Ga naar inhoud

Vaste (Strip)Boekenpijs


retep

Recommended Posts

Ik denk dat de NVA altijd de enige geweest is die het echt wou. Er zijn veel regeringen geweest zonder VLD of MR, dus hun invloed kan dat niet altijd hebben afgeblokt. We hadden in de jaren 50 ooit een pure CD&V regering. Daarna hadden we meestal CD&V-SP-regeringen. DIe hebben het dus ook niet gewild. Er is ooit één CV&V-VLD-regering geweest met Verhofstadt rond 1980, en daarna heeft het heel lang geduurd voor de VLD weer in de regering zat.

Het kan dus niet dat de VBP er niet kwamen alleen maar door verzet van de VLD.

Link naar reactie

Dus uiteindelijk zal het effect zijn dat er minder strips zullen verkocht worden.

 

 

Totaal niet. Alleen zal het wat langer duren voor je nieuwe titels aan dumpingprijzen kunt krijgen. En volgens mij gaat niemand er dood aan dat hij een half jaar op een strip moet wachten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Door te wachten op boeken en strips niet nee. Maar als je dat toepast op andere producten in de economie, dan kun je van die leuke toestanden hebben...Venezuela iemand?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Lectrr zijn commentaar omtrent corporate/centraal geplande Keynesiaanse marktregulering:


"Nochtans zijn er heel wat opmerkingen te formuleren bij het plan van Gatz. Eerste viel hier al: met zo'n kortingen kan enkel standaard boekhandel aan bibs leveren. Heel wat onafhankelijke boekhandels gaan serieus hun peer zien, zo'n kortingen vaak niet
gewoon. Gevolg: meer standaard boekhandel dus mi der diversiteit. Het plan, hoe schoon ook op papier, lijkt gemaakt voor grote boekhandels en grote uitgevers.
Ook is de vaste boekenprijs enorm beperkt in tijd. Toevallig de omlooptijd die een boek heeft om zich te bewijzen in, alweer, de ketens. Ergo: bestsellers blijven overeind, wat minder goed doet en toch per ongeluk werd ingekocht kan nadien genadeloos afgeprijsd worden.
Op papier: jippie! In de praktijk is de auteur, de kleine uitgever en de onafhankelijke boekhandel volgens mij weer gejost met meer kookboeken en bv-brol als gevolg."

Link naar reactie

Door te wachten op boeken en strips niet nee. Maar als je dat toepast op andere producten in de economie, dan kun je van die leuke toestanden hebben...

 

Euh ... dat hebben ze toch niet gedaan?

Ze deden het alleen maar boeken en geven dan bovendien nog een uitzondering aan scholen (goed, want zij kunnen niet een half jaar wachten) en bibliotheken (wat ik niet goed vind, dat is gewoon weer subsidies aan de culturele sector, en daarin geloof ik niet).

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Euh... De Venezueleaans toestanden zijn nou net ontstaan omdat er vanalles gratis was.

Awl, ja vaste prijzen, hoge belastingen en dan daarmee vanalles gaan subsidieren/gratis geven. Dat is misallocatie. En dan daarop nog eens inflatie. Ideaal recept voor een maatschappelijke ineenstorting.

Link naar reactie

Awl, ja vaste prijzen, hoge belastingen en dan daarmee vanalles gaan subsidieren/gratis geven. Dat is misallocatie. En dan daarop nog eens inflatie. Ideaal recept voor een maatschappelijke ineenstorting.

 

Compleet fout.

Venezuela had olie-inkomsten, en betaalde met die olie-inkomsten vanalles.

Toen begonnen de olieprijzen te zakken, en was het afgelopen.

Venezuela had een eenzijdige economie

Het land was een one-trick pony.

Link naar reactie

In Nederland kennen we al jaren de WVBP. Kleine boekhandels zijn er nauwelijks te vinden, grote boekhandels staan onder druk. De boeken zijn duur en mensen kopen en masse hun boeken goedkoop in het engels of op het boekenfestijn. Boeken worden nu vaak in een vergeten hoekje bij de Bruna of de Ako aan de lezer gebracht.  

Link naar reactie

grote boekhandels staan onder druk. 

 

Dat was inderdaad de situatie een jaar of anderhalve jaar geleden, toen Selexyz kapotging.

Maar ik denk dat de rotte appels ondertussen wel weg zijn.

Als ik me niet vergis hebben sommige boekhandels zich afgescheurd van Selexyz en gaan ze zelfstandig sterker verder.

