Ga naar inhoud

Ergernissen - Laat Hier De Vitriool Uit Uw Pen Vloeien.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Neen, ik heb liever dat daar waar men de snelheid wil beperken, men het moeilijk maakt om de snelheidsgrens te overtreden. Als men echt iets aan de snelheid wil doen, zonder er geld uit te willen kloppen, hadden ze al lang één of andere technische oplossing uit de mouw kunnen schudden.

Link naar reactie

Neen, ik heb liever dat daar waar men de snelheid wil beperken, men het moeilijk maakt om de snelheidsgrens te overtreden. Als men echt iets aan de snelheid wil doen, zonder er geld uit te willen kloppen, hadden ze al lang één of andere technische oplossing uit de mouw kunnen schudden.

?????

 

Wegversmallingen op de autosnelweg ? Stoplichten waar je 120 km mag rijden ?

 

Trajectcontrole is juist heel veilig en eerlijk, mensen die consequent te hard rijden worden er tussen uitgehaald zonder gevaarlijke achtervolgingen. Preventief werkt het ook, de snelheid wordt beter aangepast op die trajecten omdat men weet dat er anders een bon komt.

Link naar reactie

Snelheidsbeperkers in de wagen die reageren op een signaal dat gegeven wordt op bepaalde plaatsen? Wagens die minder snel kunnen rijden?

 

Misschien hebben we het niet over hetzelfde, maar ik veronderstel dat trajectcontrole een controle is waarbij twee camera's over een bepaalde afstand gepreid registreren en op basis daarvan de gemiddelde snelheid over die ganse afstand berekenen?

Op welke manier worden hier gevaarlijke achtervolgingen gemeden in vergelijking tot een gewone flitspaal?

Link naar reactie

Snelheidsbeperkers in de wagen die reageren op een signaal dat gegeven wordt op bepaalde plaatsen? Wagens die minder snel kunnen rijden?

 

Misschien hebben we het niet over hetzelfde, maar ik veronderstel dat trajectcontrole een controle is waarbij twee camera's over een bepaalde afstand gepreid registreren en op basis daarvan de gemiddelde snelheid over die ganse afstand berekenen?

Op welke manier worden hier gevaarlijke achtervolgingen gemeden in vergelijking tot een gewone flitspaal?

Trajectcontrole is eerlijker en veiliger dan een flitspaal De snelheid wordt over een traject gemeten, de flitspaal meet op één punt op één moment. Wanneer mensen weten dat daar een flitspaal staat willen ze nog wel eens fluks op den rem trappen wat kan leiden tot kop-staartjes. Het is ook eerlijker want mensen die structureel te hard rijden worden gepakt. Ik begrijp echt niet wat je daar tegen kan hebben.

Link naar reactie

Het gevoel van nog meer in de gaten gehouden te worden, en het feit dat men met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk boetes tracht uit te schrijven.

Maar je hebt nog niet gezegd op welke manier trajectcontrole gevaarlijke achtervolgingen uitbant.

Link naar reactie

Het gevoel van nog meer in de gaten gehouden te worden, en het feit dat men met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk boetes tracht uit te schrijven.

 

Maar je hebt nog niet gezegd op welke manier trajectcontrole gevaarlijke achtervolgingen uitbant.

Hagtop leise Mask

 

A Trajectcontrole tov flitspaal. De snelheid wordt over een traject gemeten, de flitspaal meet op één punt op één moment. Wanneer mensen weten dat daar een flitspaal staat willen ze nog wel eens fluks op den rem trappen wat kan leiden tot kop-staartjes

 

B Trajectcontrole tov politie surveillance: de politie hoeft die hardrijderts niet meer te achtervolgen omdat ze automatisch op de camera wordt  vastgelegd hoe hard ze gaan. De bon krijgen die asos gewoon toegezonden. Vervelende achtervolgingen worden vermeden.

 

C Preventie:  mensen rijden aanmerkelijk minder te hard wanneer ze weten dat er trajectcontrole is !

Link naar reactie

Snelheidsbeperkers in de wagen die reageren op een signaal dat gegeven wordt op bepaalde plaatsen? Wagens die minder snel kunnen rijden?

Dus je hebt liever dat je als een klein kind behandeld wordt? Snelheidsbegrenzers zijn voor mensen die niet de dicipline hebben om zichzelf aan de regels te houden.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

In 2009 betaalde 1 op 6 personen zijn verkeersboetes niet. Door het grote succes van de flitspalen konden de politieparketten niet meer volgen.

