Ga naar inhoud

antagonisten in Kiekeboe: favoriete albums


Kiekeboe  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Timotheus/Timothea Triangl: favoriete album

    • De duivelse driehoek
    • De doedelzak van Mac Reel
    • Mysterie op Spell-Deprik
    • Zeg het met bloemen
    • De onweerstaanbare man
    • De aqua-rel
      0
    • Black e-mail
      0
    • De DT-fout
      0
    • Code E
    • Alibaberg
    • -
  2. 2. Dédé la Canaille: favoriete album

    • Met de Franse slag
    • De wraak van Dédé
    • De come-back van Dédé
    • Het idee van Dédé
    • In het spoor van Dédé
    • Dédé bij nacht
    • Een dagje Dédé
      0
    • Dédé en partner
    • -
  3. 3. Mona en de vampieren: favoriete album

    • Het witte bloed
    • De kus van Mona
    • De babyvampier
    • Mona, de musical
    • Tienduizend dagen
    • Schijnheilig bloed
    • -
    • Dood wakker worden
      0


Recommended Posts

Van alle avonturen met terugkerende bad-guys, vind ik die met Timotheus/Timothea Triangl er wel bovenuit steken.  Dat is het sterkste rijtje.  De (classic) Bond-achtige taferelen spreken steeds tot de verbeelding en de verhalen op zich weten altijd wel te boeien.  

Bij de vampieren vond ik De Kus van Mona vond een uitstekend vervolg op Het Witte Bloed.  Stiekem vond ik die zelfs nog beter, het is dan ook één van mijn favorieten uit de reeks.  Maar daarna zakte het niveau per avontuur.  Ja, de babyvampier was zeker vermakelijk, maar daar kwam de focus meer op de humor te liggen.  Gevoelsmatig waren de ideeën wat op, denk ik, over wat aan te vangen met de vampieren.  Hun aanwezigheid werd steeds minder vlot in 't verhaal verwerkt.

Dédé vind ik de meest interessante van de hoop.  In die zin dat ik hem als het meest dreigend ervaar naar Kiekeboe toe.  Zijn diepe haat en het feit dat Marcel het in zijn broek doet bij het horen van de naam alleen al, dat werkt wel.  Ondanks (of dankzij) enig gebrek aan karakter-uitdieping.  Ik vraag mij steeds af wie dat nu écht is, wat is zijn verhaal?  Een Dagje Dédé vond ik Dédé-onwaardig.  Flauwe klucht.  Dédé bij Nacht was ook al niet zo denderend.  Dédé en Partner nog niet gelezen.  Stille hoop dat die terug beter is.

 

Wel jammer dat Bibi Pralin Gaga er niet bij staat.  Nu, ik weet dat Merho deze figuur heeft laten vallen omdat hij vind dat je er in de tegenwoordige tijd niets meer mee kan aanvangen, dat zo'n figuur niet meer past.  Maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.  Dat is dan eerder een gebrek aan ideeën bij de creator, denk ik.  Ik zie Bibi namelijk perfect passen in (bijvoorbeeld) een Lord of War scenario, daar valt vast iets heel leuks mee te doen.  Dat is actueel en dolgedraaide figuren met grootheidswaanzin zijn zowat eigen aan het gegeven.  Bij nader inzien ... Als ik bedenk hoe het qua verhaal bij de andere villains gegaan is bij de meer recente verhalen ... Laat het dan maar bij die drie goede albums. ;) Want dat is wel zo, Elk Pralin-verhaal is goed.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Mijn geheugen moet werkelijk verschrikkelijk zijn als het op plotjes aankomt, want buiten Het Witte bloed en Mona de musical kan ik me bij al die titels eigenlijk niets voorstellen.

 

 

Het enige wat ik weet is dat deze titels gebaseerd zijn op de Pink Panther films:

 

De wraak van Dédé

De come-back van Dédé

In het spoor van Dédé

 

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, esteban² zei:


Dédé vind ik de meest interessante van de hoop.  In die zin dat ik hem als het meest dreigend ervaar naar Kiekeboe toe. 

