Ga naar inhoud

Pilotenstrips


Recommended Posts

Geen van de drie zijn sterke reeksen imho. Buck D. is stijf getekend met meesttijds vreselijke scenario's waar slechts moeizaam doorheen te ploeteren is. TenL is vaak hemeltergend, slappe kost met die gedwongen "humoristische" rol voor Laverdure. Jije (toch een van de groten) heeft echt zeer belabberde albums afgeleverd. Wel interessant is de politieke invalshoek, Buck D. is extreem pro USA en in TenL gaat men uit van de immer rechtvaardige macht van la douce France en haar frappe de force (leest Mururoa). Dan Cooper is overall een slechte strip.

 

Als je dan toch TenL wil lezen: de Mururoa cyclus is dusdanig fout (Fransen gooien met atoombommen en dat is heel goed voor de hele wereld) dat het weer zeer komisch wordt.

 

Mooie luchtvaartstrips zijn die van Romain Hugault. Ook vind ik Biggles (ook Bergese !)wel aardig maar dat komt omdat ik die boekjes van vroeger graag las.

Link naar reactie

Misschien moet je om te beginnen al interesse hebben voor luchtvaartstrips om die reeksen te kunnen smaken. Ik sowieso niet, ik heb daarom nog geen enkel album van bovenvernoemde reeksen gelezen waarmee ik niet wil gezegd hebben dat het slechte reeksen zijn.

Link naar reactie

Ik bezit toch wel wat TenLen omdat ik het aardig vind om het realistische werk van Uderzo te bekijken. Ook ben ik een groot fan van Jije hetgeen me een aantal niet te lezen christelijke (Don Bosco !) en TenL boekjes heeft opgeleverd.....

 

Van Buck bezit ik slechts de petroleum gangsters/woestijnpiraten cyclus en Midway. 

Link naar reactie

Tanguy en Laverdure zijn gewoon fantastisch hoor! Nu ben ik zelf luchtvaartenthusiast en francofiel dus dat troebelt mijn blik wel wat...

 

De scenario's van Charlier vind ik echt heel goed, het leest als een spannend jongensboek - en ik las die albums ook toen ik een jaar of 15 was... Nu is het meer sentiment natuurlijk en het tekenwerk is soms niet al te best, vooruit. 

 

Buck Danny en Dan Cooper vond ik wat minder allemaal - met name bij Dan Cooper kloppen de vliegtuigtypes niet altijd met waar die luchtmachten (Canadese) in werkelijkheid mee vliegen/vlogen.

 

Dat T&L verhaal van de vampier is leuk om te lezen, plus dat laatste avontuur in donker Afrika.

 

Erik

 

p.s. stemt allen Tanguy bij Arboris!!!

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik heb van alledrie wat boeken (mede gekocht voor dedis), maar ik ben ook geen vliegtuigfanaat en vind alledrie de series echt heel erg slecht. Ook vond ik Stef Ardoba altijd heel matig in Eppo. Nam kan ik ook niet waarderen.

Maar vooral de verhalen gaan nergens over, het tekenwerk van Hubinon is misschien niet altijd even goed, maar in Roodbaard kan ik het wel erg waarderen. Weinberg maakt mooie dedis, maar zijn boeken zijn zwak getekend.

De Hugault strips zijn inderdaad de beste (of minst slechte :lol: )

Link naar reactie

Tanguy en Laverdure zijn gewoon fantastisch hoor! Nu ben ik zelf luchtvaartenthusiast en francofiel dus dat troebelt mijn blik wel wat...

 

De scenario's van Charlier vind ik echt heel goed, het leest als een spannend jongensboek - en ik las die albums ook toen ik een jaar of 15 was... Nu is het meer sentiment natuurlijk en het tekenwerk is soms niet al te best, vooruit. 

 

Dat T&L verhaal van de vampier is leuk om te lezen, plus dat laatste avontuur in donker Afrika.

 

Erik

 

p.s. stemt allen Tanguy bij Arboris!!!

