Ga naar inhoud

Comic Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

Gisteren Happy! (Image) van Grant Morrison en Darick Robertson (tja) met veel plezier gelezen. Het is een soort (euhm) noir, met een Morrison twist. Een aan lager wal geraakte flik is hitman geworden voor de maffia. Hij raakt verstrikt in een bizarre zaak (intriges alom) en ondertussen begint hij een blauw, vliegend paardje te zien, Happy, dat 'm vraagt om enkele gekidnapte kinderen op te sporen. Het paardje is een imaginaire vriend van één van de kinderen. jaja. Maar het kan ook zijn dat Nick Sax, het hoofdpersonage, aan het hallucineren is, door een kogelwonde, of door drugs. ;)

Ik heb dit graag gelezen. Veel liever dan de laatste GN's van Morr die bij Vertigo uitkwamen. Ik ben nog steeds geen fan van Daricks tekeningen, maar soit.

Link naar reactie

Nemo: heart of ice (door Alan Moore & Kevin O'Neill)

 

nemoheartofice.jpg

 

Volledig bevooroordeelde review (vanwege een zwak voor The Bearded One en zijn kornuit): Meer van dit!

 

Misschien behoor ik weer tot een minderheid, maar ik vond deze bundel weer heel leesbaar. De tekeningen zijn weer netjes 'lelijk' en de knipogen zijn weer heel talrijk maar ze storen minder dan bij Century.

 

Ik hoop echt dat er hier meer van komen: andere LOEG's doorheen de geschiedenis (ipv Mina & Co), verdiepen karakters, ... yes, please!

Link naar reactie

The Goon: THEM THAT RAISED US LAMENT (door Eric Powell)

19144.jpg

 

Samenvatting :mixed business

 

Ik koop nog steeds trouw alle trades bij uitgave, maar niet meer met volle overgave.

Er zitten weer héél goede stukken tussen maar helaas worden die aangevuld met veel zwakkere stukken en op het einde zelfs pure bladvulling (the gallery of ugly people of zoiets).

 

Ik zou de reeks eigenlijk niet meer aanraden aan mensen die er nog mee moeten beginnen. Het is te wisselvallig geworden...

Link naar reactie

Okay, op mijn 'to buy'-lijstje geplaatst.  :hartje:

 

Je weet toch dat mijn reviews zéér verraderlijk zijn?  :ph34r:

 

Het kan heel goed zijn dat je het niet goed gaat vinden omdat er redelijk wat HPL verwijzingen inzitten zoals het plateau van Leng en dergelijke.

Voor mij zijn bepaalde zaken "logisch" omdat ik ze al een beetje ken. Anderzijds denk ik niet dat het stoort als je bepaalde boeken gewoon niet gelezen hebt...

Link naar reactie

Ik ben aan een denderend tempo door heel the Boys aan't razen. De eerste 2 à 3 bundels bevatten hier en daar enkele scenes die voor mij niet moesten (of commentaren, uitspattingen van personages) maar na verloop is dit een erg gelaagd verhaal, sterk opgebouwd en voorzien van voortreffelijke personages. Nu Robertson ook zo goed als vervangen lijkt door Russ Braun en John McCrea is het ook veel aangenamer op het oog. Ik weet niet helemaal waarom Ennis zo achter net hem aanzat. Het zou me bijvoorbeeld niet hebben gestoord als de hele reeks door Braun was getekend. Momenteel heb ik ongeveer 1/3 gelezen van boek 9. Ik begon 2 weken geleden (opnieuw) aan 1. Just sayin'.

Het helpt de reeks ook wel heel erg dat ik ze aan één stuk door lees.

Toen ik ze indertijd voor het eerst las (en opgaf rond Herogasm) was ik bepaalde subtiele hints in voorgaande delen allang vergeten, terwijl ze nu vers en betekenisvol in mijn kop bleven hangen.

Link naar reactie

onze smaken komen niet zelden overeen. herogasm is ook het punt waar ik met the boys gestopt ben.

Ik heb ze zelfs verkocht, onder het motto: te puberaal voor mij. Net hetzelfde met empowered.

Wellicht moet ik hier later op terugkomen.

Je moet hier zeker op terugkomen, zoals Maky al zei: een erg gelaagd verhaal. The Boys met Empowered vergelijken, dat is compleet verkeerd. Empowered werkt maar op één niveau (en hiermee zeg ik niet dat dat slecht is), Boys gaat veel dieper.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Nemo: heart of ice (door Alan Moore & Kevin O'Neill)

 

Volledig bevooroordeelde review (vanwege een zwak voor The Bearded One en zijn kornuit): Meer van dit!

