Ga naar inhoud

de 6 favoriete Kuifje-strips (poll)


cinco

Kuifje  

52 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 6 favoriete strips

    • Kuifje in het land van de Sovjets
    • Kuifje in Afrika
    • Kuifje in Amerika
    • De sigaren van de farao
    • De Blauwe Lotus
    • Het gebroken oor
    • De Zwarte Rotsen
    • De scepter van Ottokar
    • De krab met de gulden scharen
    • De geheimzinnige ster
    • Het geheim van de Eenhoorn
    • De schat van Scharlaken Rackham
    • De 7 kristallen bollen
    • De zonnetempel
    • Kuifje en het Zwarte Goud
    • Raket naar de maan
    • Mannen op de maan
    • De zaak Zonnebloem
    • Cokes in voorraad
    • Kuifje in Tibet
    • De juwelen van Bianca Castafiore
    • Vlucht 714
    • Kuifje en de Picaro's
    • Kuifje en de Alfa-kunst


Recommended Posts

Van alle Kuifjes voor de komst van Haddock spreekt vooral de Sigaren van de Farao mij aan.

Ik weet ook niet waarom. Het verhaal heeft geen uitgewerkte structuur en hangt van toevalligheden aan elkaar, maar heeft toch iets aanlokkelijks waardoor ik het graag herlees.

Link naar reactie

Het verbaast me eigenlijk dat ze in al die jaren geen consequent titelhoofd voor de reeks hebben gemaakt.

 

Je hebt albums met de naam 'Kuifje' een regel onder 'de avonturen van' geplaatst en vetter gedrukt met een groter lettertype.

 

afbeelding.png.1e475f390be1ec6c51d8fc015e9ffedd.png

 

 

Dan heb je albums waar 'de avonturen van Kuifje' op één en dezelfde lijn staan met alle woorden in dezelfde dikte in een gekleurde balk met links de kopjes van Kuifje en Bobbie.

 

afbeelding.png.9503d45d8902b91536b59b2b54f5d5b7.png

 

Dan heb je albums zonder die gekleurde balk en zonder de kopjes.

 

 

afbeelding.png.9e2367e3ddfd648febb692b2baed78fd.png

 

En dan heb je ook nog dit! Wel de kopjes, wel de kleurenbalk, maar zonder het opschrift 'de avonturen van Kuifje'.

 

afbeelding.png.a9c9986041ae2049bdad89eeb4c10ae3.png

 

Dan wil ik In het Land van de Sovjets en de Alfa-Kunst nog over het hoofd zien wegens hors catégorie.

 

 

Link naar reactie
23 uren geleden, Rik zei:

Het is best bijzonder hoe Kuifje in de aandacht blijft. Het laatste verhaal is 45 jaar geleden uitgekomen. 

 

Best triest om eerlijk te zijn. Dit terwijl er zoveel materiaal aandacht verdient maar het niet krijgt. Kuifje is oké, maar ook niet meer dan dat. 

Link naar reactie
5 uren geleden, Gilles zei:

 

Best triest om eerlijk te zijn. Dit terwijl er zoveel materiaal aandacht verdient maar het niet krijgt. Kuifje is oké, maar ook niet meer dan dat. 

 

Heeft ook veel te maken met de plaats die Kuifje ondertussen is gaan innemen in de geschiedenis van het stripverhaal.

Link naar reactie

Het doet me goed dat Kuifje (weer) eens onder de aandacht komt. Ik lees veel strips die prachtig getekend zijn en sterk van inhoud zijn, maar voor mij blijft Kuifje het beginpunt, het referentiekader.

Kuifje lees ik sinds mijn tiende en heb de meeste boeken twintig maal herlezen.

 

Kuifje is weliswaar verouderd, niet actueel, en kent zes slechte of matige albums (Sovjets, Afrika, Amerika, Vlucht 714, Picaro's en Alfa-kunst). De achttien overgebleven albums vormen een ijzersterk oeuvre, waarin een groot deel van de geschiedenis van de twintigste eeuw aan bod komt.

 

De tekenstijl van kuifje kent een prachtig evenwicht tussen stilering en realisme. De boeken staan vol met tekstuele en visuele humor. Hergé is vindingrijk met de verbeelding (o.a. reuzenpaddenstoelen, duikboothaai, maanreis), met voor de strip vernieuwende filmische ritmische oplossingen (o.a. looprichtingen, pleister) en met ijzersterke humor (o.a. Zonnebloem, slagerij Van Kampen).

 

Er valt nog veel meer te zien en te lezen in Kuifje. Vandaar dat er vele boeken over Kuifje verschenen zijn. Zover wil ik hier niet gaan. Daarnaast vind ik het jammer dat Kuifje bezoedeld is met het krampachtige nalatenschap (Moulinsart). Dit zegt mijns inziens niets over de kwaliteit van Kuifje. Toch ben ik blij dat er niet nieuwere Kuifjes verschenen zijn, zoals bijvoorbeeld bij Asterix of Storm.

