Ga naar inhoud

Jean Van Hamme


cinco

de Van Hamme BIG 3  

88 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw favoriet?



Recommended Posts

11 uren geleden, De Hollander zei:

 

Voor mij staat van Hamme op absolute hoogte. 

Ver boven een Hermann of een Lodewijk.

Greg staat dan weer wat hoger in het lijstje.

Zidrou komt in mijn ogen nog maar net kijken.  

Volledig mee eens...

 

Hermann is als scenarist nogal een vreemde eend in de bijt..  De eerste 10 delen van Jeremiah waren prima maar wat hij nu nog maakt in die serie is eigenlijk gewoon slecht...

 

Het is bijna ongelofelijk dat die laatste Jeremiah delen door dezelfde Hermann als scenarist zijn gemaakt als de eerste 10 Schemerwoude delen. Die albums waren Hermann op zijn best als scenarist (en ook al tekenaar overigens naar mijn mening). Toch heeft ook Schemerwoude nooit zoveel indruk op me gemaakt als Thorgal.. de fantasy in Schemerwoude (o.a. Sigurd) werkt bijvoorbeeld niet helemaal lekker voor mij al lees ik dat album wel graag)..

 

over Dufaux heb ik al vaak mijn ongezouten mening gegeven op dit forum 🙂

 

Van Zidrou heb ik mezelf beloofd nooit meer iets te kopen na zijn werk voor Bosschaert en een of ander WO1 verhaal te hebben gelezen... (folies bergeres of zoiets) vreselijk vond ik beide.. Vooral voor Bosschaert vond ik t erg sneu want hij behoort tot de beste Europese tekenaars die er zijn.. ik begreep ook van hem dat t album voor geen meter heeft verkocht..

 

Van Hamme is ook zo verstandig geweest om met elk van zijn drie grote reeksen redelijk (ok.. je kúnt daarover discussiëren) op tijd te stoppen..de uitgeverij had m liever nog zien doorwerken ongetwijfeld.. 

 

Overigens hoor ik nooit iemand over Herge of Jacobs als scenarist- dat waren naar mijn mening prima scenaristen die het niveau van Van Hamme wel haalden (eigenlijk andersom 😉

Link naar reactie
3 uren geleden, sanderg zei:

 

 

Overigens hoor ik nooit iemand over Herge of Jacobs als scenarist- dat waren naar mijn mening prima scenaristen die het niveau van Van Hamme wel haalden (eigenlijk andersom 😉

Het is lastig om een scenaristen als Jacobs of Herge te vergelijken met hedendaagse scenaristen. De scenaristen uit de jaren '40 tot '70 schreven scenario's die bedoeld waren voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Daarnaast waren ze gebonden aan strenge regels over de invulling. Een van Hamme kan voor volwassen publiek schrijven.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
34 minuten geleden, Rik zei:

Het is lastig om een scenaristen als Jacobs of Herge te vergelijken met hedendaagse scenaristen. De scenaristen uit de jaren '40 tot '70 schreven scenario's die bedoeld waren voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Daarnaast waren ze gebonden aan strenge regels over de invulling. Een van Hamme kan voor volwassen publiek schrijven.

dessalniettemin zijn kuifje en Blake en Mortimer toch naar mijn idee ook wel gericht op een volwassen publiek toch? Misschien is dat ook wel het knappe van een Jacobs en/of een Herge 

Link naar reactie
7 minuten geleden, sanderg zei:

dessalniettemin zijn kuifje en Blake en Mortimer toch naar mijn idee ook wel gericht op een volwassen publiek toch? Misschien is dat ook wel het knappe van een Jacobs en/of een Herge 

 

Kuifje stond in de kinderbijlage van de krant. Grote mensen lazen toen echt geen strips. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
50 minuten geleden, sanderg zei:

dessalniettemin zijn kuifje en Blake en Mortimer toch naar mijn idee ook wel gericht op een volwassen publiek toch? Misschien is dat ook wel het knappe van een Jacobs en/of een Herge 

Het richten van scenario's op de jeugd gaat ten koste van complexiteit en nuancering. Complexiteit omdat de scenario's enkelvoudige en eenvoudige verhaallijnen moeten hebben en nuancering betreft het verschil tussen bv goed en slecht. Dit moest helder en zwart/wit zijn om de jeugd niet in verwarring te brengen. Bv een schurk met een warm plekje in zijn hart kon echt niet..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

t waren zeker wel andere tijden.. en inderdaad zijn die ouderwetse strips nogal zwart wit.. vandaag de dag echter zullen er weinig kinderen meer zijn die nog Blake en Mortimer lezen. Volwassenen daarentegen..  

