Ga naar inhoud

een blik op de Ringelingschat (1951)


cinco

Recommended Posts

Even een topic hierover omdat ik de komende dagen wat dieper in wil gaan op dat album. Een album waar ik niet ben mee opgegroeid maar dat velen hier in hun lijst van beste S&Ws hebben staan, ook al is het voornamelijk slechts verkrijgbaar in de inferieure hertekende versie.

 

Ik heb het via deze box van 2010 die ik in de zomer van 2021 heb gekocht met een selectie albums in oude stijl en pagina's wisselend tussen blauw en rood.

 

afbeelding.png.39ab95eff6ef95377b162c9074af49ee.png

 

De aankondigingsstrook staat erin maar is absoluut niet zuiver afgedrukt.

 

afbeelding.thumb.png.6ae2ca1a9e13ea7c800a782a6f320d4e.png

 

Online is een veel zuivere versie van deze aankondiging te vinden.

Geen idee of het ooit zo helder in een albumuitgave is opgenomen.

 

afbeelding.thumb.png.c84413e875003d2605db592312e0d963.png

 

 

Ik heb de hertekende versie nooit gelezen, maar ik kan online wat voorbeelden vinden om te vergelijken en je voelt hoe die invoeging van herwerkte figuren met dikkere omrandingen de vormgeving schaadt.

 

afbeelding.png.3dbbbc8117785304d10ef94e1f737f6e.png  afbeelding.png.b81413b2bfd2cd384187fb7bad3ede11.png

 

Ook de tekst is drastisch aangepast. Het Duits is weggewerkt en een voor de setting passend fragment van Lili Marleen is vervangen door het Hutje aan de Zee. (??)

Door de toevoeging van veel grotere noten past de tekstballon zelfs niet meer in het vak.

 

afbeelding.png.1d55c27906fd94280c9cf031e2924ed4.pngafbeelding.png.8871c7ba038527780712a9606c0efa91.png

 

In de loop van het weekend ga ik proberen om verder in te gaan op dit album en mijn leeservaring.

 

Voel je vrij om commentaar of meningen toe te voegen.

 

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Online is een veel zuivere versie van deze aankondiging te vinden.

Geen idee of het ooit zo helder in een albumuitgave is opgenomen.

 

afbeelding.thumb.png.c84413e875003d2605db592312e0d963.png

 

 

 

 

Ik vind het een fantastische aankondiging, een stripopera waardig. 🙂 Je kan wel merken dat Vandersteen, zoals steeds, niet volledig in detail wist wat het verhaal zou worden. Waarschijnlijk in grote en wat kleine lijnen. Vreemd dat de koning Kart-Offel hier al als een Mefistofiguur wordt afgebeeld,

Spoiler

omdat het pas helemaal op het einde van het stripverhaal uitkomt dat hij de echte booswicht is.

 

Het is een aankondiging vol belofte en drama: een imposant kasteel dat als dekor kan dienen voor een opera op de planken, een rouwend en eenzaam Wiske aan  het "lijk"van Schanullekek, zonder haar boezemvriendje die leerling - beeldhouwer is geworden. De stoere en wilde krijger Siegfried, eh Bikfried, met de dwerg Mime, eh Mispel, Sidonhilde piekerend op een troon (of smeedt ze plannen?), en natuurlijk de dreigende figuur van de koning. Trouwens: Sidonie op de troon, zou ze soms koningin zijn? De gezellin van die koning?

 

Deze aankondiging stelt dus vele vragen en geeft verwachtingen, het trekt aan. Zoveel emotie, spanning en dreiging in twee strookjes! Liefhebbers die Suske, Wiske,Lambik en Sidonie wel toffe peren (😉) vonden in hun dagelijkse avonturen in de krant  waren me dunkt echt wel geprikkeld door wat ze zagen. De kinderen trokken dan misschien aan vaders broek:

 

"Pa, vergeet de gazet morgen niet mee te brengen!¨. 

"Ja manneke, maar ik lees ze eerst!" 

Link naar reactie

Wat oude strips zoals deze op verhalend vlak het meest dateert zijn het hoog aantal vakken met alleen maar tekst geschreven vanuit een 3de-persoonsperspectief.

 

Hier twee willekeurige pagina's als voorbeeld.

 

De blauwe cirkels bevatten de kaders met alleen tekst.

De groene cirkels bevatten de kaders waarin de tekening begeleid wordt met een lap verklarende tekst.

