Ga naar inhoud

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

 

Tja, kalm is het zeker.

Toch blijft de "reep" de moeite waard om te volgen, al was het maar voor het oppakken van wat praktische

informatie of een nuttige recensie.

Discussies die zich ontvouwde bij meningen van bijvoorbeeld Paul_NL of Kontiki komen eigenlijk niet meer

voor, Kontiki vanwege zijn heen gaan op dit forum, persoonlijk vind ik dit wel een gemis, het voorziet een forum

van een bepaalde levendigheid, en de behoefte tot reageren is afhankelijk van de bereidheid om gehoord te willen

worden.

Zelf zou ik wel eens een stukje willen schrijven zoals in strip van de dag, maar zo vloeiend en inhoudelijk als

de heer Waldorf lukt mij echter niet zo goed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

In welke context bedoel je dat mensen voorzichtiger zijn geworden Peter ?, op het ventileren van een

mening op dit forum staan toch geen vervelende consequenties, afgezien van wellicht een mogelijke

reactie van een mede reper.

Toen Hanco Kolk zijn zegje deed maakte mijn hart zelfs een klein vreugdesprongetje, ik meende zelfs

een lichte aansporing tot wat meer reacties te ontwaren.

 

Link naar reactie

Ik bedoel dat mensen tegenwoordig beter dan vroeger beseffen dat wat ze online zetten kan worden misbruikt.

Vroeger zouden veel mensen niet eens tegen onbekenden hebben gezegd welke krant ze lazen, en toen zijn er internetbedrijven gekomen die ons wilden wijsmaken dat "people like to share". Dan konden die bedrijven aan de kassa passeren terwijl veel mensen gratis allerlei dingen gaven: gratis YouTube filmpjes maken, gratis Wikipedia volschrijven, gratis de databases van advertentiebedrijven invullen (hallo, Facebook), enzovoort.

Maar sinds die Cambridge Analytica zijn ze volgens mij voorzichtiger geworden.

Nu, in werkelijkheid hangen ze volgens mij tegenwoordig voor tv naar Netflix en zo te kijken. Je hebt maar 24 uur in een dag. Je kunt niet tegelijk zitten bingen en op fora reageren.

Ik heb die internetgewoonten al vaak zien veranderen.

Link naar reactie
  • 1 year later...
1 uur terug, Paul_NL zei:

Ik kom dit topic net tegen terwijl ik op zoek was naar een manier om mijn account af te sluiten. Het is hier zeker kalm, een gevolg van de sfeer die hier heerst. Voor mij nog altijd een perfect synoniem met de stripwereld, klein, gesloten, en een tikje hautain. Ik denk dat het een combinatie van factoren is: een kleine groep vaste bezoekers, weinig jonge aanwas, discussies die snel de kop worden ingedrukt zonder steekhoudende argumenten (schrikt mensen die enkel meegluren ook af), corrigeren op taalfouten etc. Al met al vind ik het te prijzen dat Bonte dit forum in de lucht houdt maar zal het, net als de strip zelf, niet significant groeien in het aantal gebruikers en is er weinig tot geen ruimte voor een open vorm van communicatie. Voor degenen die een idee willen hebben van de sfeer, zoek maar eens op mijn naam Paul_NL hier in het forum en bekijk de opmerkingen waarin ik genoemd wordt (en de redenering waarom dat volgens een ieder ook altijd gerechtvaardigd is). Een beter voorbeeld van digitaal pesten ga je niet vinden. En nu kan ik er wel tegen, ik heb ook een sterke mening, maar als het verder niets toevoegt aan je dag...is het toch zonde van de tijd. Dan kan je hier beter een paar mensen overhouden die elkaar de hele dag digitale high fives geven denk ik zo.

 

En wat is die mening van mij dan? Dat ik denk dat de stripwereld niet gezond is, dat er te weinig jonge aanwas is, dat men toch veelal zaken goed praat die getuigen van slecht ondernemerschap en visie in de stripwereld (spelfouten, uitgestelde releases, niet reageren op vragen van klanten, niet afgeronde reeksen, stijgende prijzen, niet digitaliseren). De gemiddelde reactie daarop? "Ga het dan zelf beter doen!". Is dat dan een discussie? De ironie is dat ik er niet zo'n mening over zou hebben als het mij NIET zou interesseren. Het is alleen een ander geluid dan de meesten hier.

 

Dat alles gezegd hebbende: het is dus kalm hier.

Ik onderschrijf wel wat Paul hier zegt. Ook ik heb een aantal keer geprobeerd om een discussie te voeren over de ontwikkelingen in de stripmarkt. Ik heb op een gegeven moment een heel stuk uitgeschreven over keuzes en gevolgen daarvan. En iedereen zei als reactie dat het logisch is dat een reeks stopgezet wordt bijvoorbeeld. Dat is dus niet zo. Dan wordt er soms ook op de man gespeeld dat iemand niet weet waar hij/zij het over heeft. Ook dat is niet juist. Kontiki voelde zich genoodzaakt om te vertrekken omdat er teveel kritiek kwam, maar daarmee los je niks op. Integendeel, we zijn een hoop input van hem kwijt. Ik had veel liever gezien dat hij bijvoorbeeld de discussie was aangegaan en met steekhoudende argumenten was gekomen. Nu gaat Paul_NL dus ook weg. Tja. Over kalm gesproken op het forum.

Link naar reactie
Op 17/6/2020 om 11:19, Paul_NL zei:

Je reactie is exemplarisch voor alles wat ik zojuist hierboven vertel. 

Ik ben het met een aantal dingen, uit verschillende topics niet eens, maar blijf het forum toch lezen.

In een aantal gevallen heb ik gewoon te weinig kennis van het onderwerp.

Zoals Paul aangaf is er nogal eens een hetze als je je mening geeft.

Volgens mij is dat een van de gevolgen van een forum.

Als ik b.v. een stip afkraak, dan is het minste wat ik kan doen te zorgen dat ik mijn argumenten erbij zet.

En daar ontbreekt het nogal eens aan.

Kritiek geven is een van de makkelijkste dingen die er is, maar wat en waarom is voor velen een probleem.

Ik vind het jammer als mensen uit een forum zoals dit weggaan, waar ik toch bijna elke avond in rondneus.

Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf weten.

Link naar reactie

Strips is geen exacte wetenschap die is gebaseerd op feiten. Kritische topics gaan dus altijd over meningen.

Steekhoudende argumenten zijn daarom hooguit goed onderbouwde meningen. En over meningen worden we het meestal niet eens...

Maar ik blijf het jammer vinden als medeforummers gefrustreerd afhaken..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...