Ga naar inhoud

Raymond Macherot


cartoonesk

Recommended Posts

Hallo!

Nu pas heb ik de Clifton verhalen door Macherot (de schepper van dit personage) voor het eerst gelezen! Om een bepaalde reden heb ik de recente integrale in het Frans. Ik vond de verhalen verrassend leuk!

 

clifton macherot.jpg

 

Ook de integralen van Chlorophyl heb ik al verscheidene malen met plezier gelezen. Die strips zie ik als puur strip!

Het verhaal van Macherot, die van het weekblad Kuifje naar weekblad Robbedoes overstapte, is bekend. Ik heb enkele van de eerste albums van Snoesje.

Kortom, Macherot is toch een bijzondere stripmaker geweest.

groetjes.

 

chlorofyl integraal.jpg

Link naar reactie

Verscheidene strips van Macherot zijn later overgenomen door andere auteurs. De Cliftons van Turk en De Groot, Bédu en De Groot / Bédu en Turk en Zidrou zullen jullie bekend zijn.

Chlorophyl is ook door andere tekenaars overgenomen, waarvan ik de versie van Dupa de beste vind.

 

chlorofyl dupa.jpg

 

Snoesje is recentelijk nog voortgezet door Netch en Corteggiani.

De Poezekat (Chaminou) door Macherot heb ik nooit gelezen maar ik heb wel een dédicace van Chaminou door O. Saive.

 

 

chaminou.jpg

Link naar reactie

Het is jammer dat de Clifton-verhalen van Macherot buiten die ene moeilijk te vinden bundeling nooit deftig in albumvorm zijn verschenen (alhoewel ik geen fan ben van de tekenstijl van het New York verhaal. Dat lijkt teveel haastwerk). De andere twee hebben duidelijk de basis gelegd voor alles wat daarna kwam. Een van de latere (Bedu?) verhalen was zelfs een vervolg op Machero's derde verhaal. Raar dat dat ene verhaal van Greg en Jo_el-azara later wel in de reeks werd opgenomen, maar de Macherot-verhalen dus niet.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Het is jammer dat de Clifton-verhalen van Macherot buiten die ene moeilijk te vinden bundeling nooit deftig in albumvorm zijn verschenen (alhoewel ik geen fan ben van de tekenstijl van het New York verhaal.

 

Op Lastdodo staan 19 exemplaren te koop van deze bundeling. Moeilijk te vinden valt dus wel mee😁

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Rik zei:

Op Lastdodo staan 19 exemplaren te koop van deze bundeling. Moeilijk te vinden valt dus wel mee😁

ja, tegenwoordig vind je alles op het internet. Maar de laatste pakweg veertig jaar waren die albums niet gemakkelijk te vinden, in tegenstelling tot de andere verhalen uit de reeks. Die lagen gewoon in alle boekwinkels.

Link naar reactie

Van Leonardo heeft Stripspeciaalzaak eens een overzicht gemaakt van wat er is in het Nederlands, en hoe het overeenkomst met de Franse versie. Eind dit jaar brengt Arcadia een album uit in Nl, maar de reeks staat al veel verder in het Frans.

 

Van Robin Hood zou een integrale wel kunnen. Maar ook hier zijn de laatste 2 albums nooit vertaald en die kunnen wel in een integrale dan.

Link naar reactie
Op 7/2/2022 om 15:16, TDPB zei:

Het is jammer dat de Clifton-verhalen van Macherot buiten die ene moeilijk te vinden bundeling nooit deftig in albumvorm zijn verschenen (alhoewel ik geen fan ben van de tekenstijl van het New York verhaal. Dat lijkt teveel haastwerk). De andere twee hebben duidelijk de basis gelegd voor alles wat daarna kwam. Een van de latere (Bedu?) verhalen was zelfs een vervolg op Machero's derde verhaal. Raar dat dat ene verhaal van Greg en Jo_el-azara later wel in de reeks werd opgenomen, maar de Macherot-verhalen dus niet.