Meen je dat nu, nu ja ieder zijn smaak. Ik vind die rare geschilderde covers van Yves Thos ook altijd zo lelijk. Er heeft eens een reper uitgezocht waarom die covers op die manier werden gefabriceerd maar hoe de vork in de steel zit, dat ben ik vergeten.

Link naar reactie

Buck Danny las ik toen ik 12 à 14 was. Ik vond dat toen geweldig, want er zaten vliegtuigen in. Ik heb dan ook de volledige reeks in die integrales. die ik kocht in de Macro voor 305 frank. Tegenwoordig krijgt geen mens dat nog gelezen (of eigenlijk wel, want nu en dan zie ik dat er weer enkele BD's herdrukt worden). Ook Tanguy en Laverdure las ik graag. Maar om als volwassene nu nog dat soort dingen te gaan lezen, nee, daar is het leven veel te kort voor.

Hugault tekent prettige luchtvaartstrips, maar zijn koppen zijn dan weer van wisselvallige kwaliteit.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Mijn broer had ze indertijd allemaal, de strips van Buck Danny. Vaak uitgesponnen over 2 à 3 albums, en je merkt wel dat ze getekend zijn in de jaren '50 / '60, maar ik vond ze altijd leuk.  Je moet er in sommige gevallen een beetje vliegtuigfanaat voor zijn om ze volledig te smaken, maar los daar van stonden de scenario's van Charlier toch bijna altijd als een huis. Moest je die nu gewoon opnieuw tekenen en vertellen, de huidige tijdsgeest indachtig, zouden dit degelijke avonturenstrips zijn...

Mijn tip voor de potentiële lezer: delen 41 tot 43 (de eerste door Bergèse, maar nog op scenario van Charlier), deel 44 (de deserteur; eens een alleenstaand verhaal) de "vliegende tijgers-komen-terug"-cyclus, ...

Ik zou zeggen: wie andere reeksen van Charlier gesmaakt heeft, moet toch wel eens een Buck Danny savoureren!

 

Tanguy en Laverdure: zelfde scenarist, maar deze keer voor de Franse markt. En laat ons eerlijk zijn: waar Charlier in Robbedoes met Buck Danny soms problemen kreeg met de Franse censuur, kon hij voor T&L, dat in Pilote verscheen, rustig zijn gang gaan. Je merkt wel dat hij hier en daar nogal patriottisch Frans uit de hoek komt, maar dat was dan weer om de kerels van de censuur te paaien.  De twee verhalen over de vampier zijn idd. een aanrader. De andere albums zijn wat mij betreft ook degelijke avonturenstrips, maar je moet ze lezen met in het achterhoofd de periode waarin ze gemaakt zijn...

 

Dan Cooper tenslotte: een paar leuke verhalen, maar meestal flauwe kost. Sommige zijn ook door Charlier geschreven dacht ik. Ik heb enkel de eerste albums (Blauwe driehoek enz... ) gelezen, die nog de typische langdradigheid uit het kuifje-weekblad bevatten, gecombineerd met  slechte science-fiction...

De allerlaatste albums kocht mijn broer indertijd ook. Die vielen nog mee (zolang je er niet te veel van verwacht).  Het onzichtbare vliegtuig (over Stealths) en Dragon Lady bevatten soms, tegen de verwachtingen van het genre in, vrij emotionele taferelen.

Link naar reactie

Ik geloof dat iedereen het wel eens is dat Dan Cooper zo ongeveer de minste van de drie is maar Buck Danny en T & L hebben me altijd best kunnen vermaken. Tuurlijk zitten er betere en mindere tussen maar bijvoorbeeld de twee "vampier" albums van T & L hebben met veelgenoegen stuk gelezen.

 

Ik vind het vooral leuke avonturen, soms wat gedateerd, maar tja....

