Ga naar inhoud

Reclame voor kinderen in 'de buurt' van stripverhalen - oeroud/vintage/hedendaags


sporoi

Recommended Posts

Bij het snuffelen in de oude Kuifjesweekbladen jaren '70  viel me eigenlijk ook de toenmalige reclame op. Stripverhalen en -grapjes, spelletjes en verhaaltjes voor kinderen in weekbladen, de pagina's met stripverhalen in de kranten: het waren vroeger gedroomde kansen om kinderen in contact te brengen met merken en ze voor te bereiden op een leven van consumentisme. Dat was een tendens zo oud als de straat, zolang er week- of 14 daagse afleveringen uitgegeven werden voor volwassenen met een kinderhoekje, of bladen volledig voor de jeugd, zolang was er ook reclame. 

 

Deze topic gaat over deze reclameuitingen, al dan niet in stripvorm. In jeugdbladen, in familiebladen en kranten die hoekjes voor de jeugd hebben, op folders meer op de jeugd gericht, enz.

Link naar reactie

Een aanzet met een paar reclames uit het weekblad Kuifje, 1972 en 1973. In een wat voor die tijd kenmerkende psychedelische stijl. Het was immers de periode van de 'flower power'. 

 

Snoepgoed dat je quasi onoverwinnelijk maakt ,met het figuurtje 'Smarties' (natuurlijk). Daar waren meerdere verhaaltjes van. Hier werd de stier een vriendje dankzij die kleurbolletjes met chocoladevulling.

 

IMG_6444.thumb.jpg.2cd1dbc2bcb354235daabcc9739cc5a2.jpg

 

en frisse kauwgum in connectie met sportprestaties. Twee tekeningen gevonden:

 

IMG_6438.thumb.jpg.11c8ac0c45504c3f307621362da8528d.jpg

 

IMG_6452.thumb.jpg.ff5f079603814200bcba030f18d1bf7e.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie

Het Donald Duck weekblad heeft naar mijn herinnering ook veel reclame bevat voor snoepgoed, speelgoed en andere dingen die kinderen leuk vinden.

Met een Donald Duck clubpas waren er ook altijd leuke extraatjes of kortingen te krijgen.

Pak net een willekeurig album, en deze “enge” clown is het eerste dat ik tegenkom.

image.jpg
nr 36 uit 1983

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
2 uren geleden, bouncer zei:

image.thumb.png.09b7f375dadb7aabc92c0ee0949f47df.png

 

Ik herinner me soortgelijke reclame, maar dan in het Nederlands. Maar waar was dat (zeker niet  Kuifje/Robbedoes of mijn herinneringen bedriegen mij). Misschien een krant? Je kon iets soortgelijks ook in België bestellen voor de hormoonontluikende jongetjes (die spijtig genoeg na de aankoop van een koude kermis thuiskwamen). Om een meisje te veroveren onder haar kleding waren ook toen andere kwaliteiten nodig dan enkel een toverbril. Hoewel sommige meisjes vielen op brildragers? 😉

 

Link naar reactie

In stripbladen veel advertenties voor 'genotsmiddelen voor de jeugd'.

 

In de catalogus van Lastdodo staan bij de rubriek 'Overig' een aantal pregnante voorbeelden.

 

Bijvoorbeeld bij stripbladen als Kuifje en Robbedoes, maar ook bij alle andere stripmagazines.

 

De advertenties zijn vaak ook in stripvorm : korte zwart/wit stroken, maar ook hele gekleurde pagina's.

 

Snoep 303 x   Treets 27 x     Mars 84 x

 

En Nuts ( wie kent dat nog ) slechts 11x.

 

Chocolade algemeen 267 x

 

( Bier algemeen 8.158 x )

 

Advertenties voor chips, kauwgom, drop  en zogenaamde frisdranken heb ik niet vermeld.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDH zei:

Veel van die reclamestrips in Kuifje zijn via Publiart, een bedrijf van Raymond Leblanc, gemaakt. Ook Robbedoes maakte gebruik van Publiart. Als je nagaat wie daar allemaal voor getekend heeft... . Het bedrijf bestaat dacht ik niet meer, maar het is een interessant stuk Belgische stripgeschiedenis.

 

Kijk, in het weekblad Kuifje te zien jaar 1972. Dat was fair-play in die tijd:

 

IMG_6434.thumb.jpg.1ad2834ac6882fdd4ab17c357533b22c.jpg

 

Ola is een merk van ijscrèmes en bestaat nog altijd als merknaam.

 

 

 

Link naar reactie

In 1973 verscheen er reclame voor de bodyball in Kuifje. Het was ook eens het Kuifjegeschenk van de maand.

