Ga naar inhoud

de eindigheid van copyrights


Recommended Posts

Wat ook staat te gebeuren met verschillende comic- en stripfiguren is de Steamboat Willie-versie van Mickey Mouse nu al te beurt gevallen.

Op 1 januari 2024 vervielen copyrights op de vroegste versie van het Mickey Mouse-personage.

En diezelfde dag nog kondigde een gamestudio die geen relatie heeft met Disney volgende horrorgame aan.

 

 

 

Link naar reactie

Ik vraag me ook af of die vervallen rechten alleen maar gelden voor Steamboot Willy, m.a.w.: of het alleen maar betekent dat je dat filmpje vrij kunt verspreiden, maar dat het niet betekent dat je met het personage MM zomaar aan de slag kunt. Er is immers ook veel jonger materiaal.

Link naar reactie
2 uren geleden, Air zei:

De Air pirates in de jaren zeventig trokken zich niet zoveel aan van copyright.

Maar die deden het (volgens mij) niet voor het geld, maar meer voor het plezier en de kunst.

 

Air pirates funny no.1 (1972)

https://www.vulture.com/article/100-most-influential-pages-comic-book-history.html

6681C269-5FD8-44D8-8E2B-DEF54FF1055B.thumb.JPG.4eccd091b7f549692f97850933013d8b.JPG

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik vraag me ook af of die vervallen rechten alleen maar gelden voor Steamboot Willy, m.a.w.: of het alleen maar betekent dat je dat filmpje vrij kunt verspreiden, maar dat het niet betekent dat je met het personage MM zomaar aan de slag kunt. Er is immers ook veel jonger materiaal.

 

Voorlopig alleen die hele vroege versie. Druppelsgewijs zal er doorheen de jaren echter steeds meer en meer van die franchise in het publiek domein terechtkomen, zo ook andere figuren die Disney in de jaren '30 gecreëerd heeft.

 

Voor bijvoorbeeld een Europese strip als Kuifje is er nog bescherming tot 1 januari 2054.

Moulinsart kan dit echter verlengen door te zorgen dat er tegen die datum een nieuw album verschijnt.

 

 

 

Link naar reactie
18 minutes ago, cinco said:

 

Voorlopig alleen die hele vroege versie. Druppelsgewijs zal er doorheen de jaren echter steeds meer en meer van die franchise in het publiek domein terechtkomen, zo ook andere figuren die Disney in de jaren '30 gecreëerd heeft.

 

Voor bijvoorbeeld een Europese strip als Kuifje is er nog bescherming tot 1 januari 2054.

Moulinsart kan dit echter verlengen door te zorgen dat er tegen die datum een nieuw album verschijnt.

 

 

 

Nick en Fanny hebben geen kinderen meen ik. Nick is de jongste en zou dan 104 worden. Dan zal het ze worst wezen wat er na 2054 gebeurt.

 

 

 

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, cinco zei:

 

Voorlopig alleen die hele vroege versie. Druppelsgewijs zal er doorheen de jaren echter steeds meer en meer van die franchise in het publiek domein terechtkomen, zo ook andere figuren die Disney in de jaren '30 gecreëerd heeft.

 

Voor bijvoorbeeld een Europese strip als Kuifje is er nog bescherming tot 1 januari 2054.

Moulinsart kan dit echter verlengen door te zorgen dat er tegen die datum een nieuw album verschijnt.

 

En waarom zouden ze dat dan bij MM niet kunnen? Overigens is Kuifje niet zo veel jonger dan MM, namelijk 1 jaar. Dus waarom zouden er tot 2054 rechten gelden op K, maar die van MM nu al zijn vervallen?

Link naar reactie
37 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

En waarom zouden ze dat dan bij MM niet kunnen? Overigens is Kuifje niet zo veel jonger dan MM, namelijk 1 jaar. Dus waarom zouden er tot 2054 rechten gelden op K, maar die van MM nu al zijn vervallen?

 

Andere situatie.

Heeft met verschillende factoren te maken. De datum van overlijden van de auteur heeft geloof ik ook een invloed en daarnaast zijn er nog allerhande redenen.

Je kan het online opzoeken.

Link naar reactie

Deze artiest zag ik ooit eens bij het tv programma The next great artist.


https://aliciaeler.com/2010/07/07/shock-system-inspiration-thread-artist-endure-bravos-work-art-great-artist/

 

"First and Last" by Miles Mendenhal (Courtesy NBC Universal)

 

nadat hij het doek af had, signeerde die het met een niet nader te benoemen lichamelijke vloeistof.

IMG_0344.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Voor bijvoorbeeld een Europese strip als Kuifje is er nog bescherming tot 1 januari 2054.

Moulinsart kan dit echter verlengen door te zorgen dat er tegen die datum een nieuw album verschijnt.

Een nieuw album betekent toch niet dat de sterfdatum van Hergé plots later komt te liggen?

Link naar reactie
24 minuten geleden, TDPB zei:

Een nieuw album betekent toch niet dat de sterfdatum van Hergé plots later komt te liggen?

 

19 minuten geleden, Peter Motte zei:

Walt Disney, gestorven op december 1966

Hergé, gestorven op 3 maart 1983

 

2024-1966=58 jaar

2054-1983=71

 

Dus de rechten op MM zouden na 58 jaar al vrijkomen, en die op K pas na 71 jaar.