 

Wat mij betreft komen de integrales van TangUy & Laverdure straks echt in mijn kast. (TangY & Laverdure daarentegen ga ik natuurlijk niet kopen :P )

Link naar reactie

Dan Cooper heb ik eigenlijk nooit gelezen, geen idee waarom niet?

Buck Danny en Tanguy en Laverdure geb ik allebei compleet. Ik moet zeggen dat ik beide series allebei zeer waardeer, ja, de verhalen komen misschien wat gedateerd over, veel kaders, veel tekst, het haalt de snelheid er wat uit.

Aanraders BD delen 38 tm 40 en 41 tm 43.

Link naar reactie

Brrrr... pilotenstrips.  Totaal mijn ding niet.  In de bieb heb ik zowel van 'Dan Cooper', 'Tanguy en Laverdure' als 'Buck Danny' ooit één album ontleend.  Maar ik ben er nooit doorheen gekomen.  En een strip aan de kant leggen tijdens het lezen: geloof me, dat doe ik zelden of nooit.
Idem voor 'Michel Vaillant', 'Alain Chevalier', 'Roel Dijkstra'...  blijkbaar ligt dit soort genre mij totaal niet.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Allé, allé, Michel Vaillant goed vinden en Buck Danny niet. Dat moet toch andersom zijn hoor.

 

Nee, nee, Toch door de nacht, Het verraad, de terugkeer en andere deeltjes van Steve Warson, de Achtste man dat zijn leuke weglezertjes. Veel beter dan dat geneuzel over lady X en andere spionnen......

Link naar reactie

Ik ga mee met Retep, Michel Vaillant is in de beginperiode echt goed, ook qua vormgeving, verhaal en tijdsbeeld. Het is ook (dan nog) niet puur auto's.

Buck Danny is wel heel erg beperkt, zeer eenzijdig.

En Roel Dijkstra, de eerste verhalen zijn prima (alleen van Hanegem is irritant :e012: ).

Chevalier is inderdaad heel matig.

Link naar reactie

Wie een zeer goede strip met piloten wil lezen kan ik Mezek wel aanraden.

Dit is wat ik daarover schreef op de oude reep:

 

Gelezen: Mezek (Juillard – Yann)
Een strip met vliegtuigen, in het Israël van 1948. Meer motivatie heb ik niet nodig om aan te schaffen. En Mezek stelt zeker niet teleur.
Björn is een gevechtspiloot die als huurling vliegt voor de pas opgerichte Israëlische luchtmacht. Met een verbouwde Messerschmit verdedigt hij de jonge Joodse staat tegen Egyptische Spitfires, hoe ironisch kan de geschiedenis zijn? Maar Björn heeft een geheim. Yann onthult langzaam dat geheim, en dan nog zonder veel woorden te gebruiken. Ondertussen krijgen we ook de verschrikkingen van de oorlog te zien, een burgeroorlog waarbij burgers sterven, en Joden tegenover Joden staan. Yann doorspekt het verhaal met historische info, zonder de kar te overladen. Want bovenal is dit het verhaal van Björn.
Juillard tekent in zijn gekende heldere, realistische stijl. Dit is een historische strip zoals ze moeten zijn: geloofwaardige personages tegen een correcte en goed gedocumenteerde achtergrond.

 

Silvester geeft ook nog 'Hemel in puin' uit, maar ik kan me niet herinneren dat iemand hier ooit liet weten dat gekocht te hebben.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik ga mee met Retep, Michel Vaillant is in de beginperiode echt goed, ook qua vormgeving, verhaal en tijdsbeeld. Het is ook (dan nog) niet puur auto's.

Buck Danny is wel heel erg beperkt, zeer eenzijdig.

En Roel Dijkstra, de eerste verhalen zijn prima (alleen van Hanegem is irritant :e012: ).

Chevalier is inderdaad heel matig.

 

Die eerste Roelen waren echt geweldig, al die voetballerts met gigantische bakkebaarden. landskampioen met FC Leidrecht, omkoping, blessures, louche clubvoorzitters. Roel Dijkstra was een soort Dirk Kuyt, een beetje dom maar zeer eerlijk.......

