Ga naar inhoud

de eindigheid van copyrights


Recommended Posts

4 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik denk dat het ingewikkelder in elkaar zit, zoals MM is copyright, K is auteursrecht. Dat zijn twee verschillende dingen.

Neen, jij maakt het ingewikkelder, maar dat is het niet. Het is exact zoals sporoi uitlegt.

 

Er is wel ook nog een verschil omdat Mickey Mouse het eigendom is van een bedrijf, en niet van een specifieke auteur. Bedrijven kunnen in theorie eeuwig doorgaan, dus vandaar dat ze niet kunnen tellen vanaf de dood van de eigenaar.

 

Nu vraag ik me wel af wanneer Robbedoes publiek domein zal worden. 🤔

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik denk dat het ingewikkelder in elkaar zit, zoals MM is copyright, K is auteursrecht. Dat zijn twee verschillende dingen.

 

Klopt gedeeltelijk, want het zijn 2 verschillende zienswijzen die echter dezelfde materie behandelen: rechten en bescherming van het werk van creators en de gebruikers. Ik ga me er niet echt in verdiepen, maar hier een link die wat kort het auteursrecht in Europa en copyright in Amerika behandelt: 

 

https://www.scriptiebank.be/scriptie/2021/de-uitzonderingen-op-auteursrecht-de-eu-en-copyright-de-vs-de-implementatie-van-en

 

Quote

De driestappentoets is een rechtsnorm die de uitzonderingen op het auteursrecht reguleert. Ondanks de historische wortels en toename van vermeldingen in internationale en Europese rechtsinstrumenten, is er nog onduidelijkheid over de precieze inhoud en draagwijdte van de driestappentoets.

 

De latere term 'fair use' op deze pagina, die de de Amerikaanse wetgeving gebruikt, heb ik gewoon even opgezocht op Wiki: 

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fair_use

 

Het zijn natuurlijk 2 verschillende behandelingswijzen: 1 van het Europese continent en 1 van de VS. 

Eigenlijk om te stellen dat de rechten van de creaties van Walt Disney en Herge (hun rechtsgeldige erfgenamen althans) anders bepaald zijn in beide systemen, met een oceaan van elkaar gescheiden. 😉 Elk systeem zal zijn voor- en nadelen hebben, voor de creators en voor de gebruikers. Het lijkt me dat de erfgenamen van Herge meer bevoordeeld zijn rond Kuifje dan hun Amerikaanse overzeese buren.

Link naar reactie

Overigens is er zo veel commotie rond dat vervallen (c) op MM, dat ze zich bij Walt Disney waarschijnlijk in de handen wrijven omwille van de gratis reclame.

 

Er moet ook op worden gewezen dat:

- het gaat om de Mickey van Steamboot Willy, die er nog helemaal anders uitzag dan het bekende figuurtje van MM

- het niet gaat om het beeldmerk van WD C°, dat wel oneindig kan worden verlengd

 

Ik zou er ook op willen wijzen dat Winnie the Poeh al langer openbaar bezit is, maar er is geen stroom imitaties gekomen. Kort na het vervallen van de rechten kwam er wel een... horrorfilm.

Net zoals nu bij die MM. En op z'n minst één slecht gemaakte horrorgame (waarvan de trailer hier op de 1e p. van de discussiedraad staat).

Dat product was zijn houdbaarheidsdatum waarschijnlijk al overschreden, en voor de Steamboo Willy-MM geldt al decennia hetzelfde.

Link naar reactie
16 minuten geleden, sporoi zei:

 

Daarbij valt me op dat in de EU parodieën zijn toegelaten, en de drie nieuwe MM-producten die ik tot nu toe ken (horrorfilm en twee horrorgames), kunnen alle drie als parodieën worden beschouwd. Een ervan heeft bovendien expliciet vermeld niets met de WD C° te maken te hebben. Dus blijkbaar zijn de zogenaamde kopiîesten er toch nog niet helemaal zeker van.

Link naar reactie
19 minuten geleden, sporoi zei:

De latere term 'fair use' op deze pagina, die de de Amerikaanse wetgeving gebruikt, heb ik gewoon even opgezocht op Wiki: 

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fair_use

 

Wat fair use betreft, is dit van belang:

 

De wet vereist dat de rechtmatigheid van het gebruik wordt getoetst aan de volgende vier criteria:

1 Het doel en karakter van het gebruik, inclusief de vraag of het gebruik commercieel is of educatief en non-profit

2 De aard van het beschermde werk

3 De omvang en het belang van het overgenomen deel in verhouding tot het beschermde werk als geheel

4 Het effect van het gebruik op de (potentiële) markt voor of waarde van het beschermde werk

 

Let op punt 3. In het geval van de horrorfilm en 2 horrorgames, is opvallend dat de afwijking t.o.v. het origineel zo groot is, dat ze heel duidelijk gebruik kunnen maken van punt 3.

