Peter Motte Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Euh ... wat bedoel je met het verschil tussen "op software" en "op hardware"? Software staat altijd op hardware. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted March 11, 2022 Author Share Posted March 11, 2022 1 uur geleden, Peter Motte zei: Euh ... wat bedoel je met het verschil tussen "op software" en "op hardware"? Software staat altijd op hardware. Zo, ik heb de selectiemogelijkheden aangepast. (er was toch nog geen stem uitgebracht) Hopelijk is het beter nu. Quote Link to comment
Peter Motte Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Je kunt die opties ook combineren. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Yncke Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Natuurlijk. Maar de vraag is "jouw voorkeur". Quote yncke.be Link to comment
Hamirubi Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Is een NAS cloud of extern opslagmedium? Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Tanuki Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Ik heb een NAS in raid1 en nog eens een extra harde schijf als backup van de backup. Ik fotografeer wel eens en wil die uiteraard niet kwijtgeraken. (250GB and counting) Quote Link to comment
Peter Motte Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Ah, een backup-backup. Maar is dat een incrimentele of volledige backup? Heb jij de goede gewoonten dagelijks incrimentele backups te maken, en wekelijks volledige backups, die je maandelijks backupt? Of backup je de backup alleen maar als een schijf van de raid1 het begeeft en je voor de zekerheid van de backup naar de nieuwe schijf nog een backup maakt voor het geval de backup het opgeeft? En hoeveel iteraties van de backups bewaar je, om ver genoeg terug te kunnen keren als jongere backups corrupt blijken te zijn? fenip 1 Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Tanuki Posted March 13, 2022 Share Posted March 13, 2022 Noob die ik ben bewaar ik gewoon af en toe een copie van m'n fotofolder op een externe harde schijf. Voor 't geval de NAS het begeeft. Ik heb me laten wijsmaken dat er een minieme kans is dat als zo'n ding net tijdens het synchroniseren het durft te begeven, je alles kwijt bent. Ik ben ook stilaan bezig al m'n foto's binnen te lezen in Lightroom, om ze eindelijk eens te catalogeren, dus binnenkort bewaar ik gewoon een extra copie van m'n cataloog. Quote Link to comment
Bonte Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 Alles privé bewaar ik automatisch op de externe RAID harde schijf en op internet via Google cloud. Ik heb wel een achterstand met de video’s die ik manueel online zet. Alles voor het werk krijgt alleen een backup op die RAID vanwege het volume, ik ben nu wel van plan een oude NAS uit te proberen waar ik via internet aan kan voor de actieve projecten. Het is echter niet makkelijk, door de computer wissels en de nood aan steeds grotere harde schijven zijn er toch al zaken verloren gegaan, het is niet simpel. Quote Link to comment
Peter Motte Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 Bij mij is er daardoor ook al het een en ander verloren, o.a. omdat soms andere programma's worden gebruikt (van WordPerfect naar Word, van Outlook Express naar Outlook). En als het niet verloren is, is het een slecht geklasseerd rommeltje geworden. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Recommended Posts