Daar klopt iets niet.

 

 

afbeelding.thumb.png.56cc6b2c883dab2264dfdfbad2afaabc.png

 

afbeelding.thumb.png.f0afe5fd32725cfce77dbafeadb6cd99.png

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231011_95441971

 

https://www.tintin.com/en/news/3732/copyright-the-latest-from-moulinsart

 

 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Peter Motte zei:

Walt Disney, gestorven op december 1966

Hergé, gestorven op 3 maart 1983

 

2024-1966=58 jaar

2054-1983=71

 

Dus de rechten op MM zouden na 58 jaar al vrijkomen, en die op K pas na 71 jaar.

Daar klopt iets niet.

 

 

Voor Europa lijkt me van toepassing voor Kuifje: het overlijden van Herge als begin duurtijd van 70 jaar.

dixit https://www.cultuurloket.be/kennisbank/auteursrechten/hoe-lang-duurt-de-bescherming

 

Quote

Audiovisuele werken 

Voor audiovisuele werken bepaalt de wet dat de zeventigjarige periode pas verstrijkt na het overlijden van de langstlevende van de volgende personen: de hoofdregisseur, de scenarioschrijver, de tekstschrijver en de auteur van muziekwerken met of zonder woorden die speciaal voor het werk zijn gemaakt. 

 

 

 

Voor Amerika  lijkt het me dat de bescherming 95 jaar is vanaf de creatie van de figuur Mickey Mouse .(En het gaat hier dus alleen over de oerversie van de muis)

dixit https://news.sky.com/story/mickey-mouse-disney-to-lose-copyright-of-early-version-of-cartoon-character-featured-in-steamboat-willie-13039653

 

Ik heb verder voor de details niet gegoogeld, maar het verschil lijkt me dus op het eerste zicht in de Europese en Amerikaanse copyrightwetgeving te liggen.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Als die 95 jaar klopt, dan zou de muis dus nog minstens 25 jaar langer beschermd zijn dan de kuif.

 

Nee, eigenlijk niet.

  • De oerversie was door Disney en zijn studio in 1928 gecreëerd, + 95 jaar, vrij in 2024 (het begin van het jaar erop, dus niet 2023 maar 2024). Totale copyright-periode 95 jaar. Let wel, dit gaat over de eerste look van Mickey Mouse.
  • Kuifje gecreëerd in 1929, maar Herge is gestorven in  maart 1983, + 70 jaar, dus vrij in 2054  (het begin van het jaar erop, dus niet 2053 maar 2054). Totale copyright-periode  wordt 124 jaar! (omdat het afhangt van de sterfdatum van de creator of de creators). Hier zal het wel elke look van Kuifje betreffen.

Kuifje is dus 29 jaar langer beschermd dan onze Amerikaanse muis.

Link naar reactie
1 uur terug, sporoi zei:

 

Nee, eigenlijk niet.

  • De oerversie was door Disney en zijn studio in 1928 gecreëerd, + 95 jaar, vrij in 2024 (het begin van het jaar erop, dus niet 2023 maar 2024). Totale copyright-periode 95 jaar. Let wel, dit gaat over de eerste look van Mickey Mouse.
  • Kuifje gecreëerd in 1929, maar Herge is gestorven in  maart 1983, + 70 jaar, dus vrij in 2054  (het begin van het jaar erop, dus niet 2053 maar 2054). Totale copyright-periode  wordt 124 jaar! (omdat het afhangt van de sterfdatum van de creator of de creators). Hier zal het wel elke look van Kuifje betreffen.

Kuifje is dus 29 jaar langer beschermd dan onze Amerikaanse muis.

 

Maar waarom rekenen ze de ene vanaf de EERSTE creatie, en de andere vanaf de DOOD van de auteur?

Let wel: de éérste creatie, niet eens de laatste.

Link naar reactie
14 uren geleden, sporoi zei:

 

 

Voor Europa lijkt me van toepassing voor Kuifje: het overlijden van Herge als begin duurtijd van 70 jaar.

dixit https://www.cultuurloket.be/kennisbank/auteursrechten/hoe-lang-duurt-de-bescherming

 

 

 

Voor Amerika  lijkt het me dat de bescherming 95 jaar is vanaf de creatie van de figuur Mickey Mouse .(En het gaat hier dus alleen over de oerversie van de muis)

dixit https://news.sky.com/story/mickey-mouse-disney-to-lose-copyright-of-early-version-of-cartoon-character-featured-in-steamboat-willie-13039653

 

Ik heb verder voor de details niet gegoogeld, maar het verschil lijkt me dus op het eerste zicht in de Europese en Amerikaanse copyrightwetgeving te liggen.

 

 

Ik heb gehoord dat Floc'h zich aan het warm lopen is om in 2054 het nieuwe album van Kuifje te tekenen.

Link naar reactie
1 uur terug, bouncer zei:

 

Ik heb gehoord dat Floc'h zich aan het warm lopen is om in 2054 het nieuwe album van Kuifje te tekenen.

 

Hij had dat warmlopen beter niet gedaan met B&M.

Trouwens: alleen mensen die hun collectie B&M compleet willen houden, kopen zijn album.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...