Ga naar inhoud

Vaste (Strip)Boekenpijs


retep

Recommended Posts

De wet op de vaste boekenprijs (ik ben er geen fan van) is er op gericht om boekhandels en schrijvers te beschermen. Het idee is dat stunten met boeken (bestsellers) leidt tot verschraling van het aanbod.  Zoals Koen terecht stelt betreft het slechts nederlandse (en wat verdwaald Fryske) boeken. Anderstalige boeken vallen niet onder de wetgeving (cheap comics voert slechts engelstalig en is derhalve volstrekt legaal bezig). Als een boek in prijs wordt verlaagd zal iedere boekhandel dezelfde (lagere) prijs moeten voeren. Of DDB hier, juridisch, fout bezig mee is weet ik trouwens niet, voer voor juristen !

 

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/diversen/19505-de-vaste-boekenprijs-houden-of-afschaffen.html

Link naar reactie

Hahaha...niks persoonlijks. Maar Engels klinkt gewoon....ik bedoel, Spinneman of Spiderman? .....of de Hulk jaren '60....Rauwe bonk....wahahahaha. :D

Gelukkig heeft men bijgeleerd in de loop der tijd. Wat je dus meteen ziet is of een liefhebber met kennis van zaken heeft vertaald of gewoon die broodvertaler die zich niet bepaald verdiept in het bronmateriaal. Terry Pratchett vertaald lezen.....toe, doe jezelf nu niet te kort, lees dat in het Engels...gewoon een voorbeeld.

Link naar reactie

Die Terry Pratchet krijg ik in het Nederlands écht niet gelezen. Dat is geen verwijt naar de vertaler, maar als ik bvb granny weatherwax vertaald zie worden door opoe wedersmeer ... dan haak ik af, dat valt bij mij minder goed zoiets. Ik begrijp de vertaler wel hoor, maar het is iets persoonlijks denk ik.

lees pratchett nou maar eens in het engels Boom :)

Link naar reactie

De wet op de vaste boekenprijs (ik ben er geen fan van) is er op gericht om boekhandels en schrijvers te beschermen. Het idee is dat stunten met boeken (bestsellers) leidt tot verschraling van het aanbod.  Zoals Koen terecht stelt betreft het slechts nederlandse (en wat verdwaald Fryske) boeken. Anderstalige boeken vallen niet onder de wetgeving (cheap comics voert slechts engelstalig en is derhalve volstrekt legaal bezig). Als een boek in prijs wordt verlaagd zal iedere boekhandel dezelfde (lagere) prijs moeten voeren. Of DDB hier, juridisch, fout bezig mee is weet ik trouwens niet, voer voor juristen !

 

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/diversen/19505-de-vaste-boekenprijs-houden-of-afschaffen.html

 

Die vaste boekenprijs is tot 6 maand na verschijning dacht ik, dan mag er gedumpt worden.

Link naar reactie

De uitgever en de importeur kunnen de vaste prijs na één jaar opheffen. De uitgever en de importeur kunnen de vaste prijs na een half jaar verhogen of verlagen.

Dat is dus kompleet belachelijk. Ik hoor altijd vanuit Nederland dat die vaste boekenprijs er is om de kleine handelaars te beschermen.

 

Nu blijkt dat het gewoon een protectionistische maatregel is van de uitgeverijen. Zij doen wat ze willen en de stripverkopers zijn met handen en voeten gebonden. Mooi.

Link naar reactie

Hoewel het streven nobel lijkt, is die WOVBP natuurlijk onzin. Waarom is er geen wet op een vaste haring-, sportschoenen-, of Goretexjassenprijs ? Probleem is dat boekwinkels moeilijk/vrijwel nooit kortingen kunnen geven waardoor klanten massal wegblijven in tijden van crisis. De boekwinkels vallen dan ook massaal om. Een gemiddeld boek doet in NL 20 euri, dat is voor de meeste mensen te veel geld. Ik koop niets in de boekwinkel, ik wacht op het boekenfestijn, daar liggen plenty boeken voor de helft van de prijs.

Link naar reactie
  • 1 year later...
Gast Kameraad Mauser

Gatz is een idioot. Protectionisme dus, en dat voor een "liberaal".  En die onzin dat er verschraling in het aanbod optreedt wanneer er gestunt wordt met prijzen klopt aan geen kanten.
 

Mensen die een softwarematige oplossing kunnen bedenken om boeken of literatuur aan zeer voordelige prijzen aan te bieden en dus een concurrent zouden kunnen zijn voor Amazon en co. die worden dus al voordat men het idee kan realiseren beknot.

