Ga naar inhoud

Brugge-strips


Recommended Posts

Op 27/9/2022 om 22:42, Bertjeuh zei:

 

Waar kan je die Robbedoestijdschriften online downloaden?

 

 

"Un Drame A La Cour de Bruges" kan je hier online bekijken (en downloaden)  https://archive.org/details/les-belles-histoires-de-l-oncle-paul-1969-bibliotheca-virtualis-charlier-paape-graton/page/n239/mode/2up

 

Op die site staan er ook nog enkele nummers van le journal de Spirou, alsook enkele albums met verschillende nummers van dat tijdschrift.

 

@ Lestat: bedoel je die website waar je Robbedoes online kan lezen?

Link naar reactie
Op 14/1/2023 om 21:08, Prikkebeen zei:

"Un Drame A La Cour de Bruges" kan je hier online bekijken (en downloaden)  https://archive.org/details/les-belles-histoires-de-l-oncle-paul-1969-bibliotheca-virtualis-charlier-paape-graton/page/n239/mode/2up

 

Op die site staan er ook nog enkele nummers van le journal de Spirou, alsook enkele albums met verschillende nummers van dat tijdschrift.

 

@ Lestat: bedoel je die website waar je Robbedoes online kan lezen?

 

Jazeker, je kan ook de Nederlandstalige versies lezen van die "Drama aan het Brugse Hof". Zeer handig voor die zaken die jammer genoeg nooit in album zijn verschenen.

Link naar reactie
10 uren geleden, Lestat zei:

 

Jazeker, je kan ook de Nederlandstalige versies lezen van die "Drama aan het Brugse Hof". Zeer handig voor die zaken die jammer genoeg nooit in album zijn verschenen.

Op die vermelde website vind ik enkel de Franstalige versie hoor. Het aantal ingescande Robbedoes tijdschriften lijkt me ook eerder beperkt. Of heb je het over een andere website?

Link naar reactie

De historische documentaire tv-reeks van de VRT "Het verhaal van Vlaanderen" is ook als graphic novel verschenen bij de Standaard Uitgeverij.

In 2 delen hebben Frodo De Decker en Harry De Paepe de 10 tv-afleveringen samengevat in stripvorm. Het 2de deel verschijnt op 31/01/23.

 

In het 1ste deel komt Brugge uiteraard verschillende keren voor. Bijv. in de episode over de pest.

 

Brugge2.thumb.png.84f45a53b8f61fcd67f1176ca8043870.png

Link naar reactie
  • 4 months later...
Op 25/1/2023 om 18:59, Prikkebeen zei:

Nieuws over "Les Chroniques du Griffon noir" dat ik vernomen heb van Henri Desclez.

De cover van deel 1 werd getekend door Irina Pusztai.

Het is de bedoeling van La Vache qui médite om het 2de deel uit te geven in de eerste helft van 2023. 

Hopelijk komt deel 2 nog uit nu hij overleden is.

En de website van La Vache qui médite is weer down ...

Link naar reactie
Op 6/6/2023 om 22:46, cinco zei:

 

Verzamel je ook verschillende uitgave-versies van die Bruggegerelateerde strips?

Bovenstaande titel is nu in deze verzamelbundel terug te vinden:

 

Merci voor de tip!

Dergelijke bundelingen als straffe strips 2 vind ik wel iets minder interessant. Maar goed mogelijk dat ik die toch in huis haal hoor 😄

 

Ja, ik verzamel sowieso verschillende uitgaven met een meerwaarde (alternatieve cover, luxeuitgaven, ...)

In 1ste instantie wel de 1ste druks (indien betaalbaar 😉

Link naar reactie
  • 1 month later...

Afhankelijk van hoe ruim je zoekt in de albums:

 

1) Vliegoefeningen. Graphic Poem Guido Gezellte (van Lies van Gasse): Niets herkenbaars in beeld, maar Sint-Michiels wordt vermeld en op een gegeven moment wordt het Lappersfortbos getoond (maar qua uitzicht kan het eender welk bos zijn uiteraard).

 

2) Jommeke - Storm aan Zee (nr. 259): Strand en haven van Zeebrugge

Link naar reactie

Ook hier weer eentje afhankelijk van hoe ver je gaat: in De Laaiende Linies (Suske en Wiske buiten reeks) komt het Fort van Beieren voor. Ook Damme komt aan bod.