 

De Jacobs delen vind ik, als 40 jarige, steengoed (behalve de Sato delen). Misschien ben ik nog steeds een groot kind maar ik meen toch dat er ook op dit forum voldoende B&M fans alsmede kuifje fans zullen zijn (en dat het hier dan niet om 12 jarigen gaat 😉

 

Bij kuifje zal jeugdsentiment zeker een rol spelen maar bij de nieuwe B&M's  (ook deels door Van Hamme overigens) zal dat toch minder het geval zijn- die nieuwe delen zijn natuurlijk niet meer van Jacobs maar zijn wel in diens geest geschreven.  Het is voor mij toch anders dan bij voorbeeld met een suske en Wiske.. ook jeugdsentiment maar dat vind ik nu toch wel echt kinderlijk.. 

 

Goscinny trouwens  - DAT was ook echt een topscenarist. 

 

Van Alcante heb ik Rani heel graag gelezen.  Dat was overigens dan wel weer op concept van een Van Hamme verhaal.. iemand ander werk van Alcante gelezen dat erg goed was?

Link naar reactie
5 uren geleden, sanderg zei:

Overigens hoor ik nooit iemand over Herge of Jacobs als scenarist- dat waren naar mijn mening prima scenaristen die het niveau van Van Hamme wel haalden (eigenlijk andersom 😉

 

Hergé en Van Hamme werken in een compleet ander genre. Ja, het grote avontuur is telkens een belangrijk onderdeel bij beide scenaristen. Maar bij Hergé hoort een even groot deel humor. Terwijl dat aspect bij Van Hamme ontbreekt. Wat het voor mij al meteen een stuk minder interessant maakt. Want een gewoon avonturenverhaal schrijven is veel gemakkelijker dan een avonturenverhaal dat ook nog eens leuk en grappig is te schrijven.

Link naar reactie
27 minuten geleden, TDPB zei:

 

Hergé en Van Hamme werken in een compleet ander genre. Ja, het grote avontuur is telkens een belangrijk onderdeel bij beide scenaristen. Maar bij Hergé hoort een even groot deel humor. Terwijl dat aspect bij Van Hamme ontbreekt. Wat het voor mij al meteen een stuk minder interessant maakt. Want een gewoon avonturenverhaal schrijven is veel gemakkelijker dan een avonturenverhaal dat ook nog eens leuk en grappig is te schrijven.

Dat stukje humor erin is inderdaad bijzonder knap omdat het ook zo goed werkte! Bij Goscinny was dat overigens ook het geval.

 

Ik meen eens in een interview met Rosinski te hebben gelezen dat Van Hamme er zelf van baalde dat de humor in zijn verhalen ontbrak. Hij ontbeerde dat talent, zo vond hij zelf (als ik me het interview goed herinner). 

 

In Largo Winch zit soms wel wat humor maar dat is nooit van het niveau Herge of Goscinny.. maar Winch leent zich er ook niet goed voor.. 

 

Wat Van Hamme wel goed kan is oprecht spannende, meeslepende en toch ook wel intelligente verhalen schrijven..

Link naar reactie
7 minuten geleden, sanderg zei:

In Largo Winch zit soms wel wat humor maar dat is nooit van het niveau Herge of Goscinny.. maar Winch leent zich er ook niet goed voor.. 

 

 

Personages zoals Simon Ovronnaz, Marilyn Apfelmond of Silky Song dienen toch vaak als comic relief.

Je kunt moeilijk Goscinny-stijl van humor in een serie als Largo stoppen, maar de reeks heeft wel meer luchtige momenten dan Thorgal of XIII.

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Waldorf zei:

Simon Ovronnaz is echt wel de druppel geweest voor mij om te stoppen met Largo Winch. Dat slappe gelul dat Van Hamme hem bij wijze van humor liet uithalen werkte echt op mijn zenuwen.

aanvankelijk werkte het nog wel wat mij betreft, maar vanaf de delen waarin Silky Song haar intrede heeft gedaan is Simon helaas tot een soort clown gedegradeerd.. 

 

Overigens- wie eens een aardig artikel wil lezen over de geschiedenis van thorgal en de inspiratiebronnen waaruit Van Hamme voor die reeks heeft geput kan ik Zozolala deel 152 warm aanbevelen 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Waldorf zei:

Simon Ovronnaz is echt wel de druppel geweest voor mij om te stoppen met Largo Winch. Dat slappe gelul dat Van Hamme hem bij wijze van humor liet uithalen werkte echt op mijn zenuwen.

