Ga naar inhoud

Schakel niet over naar Windows 10


Recommended Posts

Onlangs heb ik een nieuwe pc gekocht met Windows 10, om mijn installatie bij te werken. Ik gebruikte immers 3 p's: W Me, W XP en W 7.

Ik hoopte dus om met één pc  verder te kunnen, en bovendien enkele problemen te vermijden.

Maar uiteindelijk ben ik van de regen in de drup gekomen.

Om te beginnen heeft W10 een zeer slechte schermbehandeling, die ondanks alle instelmogellijkheden niet goed kan worden afgesteld.

Ten tweede zijn er oude programma's die ik op de nieuwe pc niet kan isntalleren. Dat is niet helemaal abonormaal, maar van sommige van die programma's bestaan er geen nieuwe versies. De Grote van Dale bestaat zelfs niet meer op cd of dvd. Je moét een online-abonnement nemen, en de kast 75 euro PER JAAR! De updates die je erbij krijgt, zijn dat geld echt niet waard.

Ik had ook Terminologie Financieel Management: dat bestaat niet eens meer. En dat draait ook niet onder W10.

 

Link naar reactie
1 hour ago, Tom B said:

Waar jij nu nog mee afkomt. Windows 10 is al 4 jaar oud.

Met nieuwe software moet je altijd wat wachten, tot de kinderziekten eruit zijn.

Niet dus.

Zelfs het forum bezoeken is onhandiger dan op mijn W XP.

De nieuwe Windows deugt gewoon niet. Je hoort er niets anders dan klachten over. Onlans zei iemand me dat het gemaakt is voor grote instellingen en bedrijven. Maar dat is niet waar. Het is voor niemand handig als je twee of drie keer zo veel moet klikken als vroeger om een bestand of een programma te openen.

Er zijn ook geweldig veel klachten over de onhandigheid van de nieuwe Windows Verkenner.

Als ze bij MS eens zouden stoppen met altijd met de nieuwe trends te willen meedoen, en zich in plaats daarvan zouden houden bij het leveren van kwaliteitssoftware, dan zouden ze al een grote vooruitgang maken. Maar nee, liever achter de waan van de dag lopen.

Link naar reactie
1 hour ago, Kameraad Mauser said:

Linux is een religie.

Het wordt door allerlei mensen aanbeden die de gebreken ervan niet willen inzien.

Kun je de Grote Van Dale Nederlands-Engels op cd-rom onder Linux doen draaien? Ik dacht het niet.

Of het woordenboek Terminologie Financieel Management? Zal ook wel niet lukken.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Onlangs heb ik een nieuwe pc gekocht met Windows 10, om mijn installatie bij te werken. Ik gebruikte immers 3 p's: W Me, W XP en W 7.

Ik hoopte dus om met één pc  verder te kunnen, en bovendien enkele problemen te vermijden.

Maar uiteindelijk ben ik van de regen in de drup gekomen.

Om te beginnen heeft W10 een zeer slechte schermbehandeling, die ondanks alle instelmogellijkheden niet goed kan worden afgesteld.

Ten tweede zijn er oude programma's die ik op de nieuwe pc niet kan isntalleren. Dat is niet helemaal abonormaal, maar van sommige van die programma's bestaan er geen nieuwe versies. De Grote van Dale bestaat zelfs niet meer op cd of dvd. Je moét een online-abonnement nemen, en de kast 75 euro PER JAAR! De updates die je erbij krijgt, zijn dat geld echt niet waard.

Ik had ook Terminologie Financieel Management: dat bestaat niet eens meer. En dat draait ook niet onder W10.

 

Ik werk op Mac en daar is het support voor oude software nog slechter dan Windows, maar wij noemen dat een voordeel. :D

 

Kun je die oude programma's niet aan de praat krijgen via uitvoeren als een oude besturingssysteem? Ik weet niet hoe het noemt maar je kunt een programma draaien met XT compatibiliteit bv.

Link naar reactie

Een voorbeeld:

 

Naamloos.thumb.png.977f281243654f2714860e05a1d63b32.png

 

Kijk naar de kolom links: dat is de standaardinstelling van een van de schermen om de instelllingen van Windows aan te passen: zwarte letters op een donkergrijze achtergrond!