Ofwel leest die kwakkel eerst eens wat over wat liberalisme in feite inhoudt, ofwel trapt hij het af.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

5a6c448efa3a857d5ded499a61b430e0.jpg

 

B4qp2XMIYAA4yG7.jpg  tumblr_inline_mwl25yzvLD1qjgeub.png

Support your local farmer-bullshit.  Waarom schrijf je niet meteen een wet die iedere Belg verplicht om enkel maar in België boeken te kopen? De Vlaam in Vlaanderen en meer bepaald in zijn  eigen gemeente en de Waal in Wallonië, meer bepaald in zijn gemeente.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik vind goedkope produkten anders wel tof, ja. Vooral als je als burger beschikt over een sterke munt die deflatoir is. Laat vooral dat laatste een factor zijn waar het altijd al mis mee liep en mensen dus in feite lijden aan chronisch koopkrachttekort en geen mogelijkheid tot sparen. Heeft niks te maken met een bedrijf die technologie aanwendt om produkten vrij goedkoop op grote schaal aan te bieden.

Link naar reactie

 

Hier de mening van André Vandorpe, algemeen directeur van boek.be (vandaag verschenen in De Morgen) :

 

Volgens Andreas Tirez is de vaste boekenprijs achterhaald (De Morgen 31/10). De internetboekhandels zijn volgens deze 'denker' van Liberales een voldoende garantie op een breed boekenaanbod. Een mooie theorie, maar de werkelijkheid is helaas anders.

 

Een onderzoek van de Universiteit Antwerpen (Veragten, 2014) toont aan dat internetboekhandels voornamelijk bestsellers verkopen. Internetverkoop is vooral pull-gestuurd: geen toevallige ontdekkingen, maar 'besliste' aankopen met maximaal comfort.
 
De eigenschap van een rijk gesorteerde boekhandel is juist de kans op ontdekking, het onbekende, het onverwachte, de verrassing. Push-gestuurd vanuit uitgeverijen met maximale kennismakingskansen voor een zo ruim mogelijk publiek. Het onderzoek toont het aan: via de boekhandel worden er meer titels verkocht uit de backlist dan via het internet. Dat is de lijst van minder bekende of eerder verschenen boeken.
 
De kern van het pleidooi voor een gereglementeerde boekenprijs is het herstel van het mechanisme van de interne subsidiëring. Een mechanisme dat door de acties van eenzijdige prijsaanbieders de kaalslag voor de boekensector nog meer dreigt te vergroten.
 
Die kaalslag zien we in het aantal verkooppunten, in de breedte en de diversiteit van het aanbod. Vaarwel aan de boekenminnende boekhandelaar die nog weet wat hij of zij verkoopt. Vaarwel aan de cultureel en maatschappelijk waardevolle minderheidsgenres als poëzie, essay, experiment of filosofie.
 
Het gaat de prijsstunters om traffic, om lokkers. Door de perfect vergelijkbare vorm van een boek, ongeacht de verkoopplaats, is het een ideale 'prijsboodschapper': kijk eens hoe goedkoop het bij ons is! Het boek wordt misbruikt om een prijsimago op te bouwen.
 
Was het niet een kwaliteitsbewuste Britse rechter die in een vonnis stelde dat "boeken anders zijn, ze hebben bescherming nodig". Ja, een boek is een product dat in de markt moet worden gezet. Maar het is ook en vooral een cultuurproduct dat bescherming verdient.
 
De gereglementeerde boekenprijs is in de eerste plaats een culturele maatregel. De marge op bestsellers is noodzakelijk voor uitgevers om een breed en divers boekenaanbod te kunnen brengen. Noodzakelijk voor boekverkopers om stockrisico's, service, vakkennis, innovatie en digitalisering (!) mogelijk te maken. Dit alles resulteert in winst voor de lezer: een breed gevarieerd aanbod en een breed netwerk van verkooppunten. Want boeken zien doet kopen én lezen.
 
Dit debat is tot tweemaal toe gevoerd in de Commissie Cultuur van het Vlaamse Parlement. Partijen uit de meerderheid en oppositie zijn het hierover eens: een gereglementeerde boekenprijs is winst voor de lezer.
Er wordt vaak verwezen naar het buitenland. In onze belangrijkste buurlanden geldt al jaren een vaste boekenprijs. Met het gewenste resultaat: het aantal boekhandels per inwoners ligt in Nederland, Frankrijk en Duitsland merkelijk hoger dan bij ons. In Nederland verschijnen aanzienlijk meer cultureel-literaire titels dan in Vlaanderen. En dat heeft niet geleid tot hogere prijzen voor boeken, want prijsconcurrentie blijft bestaan.
 