Vanaf 1 januari 2013 zou in principe de verkeersboetes kunnen afgehandeld worden bij de persoonsbelasting. Zo kun­nen boe­tes veel snel­ler wor­den geïnd en daalt ook de werk­last bij de po­li­tie­recht­ban­ken.

 

Ik interpreteer dat allemaal als zoveel mogelijk proberen geld in het laatje te krijgen met zo weinig mogelijk middelen.

 

bronnen:

http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/belastingen/Inning_verkeersboetes_via_belastingaangifte_ter_discussie.9287497-1624.art

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/615487/2009/01/15/Een-op-de-zes-betaalt-verkeersboete-niet.dhtml

Link naar reactie

Dus je hebt liever dat je als een klein kind behandeld wordt? Snelheidsbegrenzers zijn voor mensen die niet de dicipline hebben om zichzelf aan de regels te houden.

 

Flitspalen e.d. is ook voor de mensen die niet zelf de discipline hebben en controleren hoe laat je vertrekt en hoe laat je thuis komt is evenzeer als een klein kind behandelen.

Link naar reactie

Even niet opgelet. Op zo'n rechte baan, waar ge maar 70 moogt. Waarom maar 70 ipv 90 vroeger, dat is me een raadsel. Dat doet helemaal niks aan de ongevallen, op die baan, er zijn er nl nog steeds geen.

Maar ze staan daar dus te flitsen, de fuckers, als ik de zaterdagnamiddag terug kom van de stripwinkel.

Maar tijdens de week, als al de voyageurs daar voorbij vliegen, dan staan ze'r niet, natuurlijk. Ha nee...

Link naar reactie

1) Een mooie brede driebaansweg aanleggen

2) enkele jaren later de middenstrook arceren, 70km borden zetten, en een paar flitspalen plaatsen.

2) Bij elke werknemer maandelijks meer belastingen afhouden dan nodig

3) Bij de jaarlijkse eindafrekening alle boetes aftrekken

 

kassa kassa , en ze hoeven er weinig voor te doen, eens alles goed werkt...

Link naar reactie

Kijk, die boetes voor snelheidsovertredingen zijn de tegenhanger van het gratisverhaal. Mensen hebben geen respect voor dingen die gratis zijn, ze moeten er geen moeite voor doen. Maar als je mensen in hun portemonnee pakt, dan doen ze wel moeite. De link tussen snelheid en verkeersveiligheid is redelijk duidelijk: hoe sneller, hoe gevaarlijker. Autorijden is één van de meest complexe bezigheden die er zijn. Al de rest is prietpraat voor mensen die zichzelf als chauffeur overschatten en die de risicos van autorijden onderschatten. Wie te snel rijdt moet betalen. Ik rij sinds 1996, en ik heb nog nooit een boete gehad voor te snel rijden. Ik zeg niet dat ik nooit te snel rij, maar het is nu ook niet moeilijk om je meestal aan de snelheid te houden.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik rij sinds 1987 en heb denk ik 3 maal een snelheidsboete gehad, telkens dat ik 60 of zo reed op een plek waar maar 50 mocht. Dus ik ben ook niet echt een snelheidsduivel (of ik heb geluk gehad)

Maar dat neemt niet weg dat ik de indruk heb dat de overheid liever geld in het laatje krijgt dan echt ervoor te zorgen dat er niet sneller gereden kan worden.

Link naar reactie

Ja, tis nou niet alsof ik als een gek over de banen scheur. Zoals ik schreef : even niet opgelet. Ik deed er 85. Tja.

Mijn vorige boete was 57 waar ik 50 mag.

 

Ik weet het : te snel is betalen. Daar heb ik geen probleem mee.

Tis dat  : ge moogt hier maar 70, ook al is het een viervaksbaan met tussenberm. Wat dat doet voor de weekendongevallen ? Niks. Maar het is natuurlijk goed voor de portemonee van de staat. Er zijn zelfs viervaksbanen met tussenberm, waar ge maar 50 (!) moogt ! En ge moet goed kijken om het bord te zien, hoor.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mask heeft gelijk. Die flitspalen en trajectcontroles zijn inderdaad kinderachtig. Als men echt inzit met veiligheid in het verkeer dan komen er echt wel andere oplossingen uit de bus.

 

Idem met het rookverbod.

 

Trouwens wat Waldorf uitkraamt over geen respect hebben voor wat gratis is klopt ook aan geen kanten. Alsof mensen dan wel respect krijgen omdat er een geldboete aan vasthangt. Men is enkel bekommert om hun portemonnee, dat klopt, maar respect krjigen doen ze er niet voor.

