Ga naar inhoud

Onderzoek naar de wens, de behoefte en de haalbaarheid van een ‘Dag van de Strip’


Bart Proost

Recommended Posts

Ik heb dat zien passeren op facebook.

 

Heel het opzet van dat onderzoek vind ik al bizar. 158 respondenten (waarvan toch maar 101 op de belangrijkste vraag antwoorden) uit de incrowd van Strip Turnhout en bij uitbreiding de stripwereld. Die krijgen de vraag of een Stripdag relevant is. Je moet al een behoorlijk cynische stripliefhebber/maker zijn om te zeggen dat dat niet relevant is zeker?

 

Conclusie 1: "Er is een grote bereidheid en interesse van de stripsector in de participatie aan een ‘Dag van de Strip’."

 

Not shit, Sherlock.

 

De vraag moet m.i. niet zijn of de sector interesse heeft in een dergelijk initiatief. Dat is als vragen aan een bakker of er interesse is in een dag van het brood. De vraag is of het publiek er interesse voor heeft.

 

In dit opzicht is enkel conclusie 6 van belang: "De cruciale factor voor slagen of falen is de mate waarop het evenement erin zal slagen om breed te mobiliseren, en daaraan een onweerstaanbare propositie te koppelen. ‘Meedoen aan de Dag van de Strip levert je als deelnemer... op.’ Nieuwe klanten, een vernieuwd netwerk, goesting, nieuwe ideeën, dynamiek."

 

Waarom werd dan niet onderzocht of er een breed draagvlak is voor een dergelijke Stripdag, door onderzoek te doen bij het publiek, eerder dan bij de organisatie? Misschien heeft de enquête wel eerder een mobiliserend doel? Ook goed dan, maar dan kan je er niet al teveel conclusies aan ophangen.

 

Bijkomend, en dit is dan misschien cynisch van mezelf, maar een wetenschappelijk onderzoek waarbij de onderzoeker zijn eigen ervaring roemt en een opiniestuk (!!!!) van zichzelf als één van de uitgangspunten van het onderzoek neemt en het zelfs als bijlage toevoegt, dat ruikt naar zelfverheerlijking.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Zo, dat is een serieus onderzoek! Goede openingszin ook: De strip zou hier in Vlaanderen van zijn imago ‘redelijk achterlijk entertainment voor en door debielen’ af moeten. :e007:.

 

Inderdaad wel opvallend dat vooral de incrowd werd ondervraagd...

 

En dan de immense kosten voor zo'n dag... wie gaat dat betalen? Standaard en Ballon natuurlijk, want de kleinere uitgevers en stripmakers kunnen hooguit € 250 voor een marktkraam betalen. Dan wordt het lastig, alhoewel ik wel geloof dat er zo'n pak geld nodig is om zo'n dag te laten slagen (zonder enige garantie dat het lukt trouwens...). Of gaat Stripgids zijn subsidie hier aan besteden?

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
3 uren geleden, eriktex zei:

Zo, dat is een serieus onderzoek! Goede openingszin ook: De strip zou hier in Vlaanderen van zijn imago ‘redelijk achterlijk entertainment voor en door debielen’ af moeten.

 

Ik heb het daar lastig mee. In welk milieu moet je je al bevinden om geconfronteerd te worden met dat zogezegde imago? En hoe geloofwaardig zijn de bevindingen van diezelfde persoon dan nog?

Link naar reactie

Waarom moet er nu weer iets nieuws uitgevonden worden? Doe dat toch gewoon samen met het immens grote stripfeest in Brussel. Dat is al een weekend van de strip! Ik begrijp nog steeds niet waarom een uitgeverij als Standaard daar niet te vinden is (of waarom ze op geen enkele stripbeurs te vinden is).

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

 

Ik heb het daar lastig mee. In welk milieu moet je je al bevinden om geconfronteerd te worden met dat zogezegde imago? En hoe geloofwaardig zijn de bevindingen van diezelfde persoon dan nog?

Ik zou dat enkel zien als een opmerkelijke openingszin om de aandacht van de lezer te trekken. Want het hele rapport uitlezen vergt nogal veel van de huidige twitter-generatie... Maar het woord debiel is opvallend, in NL mag je enkel nog spreken van mensen met een verstandelijke beperking.

 

Ik voel me niet aangesproken hoor, maar het slaat natuurlijk vooral op Vlamingen :D:D:D.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Met cijfertjes en grafieken je theorie ondersteunen levert mijn inziens niet echt veel op. Er zal altijd een levensgroot ravijn blijven gapen tussen praktijk en theorie. Of beter gezegd de beste stuurlui staan hier in dit geval aan wal. Wat debielen betreft, dat valt best nog mee vind ik. Hier blijkt uit dat de Vlamingen nog een stripcultuur hoe klein ook kunnen omarmen. Iets wat in Nederland helemaal ontbreekt. Stripcultuur bedoel ik dan, niet het omarmen; 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom B zei:

Waarom moet er nu weer iets nieuws uitgevonden worden? Doe dat toch gewoon samen met het immens grote stripfeest in Brussel. Dat is al een weekend van de strip!

