Ga naar inhoud

de eindigheid van copyrights


Recommended Posts

25 minuten geleden, sanderg zei:

Ik meen me te herinneren dat popeye ook al rechtenvrij is... Daar al iets mee gedaan?

 

Ik ben erg benieuwd naar het moment waarop Kuifje rechtenvrij zal zijn..

Popeye was enkel in Europa, en dat leverde o.a. deze Franse uitgave op:

album-cover-large-16925.thumb.jpg.2ecfbb15e38d54cc5db594a9dead5278.jpg

 

Ik zal dat Kuifje-moment misschien nog net meemaken, maar veel zal er wellicht niet gebeuren. Tegen dan is de stripmarkt bijna volledig ingestort en gaan er al 80 jaar geen nieuwe Kuifje-albums meer gemaakt zijn. Iedereen die met Kuifje opgroeide is tegen dan dood of bejaard. De markt zal met andere woorden héél klein zijn.

Link naar reactie

welk jaar is kuifje copyright vrij?

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie

Dan zijn die eerdere berichten hier verkeerd.

Artikel XI.166 WER vermeldt de beschermingsduur van de morele rechten: 70 jaar na de dood van de auteur ten voordele van persoon die daartoe is aangewezen of ten voordele van de erfgenamen; 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries'_copyright_lengths

 

 

Moulinsart over copyright op hun website:

https://www.tintin.com/en/news/3732/copyright-the-latest-from-moulinsart

Ze konden dat allemaal gerust wat vriendelijker geformuleerd hebben.

 

 

Link naar reactie

Mickey de Rat

Mickey de Rat kijk me vanuit zijn ene overgebleven oog aan.
"Denk jij dat je rechten op mij hebt?" siste Mickey de Rat.
Ik slikte. "Geen idee", antwoordde ik ontwijkend.
Hij snerpte iets, wierp nog een laatste blik op me, draaide zich om en trippelde weg, met zijn rug hoog geheven alsof hij me wou beledigen.
"Ik moet toch eens een val zetten," dacht ik.

Link naar reactie
  • 1 month later...

De jaren '30 van de vorige eeuw was de echte boom van de popcultuur met oa. de Disney shorts, WB's Looney Tunes, DC's superhero comics...
Volgend decennium gaat de impact van copyrights en hun eindigheid echt op kruissnelheid komen voor vele iconische fictieve figuren.

 

afbeelding.thumb.png.258fcbc3aa8f2ea43f7b03697180dd3b.png

afbeelding.thumb.png.8cff7cae962f5cfd6a66dc544bf980da.png

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Overigens: de jaren '60 van de vorige eeuw was de echte boom van de popcultuur: The Beatles, The Rolling Stones...

 

Muziek is meer generatiegebonden met veel minder crossover naar andere media terwijl figuren zoals oa. Donald Duck of Batman impact hebben gehad op elke generatie, gewoon omdat die personages zo flexibel zijn en in zowel strips, animatie, films en games telkens kunnen heruitgevonden worden.

 

 

06_09.1934-wise-little-hen-1800x600-780x440.thumb.jpg.cafad087bc5d627aa250a646165048bc.jpg

 

donald_duck_kingdom_hearts_iii_header.thumb.jpg.bb9da37d8eaa44aa4b5cf10c5ae777ad.jpg

 

9obJ5H8ZLTjMf8HR9EHwX8ViAyrrdpvaUCI__jStJfo.thumb.webp.602add1c811388a356494744479c67d0.webp

 

Naamloos.thumb.jpg.e736270379f454076848ea811bec6e4f.jpg

 

 

 

1 uur geleden, Peter Motte zei:

Dat duurt wel nog een tijdje.

 

 

Dat is nog maar een decennium. 2034 is op het moment even ver van ons verwijderd als 2014, dus dat gaat in tijd sneller overbrugd zijn dan je zou denken aangezien de perceptie van het verstrijken van de tijd toeneemt doorheen de levensjaren.

 

 

Link naar reactie

Muziek is meer generatiegebonden doordat het afhankelijk is van de leeftijd van de uitvoerders. Bij strips gaat het om de figuren. Het zijn eigenlijk merken, en geen kunstvoorwerpen. De strips die nu worden verkocht met oude figuren zijn nieuwe strips, aangepast aan de tijd. De oudere strips worden daardoor meeverkocht, maar dat lukt alleen maar doordat de nieuwe verschijnen.

 

Link naar reactie
38 minuten geleden, Peter Motte zei:

Muziek is meer generatiegebonden doordat het afhankelijk is van de leeftijd van de uitvoerders. Bij strips gaat het om de figuren. Het zijn eigenlijk merken, en geen kunstvoorwerpen. De strips die nu worden verkocht met oude figuren zijn nieuwe strips, aangepast aan de tijd. De oudere strips worden daardoor meeverkocht, maar dat lukt alleen maar doordat de nieuwe verschijnen.

 

2

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

De jaren '30 van de vorige eeuw was de echte boom van de popcultuur met oa. de Disney shorts, WB's Looney Tunes, DC's superhero comics...
Volgend decennium gaat de impact van copyrights en hun eindigheid echt op kruissnelheid komen voor vele iconische fictieve figuren.

 

afbeelding.thumb.png.258fcbc3aa8f2ea43f7b03697180dd3b.png

afbeelding.thumb.png.8cff7cae962f5cfd6a66dc544bf980da.png

Als dat betekent dat we strips gaan krijgen zoals Alan Moores The leaugue of extraordinary gentlemen en zijn andere reeksen waarin hij rechtenvrije figuren gebruikte dan kan dat interessant worden.

Als dat betekent dat we films gaan krijgen zoals The Asylum ze maakt, dan gaan we droevige tijden tegemoet.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...