Link naar reactie

Wie een zeer goede strip met piloten wil lezen kan ik Mezek wel aanraden.

Dit is wat ik daarover schreef op de oude reep:

 

Gelezen: Mezek (Juillard – Yann)

Een strip met vliegtuigen, in het Israël van 1948. Meer motivatie heb ik niet nodig om aan te schaffen. En Mezek stelt zeker niet teleur.

Björn is een gevechtspiloot die als huurling vliegt voor de pas opgerichte Israëlische luchtmacht. Met een verbouwde Messerschmit verdedigt hij de jonge Joodse staat tegen Egyptische Spitfires, hoe ironisch kan de geschiedenis zijn? Maar Björn heeft een geheim. Yann onthult langzaam dat geheim, en dan nog zonder veel woorden te gebruiken. Ondertussen krijgen we ook de verschrikkingen van de oorlog te zien, een burgeroorlog waarbij burgers sterven, en Joden tegenover Joden staan. Yann doorspekt het verhaal met historische info, zonder de kar te overladen. Want bovenal is dit het verhaal van Björn.

Juillard tekent in zijn gekende heldere, realistische stijl. Dit is een historische strip zoals ze moeten zijn: geloofwaardige personages tegen een correcte en goed gedocumenteerde achtergrond.

 

Silvester geeft ook nog 'Hemel in puin' uit, maar ik kan me niet herinneren dat iemand hier ooit liet weten dat gekocht te hebben.

 

Mezek vond ik ook erg goed maar dat was toch niet echt een pilotenstrip. Meer een historisch/menselijk drama waar vliegtuigen een grote rol spelen.

Link naar reactie

in spirou stond de voorpublicatie van dent d'ours, een leuke pilotenstrip op scenario (weeral hij) van yann en de tekeningen zijn van henriet (golden cup)

het speelt zich af in de tweede wereldoorlog met flashbacks naar het verleden.  De drie hoofdrolspelers (2 jongens en een meisje) zijn nog kinderen in sudetenland voor de oorlog, en ze zijn alle drie zot van vliegen, zweefvliegen, rakketten etc  een van hen is echter joods en bij de anschluss kan die niet meer vliegen want de zweefvliegclubs zijn er alleen voor leden van de hitlerjugend.  Hij vlucht met zijn familie naar amerika (dat leer je dus door flashbacks) in de oorlog is hij piloot bij de USAF terwijl de twee anderen het tot piloot van de luftwaffe hebben geschopt waarbij het meisje een dekselse reputatie heeft opgebouwd.  Max (de amerikaanse jood) krijgt problemen met zijn verleden (als "duitser") en mag op missie omdat hij het meisje kent.

 

het is een leuk verhaal, prachtig getekend, maar niet afgewerkt in het eerste deel dus ik weet niet hoe het vervolgt en hoeveel delen er zijn voorzien

Link naar reactie

Daedalus begint in april met de luchtvaartcollectie Propellor.

 

Na de collectie Plankgas vliegt Daedalus nu ook in hogere sferen met de collectie Propellor die het in april lanceert. Franz Zumstein opent de luchtvaartcollectie met het eerste deel van Woestijnvalk. Deze reeks loopt in het Frans nog steeds bij Delcourt, in november 2012 verscheen deel 4.
Het verhaal: "Lente 1942. Boven de woestijn van Libië cirkelen Duitse vliegtuigen, die boven de zandvlaktes een bloederige oorlog komen uitvechten. Een jonge man, Ali, bewondert de machines. Het wonder van de luchtvaart boeit hem al langer dan vandaag, hij droomt ervan om piloot te worden. Wanneer hij het voorstel krijgt om onder de kleuren van het Afrika-Korps te vliegen, grijpt hij deze kans met beide handen. Hij springt in een cockpit en vliegt zijn lot tegenmoet."
Net zoals bij Plankgas verschijnen de abums eerst in een gelimiteerde hardcover en een maandje later in softcover.