 

Neem nu bijv. fietsers in het verkeer. De zwakke weggebruiker. I.p.v. de fietspaden gescheiden te houden van autoweg, oversteekplaatsen voldoende verlichten, enz...gaat men de fietser verplichten om een lichtgevende gilet en een valhelm aan te doen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als het hem werkelijk om veiligheid te doen was, zouden ze veel strenger vrachtwagens controleren. Per slot van rekening is een tientonner aan 90km/h even gevaarlijk als een gewone personenwagen aan 900km/h.

2

 

Waarom geen aparte vakken voor vrachtverkeer?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat betreft het gevoel beloerd te worden en inzage in uw privacy: Eandis ( voor de Nederlandse repers: beheersmaatschappij  van electriciteit - en aardgasnetwerken http://nl.wikipedia.org/wiki/Eandis )  in samenwerking met Howest ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogeschool_West-Vlaanderen )

werkt aan een project omtrent intelligente meters. Bijv. wasmachines en verwarmingstoestellen.

 

Op die manier kan men het verbruik efficienter gaan regelen. Pittig detail: de meters die het ganse circuit regelen: dit kan een complete wijk zijn, staan op het grondgebied van...Eandis! Zij hebben dus inzage in uw verbruikggegevens. Ze kunnen dus ook uw toestellen regelen buiten uw wil om.

 

De vraag is nu: op welke manier kan dit nu geimplementeerd worden in ieder huishouden? Gaat Eandis gewoonweg leuk gaan lobbyen bij die Euroknullen?

Wat als ik dat niet wil? Wat als ik een efficient toestel wil maar MIJN gegevens privé wil houden?

Link naar reactie

Toch enkele kanttekeningen bij de hele discussie over verkeersboetes, vooral omdat ik hier zelf bij betrokken ben.  Niet als betaler ervan want ik heb er nog nooit eentje gekregen en ik acht de kans dat dat nog zal gebeuren ook behoorlijk klein, wél omdat ik onder meer aan de zijde sta van de "weginrichter".

 

Het is wel heel erg kort door de bocht om te gaan beweren dat vele flitscontroles er enkel op gericht zijn de staatskas te vullen.  Wil men dat écht doen, dan zijn er heel wat plaatsen waar dit nog véél makkelijker kan.  Een voorbeeldje: ik ken heel wat plekken waar de voorrangsweg een bocht maakt van 90°, terwijl op deze bocht zijstraten aansluiten die wel "rechtdoor" lopen.  Verlaat je de voorrangsweg om rechtdoor te rijden, de zijstraat in, dan ben je verplicht je richtingaanwijzer te gebruiken.  Welnu, ik passeer dagelijks langs enkele van zulke kruisingen, en ik schat dat ongeveer 95 % van de bestuurders dat op de meeste van die plekken niet doet.  Wil je echt snel geld verdienen volstaat het je daar elke dag op te stellen tijdens de spits en je schrijft een haast continue stroom wagens op.  Dát is makkelijk geld verdienen, zelfs mits het in rekening brengen van werkuren van betreffende politieagent.

 

Het is ook volstrekt utopisch te denken dat een weg in te richten is zodat er geen boetes meer uitgeschreven zouden moeten worden omdat overtredingen vermeden worden door de weginrichting.  Ik merk dat iedere dag in de praktijk.  Mensen parkeren maak lukraak, rijden tegen de richting,... om nog maar te zwijgen van het negeren van verbodsborden genre "plaatselijk verkeer" en beperkingen voor het vrachtverkeer.  Die laatste categorie borden is voor een jammerlijk groot deel van de chauffeurs blijkbaar nog steeds ondergeschikt aan watt de gps hen vertelt.  Als de gps zegt dat ik rechtdoor moet, dan doe ik dat ook, ook al moet ik daarvoor 10 borden op rij negeren die zeggen dat ik ergens niet in mag... en dan rijd ik me natuurlijk hopeloos vast en ben ik wel verplicht tegen de richting in te rijden,...  Helaas is dit géén hypothetisch voorbeeld maar een dagdagelijkse vaststelling die ik moet doen.  Een ander voorbeeld: enkele jaren terug hebben we langs een drukke steenweg langs beide zijden een ruime boulevard aangelegd voor de fietsers en voetgangers, die elk minstens 1,50 m breedte ter beschikking hebben gekregen.  Die zone is van de rijweg afgeschermd door middel van bomen.  Wat zien we nu in de praktijk: wagens gebruiken die zone van 3,00 m breed als parallelweg, zonder enige aanleiding (file,...). 

