Ga naar inhoud

James Webb Space Telescope: live lancering


Recommended Posts

Voor alle liefhebbers van Luc Oriënt, Ravian, Yoko Tsuno, Orbital, Mars ...

 

De live lancering van de James Web Space Telescope op Nasa TV

 

 

De lancering wordt uitgevoerd met een Europese Ariane 5-draagraket.

Na de lancering moet de telescoop nog 1,5 miljoen km afleggen naar L2, waar hij met een minimum aan brandstof in een heel nauwkeurige baan kan blijven.

 

Het project begon in 1996, en kost tot nu toe 12 miljard euro.

Sommige mensen werken er al hun hele loopbaan aan.

Als er tijdens de lancering of de positionering iets misloopt, zullen velen er behoorlijk depressief van worden, want als ze buiten de baan gaan, kan niemand zeggen dat ze erbinnen bleven!

 

Verder wens ik iedereen prettige eindejaarsfeesten en gelukkig nieuwjaar!

Link naar reactie

Lancering geslaagd:

raket gelanceerd, boosters afgegooid, omhulsel afgegooid, eerste trap afgegooid, laatste trap afgegooid: de telescoop is nu onder zijn eentje onderweg naar L2.

 

Het duurt nog een half jaar voor we zeker zijn dat hij werkt.

 

Peter Motte, FR/EN/DU -> NL

+32-(0)54-41.46.47

http://home.scarlet.be/~pm100002/vertaalbureau.motte

http://vertaalbureaumotte.wordpress.com

Link naar reactie

Ik durf er niet aan denken.

De volgende horde wordt het openvouwen van de vijf hitteschilden: dat zijn uiterst dunne zeilen, die perfect moeten worden uitgerold.

Op termijn moéten die schade oplopen door micrometeorieten, en dan neemt de kwaliteit van de telescoop af.

Als Elon Musk zijn fantasieën waarheid worden - maar daaraan begin ik altijd meer te twijfelen - dan moet het mogelijk zijn om de Webb over tien jaar te bezoeken, te herstellen en zelfs te upgraden.

Link naar reactie
  • 6 months later...

Ik heb de voorstelling van de eerste foto’s gevolg (ietwat amateuristisch soms) en die zijn echt wel indrukwekkend, een grote stap vooruit. Hoe legden ze dat ook weer uit, een zandkorrel op je uitgestrekte arm is hetgeen op zo’n foto staat. Ze hebben dus nog heel wat werk.

 

Deze foto vind ik ook indrukwekkend, dit zijn geen sterren maar 5000 galaxies ver weg in de tijd met elk miljoenen of miljarden sterren. 

 

STScI-H-1237a-hxdf.jpg

Link naar reactie

We zitten gewoon te ver van elkaar om elkaar ooit te ontmoeten.

Stel je voor: Aarde - Proxima Centauri: 4,25 lj. Zelfs met radio is dat nog bijna 9 jaar wachten op een antwoord nadat je een bericht hebt verzonden. En dat is de dichtstbijzijde ster.

Wat die melkwegstelsels betreft: die zijn ééénoooorm ver weg.

De intelligente wezens in het heelal moeten echt geen moeite doen om uit elkaars buurt te blijven. Ze zijn per definitie uit elkaars buurt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...