 

Dus eigenlijk is er momenteel nog nergens gebruik gemaakt van het feit dat Steamboot Willy openbaar bezit is geworden.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Peter Motte zei:

- het gaat om de Mickey van Steamboot Willy, die er nog helemaal anders uitzag dan het bekende figuurtje van MM

 

Het verschil is miniem. De Mickey van de meest recente tekenfilms staat zelfs héél dicht bij die eerste Mickey.

au_disneyplus_thewonderfulworldofmickeymouse_movie_post_af1e6613.thumb.jpeg.0e6b531046cc7f6d4b80deb127ba1ba8.jpeg

 

Moest bij Kuifje hetzelfde systeem werken, zou je inderdaad nog niet zoveel zijn met de Kuifje in de Sovjetuniestijl.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Peter Motte zei:

Dus eigenlijk is er momenteel nog nergens gebruik gemaakt van het feit dat Steamboot Willy openbaar bezit is geworden.

Er gaan binnenkort wel beeldjes of t-shirts of andere producten op de markt komen met afbeeldingen uit die films.

Link naar reactie

image.thumb.png.45664bac950c0aa6e30dc90115a9527e.png

 

Wally Wood publiceerde deze poster in The Realist, een underground magazine uit 1967, Disney koos

ervoor geen rechtszaak aan te spannen om te voorkomen dat de aandacht zou worden gevestigd op

wat uiteindelijk een verloren strijd zou kunnen zijn.

Disney was echter niet zo terughoudend toen een ondernemer piraterij maakte van de tekening en

verkocht deze als black-light poster.

Het commerciele karakter van de bootleg, evenals het potentieel om een publiek te bereiken dat veel

groter was dan The Realist bracht Disney ertoe een rechtszaak aan te spannen, die beslecht werd in

de rechtbank.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

- het gaat om de Mickey van Steamboot Willy, die er nog helemaal anders uitzag dan het bekende figuurtje van MM

 

 

Voor hun edgy reimaginations rond Mickey Mouse zouden ze trouwens beter the Gallopin' Gaucho als vertrekpunt nemen. Daarin rookt hij, drinkt hij en is hij erg macho in zijn versiergedrag.

 

afbeelding.png.11de2fbbc2455ed308b802f0bddf1c9e.png

 

afbeelding.png.986455e8483b865b4723a1fb1301fa93.png

 

afbeelding.png.3166ab12c8e6eec80c3eb650973d4322.png

 

En ook Minnie is allesbehalve terughoudend.

 

8f0687d1c61540924861d684cabc61475de31f82

 

 

Link naar reactie

En waarom komen er zo gemakkelijk horrorfilms als zo'n IP openbaar bezit wordt?

Zie hier een deel van de verklaring:

 

 

 

En verder is het gewoon gemakkelijk. Horrorfilms kosten relatief weinig om te maken, en leveren daardoor hoge procentuele winsten op, zelfs al is het publiek ervoor relatief klein.

Een film met minstens een miljard dollar ticketverkoop wordt het niet, maar met een paar honderd miljoen heb je al een flinke winst, terwijl dat bedrag vaak niet eens genoeg is om er een blockbuster mee te betalen.

Dus, ja, al die horrorintepretaties stellen eigenlijk niets voor. Het is gewoon a quick buck, maar zeker geen bewijs van een dijkbreuk in een copyright-bescherming.

Link naar reactie
47 minuten geleden, Peter Motte zei:

maar zeker geen bewijs van een dijkbreuk in een copyright-bescherming.

Er is ook helemaal geen dijkbreuk. Copyright op bekende fictieve verhalen/personages vervallen de hele tijd. Als die bekend genoeg zijn, doen een paar mensen daar wat mee. Dat kan goed zijn, dat kan slecht zijn. Zie bijvoorbeeld de vele duizenden nieuwe Sherlock Holmes verhalen die ondertussen verschenen zijn  (alhoewel dat een slecht voorbeeld is, want die werden al gemaakt al toen A C Doyle zijn eigen verhalen nog schreef). Maar de meeste mensen kennen die niet, voor hen tellen alleen de oorspronkelijke 64 verhalen.