Of om terug te keren naar de snelheid: ook hier zit je als overheid vaak met een onmogelijke taak de rijweg zodanig in te richten dat de snelheid omlaag gaat.  Iedereen roept om snelheidsremmers,... maar niemand wil die voor zijn deur.  Neenee, leg ze maar voor de deur van de buren want door die wegversmalling kan ik minder makkelijk mijn wagen op mijn (vaak illegale) oprit parkeren, een drempel maakt teveel lawaai,...   En dan denk je, laten we de weg versmallen... helaas, laat nu net De Lijn langs deze weg passeren en ook haar normen naar breedte en bochtstralen toe opleggen.  Hup, ook dat idee mag de vuilbak in.  Slaag je er dan wel in en geef je voetgangers en fietsers meer ruimte, dan blijkt dat je plots parallelle autowegen hebt aangelegd, zie boven.

Of dus, de overheid wordt vaak wel heel erg makkelijk met de vinger gewezen als ze geen andere mogelijkheid meer ziet in flitscontroles,... om de snelheid te drukken, wild parkeren tegen te gaan,...  Jammer genoeg is er vaak geen andere mogelijkheid. 

Wat mij betreft zetten ze het ganse land vol flitspalen.  Ik houd me overal aan de regels, dus waarom zou ik me daar dan aan storen.  Op respect voor het openbaar domein reken ik al lang niet meer na wat de praktijk me geleerd heeft afgelopen jaren.  Optreden en beboeten is hier helaas de enige oplossing, en al win je er geen respect mee, genoeg in iemands buidel tasten zal uiteindelijk toch leiden tot minder overtredingen.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Helaas, Ruskin en Morris hebben ooit ook die fout gemaakt, en de vraag verkeerd gesteld door de machine zelf als bedreiging te zien, niet hij die ze bedient.

 

Hoewel, ik blijf streven naar een terugkeer naar het mesolithische paradijs.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Allemaal leuk en aardig maar het Belgische wegennet is een aanfluiting, zeker tov Nederland en Duitsland. De snelwegen zijn zeer slecht onderhouden. Rotzooi op de snelweg (vrachtautobanden) wordt nauwelijks weggehaald. Gestrooid wordt er nauwelijks (en vooral te laat, waardoor de strooiwagens in de file staan). En dan de wegen in stad en dorp. Verkeerslichten voor linksaf bestaan er nauwelijks, de gebruikers moeten zelf maar hun bochtjes draaien. Wegwerkzaamheden worden zonder enige planning uitgevoerd en de omleidingen geven ampel gelegenheid tot het maken van ommelandse reizen.

 

Voor de rest ben ik het met Stiltes lange verhaal eens, streng straffen die snelweg-aso's, de enige taal die ze verstaan !

Link naar reactie

De staat van onze wegen is inderdaad erbarmelijk, en dat heeft niet enkel met het onderhoud te maken maar ook met de kwaliteit van aanleg.  Dat is dan weer toe te schijven aan onze vreselijke wetgeving op overheidsopdrachten en de manier van aanbesteden, waarbij de kostprijs meestal als enige criterium wordt gebruikt, en de wetgeving dan oplegt de goedkoopste regelmatige inschrijver in zee te gaan.  Hopeloos achterhaald, dat systeem, en het leidt tot onbehoorlijke kwaliteit.    Ook het gebruik van recuperatiematerialen, initieel met de beste (lees: duurzame) bedoelingen, heeft hier absoluut geen positieve bijdrage aan geleverd.

 

Wat de wegwerkzaamheden en hun omleidingen betreft: houd het stil,, :P, maar er wordt soms doelbewust gekozen om omleidingen minimaal aan te geven en chauffeurs op het verkeerde been te zetten.  Niet omwille van de financiële kost of leedvermaak, wél om chauffeurs te verplichten de omleidingen over grotere afstand te nemen en centra te ontlasten omdat daar vaak gebruik moet worden van wegen die niet geschikt zijn voor het omleidingsverkeer, of om chauffeurs niet bekend te maken met mogelijke sluiproutes.  Het ontbreken van duidelijke signalisatie is dus niet altijd een onbewuste keuze of het gevolg van onbekwaamheid, maar soms net een heel bewuste tactiek. ;)

 