 

In het aanvullend dossier is er info over de Staats-Spaanse linies en het ontstaan van de huidige grens.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nog twee erbij met Brugge:

 

- Willem De Vrijbuiter van Bob De Moor. Een soort voorloper van De Leeuw van Vlaanderen, en deze speelt zich af in Kortrijk en op het einde zit Willem ook in Brugge. In het album zit ook het kortverhaal De Verklikker, dat zich volledig in Brugge afspeelt.

 

20230926_125053.jpg

 

20230926_125111.jpg

 

 

- Valcourt 2 - De Zwarte Buik van de Hansworst. Verhaal in 2 delen, en in deel 2 zitten ze even in Brugge.

20230926_125147.jpg

 

20230926_125136.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...
17 minuten geleden, WILCO zei:

@Bertjeuh:

2 vragen:

- Over welke integrales heb jij het precies?

- Hoeveel pagina's telt het verhaal van Jean-Claude Servais?

 

@WILCO

https://www.lastdodo.nl/nl/items/1011961-le-plat-pays-les-prenoms

https://www.lastdodo.nl/nl/items/1011917-ces-gens-la-j-arrive

 

De verhalen zijn telkens zo'n 6 à 7 pagina's.

Ze liggen nog op m'n werk, ik kan nu niet checken hoeveel precies.

31119092979.jpg.6a8cea229287ba004de0671696a828ec.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Op 11/6/2023 om 20:23, Bertjeuh zei:

Hopelijk komt deel 2 nog uit nu hij overleden is.

En de website van La Vache qui médite is weer down ...

Jawel, Stéphane Lucien van de vermelde uitgeverij heeft onlangs deel 2 op 200 exemplaren uitgegeven. Zijn website werd gehackt waardoor hij die opnieuw heeft moeten opbouwen. Info over deze nieuwe publicatie kan men nu vinden op zijn vernieuwde site.

Ondertussen heb ik het boekdeel probleemloos online besteld en ontvangen. Het is opnieuw een uitgave met een harde kaft.

 

 

cover.jpg

Link naar reactie
18 minuten geleden, Prikkebeen zei:

Jawel, Stéphane Lucien van de vermelde uitgeverij heeft onlangs deel 2 op 200 exemplaren uitgegeven. Zijn website werd gehackt waardoor hij die opnieuw heeft moeten opbouwen. Info over deze nieuwe publicatie kan men nu vinden op zijn vernieuwde site.

Ondertussen heb ik het boekdeel probleemloos online besteld en ontvangen. Het is opnieuw een uitgave met een harde kaft.

 

 

cover.jpg

 

Hey, merci voor de tip!

 

Maar @Lestat liet het vandaag weten en ik heb onmiddellijk besteld 🥳

 

Ik ben weer content!

 

Link naar reactie
Op 21/12/2023 om 19:39, Ambreville zei:

Hier alvast een geheugensteuntje.

 

 

IMG_0685.jpeg

In de digitale versie van de Krant van West-Vlaanderen van 15/01/24 is er een artikel van Stefan Vankerkhoven over deze te verschijnen strip (enkel toegankelijk voor abonnees). Deze brengt de oorsprong (1441) van de huidige loterijen in beeld die in Brugge te situeren valt.

Op 3 & 4 december 2021 en de daaropvolgende weken werd dit in deze stad herdacht met diverse activiteiten. De historiek kan je hier lezen. Op die webpagina kan je ook gratis het boek daarover aanvragen (indien dat nog voorradig is).

Ik ben benieuwd hoe men die geschiedenis is stripvorm heeft gegoten. Maar dit beeldverhaal had men dus eigenlijk reeds in 2021 moeten publiceren.

Link naar reactie

Toen ik de 1ste integrale van Griffon Noir vandaag nog eens bekeek viel me iets op.

 

Het 1ste verhaal (De Rode Zwaan / Le Cygne Rouge) is er niet in opgenomen ...

 

Pas vanaf het 2de verhaal staat de naam van de reeks bovenaan en wordt het voorafgegaan door een introdossiertje.

Misschien was het initieel niet de bedoeling om er een reeks van te maken??

 

 

 

74-49 - De Rode zwaan a.jpg

74-49 - De Rode zwaan b.jpg

Link naar reactie
6 uren geleden, Prikkebeen zei:

Goede opmerking! Ik leg deze voor aan de uitgever en hou je via deze weg op de hoogte.

 

Merci om het voor te leggen!!

 

Het zou zelfs met de rechten kunnen te maken hebben. Er heeft immers een extra tekenaar aan meegeholpen (Smeesters).

 

Maar laat ons hopen dat het over het hoofd gezien is en dat het zal opgenomen worden in de 3de integrale 😉

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...