Ga naar inhoud

leeftijden schatten van stripfiguren


cinco

Recommended Posts

Ik schat ze altijd ouder in dan de makers ze bedoelen.

Kwabbernoot lijkt toch tien jaar ouder te zijn dan Robbedoes. Maar het is moeilijk te weten, aangezien er zoveel verschillende mensen de strip hebben gemaakt, en die zelf ook wellicht niet altijd dezelfde mening daarover hadden.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Je ziet Gohan doorheen de reeks opgroeien, maar zijn vader Goku blijft er even oud uitzien.

Hetzelfde met Thorgal en Jolan.

 

Da's toch niet zo raar? Een man van pakweg 30 ziet er toch niet zo heel veel anders uit dan diezelfde man van 40? Allez ja, sommige toch. Andere zijn nog amper herkenbaar. Het hangt een beetje van de genen af.

Link naar reactie
51 minuten geleden, TDPB zei:

 

Da's toch niet zo raar? Een man van pakweg 30 ziet er toch niet zo heel veel anders uit dan diezelfde man van 40? Allez ja, sommige toch. Andere zijn nog amper herkenbaar. Het hangt een beetje van de genen af.

 

Die zonen zijn ondertussen toch al zo goed als volwassen, dus dan zijn de vaders al bijna 20 jaar ouder geworden.

Link naar reactie
16 minuten geleden, TDPB zei:

Als ze op gewicht blijven en hun haar houden zijn ook dan de verschillen miniem. Wat meer rimpels, maar dat zijn details die meestal niet getekend worden. Of grijzer haar. Dat zouden ze wel kunnen weergeven.

 

Wat met het psychisch en emotioneel afzien doorheen hun leven?

Eigenlijk zou elk stripfiguur een wrak moeten zijn na alles wat ze hebben meegemaakt. En dat zou hun aanzienlijk verouderen.

Zelfs figuren uit jeugdstrips. Al die ontvoeringen, al die folteringen, een normaal mens zou er PTSD voor de rest van het leven aan overhouden.

 

afbeelding.thumb.png.18e520904f418822c7635e70ab64ad47.png

 

Hou oud schat je eigenlijk de Koningin van Onderland?

 

Link naar reactie

Bij Asterix en Obelix is mijn mening waarschijnlijk ongewild gekleurd door de live action films, waarin ze gespeeld werden door redelijk oude acteurs. Depardieu was er 51 toen hij zijn eerste Obelix vertolkte en 64 bij een andere.

De grote snorren verjongen hen ook niet.

Ik schat hen tussen de 35 en de 40.

 

Robbedoes schat ik tussen 20 en 25. 

Kwabbernoot tussen 30 en 35. Dat kalen zegt weinig. Dat kan beginnen vanaf je 20e.

Link naar reactie

Het lijkt me in elk geval dat je best niet te veel naar de eerste verschijningen van personages kijkt.

 

Suske & Wiske zijn nu tieners, maar waren oorspronkelijk niet even oud denk ik. Als ze mekaar ontmoeten, lijkt Wiske een kind van hooguit een jaar of 10, terwijl Suske al min of meer jongvolwassen is, hij woont alleen en is één van de leiders van de revolutie. 

 

Amoras%202.jpg

 

En was Robbedoes oorspronkelijk niet een jochie dat de lift bediende, terwijl Kwabbernoot een pijprokende, kalende (voor interpretatie vatbaar) hoofdredacteur was? Ik denk dat Robbedoes misschien zelfs jonger is dan Guust Flater, de 'jongste bediende'. 

 

Piet Pienter & Bert Bibber hebben ook niet dezelfde leeftijd denk ik. 

 

 

 

 

Link naar reactie

Hij rijdt met de auto en gaat niet meer naar school. Dus hij moet naar huidige normen minstens 18 zijn tegenwoordig.  Zelf zie ik hem zo rond de 25, maar hij is zeker begonnen als een tiener van pakweg 14 à 16.

Beetje zoals Kuifje.

Dat kalend zijn van Kwabbernoot is overigens iets van het laatste decennia. Daarvoor heeft geen enkele tekenaar hem als kalend getekend. Of zo interpreteer ik de manier waarop zijn haar getekend werd toch niet.

 

PP en BB heb ik altijd als dertigers gezien. Maar ik herinner me verbaasd te zijn toen ik ooit eens ergens las dat Pom ze zag als ergens rond de 25, of misschien zelf jonger.

 

(Geheel toevallig zag ik net nog een clcikbate-artikel passeren met als onderwerp '40 foto's die bewijzen dat Rob Lowe amper verouderde'. )

Link naar reactie

Ja, op die cover loopt dat haarlijntje naar achter waardoor het lijkt alsof die haarsprietjes ontspruiten op een verder kalende plaats. Maar zo tekende Franquin het quasi nooit. En Fournier al helemaal niet. Janry ook al niet. Het is pas vanaf Yoann dat Kwabbernoot (soms) getekend wordt alsof er op de bovenste helft van zijn hoofd helemaal geen haar staat, buiten die sprieten dan.

Alhoewel ik moet toegeven dat Kwabbernoot een hoog voorhoofd heeft en een héél vreemde haardracht.

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Het is pas vanaf Yoann dat Kwabbernoot (soms) getekend wordt alsof er op de bovenste helft van zijn hoofd helemaal geen haar staat, buiten die sprieten dan.

