Ga naar inhoud

Jean-Luc Vernal Overleden


Gast Kontiki

Recommended Posts

Op 15 januari is Jean-Luc Vernal overleden. Hij heeft nogal wat strips geschreven (Jugurtha, Ian kaledine, Dwaaskop, Pokervrouw,...) en was van 1979 tot 1988 hoofdredacteur van het weekblad Kuifje.

Link naar reactie

Toch wel. In het Frans.

Nu is er in het NL ook eentje, maar het is erg summier:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Luc_Vernal

 

Hierbij doe ik een oproep aan zijn liefhebbers om het uit te werken. Het beginnetje is van mij, maar ik ken hem niet goed genoeg om ermee door te gaan.

 

PS: vertaal niet gewoon de Franse pagina, want bij Wikipedia kunnen ze dat niet uitstaan. Stom, vind ik, want het betekent dat een onderwerp in elke taal blijkbaar anders is.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Tgoh, met 100%zekerheid kan ik dat niet zeggen, maar ik heb ooit Ferry eens gehoord toen hij zich daaromtrent liet ontvallen. Een van de studenten stripatelier vroeg eens waarom hij niet meer verder werkte aan de Kaledine reeks...

Kontiki  kan daar wellicht nog beter op antwoorden. Indien hij dat wenst.

Link naar reactie

Veel goeds over Vernal heb ik eigenlijk nog niet gelezen:

 

Tussen Ferry en Vernal liep het niet goed. Maar ook Tibet en Delaby hadden geen hoge dunk van Vernal. Elders las ik nog dat Vernal vooral van zijn hoofdredacteurschap misbruik maakte om zoveel mogelijk van zijn zelf geschreven scenario's in Kuifje te laten opnemen.

Enkele citaten van tinternet:

 

"Met scenarist Jean-Luc Vernal, ooit nog hoofdredacteur van Kuifje, werkte Delaby samen voor de reeks Bran. Vernal duldde echter geen tegenspraak en werd door Delaby omschreven en afgeschreven als een dominante man. "

 

"...de weerzin die Tibet zijn hele leven gevoeld heeft voor de hoofdredacteur van Kuifje, de Brusselaar Jean-Luc Vernal, auteur van onder meer Ian Kalédine en Jugurtha. Hun verhouding bleef onderkoeld, strikt zakelijk en had niks vandoen met de oude vriendenclub die oorspronkelijk de sucsessen van het weekblad aaneen had geregen."

Link naar reactie

Hijzelf had er een andere visie over natuurlijk.

Ik citeer een zekere Joel, een kennis van de overledene (op ACTUABD):

 Il s’était écarté de la BD au milieu des années 90 après de sombres complots initiés par quelques auteurs.... Jean Luc m’avait expliqué les tenants et aboutissants de cette période .... Je l’avais contacté il ya quelques années sur Face Book pour parler du journal tintin, j’avais l’impression qu’il avait occulté cette période, mais qu’il était content d’en reparler et d’évoquer son ami Franz

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...