Omdat je dan geen stuurgroep op kun richten voor de stakeholders en zelf geen subsidie aan kunt vragen.

 

7 uren geleden, Tom B zei:

Ik begrijp nog steeds niet waarom een uitgeverij als Standaard daar niet te vinden is (of waarom ze op geen enkele stripbeurs te vinden is).

Meer Nederlandstalige inbreng zou inderdaad een goede zaak zijn en de Standaard uitgeverij is inderdaad het meest in het oog springende gat dat er in dat festival zit. 

Link naar reactie
21 uren geleden, Kristof Berte zei:

Ik heb dat zien passeren op facebook.

 

Heel het opzet van dat onderzoek vind ik al bizar. 158 respondenten (waarvan toch maar 101 op de belangrijkste vraag antwoorden) uit de incrowd van Strip Turnhout en bij uitbreiding de stripwereld. Die krijgen de vraag of een Stripdag relevant is. Je moet al een behoorlijk cynische stripliefhebber/maker zijn om te zeggen dat dat niet relevant is zeker?

 

Conclusie 1: "Er is een grote bereidheid en interesse van de stripsector in de participatie aan een ‘Dag van de Strip’."

 

Not shit, Sherlock.

 

De vraag moet m.i. niet zijn of de sector interesse heeft in een dergelijk initiatief. Dat is als vragen aan een bakker of er interesse is in een dag van het brood. De vraag is of het publiek er interesse voor heeft.

 

In dit opzicht is enkel conclusie 6 van belang: "De cruciale factor voor slagen of falen is de mate waarop het evenement erin zal slagen om breed te mobiliseren, en daaraan een onweerstaanbare propositie te koppelen. ‘Meedoen aan de Dag van de Strip levert je als deelnemer... op.’ Nieuwe klanten, een vernieuwd netwerk, goesting, nieuwe ideeën, dynamiek."

 

Waarom werd dan niet onderzocht of er een breed draagvlak is voor een dergelijke Stripdag, door onderzoek te doen bij het publiek, eerder dan bij de organisatie? Misschien heeft de enquête wel eerder een mobiliserend doel? Ook goed dan, maar dan kan je er niet al teveel conclusies aan ophangen.

 

Bijkomend, en dit is dan misschien cynisch van mezelf, maar een wetenschappelijk onderzoek waarbij de onderzoeker zijn eigen ervaring roemt en een opiniestuk (!!!!) van zichzelf als één van de uitgangspunten van het onderzoek neemt en het zelfs als bijlage toevoegt, dat ruikt naar zelfverheerlijking.

Jij wint vandaag het internet. 

+ 65,5

 

Ik vrees nu wel dat je nooit meer een positieve recensie in stripgids gaat krijgen :e005:

Link naar reactie
21 uren geleden, eriktex zei:

En dan de immense kosten voor zo'n dag... wie gaat dat betalen? Standaard en Ballon natuurlijk, want de kleinere uitgevers en stripmakers kunnen hooguit € 250 voor een marktkraam betalen. Dan wordt het lastig, alhoewel ik wel geloof dat er zo'n pak geld nodig is om zo'n dag te laten slagen (zonder enige garantie dat het lukt trouwens...). Of gaat Stripgids zijn subsidie hier aan besteden?

 

 

9 uren geleden, Tweetie zei:

Omdat je dan geen stuurgroep op kun richten voor de stakeholders en zelf geen subsidie aan kunt vragen.

 

Beide zijn zinnig.

Maar als dit onderzoek er voor zorgt dat er subsidies komen voor een groots opgezet evenement met veel zichtbaarheid en outreach naar de doelgroep, dan kan het wel positief zijn. Dat kleine uitgeverijen, veelal hobby uitgeverijen, geen geld hebben om hier aan deel te nemen, is wel duidelijk. Dat ze straks niet afkomen met, ja maar je moet wel mee investeren in de sector hé. Dat kan, maar daar zijn per slot van rekening nou net sector subsidies voor.

 

Ik ben maar bang dat men hier weer meent te denken dat strips kunst zijn en dat als ze er een pedant spektakel van maken, de serieux er voor zal zorgen dat het meer aanvaard zal worden. Maar volgens mij moeten we meer debielen (sic) zien te vinden die wél strips kopen dan een clubje turtlenecks met geschoren hoofd en montuur dat breder is dan de brilglazen een cava avondje te geven tussen de zeefdrukken van onverkochte kunstwerkstrips.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Gast robot zei:

Jij wint vandaag het internet. 

+ 65,5

 

Ik vrees nu wel dat je nooit meer een positieve recensie in stripgids gaat krijgen :e005:

Tsjah, ik vrees dat de politieke wetenschapper in mezelf even de bovenhand nam :)

 

Versta mij niet verkeerd he, ik heb niets tegen een Stripdag, integendeel. Goed idee, veel kans op positieve publiciteit voor de sector.

 

Alleen weet ik maar al te goed hoeveel tijd en werk er in dergelijke enquêtes kruipen. Tijd en werk die misschien beter geïnvesteerd waren in de feitelijke organisatie van een Stripdag?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Koen zei:

Stel je voor dat men meent te denken dat strips geen kunst zijn. 