19730612_kuifje_24_bodyball.thumb.jpg.d7e3a8397f94699d299ae63492980945.jpg

 

WhatsAppImage2023-12-26at12_39_34.thumb.jpeg.79246a24c14204d71079551e18c06037.jpeg

 

19730618_kuifje_25_bodyball.thumb.jpg.07aa10f0539e5ded598d9373d50f3117.jpg

 

WhatsAppImage2023-12-26at12_40_34.thumb.jpeg.b327bb8941f12b33c8eebc73f818d7a6.jpeg

 

De tekeningen zijn van Benn (bekend van de reeks Mick Mac Adam). Heeft er iemand misschien een bodyball liggen? Of foto's van het echte product? De te contactaren onderneming heeft sinds 13 oktober 1976 als rechtstoestand "Opening faillisement" en zal me niet verder kunnen helpen.

Link naar reactie
4 uren geleden, fantasiooo zei:

In 1973 verscheen er reclame voor de bodyball in Kuifje. Het was ook eens het Kuifjegeschenk van de maand.

19730612_kuifje_24_bodyball.thumb.jpg.d7e3a8397f94699d299ae63492980945.jpg

 

WhatsAppImage2023-12-26at12_39_34.thumb.jpeg.79246a24c14204d71079551e18c06037.jpeg

 

19730618_kuifje_25_bodyball.thumb.jpg.07aa10f0539e5ded598d9373d50f3117.jpg

 

WhatsAppImage2023-12-26at12_40_34.thumb.jpeg.b327bb8941f12b33c8eebc73f818d7a6.jpeg

 

De tekeningen zijn van Benn (bekend van de reeks Mick Mac Adam). Heeft er iemand misschien een bodyball liggen? Of foto's van het echte product? De te contactaren onderneming heeft sinds 13 oktober 1976 als rechtstoestand "Opening faillisement" en zal me niet verder kunnen helpen.

 

Die groep jongens herinner ik me vaag, maar het product helemaal niet. Lijkt wat op een voetbal of het is er één, en voetbal haatte ik en haat ik nog. Misschien daarom. Ik sloeg het stripverhaal van Mick Mac Adam altijd over toendertijd. Om een of andere me nu onbekende reden sloeg deze niet aan bij mij (Ik heb echter niets tegen Schotten). 😋

Link naar reactie
10 uren geleden, sporoi zei:

Lijkt wat op een voetbal of het is er één, en voetbal haatte ik en haat ik nog. 

Haat positief! 
wat is er mis met teamsport, beweging en een wekelijks samenkomen met gelijkgestemden?

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
6 uren geleden, Air zei:

Haat positief! 
wat is er mis met teamsport, beweging en een wekelijks samenkomen met gelijkgestemden?

 

Teamsport? Haantjes die zich willen doen opmerken door een onemanshow met de bal. Achter een bal hijgen die ik toch nooit vast kreeg. Kleedkamers waar je je openbaar moet omkleden, met alle onderkleedse en niet appetijtelijke visuele verschijningen die er mee gepaard gaan. Niet tussen gelijkgestemden, maar verplichte kost in een schoolmilieu die voor dat vak de zeer misplaatste term "Lichamelijke opvoeding"  had verzonnen, onder leiding van een tweederangs en verlopen turnleraar/"opvoeder¨ . 😒 Gelukkig is het hem nooit gelukt me "op te voeden", maar wel om mij een levenslange afkeer te bezorgen.🙂

Voetbal bekijken op tv, ik  heb me nooit iets saaier kunnen indenken.  Sfeer van supporters in het stadion? Eenmaal was ik toevallig in de buurt van een stadion bij de opkomst van het publiek.  Wat ik daar zag was voor mij terug niet echt appetijtelijk!  Allemaal vruchten aan de opvoedingsboom. 😉

Link naar reactie

Terug uit Kuifje deze reclame. Wat is belangrijker: de fiets of het meisje? 

 

IMG_6448.thumb.jpg.ce022b5b3fb83374f992010ad6e799d6.jpg

 

Een blitse fiets als aanloop voor de toekomstige bromfiets. Geschikt voor de jongens die de meisjes willen verleiden hun fiets te berijden. Zoals in vele reclames staat een meisje beter op de fiets, en zeker een meisje met een minirokje. 🥹 

Link naar reactie

Nog een laatste linkje, enkel om het voetballen onderuit te halen.

daarna zal ik trachten serieuzer te doen. En meer stripgerelateerd te zijn.
geen plek om intressante vrouwmensen tegen te komen.

na dat ik leerde lezen was mijn intresse in voetbal inderdaad gauw over.

maar ik begrijp de charme van een vol stadium vol sfeer.

maar dan liever een goed concert of zo.

ik pretendeer niet dat ik goede smaak heb.

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Mijn opa zaliger werkte voor Kuifje en we hebben thuis alle jaargangen van 88 tot en met 93 ingebundeld liggen. Ik herinner me de reclame van films en voornamelijk McDonalds en hun Happy Meals. Het klinkt misschien onozel maar het gaf indirect wel mee vorm aan de zorgeloze jeugd van de 90's

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...