 

Voor mij is Kuifje een grote klassieker vergelijkbaar met de Beatles of Johan Cruijff. Het is niet voor niets dat Kuifje-albums nog zeer goed verkocht worden.

Link naar reactie

Nu ik de Zwarte Rotsen heb herlezen, merk ik hoe dat verhaal praktisch één continue bewegen is. Er wordt Kuifje weinig rust gegund om op adem te komen, hij wordt zelfs al op de allereerste pagina beschoten. Het ganse album is één groot kat- en muisspel met allerhande planes, trains & automobiles.

 

afbeelding.thumb.png.49e4026c5e7c382ae13ec966afb0a425.png

Link naar reactie
Op 10/4/2021 om 12:44, Gilles zei:

 

Best triest om eerlijk te zijn. Dit terwijl er zoveel materiaal aandacht verdient maar het niet krijgt. Kuifje is oké, maar ook niet meer dan dat. 

 

Dat is een beetje zoals die musicale top 100's allerhande. Het zijn ook altijd dezelfde oudere nummers die in de top 5 staan. Niet omdat er sindsdien niets beters is gemaakt, maar gewoon omdat die nummers nu eenmaal een iconische status hebben bereikt.

 

 

1 uur geleden, cinco zei:

Nu ik de Zwarte Rotsen heb herlezen, merk ik hoe dat verhaal praktisch één continue bewegen is. Er wordt Kuifje weinig rust gegund om op adem te komen, hij wordt zelfs al op de allereerste pagina beschoten. Het ganse album is één groot kat- en muisspel met allerhande planes, trains & automobiles.

 

Het Indiana Jones systeem. Wat gewoon voortkomt uit de feuilletonvorm waarin de strip oorspronkelijk gemaakt werd: twee pagina's waarin telkens iets spannends of grappigs moest gebeuren met op het einde een cliffhanger zodat het publiek de volgende week terugkwam. Hergé heeft dat nooit gemaakt met de gedachte dat je dat verhaal in één ruk moest uitlezen (dat geldt overigens ook voor de vele rommelige plotjes van de Vandersteen en Sleen-verhalen).

Link naar reactie

 

1 uur terug, TDPB zei:

 

Wat gewoon voortkomt uit de feuilletonvorm waarin de strip oorspronkelijk gemaakt werd: twee pagina's waarin telkens iets spannends of grappigs moest gebeuren met op het einde een cliffhanger zodat het publiek de volgende week terugkwam. Hergé heeft dat nooit gemaakt met de gedachte dat je dat verhaal in één ruk moest uitlezen.

 

Ergens in het midden van de reeks is die gedachte toch verschoven en latere verhalen in de reeks zijn dan meer gestructureerd om een coherent verhaal met begin, midden en einde te creëren met het oog op de albumrelease.

 

Franquin heeft dit ook aangehaald in een interview betreffende Robbedoes dat hij vanaf het Schuilhol van het Zeemonster zijn verhalen vooraf uitgebreider ging uitwerken en minder al doende ging improviseren.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Ergens in het midden van de reeks is die gedachte toch verschoven en latere verhalen in de reeks zijn dan meer gestructureerd om een coherent verhaal met begin, midden en einde te creëren met het oog op de albumrelease.

 

ja, maar de zwarte rotsen is nog een vroeg scenario. Van voor die tijd.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
2 uren geleden, Blutch zei:

Ik ben Kuifje-fan, maar de Alfa-kunst heb ik nooit gelezen. Ik blijf er moeite mee hebben dat men iets uitgeeft dat niet af is. Ik kan me ook niet voorstellen dat een nauwgezet artiest als Hergé dat zou geapprecieerd hebben.  

Om Kuifje en de Alfa-kunst als strip wil lezen, zou je op internet de illegale (Engelstalige of Franstalige) versie van Yves Rodier kunnen vinden en lezen. Ik vind deze interpretatie echter zwak getekend (in vergelijking met het werk van Hergé) en het verhaal niet sterker dan Kuifje en de Picaro's. Het is daarom goed dat dit verhaal niet officieel door een ander afgemaakt is en hopelijk ook nooit wordt. 

 

Link naar reactie
Op 8/12/2021 om 17:07, Blutch zei:

Ik ben Kuifje-fan, maar de Alfa-kunst heb ik nooit gelezen. Ik blijf er moeite mee hebben dat men iets uitgeeft dat niet af is. Ik kan me ook niet voorstellen dat een nauwgezet artiest als Hergé dat zou geapprecieerd hebben.  