 

De eerste albums van Macherot (Clifton, Chlorophyl en Kapitein Grijzebaard) waren in de collectie Jong Europa maar dat was voor mijn tijd. Die zullen nu veel waard zijn. In het Frans waren dat tot groot ongenoegen van Macherot geen hardcovers en dat is een van de redenen geweest voor Macherot om naar Dupuis over te stappen.

In het eerste Clifton-album van Bédu en De Groot kwam inderdaad een figuur uit een Macherot-verhaal terug, de Duitse spion Otto Kartoffeln, maar dat was eerder een "prequel" dan een vervolg. (Rodrigue heeft ook nog Clifton getekend maar daar weet ik niets over want nooit gelezen)

 

clifton macherot jong.jpg

Link naar reactie
4 uren geleden, cartoonesk zei:

In het eerste Clifton-album van Bédu en De Groot kwam inderdaad een figuur uit een Macherot-verhaal terug, de Duitse spion Otto Kartoffeln, maar dat was eerder een "prequel" dan een vervolg. (Rodrigue heeft ook nog Clifton getekend maar daar weet ik niets over want nooit gelezen)

In Rodrigues eerste album komt Otto Patat ook terug, met raar genoeg een "lees: Clifton tegen de spionnen" vermelding.

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

In Rodrigues eerste album komt Otto Patat ook terug, met raar genoeg een "lees: Clifton tegen de spionnen" vermelding.

Ik dacht het, want ik zag een mij onbekende afbeelding op internet. Ik zag toevallig net zo'n Jong Europa-album voor honderd euro gaan bij catawiki!!

Ik heb ze allemaal door Bédu getekend en door Turk en De Groot de meeste maar niet allemaal. Een panter voor de kolonel is een favoriet met die grappige bandieten.

Link naar reactie

Ik heb ze allemaal liggen, maar ik twijfel nu of ik de laatste twee Rodrigues-albums die niet in het Nederlands zijn verschenen ooit in het Frans heb gekocht, gelezen en terug weggedaan heb. Rodrigue was -op dat moment-  écht geen goeie keuze als tekenaar. Hij is op zich geen slechte tekenaar, maar na zijn voorgangers viel hij te zwak uit.

Link naar reactie
Op 7/2/2022 om 15:16, TDPB zei:

Het is jammer dat de Clifton-verhalen van Macherot buiten die ene moeilijk te vinden bundeling nooit deftig in albumvorm zijn verschenen (alhoewel ik geen fan ben van de tekenstijl van het New York verhaal. Dat lijkt teveel haastwerk). De andere twee hebben duidelijk de basis gelegd voor alles wat daarna kwam. Een van de latere (Bedu?) verhalen was zelfs een vervolg op Machero's derde verhaal. Raar dat dat ene verhaal van Greg en Jo_el-azara later wel in de reeks werd opgenomen, maar de Macherot-verhalen dus niet.

 

De drie verhalen van Macherot (op speurtocht met kolonel Clifton, Clifton in New York en Clifton tegen de spionnen) zijn ook gebundeld in Speciaal Clifton Macherot, zonder dossiers, maar makkelijk te krijgen voor slechts 2 tot 5 euro op Lastdodo.

 

c2.jpg.607a83df029830538170a4225b063385.jpg

 

Clifton in New York kent wel heerlijke droge humor.

 

clifton.thumb.jpg.cac7e9edf3dc265c8a8615fa01414145.jpg

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Olav zei:

En toch, daardoor zien we ook hoe doeltreffend Macherot te werk gaat. Met een minimum aan lijn, sterk kleurgebruik, perspectiefwerking en zo. Ik kan er wel van genieten.

Ik zeg niet dat het slecht is, he. t is gewoon minder mijn ding dan de twee andere verhalen. Of misschien ligt het gewoon aan de zware wenkbrauwen die Clifton in dat verhaal torst?

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...