Is er dan geen korting meer mogelijk? Toch wel. Zes maanden na verschijnen is de prijs volledig vrij. De solden in de modesector worden ook pas op het eind van het seizoen opgestart. Ook dat is geregeld via een wet. Waarom zou de boekensector al solden moeten aanbieden vanaf dag één?
 
Gelukkig zijn er politici die een culturele correctie op een economisch principe noodzakelijk vinden en een gereglementeerde boekenprijs als een gepast instrument beschouwen. Het alternatief is verarming van het aanbod, minder vakbekwame boekhandelaars en vooral lezers die niet aan hun trekken komen.

 

 

Koen, het werkt niet. In Nederland hebben we al heel lang een vaste boekenprijs. Overal vallen hier de boekwinkels om, in utrecht is nog welgeteld 1 goed gesorteerde boekwinkel. De rest is allemaal AKO, Bruna ed. Hier kan geen vaste boekenprijs wat aan doen. Sterker nog het werkt contraproductief, een boekwinkel mag en kan nauwelijks korting geven en mensen kopen nauwelijks meer boeken voor de volle prijs van 20 piek of meer.

Link naar reactie

Ik baal al veel langer van de vaste boekenprijs in Nederland. Die geldt niet alleen voor boeken maar ook voor strips. En aangezien de strips steeds duurder worden was ik aan het kijken om online in België te bestellen. Die optie valt dan straks ook weg :(

 

Daarnaast vind ik de verhoudingen in de boekenwereld ook zoek. Ben mijn boekenkast aan het opruimen. Boeken waar je dan 20 euro per stuk voor moet betalen. Dacht ze aan een tweedehands boekwinkel over te doen, bieden ze een euro per boek?!?! Dat is toch niet in verhouding? Of ligt het hem aan mij?

Link naar reactie

Ik baal al veel langer van de vaste boekenprijs in Nederland. Die geldt niet alleen voor boeken maar ook voor strips. En aangezien de strips steeds duurder worden was ik aan het kijken om online in België te bestellen. Die optie valt dan straks ook weg :(

 

Daarnaast vind ik de verhoudingen in de boekenwereld ook zoek. Ben mijn boekenkast aan het opruimen. Boeken waar je dan 20 euro per stuk voor moet betalen. Dacht ze aan een tweedehands boekwinkel over te doen, bieden ze een euro per boek?!?! Dat is toch niet in verhouding? Of ligt het hem aan mij?

Voor tweedehands romans is er gewoonweg (bijna) geen markt meer, voor strips ligt dat anders. 

Link naar reactie

Voor tweedehands romans is er gewoonweg (bijna) geen markt meer, voor strips ligt dat anders. 

 

Koop een strip voor je eigen genot, niet met de intentie om door te verkopen.

Idem bij een boek of wat voor voorwerp dan ook. Dan heb je nooit een miskoop.

Ik koop een biefstuk ook niet als investering, en na hiervan genoten te hebben is deze geen cent meer waard :e012:  

Link naar reactie

Een onderzoek van de Universiteit Antwerpen (Veragten, 2014) toont aan dat internetboekhandels voornamelijk bestsellers verkopen.

 

 

Verbaast me niets: je koopt geen kat in de zak. Een bestseller online kopen is het equivalent van vermijden dat je een kat in de zak koopt.

Dat verklaart ook waarom boeken/strips/etc met veel media-aandacht het beter doen dan die zonder.

Als je de keus hebt tussen twee spionageromans, een James Bond en een onbekende, welke kies je dan? Alleen wie veel spionage lest, kiest de onbekende.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Boek.be is dan ook gewoon een vakbondsorganisatie. Die zorgen gewoon dat zij kunnen blijven verder teren op eerder veroorzaakte problematiek. Verder dan dat hebben ze geen bestaansreden. Mochten er nog wat boekenwinkels er de brui aan geven dan komt Boek.be in de media met het voorstel om de overheid wat subsidie te laten geven aan de noodlijdende sektor, lees: zichzelf.

 

Je kunt het perfect vergelijken met de kolenboer of de personen die de straatlantaarns - dewelke op gas werkten - gingen aansteken en doven: de lantaarnopstekers. Nadat men overging op electriciteit dan werden de lantaarnopstekers overbodig. Hoelang is het al geleden dat je nog eens een kolenboer hebt gezien?  Zijn of waren er dan vakbondsorganisaties nodig die de kolenboer en de lantaarnopsteker dienden in stand te houden?