 

Woestijnvalk1.jpg


 

Link naar reactie

Brrrr... pilotenstrips.  Totaal mijn ding niet.  In de bieb heb ik zowel van 'Dan Cooper', 'Tanguy en Laverdure' als 'Buck Danny' ooit één album ontleend.  Maar ik ben er nooit doorheen gekomen.  En een strip aan de kant leggen tijdens het lezen: geloof me, dat doe ik zelden of nooit.

Idem voor 'Michel Vaillant', 'Alain Chevalier', 'Roel Dijkstra'...  blijkbaar ligt dit soort genre mij totaal niet.

Algemeen gesproken, idem hier. Niks voor mij. 

Heb ook nog deze liggen. Ook niet echt geweldig te noemen, vind ik persoonlijk.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Een goede pilotenstrip kan ik wel waarderen. De tekeningen van luchttaferelen en vaak voorkomende exotische lokaties hebben op mij een verfrissend effect. Maar ik was als kind dan ook een tijdje een fervent knutselaar van modelvliegtuigjes.

Ik kan me echter niet herinneren of ik vliegtuigjes ben gaan bouwen doordat ik Buck Danny las, of dat het omgekeerd was.

Link naar reactie

Veto houdt niet van sport ! Die oude Michel Vaillants zijn geweldig, net als de ouwe Roelen ! Chevalier is rubbish, dat geef ik toe.....

 

Oh jawel hoor.  Ik houd heel veel van sport.  Ik ben zelfs voetbalgek.  Ik ga vaak kijken als Essevee (Zulte-Waregem) thuis speelt.  Maar strips rond sport... nee, dat zegt me niets. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik heb absoluut niets met vliegtuigen en dus ook met vliegtuigstrips (enige uitzondering is Natasja). Buck Danny heb ik altijd plichtsbewust gelezen in de Robbedoes, maar die verhalen konden me nooit boeiend. Desondanks heb ik wel 8 albums van T&L liggen, maar dat is eigenlijk vooral voor het swingende tekenwerk van Jijé en ook een beetje Uderzo. Van de inhoud is echter nooit iets blijven hangen, vrees ik.

 

Bestaan er eigenlijk humoristische pilotenstrips? Daar moet -gezien de populairiteit van de realistische pilotenstrips- toch een markt voor geweest zijn?

Link naar reactie

Ik heb absoluut niets met vliegtuigen en dus ook met vliegtuigstrips (enige uitzondering is Natasja). Buck Danny heb ik altijd plichtsbewust gelezen in de Robbedoes, maar die verhalen konden me nooit boeiend. Desondanks heb ik wel 8 albums van T&L liggen, maar dat is eigenlijk vooral voor het swingende tekenwerk van Jijé en ook een beetje Uderzo. Van de inhoud is echter nooit iets blijven hangen, vrees ik.

 

Bestaan er eigenlijk humoristische pilotenstrips? Daar moet -gezien de populairiteit van de realistische pilotenstrips- toch een markt voor geweest zijn?

Taka takata? Was toch ook een piloot?

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Iemand die geen problemen ondervindt bij het lezen van een Alex, moet zich niet laten afschrikken door de opmerkingen aangaande de leesbaarheid van een Buck Danny. Zo begrijp ik dat

 

Toch klinkt het vreemd, zoiets als iemand die aan chronische hoofdpijnen lijdt moet niet mekkeren over een dubbele longonsteking.....

Link naar reactie

En toch worden die taaie Buck Dannys nog verkocht. Op de SSZ-site staat aangekondigd voor april:

 

• De Avonturen van Buck Danny 15: "NC-22654" Antwoordt Niet Meer (Victor Hubinon + Jean-Michel Charlier) (herdruk) > april 2013
• De Avonturen van Buck Danny 35: Het Dodenescadrille (Victor Hubinon + Jean-Michel Charlier) (herdruk) > april 2013

 

Wie koopt dat toch allemaal?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...