 

Meestal vervalt zo'n copyright ook lang na de hoogdagen van een verhaal/figuur. Zelfs Disney maakt amper nog zelf nieuwe films met Mickey Mouse. In de tijd van straight to dvd-films zou er ongetwijfeld wel een of andere producent van goedkope tekenfilms of van mockbusters een Mickey-dvd op de markt brengen. Maar die markt bestaat nog amper.

En strips met Mickey zijn nu ook niet bepaald grote successen.

 

T-shirts en boekentassen; daar zullen die Mickeys opduiken!

Link naar reactie
4 uren geleden, bouncer zei:

image.thumb.png.45664bac950c0aa6e30dc90115a9527e.png

 

Wally Wood publiceerde deze poster in The Realist, een underground magazine uit 1967, Disney koos

ervoor geen rechtszaak aan te spannen om te voorkomen dat de aandacht zou worden gevestigd op

wat uiteindelijk een verloren strijd zou kunnen zijn.

Disney was echter niet zo terughoudend toen een ondernemer piraterij maakte van de tekening en

verkocht deze als black-light poster.

Het commerciele karakter van de bootleg, evenals het potentieel om een publiek te bereiken dat veel

groter was dan The Realist bracht Disney ertoe een rechtszaak aan te spannen, die beslecht werd in

de rechtbank.

Super poster, weerspiegelt eigelijk het echte Disney.

Deze tekenaar wist hoe het echt zat.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Meestal vervalt zo'n copyright ook lang na de hoogdagen van een verhaal/figuur. Zelfs Disney maakt amper nog zelf nieuwe films met Mickey Mouse.

 

Ze hebben er voor onder andere hun youtube-kanaal toch een stapel nieuwe gemaakt doorheen de jaren '10 met sommige shorts die zelfs over de 200 miljoen views gingen. Voor een figuur dat over zijn hoogdagen heen is kan dat tellen.

 

afbeelding.thumb.png.1bd2b371403ab62bf41a5a2d4edd5b3d.png

 

afbeelding.thumb.png.d4886c29593c15b2a2ae6dd655d1537d.png

Link naar reactie

Grace Randolph had het er ook over (let even niet op haar hysterische stemgeluid)

 

 

Het valt toch op dat het vaak horrorfilms zijn die als eerste van het openbaar bezit gebruik maken.

Is dat omdat de makers zich toch nog willen indekken tegen claims, of willen ze gewoon hun frustraties kwijt nadat hun werk door de betrokken bedrijven werd afgewezen?

 

Link naar reactie
15 uren geleden, cinco zei:

 

Ze hebben er voor onder andere hun youtube-kanaal toch een stapel nieuwe gemaakt doorheen de jaren '10 met sommige shorts die zelfs over de 200 miljoen views gingen. Voor een figuur dat over zijn hoogdagen heen is kan dat tellen.

 

afbeelding.thumb.png.1bd2b371403ab62bf41a5a2d4edd5b3d.png

 

afbeelding.thumb.png.d4886c29593c15b2a2ae6dd655d1537d.png

Maken ze die voor Youtube?

Het blijft van Disney natuurlijk, dat zal altijd volk trekken.

 

Maar mensen die een doos opendoen hebben ook al miljoenen views. Dat betekent op zich niet zo veel.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Maken ze die voor Youtube?

 

 

Voor Disney+ bestond werden die nieuwe cartoons regelmatig gelost op hun kanaal.

Ze hadden trouwens uitstekend art design met Paul Rudish als drijvende kracht, iemand die in het verleden heeft samengewerkt met Genndy Tartakovsky.

 

disneycroissant.thumb.jpg.743aebfc6b82ca2ee319ea45607eea37.jpg

 

Eén van de geslaagdere recente versies van het personage, net zoals de Mickey van Loisel die ik ook heel sterk vond.

 

afbeelding.thumb.png.be91037146838abdd915e7104fe0fb16.png

Link naar reactie

De jonge jaren van Micky enDonald (4) herlezen.

Het zijn dus eigenlijk Sunday-page verzamelingen.

En de namen Floyd Gotfredson en Al Taliferro verdienen hier een vermelding.

 

 

 

IMG_0437.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik heb al verschillende Steamboat-Mickeys in verschillende stijlen voorbij zien komen (niet allemaal even mooi). Vooral op instagram originele (in de betekenis van "leuk bedacht") versies (maar ik weet niet hoe ik op instagram afbeeldingen kan opslaan op de computer). Die van Dave Alvarez (zie ook eerder bericht) vind ik wel leuk.

 

dave alvarez.jpg

 

Op youtube o.a. deze min of meer originele versies gevonden :

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...