Ga naar inhoud

Eerste halve finale uitvinding 9 vs. uitvinding 23


Yncke

Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 01-02-20 at 08:00

Recommended Posts

Eerste halve finale.

 

Welke van deze twee uitvindingen vind jij de 'vernuftigste'? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

kinderenbaas.jpg.e0510c379f1ffd8fc8d4440

 

Het album start midden in de nacht wanneer professor Gobelijn een nieuwe uitvinding gerealiseerd heeft. Hij roept Jommeke en Flip om de uitvinding te testen. Het is een wijsheidsdrank die kinderen slim moet maken zodat ze niet meer naar school moeten, maar hun kindertijd ten volle kunnen beleven. De testresultaten bij Jommeke zijn verbluffend. Ze besluiten het middel in de waterleiding door te draaien zodat alle kinderen slim zullen worden. De gevolgen blijven niet uit. Alle schoolkinderen worden slimmer dan hun leerkrachten waardoor de scholen dienen te sluiten.

 

Prologtec

 

 

B

 

Transmogrifier.jpeg.b904360494999ad08fe4

 

De transmogrifier uit Calvin and Hobbes. Het verandert je in eender wat je wilt te zijn. En dat allemaal met een kartonnen doos. Als dat niet straf is. :)

 

Yncke

Link naar reactie

Voor wie nog twijfelt aan de transmogrifier:

 

Yncke:
 

Quote

 

Ik kan de redenering volgen dat de transmogrifier geen uitvinding zou zijn, maar ik ga er niet mee akkoord in de setting van Calvin&Hobbes.
Het is een strip die speelt met wat echt is, en wat verzinsel, en de grens daartussen niet altijd even strak trekt. Hobbes is een pluche tijger, maar in de strip wordt hij meestal - maar niet altijd - als echt voorgesteld, omdat ie dat is voor Calvin. En wij als lezer worden meegenomen in dat gegeven.
Zo ook de transmogrifier. Het is even hard een kartonnen doos als dat Hobbes een pluchen speeltje is, maar voor Calvin zijn ze allebei even echt, en dus voor mij, als lezer ook.

 

Het is allemaal een kwestie van waar de verbeelding begint. Er wordt van ons, als lezer, verwacht te geloven dat een bol kan vliegen, en dat is een uitvinding. Maar als van ons, als lezer, verwacht wordt te geloven dat een kartonnen doos een jongetje in een tijgertje kan veranderen, waarom zou dat dan geen uitvinding zijn?

 

 

Ik twijfelde zelf ook maar was daarna om:


 

Quote

 

Je snijdt wel iets interessants aan.Gewoonlijk ga je als lezer mee in de verbeelding van de maker, maar in dit geval word je geacht mee te gaan in de verbeelding van de maker die de verbeelding van zijn hoofdpersoon verbeeldt. Maar in beide gevallen verkeer je in een verbeelde wereld. Je kunt dus beweren dat er geen verschil is tussen de de teletijdmachine van Barabas en de transmogrifier. Het zijn allebei lege dozen. Niemand hier kan bewijzen dat de teletijdmachine ook echt wérkt en/of bewijzen dat de transmogrifier niet werkt.

 

(Ik heb nu toch maar op je transmogrifier gestemd in de hoop dat deze doos tegenover de doos van professor Barabas komt te staan, voor de filosofen een interessante finale)   

 

 

En mooie inkopper van Ambreville:


 

Quote

 

Stephen Hawking heeft effectief bewezen dat de teletijdmachine niet werkt zoals reeds vastgelegd in de Algemene Relativiteitstheorie. Aangezien er geen dergelijk bewijs geleverd is door theoretische fysici dat de Transmogrifier niet werkt, kan ik enkel aannemen dat volgens het observer-mechanisme in de quantumfysica, zoals beschreven door Heisenberg en Schrödinger, er 50% kans is dat de Transmogrifier werkt.

Dus de Transmogrifier is de enige mogelijke winnaar van een duel met de defectieve teletijdsmachine en zou daarom rechtstreeks mogen doorstoten naar de finale.

 

 

Dus ja, laat de Transmogrifier doorstoten naar de finale...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...