Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Kool Thing

Strip Van De Dag

Recommended Posts

35 minuten geleden, Koen zei:

Godverdomme !!!  Ja, godverdomme !!! 

Mijn recensie wordt hier van het forum gehaald omdat het niet strookt met het neo-fascistisch gedachtengoed van Peter Bonte en zijn kameraad Mauser.  ...èwel merci...

Na een voorzichtige poging om wat leven terug in het forum te brengen met recensies stopt het hier dan ook definitief voor mij. 

Euh wat? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Koen zei:

Het is wel beter dat ik nu definitief van de Reep wegblijf.  Als moderator had ik het destijds moeilijk met het feit dat Mauser op dit forum werd toegelaten.  Hij gebruikt het toch hoofdzakelijk om zijn politieke ideeën te verspreiden nadat hij op verschillende andere fora in de ban werd geslagen. 

Ik heb niet zo'n groots verleden zoals jij op dit forum. Mauser beperkt zich toch redelijk tot zijn eigen topic?? Ik heb ongetwijfeld het een en ander gemist. Ook omdat je iemand anders concreet noemde. 

Jammer dat je hierom eventueel weggaat. You will be missed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Koen zei:

Spijtig ...  Het forum is al lang geen schaduw meer van wat het ooit was.  Bijna al mijn kameraden hebben het de rug toegekeerd.   Ik heb zelfs verleden week met de gedachte gespeeld om zelf een nieuw forum op te richten maar er kruipt toch wat werk en geld in als je het goed wilt doen.  

Mauser moet je gewoon beschouwen als de radio. Het staat altijd aan, niemand luistert ooit.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik verbaas me er steeds over hoeveel overbodig drama er in een mens kan schuilen.

Ik vond die discussie over SOS geluk interessant. Geen van beide meningen stoorde me. Integendeel.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Orde van de dag.

Jomme 2. 

Ik ken niets van Dupré. Hij kan geweldig tekenen, maar doet m.i. een Kiekeboetje, t.t.z. een geweldig verhaal ver*ten door stomme grapjes (brandweer en kip in dit geval).

Ik vond Jomme 1 over het algemeen beter geslaagd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik vond Jomme1 maar niets

wat is de lol als je vooraf al weet wie er wint?

dat verhaal is zo oud als de straat (1959?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 hours ago, lukoste said:

Ik verbaas me er steeds over hoeveel overbodig drama er in een mens kan schuilen.

Ik vond die discussie over SOS geluk interessant. Geen van beide meningen stoorde me. Integendeel.

Ik ook. Vandaar dat ik vond dat 't een eigen topic verdiende.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Beatrice - Joris Mertens

In deze woordeloze strip van de mij volstrekt onbekende Joris Mertens volgen we een jonge vrouw die de metro naar haar werk neemt. Ze is verkoopster in een grootwarenhuis, en in de metro valt haar oog op een achtergelaten rode tas. Als die tas er 's avonds nog staat wordt de nieuwsgierigheid van Beatrice geprikkeld, en uiteindelijk neemt ze de tas mee naar huis. De inhoud zet een hele wereld open waar Mertens ons in rondleidt. 

Een auteur die een strip zonder woorden maakt legt de lat voor zichzelf erg hoog. Dialogen, monologen en verklarende teksten kunnen een krukkig getekende strip tot een hoger niveau tillen. Wie alleen tekeningen gebruikt moet daarin excelleren. En dat doet Mertens. Beatrice is een dromerige vrouw, en een blik van haar vertelt vaak veel. Bovendien weet de tekenaar hoe hij sfeer moet neerzetten. Uitstekende strip.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Senso - Alfred

senso-17.jpg

Alfred kennen we nog van 'Waarom Pierre dood moest' en het onvertaalde maar prachtige 'Come Prima'. In Senso neemt hij ons mee naar een hotel in Italië waar een trouwfeest plaats vindt. Twee mensen die niet echt op het feest horen lopen er elkaar tegen het lijf. Hij is een ietwat stugge bio-boer, zij is de praatgrage ex van de kersverse bruidegom. Het is warm, er wordt iets gedronken, de tuin van het hotel is prachtig. 

