Ga naar inhoud

de beste recensie (onderdeel van de stripquiz)


cinco

Welke recensie vind je het beste?  

24 leden hebben gestemd

  1. 1. Stem!

    • ROADTRIP DOOR AL-ANDALUS: de Boekenezel van Córdoba
      4
    • Antananarivo (Eacersall, Vallée)
      12
    • Noir Burlesque 2 (Marini)
      8

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 31-03-23 at 23:15

Recommended Posts

Iedereen mag stemmen.

 

Denk eraan, het gaat om de recensie die je het beste vindt, niet het album dat je het beste vindt.

 

 

 

recensie 1

 

 

ROADTRIP DOOR AL-ANDALUS

 

Ik kwam De Boekenezel van Córdoba tegen in de stripwinkel maar de kaft sprak mij nu niet direct aan. Scenarist Lupano ken ik goed van bijvoorbeeld Alim de Leerlooier en Krasse Knarren maar het was vooral de titel die het 'm deed. Boeken zijn namelijk mijn grote hobby en ezels ken ik genoeg. Wie de ezel in De Boekenezel van Córdoba is laat ik in het midden, daarvoor mag je het boek zelf lezen. Ooit bezocht ik de prachtige Spaanse stad Córdoba en ik heb daar met veel plezier doorheen gedwaald, door fraaie gebouwen, langs grootse paleizen en ik bezocht er de wereldberoemde moskee uit de Moorse tijd. Laat 't nu juist die laatste zijn waar dit verhaal over gaat.

 

De oude kalief is dood, leve de nieuwe kalief! Helaas is de nieuwe kalief nog maar een kind. De vizier bestuurt het kalifaat in zijn naam en laat een onfrisse wind door het land waaien. Het komt waarschijnlijk bedroevend bekend voor maar ook in de tiende eeuw moesten wetenschap en cultuur soms wijken voor religie, een dom volk is immers gemakkelijk te onderdrukken. De bibliotheek moet in vlammen opgaan maar de vizier heeft buiten de bibliothecaris gerekend. Met behulp van een slavin, een schavuit en een ezel redt hij een lading boeken van de vlammen. Een heuse roadtrip volgt waarbij de relaties tussen het viertal zich ontwikkelen en achtervolgd door Berberse huurlingen vinden ze uiteindelijk onverwachte bondgenoten.

 

De Boekenezel van Córdoba is een mooi en belangrijk verhaal en bovendien gebaseerd op ware feiten, verteld in een lijvige 250 pagina's, in simpele woorden en dito tekeningen. Het einde doet wat afgeraffeld aan maar de laatste pagina's van het boek zijn dan weer gevuld met een goed leesbaar en waardevol essay over de achterliggende feiten. De Boekenezel van Córdoba is een grappig, gemeen maar ook triest geschiedkundig stripboek. Alhoewel... geschiedenis?! Aanrader.

 

 

 

 

recensie 2

 

 

Antananarivo (Eacersall, Vallée)

 

Amedé is een notaris op rust. Zijn hele leven lang heeft hij een geordend leven geleid tussen aktes en documenten. Avond na avond luistert hij geboeid naar de verhalen van zijn buurman Jo. Jo vertelt avonturen over het vreemdelingenlegioen in Indochina, of over zijn belevenissen als goudzoeker in het Amazonegebied. Het verschil tussen de twee mannen is groot: Amedé verliet nooit zijn bureau, terwijl Jo vertelt over zijn vele omzwervingen over onze planeet sinds hij geboren is in het verre Antananarivo, de hoofdstad van Madagaskar.

Als het oude hart van Jo het begeeft verandert het leven van Amedé. Plots komt de waarheid over Jo boven water. Die blijkt een veel banalere achtergrond te hebben dan hij zelf wilde toegeven. Maar ergens heeft Jo een kind. Amedé neemt het op zich om die erfgenaam te vinden. De zoektocht wordt een avontuur zoals Amedé er nooit één beleefd heeft.

Voor scenarist Marc Eacersall is Antananarivo pas de tweede strip die hij schreef. Daarvoor was hij in de film actief, en het is duidelijk dat de man weet hoe hij een verhaal moet vertellen. Antananarivo is een pakkend verhaal met interessante personages en vlotte dialogen. Maar er zijn ook platen zonder tekst, waar tekenaar Vallée het verhaal draagt. Ondanks de meer dan 100 pagina’s leest Antananarivo dan ook erg vlot. Van Jo leren we dat we moeten dromen, Amedé leert ons dan weer dat we nooit te oud zijn om te leren.

 Sylvain Vallée is dan weer een oude rot in het stripvak. Zijn stijl, die tussen realisme en karikaturaal zit, leent zich bij uitstek voor een strip die mikt op de lach en de traan. De personages zijn herkenbaar, en Vallée zet elke emotie juist en goed gedoseerd  op papier. Je ziet ook het plezier waarmee de tekenaar de vele wilde dieren in dit verhaal getekend heeft.

Antananarivo is een mooie ode aan het leven en aan de vriendschap.

 

 

 

 

recensie 3

 

 

(triple-klik op de recensie om te vergroten)

afbeelding.thumb.png.ff99c56b2cd2e61508e4282fd7cd5da0.png

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic

Mijn stem gaat naar Noir Burlesque omdat die de meeste meerwaarde biedt. Logische opbouw, wat extra weetjes, vlotte pen. Minpuntjes waren het continue en alineagewijs hinken tussen afbraak en lof en de mix van ik en we. 

 

Mooi gedaan. 

 

PS Ik ben benieuwd hoe lang elke schrijver hier over heeft gedaan

PS Ik heb +800 recensies geschreven voor ssz.be, dus ik hoef niet meer te solliciteren 😉 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to Iedereen kan nog stemmen op de beste recensie tot 15:45
  • cinco changed the title to de beste recensie (onderdeel van de stripquiz)
  • Yncke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...