Strips zijn geen kunst, het is een kunde. An art is niet hetzelfde als Art.

 

Er is overigens ook helemaal niets mis met kunst os strips die kunst zijn. Integendeel. Graag zelfs. Ik lees ze zelf ook af en toe.

 

Maar we gaan 'de strip' niet redden met een saint amour voor strips in een select gezelschap en een pedante houding naar Jommeke of fc de kampioenen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Kristof Berte zei:

Tsjah, ik vrees dat de politieke wetenschapper in mezelf even de bovenhand nam :)

 

Versta mij niet verkeerd he, ik heb niets tegen een Stripdag, integendeel. Goed idee, veel kans op positieve publiciteit voor de sector.

 

Alleen weet ik maar al te goed hoeveel tijd en werk er in dergelijke enquêtes kruipen. Tijd en werk die misschien beter geïnvesteerd waren in de feitelijke organisatie van een Stripdag?

Of in het stellen van de juiste vragen. Beste 'debiel' (sic) waarom leest u geen strips? Wat houdt u tegen om strips te kopen? En wat kunnen we doen om ons product door u te laten kopen?

 

Coca cola en Dash houden zich bezig met die vragen, niet of er een dash dag moet komen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

In postmoderne tijden is het bon ton om ervoor te zorgen dat strips helemaal niet gerelateerd zijn aan hetgeen wat moet doorgaan voor hedendaagse kunst.

Strips en illustratie zijn inderdaad iets anders. Maar geen kunst. Het sluit aan bij de klassieke schilderkunst. Maar dat is het dan ook. Film kan ook. Maar geen kunst.

Link naar reactie

Gast Robot is een liefhebber van strips. Ik ben begonnen met jommeke, lees wel eens een thorgal en heb onlangs zowel brodeck als de zwerver van de saegher gekocht. Iets minder aannames over mijn smaak en pogingen tot demonisering van mijn persoon zou onze fijne discussie geen kwaad kunnen.

 

Dit gezegd zijnde, literatuur is geen kunst. Het is een kunde. Maar er zijn zeer zeker mooie kunstvormen in de literatuur.

Tekenwerk is geen kunst. Het is een prachtige kunde.

 

Maar als je 'kunst' bekijkt als 'de kunst om iets te maken' en niet als 'uitsluitend een expressievorm die nog niet door iemand anders in die vorm gedaan is' dan ben ik akkoord dat het kunst is.

 

In dat geval is Rubens, Marquez, Larcenet en lennon&McCarthy te beschouwen als de top van de kunstwereld.

 

Maar vind K3, jommeke, kruistocht in spijkerbroek en de prints van Van Gogh even waardevol. 

Link naar reactie
41 minuten geleden, Koen zei:

 

Kunst wekt emoties op, goede kunst laat je niet onberoerd.  

 

Hier ben ik het trouwens volmondig mee eens. Frans Bauer wekt hevige emoties op en laat mijn oma niet onberoerd, ik zie meerdere mensen huilen van geluk bij een optreden van Stang vang samang en de emoties laaiden hoog op toen eerst Jenny en daarna Luc uit Thuis verdwenen.

 

Emoties. Check!

Niet onberoerd. Dubbele check!

Link naar reactie
11 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Kunnen we ook een onderscheid maken tussen oprechte, diepe emoties en goedkoop sentiment?

Wat bedoel je hier mee? Is het dan onmogelijk dat iemand ontroerd wordt door K3? Is dat minderwaardig omdat het gemaakt is om een breed publiek aan te spreken? Of kunnen oprechte emoties enkel maar bestaan als het binnen jouw referentiekader van kwaliteit past?

 

Waarom altijd toch dat uit de hoogte doen voor producten die gemaakt zijn om veel mensen te overtuigen om het te kopen. Je mag daar uiteraard een mening/smaak over hebben maar het is even hard werken om een goed product voor een grote markt te maken dan om iets te maken voor een selecter publiek. 

 

Vandaar mijn initiële punt. Als het de bedoeling is om als sector in zijn geheel meer mensen een overstap te laten maken om wel strips te gaan kopen, dan kan dat niet vanuit het idee dat je er wel geraakt met een 'kunstzinnig' event. Dat is mijn mening.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Persoonlijk vind ik dingen als K3 en zaken die kunnen gecategoriseerd worden als vluchtige producten die eigen zijn aan een consumptiementaliteit, feitelijk minder kwalitatief, omdat zij niet de stimulans hebben om te reflecteren, hetgeen high brow art wel heeft. Underground kunst kan zelfs tot high brow gerekend worden als die stimuli aanwezig zijn in de producten/kunstwerken.

Vandaar: goedkoop sentiment.  Het helpt eigenlijk de gewaarwording en perceptie afvlakken.

Omdat het enkel maar gericht is op: hier en nu plezier. Van zodra er wat meer diepgang in verwerkt is, dan haalt men de stempel: moeilijk, droevig, negatieve uitstraling enz...boven. En dat is ongewenst. Iedereen moet ten allen tijde blij en vrolijk zijn. De rest van het spectrum van menselijke emoties is als het ware uit den boze.
 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...