Ga naar inhoud

Stripgids


Recommended Posts

  • 8 months later...

Ik ontving een betalingsuitnodiging voor de twee volgende nummers van Stripgids ten belope van - houd u vast - € 66.

De prijs voor twee nummers de voorbije jaren was ook al prijzig nl. resp. € 30 - € 35 - € 37 - € 37 - € 36 - € 36.

 

Eigenaardig: men ontvangt opnieuw subsidies, die men in het artikel hierboven omschrijft als "een solide financiële basis om de werking verder te professionaliseren en te verbreden".  Verder "blijven de kernactiviteiten overeind zoals het halfjaarlijkse tijdschrift Stripgids".

En dan gaat men de abonnementsprijs bijna verdubbelen.

 

Zitten hier op het forum mensen die betrokken zijn bij Stripgids?  Ik zou hier wel graag wat duiding bij willen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Nou, ik ga me niet uitlaten over de financiële toestand van de betrokken uitgave, maar ik kan wel zeggen dat een "solide financiële basis" ook alleen maar een basis is.

En als ze schrijven "professionaliseren" betekent het misschien alleen maar dat ze nu een normaal uurloon krijgen. Maar, hè, nu schrijf ik toch iets over de betrokken uitgave.

Feit is: als je de boekhouding niet kent, kun je moeilijk een oordeel vellen.

Koop het blad als je het voor die prijs wilt kopen, koop het niet als je het voor die prijs niet wilt kopen, zoals met alles.

Link naar reactie
5 uren geleden, Theodoor zei:

Ik ontving een betalingsuitnodiging voor de twee volgende nummers van Stripgids ten belope van - houd u vast - € 66.

De prijs voor twee nummers de voorbije jaren was ook al prijzig nl. resp. € 30 - € 35 - € 37 - € 37 - € 36 - € 36.

 

Eigenaardig: men ontvangt opnieuw subsidies, die men in het artikel hierboven omschrijft als "een solide financiële basis om de werking verder te professionaliseren en te verbreden".  Verder "blijven de kernactiviteiten overeind zoals het halfjaarlijkse tijdschrift Stripgids".

En dan gaat men de abonnementsprijs bijna verdubbelen.

 

Zitten hier op het forum mensen die betrokken zijn bij Stripgids?  Ik zou hier wel graag wat duiding bij willen.

Ik heb de cover getekend.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Update: een week na mijn post (zie hierboven) kreeg ik (als abonnee) onderstaande mail van de Redactie Stripgids met enige duiding omtrent de hogere prijs van het tijdschrift.

 

Beste abonnee,

U weet het: doorgaans ontvangt u van ons mails met uitnodigingen voor evenementen, de aankondiging van een nieuw nummer of ander nieuws. Vandaag schrijven we u aan met een andere boodschap: de prijs voor het tijdschrift is noodgedwongen opgetrokken, en dat voor het eerst sinds 2018.

Waarom een hogere prijs? Omdat de kosten om het blad te maken ook blijven stijgen, zowel die van het papier, de productie als van de verzending van uw geliefde tijdschrift.


Toen we in 2017 de nieuwe reeks van Stripgids lanceerden, maakten we bewuste keuzes: een groter formaat, kwaliteitspapier (ongestreken Munken) en dito inhoud. Met minder recensies en meer inhoudelijke analyses, essays enzovoort. Het blad zoals u het nu kent dus, en met een formaat tussen magazine en boek. In 2017 konden we rekenen op een gulle sponsor die de kosten voor het papier en de druk voor zijn rekening nam. Die samenwerking duurde tot en met nummer 10. Sindsdien is de papierprijs door het dak gegaan, wat maakt dat (een deel van) de productiekost de hoogte is ingeschoten. Bovendien hanteert de post criteria waardoor we geen aanspraak (meer) kunnen maken op het voordelige tijdschriftentarief: ook de verzending is dus (nog) duurder geworden. U heeft misschien gemerkt dat onze laatste nummers dunner zijn geworden? Maar die krimp volstaat helaas niet.

Wij willen u de kwaliteit blijven bieden die u van ons gewend bent. Stripgids staat voor fair pay voor alle medewerkers: auteurs, illustratoren, fotografen, de vormgever enz. Op hun vergoeding willen we niet beknibbelen. We hebben dus een moeilijke beslissing genomen: zowel de prijs van losse nummers als die van het abonnement is gestegen.

Wil dat nu zeggen dat u meer betaalt voor hetzelfde? Neen: als literaire organisatie ontplooien we verschillende activiteiten, in heel Vlaanderen (en heel af en toe ook eens in Nederland). Denk aan de Stripgids Salons, Stripgids Academie, onze tentoonstellingen, masterclasses en het Rock Paper Pencil Festival. Bij andere initiatieven zijn we partner, zoals de nakende tentoonstelling met het werk van GAL, Grafixx en de internationale conferentie Comics @ the Museum. Welnu, voor sommige van die (eigen en andere) activiteiten zullen we ofwel een korting aanbieden, of u zelfs gratis toegang kunnen verlenen. Waarop precies verneemt u via onze nieuwsbrief. Schrijf u zeker in via onze website als u die nog niet zou ontvangen.

Om u een idee te geven waarover het gaat: als abonnee kan u gratis naar de voorjaarstentoonstelling van het Museum Dr. Guislain in Gent. Het ontvangt tussen februari en juni de (uitgebreide) expo over strips en Art Brut, een expo die eerder in Lausanne te zien was. Uitgebreid, want voor de passage in Gent wordt de expo verrijkt met materiaal uit eigen land.    

Voorlopig hoeft u niets te doen om uw abonnement te vernieuwen. U ontvangt binnenkort van Abonnementenland de uitnodiging om uw abonnement te vernieuwen (of heeft die intussen al ontvangen). Voor alle administratieve vragen daarover kan u dan ook bij hen terecht: klantenservice@abonnementenland.be en op het nummer 02 808 55 23 (als u een Belgische abonnee bent) en klantenservice@abonnementenland.nl en het telefoonnummer 0251 25 79 24 (als u een Nederlandse abonnee bent).

Voor al uw andere vragen kan u bij ons terecht.

We danken u voor uw begrip en uw trouw als abonnee.

 

Met vriendelijke groeten,

Roel Daenen
Hoofdredacteur Stripgids

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Ik dacht eerst nog te verlengen, maar ga het uiteindelijk niet doen.  Voor 33€ maal twee kan ik al twee mooie boeken over strips van kopen. zelfs 'un vie en dessins'. Dus wat mij betreft heeft deze prijs zijn elasticiteit bereikt.

Als ik de mail lees betalen de abonnees blijkbaar ook voor expo's die zowel gemaakt als geimporteerd worden. Dan stel ik me toch de vraag of ze niet beter bezuinigen en zich focussen op het tijdschrift. 

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...