 

 

 

Bij de one-shot Versteende Reuzen was-ie inderdaad kaler dan normaal.

 

afbeelding.thumb.png.e857164f7fce35a67b3a1c4073493d69.png

 

Maar in Yoanns tekenwerk voor de hoofdreeks ziet-ie er meestel toch typisch Kwabbernoot uit.

 

afbeelding.png.76df568e622d039a8d4b00371307258a.png

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

Meestal, maar niet altijd. Yoann heeft de gewoonte om het uiterlijk van zijn personages nogal te variëren.

Maar er zijn nog nevenalbums waar hij plots minder haar heeft.

 

afbeelding.thumb.png.ede9918374735572efdbf7826f4d12e0.png

 

 

De one-shots zijn natuurlijk niet gebonden aan conventies en kunnen behoorlijk schuiven met de age range van de personages afhankelijk van het verhaal dat ze willen vertellen.

 

Robbedoes zou ik niet echt een andere leeftijd schatten in dit specifiek verhaal.

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, TDPB zei:

35, 40, 37, 35, 60, 55, 48, 56, 53

 

Aravella 48? Ik schat haar in de 30.

(onlangs had ik iemand mijn oude Jommekes geleend en die dacht dat Arabella in de 60 was !?! )

 

Met die kap is het moeilijk, maar in De Modekoningin zien we haar in andere kledij en zou ik haar toch niet over de 40 schatten.

 

afbeelding.thumb.png.906b218a996f6759acd0c6c0e3927d4a.png

 

Haar love-interest in Prinses Pott was ook redelijk jong.

 

afbeelding.thumb.png.34dbd44d50435f13ffffb2280bfcb668.png

 

Dus daarom zie ik haar als één van de jongere volwassen personages in Jommeke.

 

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Hoe oud schatten we Sidonia in? In een of ander recent verhaal (of was het de aankondiging bij de borstvergrotingen?) werd haar leeftijd gegeven en ik weet nog dat ik dat véél te jong vond. Ik weet alleen niet meer wat het was. Ergens eind in de 20 of zo.

 

Heeft iemand dit album gelezen? Is dit een jongere Sidonia, want dan zou ze van de generatie van de sixties en de seventies zijn... (retroactief aangepast natuurlijk, want ze was oorspronkelijk van de eerste helft van de vorige eeuw)

 

afbeelding.thumb.png.1a529e78ecc4e898b5663ccaee3188f4.png

Link naar reactie

Olive is ook veel jonger dan ik haar vroeger schatte. Ze woonde nog in bij haar ouders in de eerste pakweg 15 jaar van haar stripleven.

Popeye is er qua uiterlijk wat jonger op geworden met de jaren (beetje zoals Lambik). In zijn eerste optreden was hij de al iets meer ervaren zeebonk. Ik denk dat ze toch wel gemakkelijk 20 jaar schelen in leeftijd.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Olive is ook veel jonger dan ik haar vroeger schatte. Ze woonde nog in bij haar ouders in de eerste pakweg 15 jaar van haar stripleven.

Popeye is er qua uiterlijk wat jonger op geworden met de jaren (beetje zoals Lambik). In zijn eerste optreden was hij de al iets meer ervaren zeebonk. Ik denk dat ze toch wel gemakkelijk 20 jaar schelen in leeftijd.

 

 

In de tijd waaruit ze stammen is dat leeftijdsverschil niet onlogisch.

Bluto zou eigenlijk qua leeftijd veel dichter bij Olijfje aanleunen en dit verklaart enigszins zijn frustratie dat hij het als viriele stevige kerel steeds moet afleggen tegen de veel oudere Popeye die stimuli nodig heeft om het fysiek te kunnen halen van Bluto.

 

afbeelding.thumb.png.8683b2f454b88073ec25ff2f42638491.png

Link naar reactie
23 uren geleden, cinco zei:

 

Je ziet Gohan doorheen de reeks opgroeien, maar zijn vader Goku blijft er even oud uitzien.

Hetzelfde met Thorgal en Jolan.

 

afbeelding.thumb.png.bb4e9ae76d8eca99f855ac743f41555b.png

 

afbeelding.thumb.png.d5d9506194e0b059418bd3f435468ab3.png

 

 

 

 

 

Thorgal schat ik aan het begin van de reeks om en nabij de 23- 25. Momenteel is hij in de 50 denk ik. In Koninkrijk onder het zand wordt meen ik ook genoemd dat wat hij in de afgelopen 25 jaar heeft beleefd bloedstollend is

Link naar reactie
2 minuten geleden, sanderg zei:

Thorgal schat ik aan het begin van de reeks om en nabij de 23- 25. Momenteel is hij in de 50 denk ik. In Koninkrijk onder het zand wordt meen ik ook genoemd dat wat hij in de afgelopen 25 jaar heeft beleefd bloedstollend is

 

Dus Aaricia is ondertussen ook al een stuk in de 40?

Link naar reactie

Jeremiah is nog zo'n raar geval. In het eerste album is hij 18 (en ziet hij er ook min of meer zo uit), maar hij heeft ergens tussen de volgende albums in een ferme dosis groeihormoon toegediend gekregen.

Ik zou hem zelfs niet meer in de twintig durven schatten ( ook al weet ik heel goed dat er twintigers zijn die er zo uitzien).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...