in het NL bij Dupuis verwachten. Niets van.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Guest Kontiki
Posted

Je moet de geschiedenis niet telkens willen veranderen omdat jij je het verkeerd herinnert, hé.

Posted

Enkele foto's van ons bezoek aan Hausman,toen we bij hem op bezoek waren voor Brabant Strip Magazine.

Waaronder een portret (dat Hausman zelf schilderde) van zijn grootmoeder,die hem allerhande verhalen en legendes vertelde.

Het interview is terug te lezen in magazine 185,uit 2011.

post-88-0-26773500-1461865934_thumb.jpg

post-88-0-48237100-1461865949_thumb.jpg

post-88-0-95225800-1461865960_thumb.jpg

post-88-0-53429700-1461865970_thumb.jpg

post-88-0-31215400-1461865983_thumb.jpg

post-88-0-19163800-1461865994_thumb.jpg

Guest Kameraad Mauser
Posted

Op de mainstream zenders moet je al helemaal niet rekenen om ook maar iets van cultureel nieuws te ontvangen. Tenzij het gaat over K3 en andere drek.

Posted

Op de RTBF (radio) wel een nieuwsitem. Maar dat is typisch, Onder de taalgrens is er altijd meer aandacht voor strips in de media. Als het geen Jommeke, Suske en Wiske, of BV strip is, kennen ze het niet. Bvb wel aandacht voor de stickeractie van het Rode Kruis met de Rode Ridder.

Of kijk naar de Metro in de treinstations. In de groene (franstalig) steevast elke week een volle pagina over strips, in de blauwe (nederlandstalig) af en toe een verdwaald artikeltje.

René Hausman. Begonnen en geëindigd bij Macherot...

Posted

Mooie hommagetekening van Jan Bosschaert:

13118858_813478605450560_679438505350922

Is geen pas gemaakte hommage. Deze tekening werd al in 1996 gepubliceerd in het kinderboek van Marc de Bel, getiteld 'Malus'. Is idd een heel mooie illustratie !

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Posted

Op de RTBF (radio) wel een nieuwsitem. Maar dat is typisch, Onder de taalgrens is er altijd meer aandacht voor strips in de media. Als het geen Jommeke, Suske en Wiske, of BV strip is, kennen ze het niet. Bvb wel aandacht voor de stickeractie van het Rode Kruis met de Rode Ridder.

Of kijk naar de Metro in de treinstations. In de groene (franstalig) steevast elke week een volle pagina over strips, in de blauwe (nederlandstalig) af en toe een verdwaald artikeltje.

René Hausman. Begonnen en geëindigd bij Macherot...

Was op de waalse tv : la une