Ga naar inhoud

Stripdagen Haarlem 1 en 2 juni 2024


Recommended Posts

14 minuten geleden, AHMO zei:

Uitgeverij L komt in ieder geval niet.

Buiten dat...

Ik weet niet of er nog meer uitgeverijen zijn die afgehaakt zijn.

Of.. misschien wel komen!

 

Precies wat ik bedoel !

Ik kan wel weer kritiek gaan leveren, maar jeetje mina, het is toch niet zo moeilijk om nu al een lijstje te geven, met

welke stands, welke uitgeverijen en/of winkels.

Wel weer een hoop geleuter, die nog geeneens het predicaat elitair verdienen, die Chris Ware expositie lijkt mij natuurlijk leuk.

 

Link naar reactie
23 uren geleden, bouncer zei:

Ik kan wel weer kritiek gaan leveren, maar jeetje mina, het is toch niet zo moeilijk om nu al een lijstje te geven, met

welke stands, welke uitgeverijen en/of winkels.

 

 

Er staat een overzicht op de site, sinds 9 april. Alleen niet handig verstopt in een nieuwsbericht:

https://www.stripdagenhaarlem.nl/Nieuws/programma-komt-tot-leven-tijdens-stripdagen-haarlem.html

 

Op Stripdagen Haarlem zijn verder de volgende uitgevers aanwezig:
 

Uitgeverij Sherpa, zij nemen mee: Marcel Ruijters, Marsal Branco (Brazilië), Berend J. Vonk, Charles Guthrie, Ibrahim Ineke en Frenk Meeuwsen. 


Uitgeverij Hum, zij nemen mee: Antonio Lapone (Italië), Martin Draax, Michiel Offerman en Ralf van der Hoeven.


Uitgeverij Xtra, met de volgende tekenaars: Fred de Heij, Peter Arends, Floris Tilanus, Bram de Rooij, Rudolf Kahl, Paul van der Steen en Frits Jonker.


Scratch Books, met de volgende tekenaars Aurelia Aurita (Frankrijk), Aimée de Jongh, Erik Kriek, Typex, Erik Varekamp en Mick Peet.


Uitgeverij Stripstift heeft Kim Duchateau uitgenodigd.


Oogachtend ontvangt tijdens Stripdagen Haarlem Koenraad Tinel, Bernard Tant, Sarah Pannekoek, B.Carrot, Jeroen Janssen en Arezoo Moradi.


Reboot Comics neemt mee: Johan Neefjes en Frank Smit.

 

Concerto Books heeft de volgende auteurs uitgenodigd: Peter van Dongen, Peter de Wit, Chris Ware (VS) en Miroslav Sekulic (Tsjechië).


De uitgeverijen Bries, Silvester en De Harmonie zijn ook aanwezig met auteurs. Die namen volgen nog. 


Ondertussen is de organisatie nog steeds bezig met het betrekken van makers bij het festival. In de Koepel zijn dan ook nog te vinden: Alexia Veldhuizen, Anuka, Black Olive Press, Bob op ‘t Land, David den Ouden en Feroz Nazir van Graphic novel weekend, Frodo de Decker, The Flying Dutch (de Nederlandse Star Trek Fanclub), Jeroen Funke, Jeroen van Wijngaarden, Karin Blaauwijkel en Sabrina Kooijmans, Kenny Rubenis, Lariecook, 5-Panel Beeldenstorm, Rachelle Meyer en Irene Berbee, Ron Schuijt, Wilbert van der Steen, Yan Gevuld, Griffioen Grafiek, Jesse van Muijlwijck en Zone 5300.
 

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
41 minuten geleden, AHMO zei:

Hoe zit het met de tweede hands markt?

Die vond ik vroeger, bij Stripdagen Haarlem, ijzersterk.

Alleen bij de laatste editie vond ik die, jammer genoeg, heel erg zwak

 

Bij stripwinkel Barabas, op eerdere edities mooie items gevonden, ik heb ze een mailtje gestuurd, of ze aanwezig zijn.

Link naar reactie

Het wordt volgens mij een droevig gebeuren. De buitenmarkt is afgeschaft en de lijst van aanwezigen wijst niet op een mainstream festival. Stripjournalisten zijn een belangrijk thema...dan weet je het wel. Van die vpro recensenten..alles wat leuk is kan niet goed zijn.

Link naar reactie
1 uur geleden, bouncer zei:

 

Echt waar ?

 

Ja de buitenmarkt is geschrapt, tot grote teleurstelling van vele standhouders en stripmakers. Het festival speelt zich concentreert zich vooral in de koepel waar onder andere uitgevers en tekenaars zichzelf presenteren. Verder zijn er diverse exposities op verschillende locaties die ook als een route naar de koepel fungeren.

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
59 minuten geleden, dutch lines zei:

 

Ja de buitenmarkt is geschrapt, tot grote teleurstelling van vele standhouders en stripmakers. Het festival speelt zich concentreert zich vooral in de koepel waar onder andere uitgevers en tekenaars zichzelf presenteren. Verder zijn er diverse exposities op verschillende locaties die ook als een route naar de koepel fungeren.