Link naar reactie

De supporters van de vaste boekenprijs stellen eigenlijk dat boekwinkels, omdat ze veel verdienen op bestsellers van 20 euro of meer, dat geld gaan gebruiken om kostbare winkelruimte te vullen met boeken die ze niet of nauwelijks gaan verkopen. Alles kan natuurlijk maar een dergelijk bussinesplan lijkt me niet aannemelijk: de autodealer die de winsten op goedlopende modellen gebruikt om niet verkopende barrels in de showroom te zetten ?

Link naar reactie

De vaste boekenprijs kan een winkel uiteraard ook helpen om in een concurrentiële positie te blijven ten opzichte van ketens als Fnac of Carrefour. 

 

Ik vraag me vooral af hoe het dan zit met Brussel. Overlegt Gatz met zijn collega's daar om de vaste boekenprijs over het hele land in te voeren, of krijgen we binnenkort na de wietmigratie nu ook de weekenduitstapjes naar Brussel om daar boekjes en stripjes in te slaan?

Link naar reactie

De supporters van de vaste boekenprijs stellen eigenlijk dat boekwinkels, omdat ze veel verdienen op bestsellers van 20 euro of meer, dat geld gaan gebruiken om kostbare winkelruimte te vullen met boeken die ze niet of nauwelijks gaan verkopen. Alles kan natuurlijk maar een dergelijk bussinesplan lijkt me niet aannemelijk: de autodealer die de winsten op goedlopende modellen gebruikt om niet verkopende barrels in de showroom te zetten ?

Toch is het waar. (héha, een mening).

Van de 8 gelanceerde producten is er maar één dat een succes wordt.

Met boeken heb je hetzelfde.

Probleem: je kunt niet voorspellen wélk een succes wordt.

Dus moet je ze alle 8 uitgeven.

Conclusie: de bestselles sponsoren wel degelijk de rest.

Link naar reactie

De vaste boekenprijs kan een winkel uiteraard ook helpen om in een concurrentiële positie te blijven ten opzichte van ketens als Fnac of Carrefour. 

 

 

Dat is waar, de boekwinkels blijven iets langer overeind in de competitie met snellere, makkelijkere en vooral eventueel goedkopere aanbieders van boeken. Dit is echter uitstel van executie, in Woerden (waar mijn werkgever huist), een gemeente van 36.0000 inwoners, is vorig jaar de enige serieuze boekwinkel gestopt. Er zijn wel een paar Bruna's te vinden. Je zou kunnen stellen dat een ouderwetse boekhandel iets uit de ouden doos is, net als een klassieke kruidenier of melkhandel.

Link naar reactie

Toch is het waar. (héha, een mening).

Van de 8 gelanceerde producten is er maar één dat een succes wordt.

Met boeken heb je hetzelfde.

Probleem: je kunt niet voorspellen wélk een succes wordt.

Dus moet je ze alle 8 uitgeven.

Conclusie: de bestselles sponsoren wel degelijk de rest.

 

Iedere meter winkelruimte kost veel geld, de boekhandelaar zal dan ook bij vooerkeur boeken uitstallen waar men van kan verwachten dat de verkoop zeker/hoog zal zijn. Als een boek besproken wordt in DWDD zal iedere boekhandelaar dat boek prominenter in beeld brengen dan een dichtbundel van een onbekende poeet. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

http://focus.knack.be/entertainment/boeken-strips/amazon-opent-eerste-fysieke-boekenwinkel/article-normal-622561.html?utm_campaign=Echobox&utm_medium=social&utm_source=Facebook

 

 

Amazon opent eerste fysieke boekenwinkel

 

De Amerikaanse online verkoopwebsite Amazon opent deze week haar eerste fysieke boekenwinkel in Seattle en breidt daarmee haar boekenimperium verder uit.

Link naar reactie

http://focus.knack.be/entertainment/boeken-strips/amazon-opent-eerste-fysieke-boekenwinkel/article-normal-622561.html?utm_campaign=Echobox&utm_medium=social&utm_source=Facebook

 

 

Amazon opent eerste fysieke boekenwinkel

 

De Amerikaanse online verkoopwebsite Amazon opent deze week haar eerste fysieke boekenwinkel in Seattle en breidt daarmee haar boekenimperium verder uit.

Denk dat dat meer een publiciteitsstunt is.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...