 

 

afbeelding.thumb.png.17170fa59aa01b850a348b3482d18241.png

Link naar reactie

Ik zou dit album niet dadelijk in de top 10 plaatsen,

maar toch haalt dit verhaal momenteel brons als je de top 10-lijsten van dit forum samenvoegt:

 

1. De Bokkerijders 10 + 10 + 7 + 10 + 4 + 9 = 50

2. De Schat van Beersel 7 + 9 + 7 + 4 + 8 + 10 = 45

3. De Ringelingschat 8 + 10 + 8 + 6 + 8 = 40

4. De Bronzen Sleutel 6 + 4 + 9 + 6 + 8 = 33

4 bis. De Duistere Diamant 10 + 4 + 10 + 9 = 33

6. De spokenjagers 7 + 8 +5 + 6 + 3 = 29

6 bis. De Circusbaron 6 + 4 + 9 + 10 = 29

8. De Tuf-Tuf Club 1 + 8 + 10 + 9 = 28

9. De Ijzeren Schelvis 9 + 3 + 7 + 7 = 26

10. Het sprekende testament 6 + 7 + 6 + 6 = 25

 

 

En volgens een online top 10 lijst samengesteld aan de hand van 1400+ inzendingen komt dit album op de vijfde plaats.

 

https://suskeenwiske.ophetwww.net/hitlijst/totaal.php

 

1. De schat van Beersel

2. Het Spaanse spook

3. De bronzen sleutel

4. De gouden cirkel

5. De Ringelingschat

6. Het geheim der gladiatoren

7. De bokkerijders

8. De apekermis

9. De parel in de lotusbloem

10. Angst op de Amsterdam

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

De verteller dus :)

 

Ja, maar dat voelt vaak overbodig aan in beeldende fictie, tenzij het interne monoloog van één van de personages is.

Strips, comics ed. liggen nu eenmaal dichter bij de taal van film dan bij literatuur en glijden dan ook beter op die manier.

Verklarende tekstblokken remmen eerder die flow af.

Link naar reactie

Ook de wel heel verregaande toevalligheden sprongen in het oog tijdens het lezen van dit verhaal.

Twee schildwachten zitten te praten over een vermiste baby die 40 jaar geleden in een wasmand de Rijn is afgedreven en dan een seconde later komt Lambik al slapend in een mand voorbij gedreven. Dus is de logische conclusie van de schildwachten dat dit nu die volgroeide baby is die ook nog eens was voorbestemd om een drakendoder te worden.

 

________________________________________________________________________________________________________

 

In het midden doen de antagonisten hun plannen uit de doeken aan de lezer, dus waarom er in de tweede helft van het verhaal nog zo een gans mysterie voor het publiek rond de identiteit van de gemaskerde booswicht en zijn motivatie wordt gehangen, is mij een raadsel. Of was Vandersteen door de episodische natuur van de krantenstrip vergeten dat hij dit alles al onthuld had?

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

In het midden doen de antagonisten hun plannen uit de doeken aan de lezer, dus waarom er in de tweede helft van het verhaal nog zo een gans mysterie voor het publiek rond de identiteit van de gemaskerde booswicht en zijn motivatie wordt gehangen, is mij een raadsel. Of was Vandersteen door de episodische natuur van de krantenstrip vergeten dat hij dit alles al onthuld had?

 

Inspiratie van het moment? Beseffen dat hij nog een half album moet vullen maar al bijna door zijn verhaal heen zit? Effectief vergeten? Met teveel andere strips tezelfdertijd bezig en het overzicht kwijtgeraakt?

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

Ook de wel heel verregaande toevalligheden sprongen in het oog tijdens het lezen van dit verhaal.

Twee schildwachten zitten te praten over een vermiste baby die 40 jaar geleden in een wasmand de Rijn is afgedreven en dan een seconde later komt Lambik al slapend in een mand voorbij gedreven. Dus is de logische conclusie van de schildwachten dat dit nu die volgroeide baby is die ook nog eens was voorbestemd om een drakendoder te worden.

 

 

Je kan dat als een komische  scenariotruc beschouwen voor een verhaal dat een strak tempo heeft en met vele anarchistisch getinte grappen en knipogen.

Dit is zo'n typisch Vandersteen-gag: de soldaat vertelt een oud verhaal dat al bijna legende is geworden en vraagt zich af wat de nu volwassen man zou zeggen moest hij ooit terugkeren, zijn eerste "heilige woorden' als het ware. Dan voelt hij iets zacht (de tenen van Lambik), met daarbij een platvloers antwoord van Lambik. De tegenstelling "heilig" en "banaal, platvloers¨ is een grap dus. 🙂

Verder heeft deze wending als voordeel dat Lambik zonder er iets voor te doen al direct een beginnende status krijgt in de ogen van deze soldaten, die al dadelijk het stadje wekken. Zo gaan de wendingen in een sneltreinvaart vooruit.  Lambik schrikt nog even van een hondje (volgende grap) om nog eens zijn clownsfiguur te benadrukken. Hij vecht als proef met een zespotig paard die hij kan temmen met een suikerklontje, met list in plaats van geweld (tweede grap).  Zijn kostje is daarmee gebakken in de ogen van deze mensen. Dus na enkel een paar vakjes is het gehele groepje van ontheemden in een onbekende streek dadelijk gepromoveerd tot de drakendoder met "vrouw/kinderen" in een eigen huis. Zo kan ons groepje doordringen tot de koning voor het verdere verloop van het scenario. 