Senso dompelt de lezer onder in de sfeer van Italiaanse nachten, waarin alle problemen kleiner lijken en het leven mooier is. Dit boek is wat vrijblijvender dan Come Prima (dat een echte aanrader is) maar Alfred weet Italië toch zo mooi te tekenen. Heel graag gelezen, maar alleen in het Frans.

7799346343_senso-63-page-001.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 15/12/2019 om 16:58, Ambreville zei:

Mauser moet je gewoon beschouwen als de radio. Het staat altijd aan, niemand luistert ooit.

2

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 uren geleden, milou zei:

Iemand de nieuwe van Lax al gelezen ?

Blij dat u het vraagt, want ik wil het ook wel weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zoals ze op de SSZ zeggen en wat ik volledig beaam 'Christian Lax levert hier een topalbum af dat zonder problemen naast zijn vroegere classics kan staan.'

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het vervolg van een aantal gekende series, met wisselend succes:

Thorgal 37: ik had me voorgenomen van dit niet meer te kopen, maar wegens goede commentaar toch een kans gegeven. Conclusie: toch over-and-out. Tekeningen zijn goed, ja het was eindelijk nog eens een degelijk en afgerond verhaal, maar ook niet meer dan dat.

Rode Ridder 264: ik blijf dit graag lezen als hap-slik-weg tussendoortje. 

Blake&Mortimer 25/26: ook hier maakt Sente de boel om zeep. Overdocumenteren, ellenlange teksten en veel te klein lettertype. In plaats van de tekeningen te laten spreken veel te veel uitleg. En zo’n fantastisch verhaal was het nu ook weer niet om hier 2 delen aan te spenderen... Tekeningen maakten wel veel goed, maar dit is mijn laatste B&M geweest.

Orks&Goblins 4: dit blijft hoge kwaliteit.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb nog niet vaak het gevoel gehad dat ik opgelicht was na het kopen van een strip, maar de Asterix-hommage komt aardig in de buurt. Wat is het nut van een gag-album als geen enkele mop een deftige pointe heeft? Miskoop. 

Dat het beter kan, bewijst de BE-NL hommage van Guust Flater. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vermoedelijk was dat de reden waarom de  uitgeverij eerst geen Nederlandse vertaling voorzag. Ik heb deze na doorbladeren dan ook wijselijk laten liggen.

Orakel 9: blijft ook weer kwalitatief werk, zowel scenario als tekeningen

De kwakkelende kwakzalver (S&W door Zidrou en Krings): deze vond ik leuk, zonder echt een hoogvlieger te zijn. Erg grappig getekend door Krings.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb een en ander gelezen tijdens de kerstvakantie:

Gung Ho 4 - Woede (Von Eckartsberg, Von Kummant)

Archer is verbannen uit de kolonie, maar zijn broer is vastbesloten hem te helpen. Zowel door hem buiten te gaan bevoorraden als door hem intern vrij te pleiten.

In dit vierde deel bouwen de auteurs op naar de ultieme confrontatie die in het laatste deel onvermijdelijk volgt. Prima.

2643_P11-900x1300.jpg

Iguana (Trillo, Mandrafina)

Van Trillo en Mandrafina bracht uitgeverij Prestige al het uitstekende 'Het grote bedrog' en Spaghetti Bros uit, en nu is het de beurt aan Iguana. Iguana is een tiran, een monsterlijke beul. Wat zijn positie juist is leren we niet, maar het is een figuur die slechts kan ontstaan zijn in een Latijns-Amerikaanse dictatuur. Uiterst gewelddadig en door iedereen gevreesd. Maar nu is Iguana dood, en toch blijft de angst voor de man doorleven. Een Amerikaanse journaliste probeert grip te krijgen op de mythe. Uitstekende tekeningen, en met de vreemde mix van zwarte humor en geweld van hun ander werk.

p%25C3%25A1gina_9.jpg

Robbedoes - Hoop in bange dagen deel 2 - Bravo

Bravo dompelt ons onder in het dagelijkse leven in Brussel en België tijdens de bezetting. Hij weet alle aspecten van het dagelijkse leven tijdens de oorlog aan te snijden, en het tegelijk spannend te houden. Uitstekend.