 

Hij wordt echter steeds meer en meer for jokes gebruikt en verliest daardoor die dreiging.

Beetje vergelijkbaar met de evolutie van Sideshow Bob in The Simpsons.

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Ik zie Bibi namelijk perfect passen in (bijvoorbeeld) een Lord of War scenario, daar valt vast iets heel leuks mee te doen.  Dat is actueel en dolgedraaide figuren met grootheidswaanzin zijn zowat eigen aan het gegeven. 

 

"Dat is actueel" en als voorbeeld een 16 jaar oude film aanhalen? :P
 

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

Héhé.  Die kon je niet laten liggen. ;)  

 

Er is in die 16 jaar natuurlijk weinig veranderd op dat vlak.  Nog steeds even relevant.  Enfin, je weet dat wel. :)

 

Bwoh, de film in kwestie gaat over de jaren 80 en 90 en de persoon waar het op is gebaseerd zit intussen een gevangenisstraf van 25 jaar uit... dus sommige dingen zijn toch veranderd. :P

Link naar reactie

Sommige dingen ... Dan toch alleen maar het feit dat ze hem bij z'n kraag hebben. ;)  Verder draait die wereld tussen hooggeplaatste wapenhandelaars en dictators allerhande gewoon door, nog steeds.  Genoeg gelijkaardige verhalen die zich vandaag afspelen.  Actueel dus.  En wat die persoon betreft, toen hij in 2008 gevat werd, was hij nog steeds actief.  Hij werd pas in 2012 veroordeeld. Gedateerd kan je 't in ieder geval niet noemen.  Geef zo'n onderwerp aan pakweg 90s-Merho en je krijgt een goed album boordevol satire.  Bij de huidige Merho ben ik daar echter niet meer zo zeker van.

 

Hoe dan ook: Viva Bibi Pralin Gaga! 

 

image.png.a8242e8cafea43312c1ccfb2a85ad0a7.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Er zit iets in. Kiekeboe en Charlotte die op citytrip gaan naar Riga, en uit de lucht gehaald worden omdat Kiekeboe als body-double moet dienen bij gevaarlijke openbare verschijningen van Lukachenko. Doet wat denken aan Rob & Kwab in Moskou, met die reserve-Lenins.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Ach, we hebben geen dictators meer die zo tot de verbeelding spreken. 

 

O jawel, alleen kennen we ze hier niet persé.  Enkele jaren terug oa. nog zo'n figuur gezien in een docu-reeks van Simon Reeve, een Afrikaanse leider en wapenzot.  En die kleurrijke maar dreigende figuur moest absoluut niet onderdoen voor degene die we hier eerder zagen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Niet eens.  Het één sluit het ander niet uit.  We spreken ook over heel andere tijden.

 

2 uren geleden, Waldorf zei:

Er zit iets in. Kiekeboe en Charlotte die op citytrip gaan naar Riga, en uit de lucht gehaald worden omdat Kiekeboe als body-double moet dienen bij gevaarlijke openbare verschijningen van Lukachenko. Doet wat denken aan Rob & Kwab in Moskou, met die reserve-Lenins.

 

Goh, op zich misschien geen slecht idee, maar wel al vaker uitgevoerd zo'n The Magnificent Fraud / Moon over Parador achtig scenario.  Of Merho hier nog iets fris mee kan aanvangen? 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Als we ze niet kennen spreken ze niet erg tot de verbeelding. Idi Amin was wereldberoemd in die tijd. Net zoals Bokassa, Mobutu, Papa en Baby Doc in Haïti,... 

 De as Bokassa-Amin was even zot als ze uitgebeeld werden in Kiekeboe. 

 

image.thumb.png.af4c7ef7e90ff0c9cf79f9cfb515e4f0.png

 

Het was vrij voor de hand liggend van Merho om die bijeen te brengen. 

 

Het is overigens Bokassa die de zwarte zonnekoning was. 

image.thumb.png.6d5e3ad98b4c1ef326220c7750c8a7d9.png

 

Bibi Pralin Gaga zou je eerder de laatste koning van Schotland kunnen noemen.

 

Hoe zou het met Merho zijn pukkels zijn?

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...