Ik kan je gedachtegang begrijpen maar het is uitgegeven en dan mag ik het toch lezen? Vlak na het overlijden van Hergé werd al meteen aan Bob de Moor gevraagd of hij Kuifje en de Alfa-kunst zou afmaken maar die zei toen dat Hergé had gezegd dat dat niet mocht. Over het uitgeven ervan heeft Hergé dus blijkbaar niets gezegd want niet veel later is de eerste uitgave uitgebracht. In het Nederlands een groot formaat stripboek, dat ik meteen had gekocht. Zoiets als de illegale versie, waar @hemweghet over heeft, zou ik juist niet lezen.

Link naar reactie
Op 8/12/2021 om 20:07, TDPB zei:

Hoe kan je nu stemmen voor een onafgewerkt verhaal?

Ik had De Alfa-kunst pas herlezen en toen mijn stem veranderd. Ik vind het juist heel interessant om De Alfa-kunst te lezen. Ik heb 3 verschillende versies. Het is als een inkijkje in het creatieve proces van de totstandkoming van een Kuifje-strip. Tevens is het een grappige satire op de moderne kunst.

 

alphárt.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

 Vlak na het overlijden van Hergé werd al meteen aan Bob de Moor gevraagd of hij Kuifje en de Alfa-kunst zou afmaken maar die zei toen dat Hergé had gezegd dat dat niet mocht.

 

Da's niet helemaal correct. Bob de Moor suggereerde om het verhaal af te werken na het overlijden van Hergé, Fanny heeft dat redelijk lang overwogen (want ondanks de mythe heeft Hergé nooit duidelijke richtlijnen achtergelaten) maar heeft uiteindelijk toch geen toestemming gegeven.

Een paar jaar later leerde Bob de Moor de jonge Rodier kennen die toen al een eigen versie van het verhaal had gemaakt. De Moor zag daarin potentieel en is toen nog eens naar Fanny gestapt met het voorstel om gezamenlijk een versie te maken. Wat, zoals we weten, geweigerd werd.

Link naar reactie

Ik zeg het maar zoals ik het me herinner van wat er toen in de krant stond (edit : en wat Bob de Moor heeft gezegd in het tv-programma Wordt Vervolgd), ik heb niks gegoogled. Het is toch bekend dat Hergé niet wilde dat Kuifje werd voortgezet? Waarom zou dat dan niet voor dat ene verhaal gelden?

Iedere volledige versie van De Alfa-kunst zou een interpretatie zijn dus wat heb je daar dan aan? Hergé zelf wist nog niet waar het verhaal naar toe ging. Bv. wie de vermomde bandiet is...

 

Link naar reactie

Het is niet omdat iedereen zegt dat iets zo is, dat het ook zo is. In realiteit heeft Hergé geen enkele richtlijn achtergelaten over wat er met Kuifje moest gebeuren na zijn dood (of zijn andere strips, want Quick en Flupke werden wél verder gezet). Na lang getwijfel of ze dat laatste verhaal nu moesten afwerken of niet, hebben ze dat dus niet gedaan en werd die keuze gemotiveerd met 'Hergé had dat zo gewild'. En als je dat maar genoeg herhaalt, begint iedereen dat te geloven. Terwijl dat gewoon een interpretatie is van wat sommige mensen denken dat Hergé had gewild.

(hetzelfde zie je nu gebeuren met Pom en PP en BB)

 

De kans is overigens klein dat perfectionist Hergé wél iets tegen een afwerking door zijn medewerkers zou gehad hebben, maar niets tegen de publicatie van zijn rudimentaire schetsen.

Link naar reactie
Op 13/12/2021 om 16:02, TDPB zei:

Staat o.a. in Benoit Peeters biografie

In Benoit Peeters biografie (De wereld van Hergé) staat: ...De afloop stond niet in het scenario, die zou men nog moeten bedenken. De rest van het verhaal bestond alleen in zeer rudimentaire vorm... Hergé had menigmaal uitgesproken dat er na zijn dood geen nieuwe avonturen zouden verschijnen.

Tegen Numa Sadoul zei Hergé: ... Er zijn zonder twijfel heel wat dingen die mijn medewerkers ook zonder mij kunnen doen, en zelfs beter dan ik, maar Kuifje laten léven, Haddock, Zonnebloem, de Jan(s)ens en alle anderen laten léven, dat kan ik alleen... Het is heel persoonlijk oeuvre, zoals van een schilder of een romancier. Als anderen Kuifje overnamen, zouden ze het misschien beter doen, misschien slechter, maar in elk geval anders - en dus zou het Kuifje niet zijn!...