Tegenwoordig kunnen ze op een computerscherm uit miljoenen kleuren kiezen, en ze nemen zwart op donkergrijs! Welke ezel bedenkt zoiets?

 

PS: als het nog enigszins leesbaar overkomt, dan is dat omdat een collega me voorstelde in Persoonlijke Instellingen naar Lettertype te gaan en dan Cleartype uit te voeren, zodat ik na een tiental vensters tot bovenstaand resultaat kwam. Maar dan moet je a) dat wel eerst weten en b) eerst nog eens in Persoonlijke Instelingen het zoekvak gebruiken om eerst Lettertype en daarna Cleartype te zoeken.

Als ze die software goed hadden geprogrammeerd, dan was dat allemaal niet nodig geweest.

Overigens kon die collega met dat wel vertellen, maar ze begon ook eerst met klagen over W10.

Vanmiddag ook nog mijn broer over de vloer gehad. Ook klagen over W10. Over updates waardoor je de pc niet mag afzetten (kom dat tegen als je om 11 uur 's avonds stopt met werken), over die "productiviteitstegels" rechts als je op het Windows-logo klikt die je toch nooit gebruikt (zit vol onzin: temperatuur en zo), over het afrolmenu als je op het Windows-logo klikt dat niet zo handig meer is als het Start-menu van vroeger...

Er is gewoon niemand tevreden.

Behalve we nog nooit een computer heeft gehad, natuurlijk.

 

Link naar reactie
1 hour ago, Bonte said:

Kun je die oude programma's niet aan de praat krijgen via uitvoeren als een oude besturingssysteem? Ik weet niet hoe het noemt maar je kunt een programma draaien met XT compatibiliteit bv.

Dat heeft inderdaad met compatibiliteit te maken, en soms werkt dat, maar vaak dus ook niet.

Ik had 4 Van Dale Grote Vertaalwoordenboeken, nl. voor Engels, Frans, Duits en Spaans. De Engelse, Franse en Spaanse (en aan die laatste heb ik niets) kan ik installeren met die compatibiliteitsmodus, maar de Duitse niet.

Een drama?

Nou: een Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal op cd-rom kostte zo'n 150 euro, op papier is het tegenwoordig 159 euro. Je kunt het tegenwoordig niet meer op cd of dvd krijgen. Er is wel een online versie, en die kost 75 euro ... per jaar. Reken maar eens uit wat dat op de duur kost. Ik had nochtans een toegangscode voor onbeperkte duur. En die jaarlijkse updates zijn die 75 euro echt niet waard.

 

Bovendien ben je met die online versie alle controle kwijt. Als ze vroeg of laat die prijs onredelijk hoog optrekken, en je betaalt niet, dan snijden ze je toegang gewoon af.

Eigenlijk hebben ze dat al gedaan toen ze van de cd/dvd-versie omschakelden naar de online versie. Daarvoor kostte het je nooit 75 euro/jaar. Het werd gelanceerd voor 70 euro/jaar. Dat was dus al een heel stuk duurder dan de cd of dvd.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
5 hours ago, Peter Motte said:

Linux is een religie.

Het wordt door allerlei mensen aanbeden die de gebreken ervan niet willen inzien.

Kun je de Grote Van Dale Nederlands-Engels op cd-rom onder Linux doen draaien? Ik dacht het niet.

Of het woordenboek Terminologie Financieel Management? Zal ook wel niet lukken.

Moet dat met alle geweld iets van Van Dale zijn?

Onder Linux draaien de meeste zaken die enkel maar bedoeld zijn voor Windows.

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Dat heeft inderdaad met compatibiliteit te maken, en soms werkt dat, maar vaak dus ook niet.

 

Gewoon configureren. Het is geen soms wel/soms niet ding maar een effectieve setting die je per applicatie om tegen een kernel van een andere versie te lopen, kan zetten.

 

https://www.drivereasy.com/knowledge/how-to-install-or-run-a-program-in-compatibility-mode-in-windows-10-windows-8-1-windows-8/

 

Als dat niet lukt en je echt met die oude dingen wil werken, dan kan je nog altijd een virtual machine installeren. De vraag is of dat de moeite waard is om een paar euro te besparen of uit schrik dat de SAAS-versie ooit duurder gaat worden.

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...