 

Misschien behoor ik weer tot een minderheid, maar ik vond deze bundel weer heel leesbaar. De tekeningen zijn weer netjes 'lelijk' en de knipogen zijn weer heel talrijk maar ze storen minder dan bij Century.

 

Ik hoop echt dat er hier meer van komen: andere LOEG's doorheen de geschiedenis (ipv Mina & Co), verdiepen karakters, ... yes, please!

 

Hier sluit ik me volledig bij aan, deze is eindelijk weer in de pulpy stijl van de eerste twee LoEG verhalen i.p.v. de brei van obscure verwijzingen die Century en Black dossier waren.

Link naar reactie

onze smaken komen niet zelden overeen. herogasm is ook het punt waar ik met the boys gestopt ben.

Ik heb ze zelfs verkocht, onder het motto: te puberaal voor mij. Net hetzelfde met empowered.

Wellicht moet ik hier later op terugkomen.

Het was in mijn geval de 3e keer dat ik the Boys opnieuw probeerde, dus ik beweer zeker niet dat het een gemakkelijk parcours is geweest. Bovendien vind ik absoluut die eerste zoveel bundels minder sterk vinden dan de latere, ook al horen ze (door revelaties in het verloop van het verhaal) er wel absoluut bij en zorgen de gebeurtenissen daar voor duidelijke, geloofwaardige en interessante repercussies.

Ik denk dat de interessante elementen in die eerste delen wat te subtiel waren en enkele van die repercussies iets te traag uitspeelden, maar het loont dus wel 'geduld' te hebben met de puberale uitspattingen van Ennis (en de soms erg oogkwetsende tekeningen van Robertson).

 

Dat je daarentegen ook maar een slecht woord over Empowered druft hebben, kan bij mij niet door de beugel :e012:  :e011: Empowered is wat zoveel superhero comics zouden kunnen zijn, als ze maar de ballen (en zelfspot) hadden. Fan for life, Warren to the extreme, Ninjette take me now! :e007: 

Link naar reactie

Soms heb ik vaak het gevoel dat wanneer mensen het werk van Garth Ennis bespreken ik precies iets compleet anders dan hun heb gelezen. The Boys was niet echt mijn ding, ik heb dan ook nooit helemaal tot het einde gevolgd

Ik zou precies hetzelfde hebben opgemerkt als ik nooit verder dan vol 5 had gelezen.

Heb je dat gevoel ook bij Punisher Max, Battlefields of Preacher? Of Hitman? Want dan is er inderdaad een probleem. :e012:

Link naar reactie

Ik denk dat ik bij The Boys toch aan een issue of 50 geraakt ben. Van Preacher had ik maar 1 volume gelezen, zeker niet omdat ik het slecht vond maar wou het nog eventjes links laten liggen omdat ik al teveel verschillende reeksen aan het lezen was maar daar heb ik wel hoge verwachtingen bij. Punisher, Battlefields en Hitman heb ik nog niet gelezen dus over die comics kan ik me niet uitspreken.
Het zal waarschijnlijk aan mij liggen maar veel gelaagdheid buiten een obscene parodie (wat ook wel een vorm van kritiek is voor een schrijver) heb ik niet echt terug gevonden in The Boys. Nu hoop ik wel dat mijn mailbox niet vol gespammed gaat worden met haatmails als ik dit zeg  :e012:

Link naar reactie

Ik denk dat ik bij The Boys toch aan een issue of 50 geraakt ben. Van Preacher had ik maar 1 volume gelezen, zeker niet omdat ik het slecht vond maar wou het nog eventjes links laten liggen omdat ik al teveel verschillende reeksen aan het lezen was maar daar heb ik wel hoge verwachtingen bij. Punisher, Battlefields en Hitman heb ik nog niet gelezen dus over die comics kan ik me niet uitspreken.

Het zal waarschijnlijk aan mij liggen maar veel gelaagdheid buiten een obscene parodie (wat ook wel een vorm van kritiek is voor een schrijver) heb ik niet echt terug gevonden in The Boys. Nu hoop ik wel dat mijn mailbox niet vol gespammed gaat worden met haatmails als ik dit zeg  :e012:

 

De gelaagdheid gaat voor mij meer over de intrige en hoe de over-the-top elementen andere subtiele elementen overschaduwen, zodat ze misschien aan de lezer voorbijgaan. Ik wil daarmee niet zeggen dat je niet slim genoeg bent (I'll leave that to Donnie) maar vooral dat het me zelf ook overkomen is: ik geraakte 't gewoon beu om de superhelden te lezen als: oh, dit is zijn domme grap met X-Men, Avengers, Doom Patrol, Wildcats (ook al vond ik die laatste misschien wel grappig :e012: ). Maar die elementen zijn allemaal maar window-dressing. Het echte verhaal is hoe verschillend Butcher en Hughie zijn, ook al is het keerpunt in hun leven in essentie hetzelfde en dan natuurlijk de hele aanpak van een zielloze multinational die de touwtjes in handen heeft, en de pogingen van een mank lopende overheid om zich ertegen te verzetten.

