Jump to content

Lijkt de passage van de tijd elk decennium van je leven toe te nemen of stagneert dat op een bepaald moment?

Recommended Posts

Ik bedoel de subjectieve ervaring die mensen vaak omschrijven als de tijd die sneller voorbij lijkt te gaan naarmate je ouder wordt. Blijft dat stelselmatig toenemen als je in de vijftig bent of in de zestig of in de zeventig of houdt dat op?

Ik heb vooral gemerkt dat 2020 en 2021 veel trager leken vooruit te gaan.

Dat waren voor mij telkens jaren waarin ik verhuisde. (+ dan ook nog de virus-situatie)

Dus verandering van omgeving / nieuwe situaties (zowel goed als slecht) ed. doen de waarneming van de tijd terug trager lijken terwijl een vaste omgeving met weerkerende routine en geen onzekerheden op persoonlijk of maatschappelijk vlak lijken de ervaring van de tijd te doen sneller gaan.

7 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

gaat de tijd te traag en als ik vakantie heb te snel

In mijn lagere schooltijd heb ik nochtans vaak zomervakanties beleefd die eindeloos leken te duren. Toen waren er soms zelfs momenten waarop ik me verveelde, een gevoel dat ik sindsdien nooit meer gehad heb. Je vervelen, hoe doe je dat weer? Geen idee want veel te lang geleden.