 

8 minuten geleden, sanderg zei:

aanvankelijk werkte het nog wel wat mij betreft, maar vanaf de delen waarin Silky Song haar intrede heeft gedaan is Simon helaas tot een soort clown gedegradeerd.. 

 

 

 

Dat kan verklaren waarom de Venetië-albums zo sterk scoorden bij de vraag wat het beste WInch-tweeluik was. Dat verhaal was Ovronnazloos.

Link naar reactie
1 minuut geleden, sanderg zei:

Oob en business blues vond ik by far het beste Winch tweeluik 

 

Dat was toch met Monkey Balls?

Die zit ondertussen in groep W in het bestuur, maar komt maar matig aan bod. Af en toe zegt-ie wel iets op een receptie of tijdens een vergadering, maar dat is het dan ook.

Link naar reactie
1 uur geleden, sanderg zei:

De Jacobs delen vind ik, als 40 jarige, steengoed (behalve de Sato delen). Misschien ben ik nog steeds een groot kind maar ik meen toch dat er ook op dit forum voldoende B&M fans alsmede kuifje fans zullen zijn (en dat het hier dan niet om 12 jarigen gaat.

Jacobs is dan ook de witte Raaf onder de scenario schrijvers uit de jaren '40 en 50. Een verhaal als het Gele Teken heeft in '53-'54 voor veel commotie gezorgd onder de pedagogen in die tijd. Men was uitermate bezorgd welke invloed een verhaal over hersenspoeling had op de ontwikkeling van het schoolkind. Daarnaast werd de aartsschurk Olrik min of meer als slachtoffer weggezet in dit verhaal.

 

De druk op Leblanc was zo groot dat Jacobs de opdracht kreeg om het verhaal versneld af te ronden. De planning was oorspronkelijk meer dan 100 pagina's.

2 uren geleden, sanderg zei:

Goscinny trouwens  - DAT was ook echt een topscenarist. 

Goscinny was zeer zeker een topscenarist. Het succes van de Asterix verhalen zit in de gelaagdheid waardoor er voor iedere leeftijdsgroep iets te ontdekken viel in de verhalen.

De Kuifjes en sus en wissen werden in mijn tijd op school door de meester afgepakt en in de prullenbak gegooid. De Asterixen werden een paar jaar later als lesmateriaal door het Onderwijs binnengehaald.

 

Noem mij eens een strip die meer heeft bijgedragen aan de emancipatie van het stripverhaal dan Asterix.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, Rik zei:

Daarnaast werd de aartsschurk Olrik min of meer als slachtoffer weggezet in dit verhaal.

 

Goscinny was zeer zeker een topscenarist. Het succes van de Asterix verhalen zit in de gelaagdheid waardoor er voor iedere leeftijdsgroep iets te ontdekken viel in de verhalen.

 

 

Noem mij eens een strip die meer heeft bijgedragen aan de emancipatie van het stripverhaal dan Asterix.

inderdaad! Het gele teken is eigenlijk helemaal geen verhaal van helden contra schurken.. de schurk hier was zelf slachtoffer..

 

En idd is Asterix het beste voorbeeld van een strip die zowel volwassenen als kinderen kan boeien. Dat is uitzonderlijk knap 

Link naar reactie

Er werd hier hogerop gesproken over de goed-slecht verhouding zonder veel nuance in oudere strips of kinderstrips, maar in Thorgal, XIII en Largo Winch zijn bijna alle personages toch ook duidelijk in een categorie onder te brengen.

Cotton is bijvoorbeeld de Rastapopoulos van Largo doorheen de eerste helft van de reeks.

En hij lijkt er nog op ook.

 

afbeelding.png.7ef612a37ce5fed709055c835292a9d8.png

 

afbeelding.thumb.png.99d3e7a88b398cdb5b757134ebc96f96.png

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Waldorf zei:

Toen ik dertig jaar geleden in het tweede middelbaar zat bestempelde meneer Van Opstaele, de leerkracht Nederlands, strips als 'leesvoer voor domme jongens'.

Toen ik dertig jaar geleden in het tweede middelbaar zat gaf onze leerkracht Nederlands een cursus over strips.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Waldorf zei:

Toen ik dertig jaar geleden in het tweede middelbaar zat bestempelde meneer Van Opstaele, de leerkracht Nederlands, strips als 'leesvoer voor domme jongens'.

Ach wij kregen Asterix in het Frans en Latijn in '73 op school. Niet iedere docent geloofd in de kracht van het beeldverhaal binnen het onderwijs..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minuten geleden, Rik zei:

Ach wij kregen Asterix in het Frans en Latijn in '73 op school. Niet iedere docent geloofd in de kracht van het beeldverhaal binnen het onderwijs..