Undertaker 5 - De witte indiaan (Dorison, Meyer)

Undertaker blijft verrassen, en dat in een uitgewoond genre als de western. Uitstekend vijfde deel.

Seuls sont les indomptés (De Radiguès, Piette, naar een boek van Edward Abbey)

New Mexico aan het begin van de jaren '50. Jack Burns is een ouderwetse cowboy die zijn kostje samen raapt met kleine klusjes en onder de blote hemel slaapt. Als zijn maat Paul in de gevangenis terechtkomt besluit Jack hem te gaan bevrijden. Er volgt een mensenjacht.

Het gevecht van Jack voor wat hij als vrijheid beschouwt is interessant om te lezen, al weet je dat hij aan het kortste eind zal trekken, zij het anders dan verwacht. Gelezen in het Frans. Niet slecht, maar zeker geen must-have. Verfilmd met Kirk Douglas.

album-cover-large-39868.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gelezen:

Bad weekend - Brubaker, Philips

De meesters van de noir brengen een verhaal dat dicht bij onze belevingswereld staat. Bad weekend speelt zich af op een comic con, waar een oude tekenaar met diva-allures één van zijn ex-assistenten toegewezen krijgt als lijfwacht. De jongere tekenaar moet er voor zorgen dat zijn oude mentor al zijn afspraken netjes nakomt en niet gewoon aan de drank gaat. Maar de oude meester heeft nog wat onafgehandelde zaken te regelen.

Ik zeg het niet graag, maar dit is een mindere van dit duo.

Une année sans Cthulhu - Smolderen, Clérisse

Dit is de derde samenwerking van dit duo. In het verleden combineerden ze al de expo van 1958 met een sci-fi-verhaal en de summer of love met spionage. Dit derde deel speelt zich aan het begin van de jaren '80 af en de onderliggende sfeer komt uit rollenspellen/kaartenspellen die toen blijkbaar in zwang waren, net zoals videospelletjes. Zelf ben ik er niet in thuis. 

Ik kocht dit boek omdat ik de twee vorige delen erg goed vond, maar de kwaliteit neemt nu toch af. De contourloze tekeningen zijn van hetzelfde hoge niveau, maar het verhaal was minder boeiend. Er zit nogal wat ballast in de vertelling, en in combinatie met het niet al te eenvoudige Frans van Smolderen las het niet altijd even vlot.

ob_631be6_chtuh1.jpg

9782205077445-couv.jpg

De kinderen van de wind  8, Het bloed van de kersentijd - Bourgeon

We zijn met dit album ver verwijderd van de originele vijf delen van de Kinderen van de wind. Het verhaal speelt in Parijs vanaf 1888. De lichtstad is op dat moment de mooiste stad ter wereld. De Eiffeltoren staat er net, en op Montmartre is de bouw van de Sacré-Coeur bezig. Maar het gewone volk van Parijs herinnert zich nog de oorlog van 1870 en Commune die daarop volgde in 1871. 

Bourgeon is een man die zich degelijk documenteert, en die van zijn lezer misschien wel hetzelfde verwacht. Wie de vele tekst goed wil kunnen volgen moet toch iet of wat beslagen zijn in de geschiedenis van Frankrijk. Dat er tussen de vele historische uitweidingen ook nog een plot moet komen, of een verbinding tussen de personages en de lezer zal Bourgeon worst wezen. Dat maakt de lezing een traagzaam gebeuren, maar ik was wel geboeid. De tekeningen van het Parijs van 130 jaar geleden zijn geweldig, de hoofden van de personages zijn typisch Bourgeon: van een grote rijkdom, maar vaak ook vreemd en onnatuurlijk. Ik kijk toch uit naar het vervolg.

wl800wp600hl600hp750q85_KinderenWind7_1_

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...