Wat het sluikstorten betreft, da's vaak dweilen met de kraan open: je houdt het niet voor mogelijk hoeveel rotzooi er wordt weggeworpen.  Ik ken locaties waar haast dagelijks vrachten vuilnis worden opgeruimd... helaas stapelt het vuil zich meteen weer op waardoor het voor de meeste mensen lijkt alsof er niet eens wordt opgeruimd.  Het is misschien nog mijn grootste ergernis wat onze openbare ruimte betreft, het sluikstorten.  En voor mij begint dat bij ouders die hun kinders papiertjes op straat laten gooien zonder deze er op aan te spreken.  Dat doe ik dan wel in hun plaats. Afgelopen vrijdag ben ik nog maar eens een medeburger gaan aangeven nadat hij op een parking doodleuk plots de deur opende en een heuse stortplaats achterliet op een parking, om er dan vandoor te scheuren.  Ik heb een hekel aan "verklikken", maar zulks is voor mij absoluut ontoelaatbaar, en daarvoor zet ik maar wat graag mijn principes opzij.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Mensen aanspreken op papiertjes weggooien doe ik nog zelden. Dan blijf je bezig en je kan nog een grote bek krijgen. 

 

Dat afval waar ik naar refereerde betrof vooral spul van (kapotte) wagens: banden, plastic onderdelen op de snelweg. Een paar weken geleden reed een auto voor ons over een stuk metaal, lekke band, ternauwernood geen botsing. Ook zie ik regelmatig dooie beesten liggen. Wel een aardige uitleg over wegomleidingen, dat had ik nog niet beseft. In Nederland is de staat van de wegen wel beter maar daar duurt het heel lang voordat er iets wordt hersteld.

Link naar reactie

Ik rij sinds 1987 en heb denk ik 3 maal een snelheidsboete gehad, telkens dat ik 60 of zo reed op een plek waar maar 50 mocht. Dus ik ben ook niet echt een snelheidsduivel (of ik heb geluk gehad)

Maar dat neemt niet weg dat ik de indruk heb dat de overheid liever geld in het laatje krijgt dan echt ervoor te zorgen dat er niet sneller gereden kan worden.

Krijg er ook maar één om de vijf jaar of zo. De laatste was op een betonnen tweebaansweg met aan de linkerzijde een weide met koeien en aan de rechterzijde een bos. Maximum snelheid 50km/u. Waarschijnlijk voor de kalveren die naar school moesten.

Link naar reactie

Ik moet akkoord gaan met wat Stilte zei in zijn lange post omdat me dat daar een punt in vervat zit waar ik me mateloos aan erger in het algemeen.

 

"Het is altijd een anders fout (en dan nog meestal de overheid), ik doe wat ik wil en not in my backyard."

 

Neem uw fuckin' verantwoordelijkheid op, erken wanneer je in de fout ging, hou rekening met de anderen en wees consequent.

Ga je niet akkoord met de regels? Vecht ze aan op een normale manier ipv van u als een asociale klojo te gedragen!

Stop met constant te zagen zonder actie te ondernemen. Wil je niets doen om uw ergernissen op te lossen, hou dan uw fuckin' mond, want anders zit je toch maar te neuten om te neuten.

 

Dit doet me denken aan iets wat ik op de trein meegemaakt heb (daar zitten pas een bende zagen op elkaar gepakt). Als je op een trein zit en het is staking, begin dan niet die ene treinbegeleider die WEL werkt uit te kafferen.

 

En al dat gedoe over 'boehoe, ik reed maar 100, waar ik er 90 mocht, dan ben ik toch geen snelheidsduivel'.

'Ma meneer de rechter, ik heb hem maar een beetje in elkaar geslagen en het is de eerste keer dat ik zo iets doe, dan ben ik toch niet echt gewelddadig' Pffff...

 

Waar zijn die pillen voor mijn bloeddruk?  :D

Grr. Argh.

Link naar reactie

Jongen toch. Het is toch niet omdat je niet akkoord gaat met de manier waarop snelheidsovertredingen aangepakt worden, dat je het overtreden van de snelheid goedkeurt?

 

En ik ben nog altijd op zoek naar een logische verklaring waarom er in onze straat, met links en rechts het ene huis naast het ander, waar je met moeite met twee naast mekaar kan rijden, max 70 mag rijden, en waar er nooit snelheidscontrolers zijn, terwijl er enkele straten verder een driebaansweg is, met links en rechts weiden waar je maar 50 mag rijden en er wel snelheidscontroles zijn.

 

En dat heeft niets te maken met een "in mijn achtertuin" houding. Ik geef nu als voorbeeld onze straat, maar ik kan me niet indenken dat wij de enige zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...