De excessen van de Boys-wereld superhelden erbuiten gelaten (ik denk dat zeker de overdreven vuiligheid in het Teenage Kix en Herogasm verhaal meer Ennis is die zich niet kan intomen dan echt een bruikbaar deel van het verhaal) lijkt me wel de algemene aanpak van 'ze hebben geen echt nut' wel geloofwaardig.

Enfin, ik moet dat allemaal ook wel eens op een rijtje zetten. Met de toevoeging van Braun in't bijzonder is de hele reeks ook grafisch een stuk leesbaarder geworden.

Ik heb net vol 11 uit, en dat las echt als een trein (en was een bijzonder bevredigende climax ook nog eens). Vol 9 had wat last van uitlegitis, maar was daarom niet minder interessant. Op de Robertson tekeningen na, vond ik Butcher Baker Candlestickmaker ook een sterke invulling van de lacunes en een verrijking voor het hoofdpersonage.

Link naar reactie

Ik denk dat de grote verschillen tussen Butcher en Hughie en de kritiek die Ennis geeft met zijn parodie voor iedereen wel duidelijk zijn maar imo werden ze te hard overschaduwd door puberale obsceniteit en daardoor komt alles gewoon zo plat over vind ik. Maar los daarvan vind ik de gelaagdheid die je omschrijft gewoon nog steeds overrated als ik mensen hun lovende kritiek over The Boys hoor. Ik veronderstel dat het gewoon not my cup of tea is.

Link naar reactie

Daredevil volume 3

 

Het derde deel van Mark Waid's Daredevil run. en het blijft op hetzelfde hoge niveau. Dit boek start met de spiderman, punisher, daredevil crossover en dat is een goed verhaal. Zelfs spiderman werkte niet op mijn zenuwen hier. Het enige minpunt is dat er op het eind van deze crossover geen echte veranderingen gebeurd zijn. In de volgende verhalen wordt het omega drive verhaal dan wel afgerond. Maar het beste verhaal in deze bundel is de date van Matt. Daredevil door Mark Waid is zeker een aanrader.

 

Hawkeye 1 door Mat Fraction

 

Deze bundel vertelt over de dingen die hawkeye doet, als hij niet bij de avengers is. Dit levert prachtige, intelligent vertelde, noir-achtige misdaadverhalen op. En ze zijn dan ook nog eens goed in beeld gebracht. En dan hebben we het nog niet over de dialogen en karakter ontwikkeling gehad. Een aanrader. Het lijkt wel alsof marvel goed bezig is.

Link naar reactie

DIAL H FOR HERO door China Miéville (nog geen slecht boek van gelezen...)

 

Freaky shit, Morrisonesque maar 'toegankelijker'. Toch ietwat teleurstellend, maar dat ligt eerder aan mijn te hoge verwachtingen. Ik mag geen Miéville ervaring verwachten op wat nog altijd corporate characters zijn. Ik zou deze bundel aanraden voor mensen die iets nieuws willen, maar toch binnen de superhero sfeer willen blijven.

Grr. Argh.

Link naar reactie

 

15736709.jpg   17124883.jpg
 
Manhattan Projects volumes 1 en 2 gelezen.
 
Hickman combineert geschiedenis en geschifte verbeelding in dit intelligent, grappig en spannend verhaal.  Pitarra's gekke tekenwerk (het lijkt een slordige quitely) en het inventief gebruik van kleuren resulteert in strip-perfectie.  Dit is een tour de force, één van de allerbeste comics op de schappen momenteel.  Hopelijk blijft deze comic zo sterk. 
 
comics_manhattan_project.jpg

 

ik was erover aan het twijfelen. maar dit trekt me over de streep; Nu moet ik alweer geld uitgeven :-)

Link naar reactie

Batman: Court of Owls

Daredevil door Waid 3

Clone Wars 4

 

Herlezen: Soda 11 en 12

 

Ik heb me eerlijk gezegd nog het meest geamuseerd met het herlezen van Soda. Die andere 3 vond ik allemaal wel goed, maar ook niet meer dan dat.

 

Over MP: Ik heb moeite om te wennen aan de tekeningen van Pitarra, staan me echt niet aan, dus dat vergalt die serie wel een beetje voor mij.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...