De Slegte was kapotgemaakt doordat het werd meegesleurd in het debacle van Selexyz. In België bestaat het nog. Hoe de toestand voor De Slegte in NL is, weet ik niet.

En verder weet ik het ook niet. Maar het is volgens mij niet het gevolg van de VBP, maar van het beleid van de utigevers die veel op de markt brachten en de lage oplagen compenseerden door te hoge prijzen.

En verder ben ik van oordeel dat een boek nog altijd goedkoper is dan een BMW 3, maar je hoort niemand klagen over de prijzen van de BMW 3. Maar dat komt misschien omdat wie daarmee rijdt analfabeet is en dus niet kan klagen. :e005:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Compleet fout.

Venezuela had olie-inkomsten, en betaalde met die olie-inkomsten vanalles.

Toen begonnen de olieprijzen te zakken, en was het afgelopen.

Venezuela had een eenzijdige economie

Het land was een one-trick pony.

Single point of failure. Alles inzetten op olie. En verder geen deftige veelzijdige industrie uitbouwen. Dus als de olie daalt op de internationale markten - enfin gemanipuleerd wordt door OPEC - dan krijg je klappen. Rusland is in hetzelfde bedje ziek.

 Zoiets heb je meestal met centraal geplande maatschappijen.

 

Maar goed...die vaste boekenprijs zal helemaal niets bijdragen tot minder kaalslag, meer kleinere winkels of herverdeling van de winst van grootwarenhuizen naar weet ik veel.  Gewoon minder boeken in de economie.

 

 

Link naar reactie

Dat was inderdaad de situatie een jaar of anderhalve jaar geleden, toen Selexyz kapotging.

Maar ik denk dat de rotte appels ondertussen wel weg zijn.

Als ik me niet vergis hebben sommige boekhandels zich afgescheurd van Selexyz en gaan ze zelfstandig sterker verder.

De Slegte was kapotgemaakt doordat het werd meegesleurd in het debacle van Selexyz. In België bestaat het nog. Hoe de toestand voor De Slegte in NL is, weet ik niet.

En verder weet ik het ook niet. Maar het is volgens mij niet het gevolg van de VBP, maar van het beleid van de utigevers die veel op de markt brachten en de lage oplagen compenseerden door te hoge prijzen.

En verder ben ik van oordeel dat een boek nog altijd goedkoper is dan een BMW 3, maar je hoort niemand klagen over de prijzen van de BMW 3. Maar dat komt misschien omdat wie daarmee rijdt analfabeet is en dus niet kan klagen. :e005:

 

De erosie van de nederlandse boekenwinkelwereld is nog in volle gang. Boekwinkels verdwijnen en de handel verschuift langzaam naar die dooie hoekjes van de Bruna. DE VBP werkt gewoon niet.....

Link naar reactie

In Nederland kennen we al jaren de WVBP. Kleine boekhandels zijn er nauwelijks te vinden, grote boekhandels staan onder druk. De boeken zijn duur en mensen kopen en masse hun boeken goedkoop in het engels of op het boekenfestijn. Boeken worden nu vaak in een vergeten hoekje bij de Bruna of de Ako aan de lezer gebracht.  

 

Als bescherming van de kleine boekhandel heeft het alvast niet gewerkt.

Nederland is ook niet echt vriendelijk voor kleine winkels, alles zit in verplichte dure winkelstraten of het nu een grote stad is of een dorp. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Ik proef hier enige jaloezie van een Skoda rijder....haha.....

 

Nou, dit was een tijdje de mijne:

http://static.skynetblogs.be/media/62768/dyn006_small150_640_480_jpeg_57693_324f6529144387075201ce8a52bbb9f7.jpg

 

En nu is het dit:

http://images.auto55.be/popup/96069-mazda-mx5-nb2-2.jpg

 

al zal ik ook nooit een BMW 3 aanschaffen.

Ik vind het wel vreemd dat die simpele paperbacks duurder zijn dan een stripboek, maar ben ik wel objectief...

Volgens mij ligt dat aan de dikte. Strips zijn zo'n 40 à 70 p's, terwijl paperbacks meestal minstens 250 p's zijn.

De kosten liggen waarschijnlijk meer in de hoeveelheid papier.

Er is nog iets: alhoewel er meer tekst in strips staat dan de meeste mensen denken, is het toch veel minder dan in een paperback. De vertaalkosten van strips zijn dus ook een stuk lager.

En dan is er nog dit: een strip lees in een half uur tot een uur uit. Een paperback daarentegen ... Dus per minuut lezen is een strip wel duurder dan een paperback.