 

 

 

Ongelooflijk !!!!!, maar dat was toch juist de charme van dit stripfestival, de gezelligheid op de grote markt, tussen

de knusse cafeetjes, op zoek naar iets bijzonders, de jachttocht.is dit dan allemaal voorbij 😪

Link naar reactie
32 minuten geleden, bouncer zei:

 

Ongelooflijk !!!!!, maar dat was toch juist de charme van dit stripfestival, de gezelligheid op de grote markt, tussen

de knusse cafeetjes, op zoek naar iets bijzonders, de jachttocht.is dit dan allemaal voorbij 😪

 

Voor mij was dat ook een van de vele charmes van Haarlem. Ook dat het winkelend publiek weer in aanraking kwam met strips. Helaas heeft het nieuwe creatieve team een andere keuze gemaakt.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
29 minuten geleden, dutch lines zei:

Voor mij was dat ook een van de vele charmes van Haarlem. Ook dat het winkelend publiek weer in aanraking kwam met strips. Helaas heeft het nieuwe creatieve team een andere keuze gemaakt.

Dat was de charme van Haarlem.

Stripmakers, zoals Jean-Marc van Tol, die op een terras van een café hun ding deden.

Gezellig tussen het publiek.

Of winkelend publiek die toevallig met hun kinderen langskwamen en die een praatje maakte met voor hun een bekende stripmaker die ze toevallig kennen uit de  Donald Duck, Tina, kranten of andere bladen.

Jammer dat ze een andere richting zijn ingeslagen.

En hopen dat het aanslaat bij het grote publiek.

Anders ben ik bang voor hun subsidie!

 

Link naar reactie

focus op stripjournalistiek, medische strips en identiteit bij nieuwe en gevestigde makers onder het motto 'Het Hier en Nu' brengt Stripdagen Haarlem het beeldverhaa

 

Zo staat het op de site...geen  manga of comics voor de jeugd Geen herkenbare strips voor de iets ouderen. Mainstream is verworden tot een hobby achtig product dat nauwelijks mensen aanspreekt. Dat is extra jammer omdat de paar mensen die wel succesvol zijn zoals de Jongh en Carot wel herkenbare tekeningen en verhalen laten zien.

Link naar reactie
1 uur terug, Gerb-Art zei:

Wie de hele discussie /aandacht gemist heeft, Youtube vlogger Bammerdebam heeft er een uitzending aan gewijd. (oa n.a.v. mijn FB post over waarom de handelaren/tekenaars die altijd meededen geen uintnodingsmail hadden gehad..)

 

 

Allemachtig, de bull-shit factor van onze Kenny Rubinis is wel huizenhoog, " ik sta er neutraal in ", ondertussen

is hij met zijn volle gewicht wel aanwezig op de stripdagen, dus wat nou neutraal.

" Ron Poland heeft geen adressenbestand" , laat mij niet lachen, Ronnie heeft meer sjoege van de stripwereld

in zijn kleine pink, dan in Kenny's bolle buik.

@dutch lines Je was veel te aardig, tenslotte had je alle gelijk van de wereld.

 

Link naar reactie

 

Uiteraard team BammerdeBam, nu kan iedereen met eigen oren horen, dat Martijn Daalder een vreselijk irritant

manneke is, of iets groffer gezegd, een ontzettende lul is.

 

Nog even voor alle duidelijkheid, Daalder noemde Riad Sattouf en Alison Bechdel als de strip auteurs, waarmee hij wilde exposeren, in het geroesemoes waren deze namen niet zo makkelijk te horen

 

Link naar reactie

Grofheid en dergelijke helpen niet. Amateurisme en een bekrompen (lees: op een niche binnen de stripwereld) en neerbuigend gedrag evenmin. Blijkbaar is de organisatie er vooral op uit Haarlem of om zeep te helpen of om over 2 jaar alles te doen bij de (gewaardeerde) lokale stripwinkel.

Link naar reactie
Op 21/4/2024 om 09:30, AHMO zei:

Hoe zit het met de tweede hands markt?

Die vond ik vroeger, bij Stripdagen Haarlem, ijzersterk.

Alleen bij de laatste editie vond ik die, jammer genoeg, heel erg zwak

Mee eens, ik keek altijd uit naar Haarlem. De vorige keer waren helaas maar een paar kramen met tweedehands. Ik begreep omdat in de corona tijd een aantal terrassen flink waren uitgebreid op de markt waardoor er minder plek was. Toch nog een aantal zeer zeldzame boekjes op de kop kunnen tikken. Maar goed als er geen tweedehands/antiquarische strips zijn kom ik ook niet naar Haarlem. Dan vind ik een treinkaartje van 58,60 toch net iets te veel. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Inca zei:

Toch nog een aantal zeer zeldzame boekjes op de kop kunnen tikken. Maar goed als er geen tweedehands/antiquarische strips zijn kom ik ook niet naar Haarlem. Dan vind ik een treinkaartje van 58,60 toch net iets te veel.