 

Als je alleen maar het concept "toevalligheid = niet goed" aanneemt, dan zal je alle komische en meer absurde parten automatisch moeten afschrijven. Zoals vele van Vandersteens verhalen is het vooral plezant en clownsvertier met soms een moraliserende achtergrond. De strijd van goed tegen kwaad komt erbij, maar het principe is toch vooral dat de lezer kan lachen met komische wendingen en spot (vooral naar anderen dan). Vlaamse humor houdt er van de draak te steken met het heilige en het gezag, en zichzelf ook naar beneden te halen, maar dan via een clown-tussenpersoon. Het is geen psychologisch getint of realistisch drama., waar zo'n genre toevalligheden niet werkt. De toevalligheid van je bovenstaande voorbeeld heeft voor mij een hoog clownsgehalte en is Vandersteen op zijn best.

 

In het Kuifjesverhaal "Cokes in stock" werkt Hergé ook met zijn eigen versie van zo'n toevalligheid (ontmoeting met generaal Alcazar in het begin van het verhaal). Ook hier een "toevalligheid" in komische vorm gegoten en het verhaal is al dadelijk uit de startblokken.

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

In het midden doen de antagonisten hun plannen uit de doeken aan de lezer, dus waarom er in de tweede helft van het verhaal nog zo een gans mysterie voor het publiek rond de identiteit van de gemaskerde booswicht en zijn motivatie wordt gehangen, is mij een raadsel. Of was Vandersteen door de episodische natuur van de krantenstrip vergeten dat hij dit alles al onthuld had?

 

De koningin probeert in de eerste helft van het verhaal de koning te overhalen om eens een oorlog te beginnen zodat ze wat meer kleedjes kan kopen. De koning geeft niet aan of hij daar op in wil gaan, maar is later wel happig Lambik een lesje geven, omdat hij te populair is bij het volk. Een gevecht in de zaal van het kasteel, maar de komst van het volk laat de koning bijdraaien ten gunste van Lambik. 

 

Het is dus zo dat de koning niet als een bijster goede figuur wordt afgebeeld, meer een machtpoliticus die aan de macht wil blijven en zijn medestanders die nuttig kunnen zijn uitkiest. Plakt er goud aan zijn handen?  Dat is niet uitgemaakt in dat deel van het verhaal. Het blijft bij dat verleidend voorstelletje van de koningin. Er is vooreerst al twijfel of de schat wel wordt gestolen, en wanneer duidelijk blijkt van wel, kunnen het evengoed een paar misdadige edellieden zijn. Bijvoorbeeld de  typische ministers die misbruik maken van de naiviteit van de koning, zoals in vele stripverhalen het geval is. (denk bv aan het Neroverhaal "De gouden vrouw" van Marc Sleen). De gemaskerde zou eender wie kunnen zijn.

 

Ik ben het dus niet mee eens met jouw bewering dat "antagonisten hun plannen uit de doeken doen". Er blijft om mijn redenen aangehaald veel ruimte voor twijfel. Het zou niet de eerste keer zijn dat Vandersteen een dwaalspoor legt voor de lezer en "goed" "slecht" en vice versa blijkt. De enige onhandigheid in dit verhaal is dat er geen minister of edelman in het verdere verloop van het verhaal op de voorgrond komt om als bliksemafleider te dienen. 

 

En ......... in dit verhaal was het nu eens geen dwaalspoor. 😉

Link naar reactie
  • 1 month later...

Nog een oude comment met bijbehorend vergelijkend materiaal van @Noël ivm de aanpassingen in dit album gevonden:

 

afbeelding.png.9be1ef1e5f28b349cb171ddd8778507f.pngafbeelding.png.afa5b893b3181cbb6f2917c820948f0a.png

afbeelding.png.1641d5bf4372dac7f92ec3a4eb319d8d.png

 

Op 25/10/2016 om 21:15, Noël zei:

De verminking van Lambik (voorbeeld uit De Ringelingschat). Dezelfde Lambik als in de volledig hertekende versie van De Sprietatoom. Maar De Ringelingschat is niet volledig hertekend. Zo kan het voorkomen dat op het ene plaatje Sidonia hertekend is en op het volgende plaatje origineel blijft. Let op het hoedje. Prutswerk tot op de dag van vandaag te koop.

 

afbeelding.thumb.png.96cac3428ac47fd594c2f58a1eee633f.png

 

afbeelding.thumb.png.7effb9784aea0af43c7dd3163ee9d401.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...