Link naar reactie

De erosie van de nederlandse boekenwinkelwereld is nog in volle gang. Boekwinkels verdwijnen en de handel verschuift langzaam naar die dooie hoekjes van de Bruna. DE VBP werkt gewoon niet.....

Maar liggen die sluitingen aan de VBP of aan de erosie van de leesgewoonten?

Ik geloof ook niet dat als mensen geen boeken willen kopen, ze die plots wel kopen door een VBP of door een gratis-politiek.

Link naar reactie

Laat ik het dan zo stellen de VBP heeft niet voldoende effect gehad om een neergang te voorkomen. Wat ik wel weet is dat Nederlanders gek zijn op korting (ziede hysterische toestanden bij de uit de VenD uitverkoop). De VBP leidt tot een eenheidsprijs en dat schrikt mensen af.

Link naar reactie

Er werd met dit gemeld:

 

"we hebben internet en dus weten we meer, na drie jaar van daling in het aantal verkooppunten, hieronder wordt zowel de fysieke als digitale boekhandel gerekend, heeft 2015 een stijging laten zien, waardoor het totaal weer staat op 2011. Of al deze nieuwkomers zich blijvend kunnen handhaven, zal de toekomst moeten uitwijzen. Negatief punt is dat het aantal verkochte boeken per hoofd van de bevolking, zowel fysiek als digitaal verder gekrompen is over 2015 met 0,02 %."

 

 

Dat was een post van mei 2016.

Link naar reactie

Laat ik het dan zo stellen de VBP heeft niet voldoende effect gehad om een neergang te voorkomen. Wat ik wel weet is dat Nederlanders gek zijn op korting (ziede hysterische toestanden bij de uit de VenD uitverkoop). De VBP leidt tot een eenheidsprijs en dat schrikt mensen af.

 

Ja, maar de VBP dient om de kleine winkels te beschermen tegen de grote, dus dat de VBP de neergang van de boekenverkoop niet kan stoppen, doet eigenlijk niet ter zake.

Maar de bewering dat door de VBP de uitgevers en winkels in "moelijkere" boeken zouden investeren, geloof ik ook niet.

 

NB: met "moelijke boeken" bedoelen ze niet inhoudelijk moeilijke boeken, zoals bijv. uiteenzettingen over de relativiteitstheorie, post-modernistisch post-historische benaderingen van dekolonialisering, of symbolistisch-hermetische poezie en toneel, maar gewoon: "boeken die moeilijk verkopen'.

Daarop kan de VBP geen enkel effect hebben.

Link naar reactie

In een vrije markteconomie is een VBP je reinste onzin. In de ene sector speelt de overheid concurrenten tegen elkaar uit (elektriciteit/gas), andere sectoren heb je geen keus (een treinticket), als ik wil bouwen dan vraag ik verschillende offertes en moet ik zelf maar kiezen tussen prijs/kwaliteit, etc. Afhankelijk van product/verkoper kan er afgepingeld worden. Koop ik een pak chips dan kost dit een paar maand later even veel maar zit er minder in, etc. Heel rechtlijnig allemaal. Laat dit nu toch gewoon allemaal vrij en het zal zich allemaal zelf wel uitwijzen hoor. 

Ik zit al lang in de mentaliteit dat ik zeker niet alles koop in grote ketens. De lokale winkels zijn misschien wel duurder, maar het zijn wel altijd dezelfde handelaars die je dan leert kennen en een babbel mee slaat, die meestal goeie service geven, heel vriendelijk zijn, waar je tips van krijgt, etc. 

Soit, de overheid heeft beslist dus er valt weer niks meer aan te doen. We zullen moeten afwachten welk effect dit heeft.

 

P.S.: misschien moet de overheid eerder 'ns duidelijk worden in een vaste BTW en bijdragen op elektriciteit. Boeken kan ik meer of minder kopen en zijn minder levensnoodzakelijk, elektriciteit is al veel lastiger. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

In een vrije markteconomie is een VBP je reinste onzin. In de ene sector speelt de overheid concurrenten tegen elkaar uit (elektriciteit/gas), andere sectoren heb je geen keus (een treinticket), als ik wil bouwen dan vraag ik verschillende offertes en moet ik zelf maar kiezen tussen prijs/kwaliteit, etc. Afhankelijk van product/verkoper kan er afgepingeld worden. Koop ik een pak chips dan kost dit een paar maand later even veel maar zit er minder in, etc. Heel rechtlijnig allemaal. Laat dit nu toch gewoon allemaal vrij en het zal zich allemaal zelf wel uitwijzen hoor. 