 

Ik geloof graag dat uw leerkracht Nederlands meer aandacht had voor strips dan voor het correct vervoegen van de werkwoorden. :ph34r:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
19 minuten geleden, TDPB zei:

Toen ik dertig jaar geleden in het tweede middelbaar zat gaf onze leerkracht Nederlands een cursus over strips.

Toen ik in 2010 in het tweede middelbaar zat (ja is nog niet zo lang terug) was er een boekbespreking in thema strips. Ik heb toen in de bieb deel 1 van Kraa ontleend.

Link naar reactie
51 minuten geleden, TDPB zei:

Toen ik dertig jaar geleden in het tweede middelbaar zat gaf onze leerkracht Nederlands een cursus over strips.

 

Het is misschien een shock, maar dertig jaar geleden was het 1991. Toen waren wij allebei al het tweede middelbaar een paar jaar ontgroeid. 

 

(dertig jaar daarvoor was het 1961, wat op één of andere manier toch veel langer geleden leek dan 1991 nu lijkt.)

Link naar reactie
39 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

(dertig jaar daarvoor was het 1961, wat op één of andere manier toch veel langer geleden leek dan 1991 nu lijkt.)

 

de subjectiviteit van tijdsbeleving

 

De afstand in tijd tussen 2000 en 2010 lijkt mij ook langer dan die tussen 2010 en 2020.

Dat is... een ongemakkelijke realisatie.

Link naar reactie
28 minuten geleden, cinco zei:

 

de subjectiviteit van tijdsbeleving

 

De afstand in tijd tussen 2000 en 2010 lijkt mij ook langer dan die tussen 2010 en 2020.

Dat is... een ongemakkelijke realisering.

Hoe ouder je wordt des te langer kun je terugkijken dus des te sneller verloopt gevoelsmatig de tijd.  

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Het is confronterend om onder muziekvideo's uit pakweg 2014 commentaren te lezen als 'I wish I could go back to that time' of 'this is real music. Music today sucks'.

 

Maar allicht waren er mensen in 1991 die hetzelfde zeiden over 1984.

 

(Al denk ik dat er wat popmuziek betreft objectief wel wat voor te zeggen valt dat er grotere evoluties werden gemaakt tussen 1960 en 1990 dan in de 30 jaar sindsdien)

Link naar reactie

Ook confronterend om op fb berichtherinneringen van 6 jaar geleden te zien passeren, dat nog te herinneren als de dag van gisteren en dan beseffen dat 6 jaar de eeuwigdurende periode was dat je in het lager onderwijs zat. Of het middelbaar.

 

Of om op radio nostalgie muziek te horen passeren van na 2000.

 

Of om in bed te kunnen duiken met iemand die geboren is na 2000.

Link naar reactie
  • 10 months later...
Op 29/12/2019 om 11:16, Marinelli zei:

toch maar voor Largo Winch gekozen. Dit was de eerste die ik las, het eerste album kreeg ik als kind toen ik eens in het ziekenhuis lag. 

 

Ik vraag me af hoe het is om over alle intrinsieke details van een openbaar overnamebod te lezen als kind in een hospitaal.

 

afbeelding.thumb.png.73851ee241830875bdbae35092aef5b4.png

Link naar reactie
Op 13/1/2021 om 13:33, sanderg zei:

In Largo Winch zit soms wel wat humor maar dat is nooit van het niveau Herge of Goscinny.. maar Winch leent zich er ook niet goed voor.. 

 

 

Nu ik recent veel van die latere Largos heb gelezen, merk ik dat de zogezegd komisch bedoelde scènes vaak draaien om Silky die een verovering van Ovronnaz voor zijn neus wegsnoept.

Zo kan je vele latere verhaallijnen samenvatten: Largo zit in een hachelijke situatie terwijl Ovronnaz en Silky standby zouden moeten zijn, maar in werkelijkheid hun tijd verdoen met seksuele veroveringen in hotels.

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

 

Nu ik recent veel van die latere Largos heb gelezen, merk ik dat de zogezegd komisch bedoelde scènes vaak draaien om Silky die een verovering van Ovronnaz voor zijn neus wegsnoept.

Zo kan je vele latere verhaallijnen samenvatten: Largo zit in een hachelijke situatie terwijl Ovronnaz en Silky standby zouden moeten zijn, maar in werkelijkheid hun tijd verdoen met seksuele veroveringen in hotels.

 

 

Zoiets inderdaad... 🙂

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...