Ga naar inhoud

Lijkt de passage van de tijd elk decennium van je leven toe te nemen of stagneert dat op een bepaald moment?


cinco

Recommended Posts

Ik bedoel de subjectieve ervaring die mensen vaak omschrijven als de tijd die sneller voorbij lijkt te gaan naarmate je ouder wordt. Blijft dat stelselmatig toenemen als je in de vijftig bent of in de zestig of in de zeventig of houdt dat op?

 

Ik heb vooral gemerkt dat 2020 en 2021 veel trager leken vooruit te gaan.

Dat waren voor mij telkens jaren waarin ik verhuisde. (+ dan ook nog de virus-situatie)

Dus verandering van omgeving / nieuwe situaties (zowel goed als slecht) ed. doen de waarneming van de tijd terug trager lijken terwijl een vaste omgeving met weerkerende routine en geen onzekerheden op persoonlijk of maatschappelijk vlak lijken de ervaring van de tijd te doen sneller gaan.

 

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

gaat de tijd te traag en als ik vakantie heb te snel

In mijn lagere schooltijd heb ik nochtans vaak zomervakanties beleefd die eindeloos leken te duren. Toen waren er soms zelfs momenten waarop ik me verveelde, een gevoel dat ik sindsdien nooit meer gehad heb. Je vervelen, hoe doe je dat weer? Geen idee want veel te lang geleden.

Link naar reactie
  • 1 month later...
16 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Nu wil ik toch weten waarom?

Het antwoord is al ongeveer gegeven maar hier is mijn versie. Er zijn dus twee verschillende cassettebandjes. De lege cassettes waarmee je iets kan opnemen en de originele cassettes met muziek van je favoriete band of zo. De opneembare cassettes hadden aan de bovenkant een soort lipje, als je iets had opgenomen kon je dat lipje afbreken om te voorkomen dat je er per ongeluk iets overheen zet, maar je kon er een plakkertje op plakken om er weer iets overheen te zetten. De originele cassettes hadden niet zo,n lipje, echter kon je er iets overheen zetten met de truuk met het plakkertje. Groetjes

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
Op 16/9/2023 om 16:03, cinco zei:

Ik bedoel de subjectieve ervaring die mensen vaak omschrijven als de tijd die sneller voorbij lijkt te gaan naarmate je ouder wordt. Blijft dat stelselmatig toenemen als je in de vijftig bent of in de zestig of in de zeventig of houdt dat op?

 

Als ik me niet vergis is daar wetenschappelijk onderzoek naar verricht.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...