Ik zit al lang in de mentaliteit dat ik zeker niet alles koop in grote ketens. De lokale winkels zijn misschien wel duurder, maar het zijn wel altijd dezelfde handelaars die je dan leert kennen en een babbel mee slaat, die meestal goeie service geven, heel vriendelijk zijn, waar je tips van krijgt, etc. 

Soit, de overheid heeft beslist dus er valt weer niks meer aan te doen. We zullen moeten afwachten welk effect dit heeft.

 

P.S.: misschien moet de overheid eerder 'ns duidelijk worden in een vaste BTW en bijdragen op elektriciteit. Boeken kan ik meer of minder kopen en zijn minder levensnoodzakelijk, elektriciteit is al veel lastiger. 

:cheerf2:

 

Ik zou dan verder ook nog pleiten voor afschaffing van BTW, want: taxation is theft.

Link naar reactie

Ik zou dan verder ook nog pleiten voor afschaffing van BTW, want: taxation is theft.

 

Dan heb je ongetwijfeld ook onderwijs genoten in scholen waar al jouw leerkrachten met gestolen geld werden betaald.  Tenzij je uitsluitend naar privéscholen bent geweest en alles zelf hebt bekostigd.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

In een vrije markteconomie is een VBP je reinste onzin.

 

Je ziet over het hoofd dat de VBP maar een half jaar geldig is, en dat de uitgevers zelf de prijs van hun eigen boeken bepalen, waardoor de concurrentie tussen de uitgevers nog altijd geldt.

 

Overigens zijn leraren in de VS benoemd voor het leven.

Link naar reactie

Er is geen concurrentie tussen uitgevers, schrijvers zijn (voor een bepaalde uitgave)gebonden aam 1 uitgever. In beginsel betekent de VBP dat uitgeverijen monopolisten worden die zelf de boekenprijs bepalen. Sterker nog, het prijspeil van veel verkopende boeken als thrillers zit bij alle uitgeverijen op een niveau. Dit soort kartelafspraken zouden in alle andere sectoren leiden tot grote boetes.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dan heb je ongetwijfeld ook onderwijs genoten in scholen waar al jouw leerkrachten met gestolen geld werden betaald.  Tenzij je uitsluitend naar privéscholen bent geweest en alles zelf hebt bekostigd.

Ja, omdat het vrij moeilijk is in dit systeem om voldoende kapitaal op te bouwen en uitsluitend aan privéscholen te studeren.

 

Verder zou ook het stoppen van inflatie een grote vooruitgang zijn...Maar ja...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er is geen concurrentie tussen uitgevers, schrijvers zijn (voor een bepaalde uitgave)gebonden aam 1 uitgever. In beginsel betekent de VBP dat uitgeverijen monopolisten worden die zelf de boekenprijs bepalen. Sterker nog, het prijspeil van veel verkopende boeken als thrillers zit bij alle uitgeverijen op een niveau. Dit soort kartelafspraken zouden in alle andere sectoren leiden tot grote boetes.

Klopt. En toch leiden boetes en antitrust laws ofte wetgeving omtrent het opbreken van kartels en monopolies tot...opnieuw kartels en monopolies...

 

How queer...

Link naar reactie

Er is geen concurrentie tussen uitgevers, schrijvers zijn (voor een bepaalde uitgave)gebonden aam 1 uitgever. In beginsel betekent de VBP dat uitgeverijen monopolisten worden die zelf de boekenprijs bepalen. Sterker nog, het prijspeil van veel verkopende boeken als thrillers zit bij alle uitgeverijen op een niveau. Dit soort kartelafspraken zouden in alle andere sectoren leiden tot grote boetes.

En nu worden die kartelafspraken vast geankerd in een wet, het is inderdaad een wat tegenstrijdige wet maar het is maar voor 6 maand en dan doet de concurrentie opnieuw z'n werk. Na een jaartje gaan we wel zien wat de gevolgen gaan zijn maar ik denk niet dat het de trend naar grotere winkels zal stoppen.

Link naar reactie

Nou, dit was een tijdje de mijne:http://static.skynetblogs.be/media/62768/dyn006_small150_640_480_jpeg_57693_324f6529144387075201ce8a52bbb9f7.jpg

En nu is het dit:http://images.auto55.be/popup/96069-mazda-mx5-nb2-2.jpg

 

Volgens mij ligt dat aan de dikte. Strips zijn zo'n 40 à 70 p's, terwijl paperbacks meestal minstens 250 p's zijn.

De kosten liggen waarschijnlijk meer in de hoeveelheid papier.

