Ga naar inhoud

Inkleurstijlen


CBP2

Recommended Posts

Hallo Allen,

 

Op zich weet ik wel wat van kleurstijlen van strips (de mogelijkheden daarin) , maar een aantal jaar geleden zocht ik naar de beste kleurstijl voor mijn strips.

Ik koos uiteindelijk Derwent coloursoft potloden met oil color flesjes om een doezelaar voor te gebruiken.

 

Nu viel me op , dat sinds ik een nieuwe printerscanner had gekocht , kleur nuances wegvielen , dus het verschil tussen licht en donkerblauw , licht en donkergroen etc.

Nu heb ik weer een setje derwent coloursoftpotloden aangeschaft waarvan de kleuren te flets zijn. zwart lijkt meer grijs enzo en als je het donkerder wil maken breek je de punt bij wijze van spreken af door het hard drukken voor een dieper effect. Maar het helpt dus niet ,meer....

 

daarom overweeg ik een andere kleurstijl.

let wel,  Brushpens bevielen als eens eerder niet omdat de kleuren die elkaar raken van deze stiften in elkaar overgaan en een ongewenste kleur geven.

Oostindische inkt , heeft te weinig kleursoorten en vooral de kleuren die ik juist nodig heb zijn er niet, bovendien is een kroontjespen niet geschikt om vlakken mee IN te kleuren.

Penseel ? om nu te gaan verven ben ik een beetje huiverig voor , nog niet eerder gedaan en een beetje bezorgd om het vochtige effect .. heb ik bv ander papier nodig (?) en hoe ga ik met deze stijl exact om?

Daarom hoopte ik op meer opties voor strips , dit hoor ik graag van jullie!

trouwens met computertekenwerk beginnen doe ik ook niet .....ik krijg de vlakken echt niet zoals ik wil en kan ook niet met die programmas overweg .

 

verder zou ik het niet weten....ideeen ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Twee andere paden om te onderzoeken zouden kunnen zijn om te onderzoeken hoe je je printer zover kunt krijgen om je potloodtekeningen beter te scannen (meestal zijn er behoorlijk wat instellingen), of hoe je in een tekenprogramma de kleuren weer tot leven kunt brengen.

 

(Zelf moet ik ook mijn scans achteraf nog bewerken om het zwart echt zwart te krijgen.)

Link naar reactie

auw wat een prijzen :)

Wel gevonden , bij onder andere dekwast en vanbeekartsupplies en meer...

 

Ik zie het al , ze kunnen goed mengen en blenden , dat is het zelfde als met die brushpens. 

Mengen en blenden kan ik in mijn strip juist niet gebruiken . Maar juist dat ze naast elkaar blijven als kleur en te scheiden zijn...anders krijg je met kleurwerk zo`n mengelmoes aan kleuren dat het lelijk word voor een strip als dat van mij...

 

 

 

Link naar reactie

Op dit moment heb ik geen ambities om mijn tekeningen uit te brengen, behalve af en toe een cartoon, dus werk ik ook met kleurpotloden. Op dat vlak ben ik als sinds ik 12 ofzo was bezig met Caran D'Ache. Simpel, maar ik ben tevreden over de variatie aan kleuren, en ook hoe het er op scan uitziet.

En als ik ooit eens tijd heb (een cliché-mantra) ga ik wel wat meer voor de digitale zaken kijken.

 

Oost-Indische inkt is al zeer lang geleden, vooral omdat ik toch al werk met zeer fijne stiften. Eventueel zou ik het nog durven oppakken voor bepaalde heel fijne zaken. En zwart-wit gaat ook goed met potloden van verschillende hardheid.

Link naar reactie

Dus eigenlijk zeg je caran d` ache  zou beter kunnen werken dan derwent Coloursoft ?

het zijn natuurlijk wel zachte potloden die verbeterd worden door de oil color.

 

Misschien kan het geen kwaad harde potloden te proberen.

 

 

(Plakkaat verf was overigens zo `n ommezwaai van stijl dat ik het niet zag zitten , ik ben inderdaad gewoon al mijn hele leven een potloden en fineliner fan geweest)

 

Ik kijk even naar een setje

 

(deel 43 is net af , dus mooi de kans om van potlood te wisselen !)

 

 

Link naar reactie
Op 30/7/2022 om 07:21, CBP2 zei:

Dus eigenlijk zeg je caran d` ache  zou beter kunnen werken dan derwent Coloursoft ?

het zijn natuurlijk wel zachte potloden die verbeterd worden door de oil color.

 

Ik heb minder ervaring met Derwent Coloursoft, dus ik kan het moeilijk zeggen. Maar kijk eens in mij topic in 'Het Atelier' en daar zie je hoe die kleuren van Caran d'Ache uitkomen.

Link naar reactie

Ik heb het gezien!  En duidelijke kleuren. Enige verschil met derwent is dat de oil colour de kleur Uitsmeert zeg maar.

Caran dache zou wel gepakt kunnen worden door de scanner hoop ik , want de instellingen van dat ding helpen me niet echt verder.

Ik ga in ieder geval mijn best doen. Bv tegengestelde licht en donkerkleur vergroten.

 

 

 

 

Link naar reactie

Hallo,

ik ben geen professionele tekenaar maar heb wel strips gepubliceerd (internet en tijdschrift), waarbij ik strips soms inkleurde met (aquarel-) kleurpotloden maar ook wel met aquarelverf (tubes). (zie afbeelding voor voorbeeld)

 

Zo-232_900_p3.gif

 

Aquarelverf gebruik ik nog wel eens voor losse tekeningen maar voor strips, weet ik niet of ik nog al die details erin zou krijgen.

Online vind ik weinig info over hoe strips vroeger werden ingekleurd. Ik weet dat dat op een soort blauwdruk gebeurde en niet op het origineel maar waarmee? Ecoline? Of eerder plakkaatverf?

Sommige tekenaars kleurden hun strips zelf in op het origineel, bv. André Geerts met Jojo, Didier Conrad met Donito en Frank Pé met Zoo. Het zou me wel interesseren om te weten met welk materiaal ze dat gedaan hebben.

groetjes.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...