 

Link naar reactie
14 uren geleden, hemweg zei:

In Benoit Peeters biografie (De wereld van Hergé) staat: ...De afloop stond niet in het scenario, die zou men nog moeten bedenken. De rest van het verhaal bestond alleen in zeer rudimentaire vorm... Hergé had menigmaal uitgesproken dat er na zijn dood geen nieuwe avonturen zouden verschijnen.

Tegen Numa Sadoul zei Hergé: ... Er zijn zonder twijfel heel wat dingen die mijn medewerkers ook zonder mij kunnen doen, en zelfs beter dan ik, maar Kuifje laten léven, Haddock, Zonnebloem, de Jan(s)ens en alle anderen laten léven, dat kan ik alleen... Het is heel persoonlijk oeuvre, zoals van een schilder of een romancier. Als anderen Kuifje overnamen, zouden ze het misschien beter doen, misschien slechter, maar in elk geval anders - en dus zou het Kuifje niet zijn!...

 

Dank je wel!

Dat is toch wat ik heb gezegd?

Het internet weet het beter dan Hergé zelf! Dat is typisch, dat!

Link naar reactie

Ja, maar iets in een interview zeggen is nu eenmaal niet hetzelfde als een duidelijke richtlijn nalaten. Laat staan dat het in een testament staat.

(en dan nog zegt hij daarin gewoon dat iemand anders het anders zou doen. Misschien zelfs beter? Maar zie jij daar staan dat hij zegt dat Kuifje niet verdergezet mag worden?)

 

Er staat in die biografie ook dat zowel De Moor als Fanny overwogen om dat laatste verhaal af te werken, juist omdat het toch allemaal niet zo duidelijk was als nu beweerd wordt. Het is vooral over dat deel van je verhaal dat ik het had.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ja, maar iets in een interview zeggen is nu eenmaal niet hetzelfde als een duidelijke richtlijn nalaten. Laat staan dat het in een testament staat.

(en dan nog zegt hij daarin gewoon dat iemand anders het anders zou doen. Misschien zelfs beter? Maar zie jij daar staan dat hij zegt dat Kuifje niet verdergezet mag worden?)

 

Er staat in die biografie ook dat zowel De Moor als Fanny overwogen om dat laatste verhaal af te werken, juist omdat het toch allemaal niet zo duidelijk was als nu beweerd wordt. Het is vooral over dat deel van je verhaal dat ik het had.

Ik ben benieuwd welke biografie je bedoelt. Er zijn een paar biografieën van Peeters over Hergé. Maar welke je dan ook leest, hij zal zichzelf niet tegenspreken. In De wereld van Hergé staat over de de Studio Hergé (met o.a. Bob de Moor):

...Van 1983 tot 1986 bleef een ploeg van negen personen binnen het kade van de studio aan het werk... Maar de vaak uitgesproken wens van Hergé dat Kuifje na zijn dood geen nieuwe avonturen in de strip meer zou beleven, maakt het opheffen van de Studio Hergé op termijn onontkoombaar. Op 26 november kondigde Fanny Remi de Hergé van de studio ....aan. Er was definitief een pagina omgeslagen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, hemweg zei:

Ik ben benieuwd welke biografie je bedoelt. Er zijn een paar biografieën van Peeters over Hergé. Maar welke je dan ook leest, hij zal zichzelf niet tegenspreken. In De wereld van Hergé staat over de de Studio Hergé (met o.a. Bob de Moor):

...Van 1983 tot 1986 bleef een ploeg van negen personen binnen het kade van de studio aan het werk... Maar de vaak uitgesproken wens van Hergé dat Kuifje na zijn dood geen nieuwe avonturen in de strip meer zou beleven, maakt het opheffen van de Studio Hergé op termijn onontkoombaar. Op 26 november kondigde Fanny Remi de Hergé van de studio ....aan. Er was definitief een pagina omgeslagen.

Laatste zin moet zijn: Op 26 november kondigde Fanny Remi het einde van de studio ....aan. Er was definitief een pagina omgeslagen.

Link naar reactie

Een vraag over het Gebroken Oor.

Waarom heeft Hergé die nooit laten hertekenen door zijn studio?

Stel je voor dat die een remake zoals de Zwarte Rotsen had gehad...

 

Er zijn bijvoorbeeld scènes met 0 achtergrond, gewoon vlakke groene inkleuring om oerwoud te suggereren.

 

(misschien was het album na een hertekening ook populairder geweest, want nu haalt hij amper iemands top 6)

 

Link naar reactie

Het album is hier en daar toch bijgetekend?  Blijkbaar vond Hergé dat zijn tekeningen toen al goed genoeg waren om er niet teveel aan te veranderen. De enige redenen dat DZW een derde bewerking kreeg was omdat de Engelse uitgever had opgemerkt dat de decors niet echt Engels aanvoelden. Anders zaten we nu ook nog steeds met de tweede lichtjes bijgewerkte versie.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...