Er is nog iets: alhoewel er meer tekst in strips staat dan de meeste mensen denken, is het toch veel minder dan in een paperback. De vertaalkosten van strips zijn dus ook een stuk lager.

En dan is er nog dit: een strip lees in een half uur tot een uur uit. Een paperback daarentegen ... Dus per minuut lezen is een strip wel duurder dan een paperback.

Papier is verwaarloosbaar en strips zijn vaak op duurder papier uitgegeven.

Hoe lang je erover leest slaat natuurlijk nergens op. Heeft niks met kosten te maken.

Vertaalkosten zou kunnen.

Maar een strip maken kost relatief veel meer tijd als een regulier boek, hetgeen zou rechtvaardigen dat een strip duurder moet zijn.

Het zal wel een soort traditie zijn.....strips is kindervermaak, romans hoogstaand. Al vind ik graphic novels dan weer vreselijk duur voor wat het is.....haha

Link naar reactie

Klopt, de "leesduur" heeft niets te maken met de prijs van het boek. Die opmerking was een soort PS over de "leeskosten" die je als koper hebt.

 

Het kan ook een kwestie van oplage zijn: hoe lager die is, hoe duurder de uitgave. En de oplage is laag als er veel wordt uitgegeven. Als je in een boekhandel gaat kijken (geen SSZ, natuurlijk) zie je veel meer boeken dan strips.

 

Of een boek echt minder tijd kost om te maken, weet ik niet. Dat hangt erg af van de schrijver en het boek. Ik heb drie weken nodig voor een verhaal van 40 p's. Dat is inderdaad minder dan een strip, maar 40 p's is ook geen "boek". En hoe langer het wordt, hoe meer tijd je nodig hebt per pagina.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Drie weken voor een vertaling van een strip of om zelf een verhaal te maken?

Voor een vertaling lijkt me dat wel heel erg veel tijd. Of werk je maar een paar uur per dag om de rest van de dag op het forum te hangen?

 

Wat de drukkosten betreft, moet je er ook rekening mee houden dat romans in zwart-wit zijn terwijl strips in vierkleurendruk zijn. Die kosten neigen steeds dichter naar elkaar, maar er blijft wel een significant verschil. Vergelijk daar maar eens offertes van.

Link naar reactie

Wat de drukkosten betreft, moet je er ook rekening mee houden dat romans in zwart-wit zijn terwijl strips in vierkleurendruk zijn.

 

Klopt, daar heb ik aan gedacht. Daarom dat ik denk dat het een kwestie van oplage en aanbod is: hogere oplages bij strips dan bij paperback-romans, en minder keuze aan strips dan bij paperback-romans.

Link naar reactie

Er zijn volgens mij nog genoeg boekwinkels over in Nederland, in ieder geval beduidend meer dan stripspeciaalzaken. Je zou ook kunnen stellen dat dankzij de VBP er zo lang een groot aanbod aan boekwinkels is (geweest), maar de teloorgang is volgens mij niet een gevolg van de VBP, maar van een veranderende vrijetijdsbesteding in de Westerse landen. Ik dacht ook dat de ondergang van Selexysz (of hoe je het maar schrijft) eerder te wijten was aan het slecht draaiende De Slegte, dan andersom, maar daar kan ik dus naast zitten.

 

De VBP is toch vooral bedoeld om een groot aanbod van verschillende titels in stand te houden en toch niet zo zeer om de kleine winkels in leven te houden.

Link naar reactie

Er zijn volgens mij nog genoeg boekwinkels over in Nederland, in ieder geval beduidend meer dan stripspeciaalzaken. Je zou ook kunnen stellen dat dankzij de VBP er zo lang een groot aanbod aan boekwinkels is (geweest), maar de teloorgang is volgens mij niet een gevolg van de VBP, maar van een veranderende vrijetijdsbesteding in de Westerse landen. Ik dacht ook dat de ondergang van Selexysz (of hoe je het maar schrijft) eerder te wijten was aan het slecht draaiende De Slegte, dan andersom, maar daar kan ik dus naast zitten.

 

De VBP is toch vooral bedoeld om een groot aanbod van verschillende titels in stand te houden en toch niet zo zeer om de kleine winkels in leven te houden.

 

Dat waag ik te betwijfelen. In kleine en middelgrote steden zijn nauwelijks of geen boekhandels meer te vinden. De VBP leidt tot hoge boekenprijzen en de ollanders houden van korting. Als ze dat niet krijgen kopen ze het gewoon niet of slaan ze massaal in bij het boekenfestijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...