Ga naar inhoud

Café Oosterwijk


Recommended Posts

In dit topic wil ik, als er interesse in is,  van tijd tot tijd tekeningen en schetsen plaatsen die als het ware van de tekentafel vallen. Naast mijn werk als rechtbanktekenaar maak ik ook nog steeds strips. Ik trap af met wat werk dat ik in de jaren negentig heb gemaakt en recent heb opgeknapt. Van de eerste 13 Cor Morelli`s Open Dossiers verschijnt lente 2024 een integrale uitgave, getiteld Liber Clausus, bij Uitgeverij Arboris. Bijgaand twee opgeknapte platen uit resp. Camera Natura en de Steen van Machacopan.

Camera_Natura_Pag_6_bewerkt KLEIN.jpg

DSVM pag 3 KLEURkLEIN.jpg

Link naar reactie

Ik kijk met plezier rond op dit (voor mij totnutoe onbekende) stripforum. Erg leuk en levendig om te zien.

Naast mijn strips werk ik zoals gezegd als rechtbanktekenaar. Af en toe in België (Kim de Gelder, Kasteelmoord, Zaventemproces) maar toch vooral in Nederland. Op dit moment werk ik aan een boek over het zgn. Marengo-proces, een megaproces rondom de bende van Ridouan T. Bijgaand schetsvel  van Said R., één van de verdachten, is gemaakt op de rechtbank. De illustratie eronder is een afgekeurde versie van zijn arrestatie; hij viel op een andere manier naar beneden en van een ander gebouw. Daaronder de uiteindelijke illustratie, meer overeenkomstig de werkelijkheid.

marengo-011122-klein.jpg

Arrestatie_Razzouki_versie_8_XLKLEIN.jpg

Razzouki arrestatie KLEUR KLEIN.jpg

Link naar reactie
4 uren geleden, Daan zei:

Prachtig allemaal. Dat je kan tekenen was me al wel eens opgevallen 😁...

 

Een vraagje (antwoord vooral alleen als je dat wil): word je voor het tekenen voor de rechtbank direct betaald, door de staat, of zo, of wordt er alleen na een eventuele publicatie iets betaald? Gewoon uit interesse...

Dank je Daan. Ik werk iov het Algemeen Nederlandse Persbureau. Daarnaast teken ik zaken die me interessant lijken of werk ik iov welk medium dan ook die me daar voor vraagt.

Link naar reactie

Dit is een tussenstadium van een reconstructietekening van een moordaanslag in Marrakesh.  De uiteindelijke versie komt in het Marengo-boek waar we aan werken. Zoals je ziet werk ik met nogal wat overlays en lichtbak. Iets later ontdekte ik de iPad (tegen wil & dank) waarmee je veel gemakkelijker kunt schuiven, vergroten en verkleinen met je verschillende lagen. Maar dit is dus nog old-skool.

IMG_2537.jpeg

Link naar reactie

@Aloys Oosterwijk

Knap werk zeg. 

 

Wat voor medium gebruik je om te inkten? Pen/fineliner in combinatie met penseel/brushpen?

 

Zelf hou ik heel erg van het inktwerk van tekenaars zoals Victor De La Fuente, José Ortiz en José González. Alsook Frazetta, Jeff Jones en Wrightson.

 

Heb je nog schetsen die een vroeger stadium weergeven? Zoals de opbouw van hoofden en lichamen? 

Link naar reactie

Dank je Rataplan. Ik werk old  skool: pen en penseel en inkt. Voor foutjes heb ik tip-ex. Schetsen gaat nav foto’s voor de locaties en naar model voor de personages. Voor Morelli poseer ik zelf voor de spiegel en dan met een dikke neus en kapsel en kaaklijn aangepast. (Al groei ik in de loop van de tijd steeds meer naar mijn stripfiguur toe)

IMG_2532.jpeg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ooit een origineel van Aloys gekocht.

Ik kreeg later van hem de bijbehorende foto's en tekeningen voor deze pagina.

Met alles heb ik deze collage van gemaakt.

Geeft een origineel toch weer een extra dimensie.

 

Aloys,

Nog bedankt voor je Marengo tekening die je voor Big Willem, De Neus, De Hakkelaar , De Danser, De Stille   dan maar voor Alex gemaakt hebt 🤣

aloys.thumb.jpg.a3ead5d87ea2093731b497420eb3f89d.jpg

Link naar reactie

Wat leuk zo`n pagina met al het gebruikte documateriaal erbij Alex. Ik zal het doorsturen naar mijn uitgever. Wellicht `n idee voor hem mocht hij in de toekomst ook van de andere Open Dossiers een integrale willen maken. Hoop dat je Marengoboek met plezier heb gelezen. En tja, signeren in de PI Vught? Eerst met mijn vrouw overleggen (en die zegt nee)

Link naar reactie

Nog geen tijd gehad om je boek te lezen.

Zondag druk bezig geweest met de foto's te bewerken en daarna ook nog bezig geweest om alle foto's weer naar iedereen door te sturen.

Maar de planning is om komend weekend er tijd voor te maken.

Hier moet je de tijd voor nemen en niet effe tussendoor doen

Ik heb een pdf van de desbetreffende docu pagina gemaakt.

Die is van een veel betere kwaliteit dan hier op de site en ook rechtstreeks naar je e-mail adres gestuurd

Link naar reactie
Op 5/4/2024 om 19:55, Aloys Oosterwijk zei:

Meer dan dit heb ik ook nog niet gezien maar de albums zijn uitgeleverd. Morgen, zaterdag de 6e april , voor het eerst te koop.

lC stapel.jpg

Hallo, hoeveel dossiers zijn in de bundeling opgenomen die nog niet eerder in stripvorm uit kwamen?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
28 minuten geleden, Aloys Oosterwijk zei:

Wat betekent een cactus eigenlijk? 

 

Ik geloof dat het geen vaststaande betekenis heeft, het is voor interpretatie vatbaar. In bovenstaand geval zou het 'prikkelend' kunnen betekenen. :D

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
9 uren geleden, Aloys Oosterwijk zei:

Ik vat het op als: dit is ruk. Maar zo ligt het dus niet?

Yncke: ( moderator )

Alledrie zijn ze positief bedoeld.

 

De twee variaties op een bloemetje zijn bewust vaag gelaten om het speels te houden, en de vrijheid te laten om een eigen leven te laten leiden.

 

(Mijn persoonlijke interpretatie is dat ik de Guust Flater-cactus eerder ga gebruiken voor posts die grappig zijn.  )

Quote

yncke.be

 

Bonte: ( eindbaas )

Geplaatst: 25 februari 2022

Het is een soort Franquin cactus met bloemetje

Bouncer : ( ex collega Hansje Hansje )

Inderdaad Aloys, zo ligt het dus niet.

 

Link naar reactie
Op 12/3/2024 om 14:42, Aloys Oosterwijk zei:

LIBER CLAUSUS verschijnt begin april bij Arboris. Presentatie op de Deventer Stripmarkt 6 april. Eerder verschijnt- de presentatie is komende 21 maart bij Scheltema Amsterdam- MARENGO, `het meest verziekte en vergiftigde proces ooit`. Samen met ANP-journalist Marieke de Witte heb ik hier zes jaar aan gewerkt. 

 

marengo cover v19 RUDY coverklein.jpg

Ik heb deze in de boekhandel doorgebladerd, Wat een prachtige karakter koppen!

Maar omdat ik zelf erg onbekend ben met dit proces (en niet alles kan aanschaffen..) is deze (voorlopig) nog niet aan mij besteed.

Maar wel petje af!

erg prikkelend 🌵😉

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...