Tip!

Deventer en Gouda hebben een zeer leuke goede tweede hands markt.

Gelegenheidshandelaren (Dus mensen die ik niet op andere beurzen als handelaar ziet!)

Daar heb ik de laatste jaren toch leuke items , voor mijn Sjors en Sjimmie verzameling, op de kop getikt.

Link naar reactie
On 4/25/2024 at 8:23 AM, bouncer said:

Martijn Daalder een vreselijk irritant manneke is

De manier waarop hij doet, inderdaad. Meteen een aanval, op een redelijk normale vraag. En dat iemand niet weet wat "VPRO-gehalte" is, die is of heel jong of heel stom, eerlijk gezegd!

 

Quote

Daalder noemde Riad Sattouf en Alison Bechdel ....

 

En dan dit... ongelofelijk dat een strip/comic-publiek verweten wordt "niet van deze tijd" te zijn, omdat er 2 cartoonisten onbekend zijn. Ik ken ze zelf trouwens ook niet.

 

Zou Daalder dan wel mensen kennen als McFarlane of Silvestri? Ik vraag het me af :)

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
3 hours ago, Richard Boom-vavavoom said:

 

En dan dit... ongelofelijk dat een strip/comic-publiek verweten wordt "niet van deze tijd" te zijn, omdat er 2 cartoonisten onbekend zijn. Ik ken ze zelf trouwens ook niet.

 

 

 

Sattouf zou ik toch eens opzoeken. Daar mis je nog wat mee.

Met Bechdel mis je niets. Zwak teken en schrijfwerk. Haar naam is vooral gelinkt aan haar test om zielig te kunnen doen.

 

 

 

Link naar reactie
22 uren geleden, AHMO zei:

Tip!

Deventer en Gouda hebben een zeer leuke goede tweede hands markt.

Gelegenheidshandelaren (Dus mensen die ik niet op andere beurzen als handelaar ziet!)

Daar heb ik de laatste jaren toch leuke items , voor mijn Sjors en Sjimmie verzameling, op de kop getikt.

Gouda ga ik inderdaad altijd naar toe. Erg leuke beurs. Deventer ben ik nog nooit geweest. Voornamelijk vanwege de ruim 4 uur reistijd, maar goed misschien wordt het tijd dat ik daar dan toch eens ga kijken. 

Link naar reactie
Op 30/4/2024 om 15:25, Ambreville zei:

Sattouf zou ik toch eens opzoeken. Daar mis je nog wat mee.

Met Bechdel mis je niets. Zwak teken en schrijfwerk. Haar naam is vooral gelinkt aan haar test om zielig te kunnen doen.

Dan nog....het is een niche die wat mij betreft die voor mij niet interessant is. Actueel..kort. Grappig.. zelden.  

Link naar reactie
5 minutes ago, kolder said:

Dan nog....het is een niche die wat mij betreft die voor mij niet interessant is. Actueel..kort. Grappig.. zelden.  

Sattouf leest wel als een trein. Humor is inderdaad eerder cringe. Maar je hebt volledig gelijk het is en blijft niche. 

Dat lijkt een wetmatigheid te zijn van zelfverklaarde pausen zoals de heren van het stripschap, de prelaten van Turnhout of de mystici van Angoulème dat ze strips die honderduizenden exemplaren verketteren en onleesbare papier-maché dat een oplage heeft van enkele duizenden exemplaren verheffen tot gospel. Die oetlullen negeren zou ik denken. Hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe beter de festivals worden. Tot in Angoulème, dan ben je te ver.

 

 

 

Link naar reactie
32 minuten geleden, Ambreville zei:

Maar je hebt volledig gelijk het is en blijft niche. Dat lijkt een wetmatigheid te zijn van zelfverklaarde pausen zoals de heren van het stripschap, de prelaten van Turnhout of de mystici van Angoulème dat ze strips die honderduizenden exemplaren verketteren en onleesbare papier-maché dat een oplage heeft van enkele duizenden exemplaren verheffen tot gospel. 

 

De heren van het Stripschap zelfverklaarde pausen? Dat herken ik absoluut niet. Ik vermoed dat je de organisatoren van Stripdagen Haarlem bedoeld, dat wordt georganiseerd door Stichting Beeldverhaal Nederland, niet door het Stripschap. 
 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
12 uren geleden, kolder zei:

De heren van het stripschap... tja ze hebben in elk geval niet bereikt dat hun activiteiten bijdroegen aan de promotie van de strip.

En ik weet niet wie de striptekenaar des Vaderlands promoot maar de keuze voor Vriends belooft weinig uit die hoek.

 

image.thumb.png.d6d37a03a8349385793c1ef7fd29230d.png

 

Ik ben natuurlijk een ouwe lul, en niet meer geschikt om dit soort strips op een eerlijke manier te benaderen, en

Jan Vriend is misschien een enthousiaste en sympathieke vent, en daar laat ik het maar bij.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...