Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Op stripinfo zag ik onderstaand bericht verschijnen. Heb jij daar al meer info over Kontiki?

 

Bron: BoekBlad


Nederland heeft er een nieuwe uitgeverij voor graphic novels en andere beeldverhalen bij. SubQ wil verhalen vertellen zonder aan een specifiek medium gebonden te zijn.

De nieuwe uitgeverij is een initiatief van Bruno Felix van het crossmediale productiebedrijf Submarine en van Paulien Loerts, de directeur van Singel Uitgeverijen. De twee kwamen in contact doordat Submarine werkt aan een animatiefilm gebaseerd op het stripboek Vincent van Barbara Stok. SubQ wordt een imprint onder de vlag van Singel Uitgeverijen. Bart Wessel van Uitgeverij Q, ook een groot stripliefhebber, wordt tevens uitgever van SubQ. Andere betrokkenen zijn Remco Vlaanderen (redacteur Submarine Channel) en stripjournalist Gert Jan Pos.

De initiatiefnemers willen het beeldverhaal in Nederland op de kaart zetten. Bruno Felix spreekt zelfs van een missie. ‘Er is ruimte voor een uitgeverij die het beeldverhaal serieus neemt. Natuurlijk houden meer uitgevers zich er mee bezig, maar in vergelijking met bijvoorbeeld onze zuiderburen kent de graphic novel in Nederland nog steeds een bescheiden traditie. Het zou mooi zijn als we er hier ook een groter publiek mee kunnen bereiken. Dat klinkt idealistisch, maar wij geloven dat er een markt voor is.’

Wat SubQ uniek maakt, is de crossmediale aanpak. De uitgeverij richt zich op ‘visuele verhalen opgetekend door eigenzinnige makers die iets te vertellen hebben’, zonder dat het zich gebonden voelt aan een specifieke verschijningsvorm. ‘Of je het nu strips of graphic novels noemt, SubQ gaat bijzondere beeldverhalen uitbrengen die een tweede leven kunnen krijgen als speelfilm, animatie, interactief project of tentoonstelling. Of andersom’, staat in het bedrijfsprofiel. ‘Strips, films, games en andere beeldverhalen liggen tegenwoordig steeds meer in elkaars verlengde’, licht Felix toe. ‘Wij hebben een bovenmatige interesse in alle vormen van beeldcultuur. Onze handen jeuken om dat uit te dragen.’

Aankomende zomer brengt SubQ de eerste drie titels uit. In juni verschijnt Deserteur, een graphic novel van de Deense tekenaar Halfdan Pisket die speelt tegen de achtergrond van de Armeense genocide. Een maand later is het de beurt aan Economix van de Amerikanen Michael Goodwin en Dan Burr, een stripverhaal over economie dat de bestsellerlijst van de New York Times haalde. Tot slot verschijnt in augustus Refugee Republic van de Nederlandse tekenaar Jan Rothuizen, journalist Martijn van Tol en fotograaf Dirk-Jan Visser. Dit boek illustreert het dagelijks leven in een vluchtelingenkamp. De drie maakten hiervoor gebruik van ervaringen die ze opdeden bij een bezoek aan een kamp in Noord-Irak. ‘Voor dit project is eerder al een interactieve website ontwikkeld, die in de prijzen viel bij de Dutch Design Awards’, zegt Remco Vlaanderen. ‘Het is een goed voorbeeld van de kruisbestuiving tussen media waarin we geïnteresseerd zijn. Daarbij brengen we graag titels uit met hedendaagse, maatschappelijke verhalen die iets vertellen over de wereld waarin we leven.’

De boekhandelsbrochure van de nieuwe uitgeverij wordt binnenkort rondgestuurd.

Link naar reactie

Yves H. is er bij mij ook niet meer, denk ik, maar ach, als ik het niet lees, dan weet ik niet wat het is natuurlijk ;)

Dus ook Old Pa Anderson niet dat op veel bijval kan rekenen?

Link naar reactie

Op stripinfo zag ik onderstaand bericht verschijnen. Heb jij daar al meer info over Kontiki?

 

Bron: BoekBlad

 

 

Nederland heeft er een nieuwe uitgeverij voor graphic novels en andere beeldverhalen bij. SubQ wil verhalen vertellen zonder aan een specifiek medium gebonden te zijn.

 

De nieuwe uitgeverij is een initiatief van Bruno Felix van het crossmediale productiebedrijf Submarine en van Paulien Loerts, de directeur van Singel Uitgeverijen. De twee kwamen in contact doordat Submarine werkt aan een animatiefilm gebaseerd op het stripboek Vincent van Barbara Stok. SubQ wordt een imprint onder de vlag van Singel Uitgeverijen. Bart Wessel van Uitgeverij Q, ook een groot stripliefhebber, wordt tevens uitgever van SubQ. Andere betrokkenen zijn Remco Vlaanderen (redacteur Submarine Channel) en stripjournalist Gert Jan Pos.

 

De initiatiefnemers willen het beeldverhaal in Nederland op de kaart zetten. Bruno Felix spreekt zelfs van een missie. ‘Er is ruimte voor een uitgeverij die het beeldverhaal serieus neemt. Natuurlijk houden meer uitgevers zich er mee bezig, maar in vergelijking met bijvoorbeeld onze zuiderburen kent de graphic novel in Nederland nog steeds een bescheiden traditie. Het zou mooi zijn als we er hier ook een groter publiek mee kunnen bereiken. Dat klinkt idealistisch, maar wij geloven dat er een markt voor is.’

 

Wat SubQ uniek maakt, is de crossmediale aanpak. De uitgeverij richt zich op ‘visuele verhalen opgetekend door eigenzinnige makers die iets te vertellen hebben’, zonder dat het zich gebonden voelt aan een specifieke verschijningsvorm. ‘Of je het nu strips of graphic novels noemt, SubQ gaat bijzondere beeldverhalen uitbrengen die een tweede leven kunnen krijgen als speelfilm, animatie, interactief project of tentoonstelling. Of andersom’, staat in het bedrijfsprofiel. ‘Strips, films, games en andere beeldverhalen liggen tegenwoordig steeds meer in elkaars verlengde’, licht Felix toe. ‘Wij hebben een bovenmatige interesse in alle vormen van beeldcultuur. Onze handen jeuken om dat uit te dragen.’

 

Aankomende zomer brengt SubQ de eerste drie titels uit. In juni verschijnt Deserteur, een graphic novel van de Deense tekenaar Halfdan Pisket die speelt tegen de achtergrond van de Armeense genocide. Een maand later is het de beurt aan Economix van de Amerikanen Michael Goodwin en Dan Burr, een stripverhaal over economie dat de bestsellerlijst van de New York Times haalde. Tot slot verschijnt in augustus Refugee Republic van de Nederlandse tekenaar Jan Rothuizen, journalist Martijn van Tol en fotograaf Dirk-Jan Visser. Dit boek illustreert het dagelijks leven in een vluchtelingenkamp. De drie maakten hiervoor gebruik van ervaringen die ze opdeden bij een bezoek aan een kamp in Noord-Irak. ‘Voor dit project is eerder al een interactieve website ontwikkeld, die in de prijzen viel bij de Dutch Design Awards’, zegt Remco Vlaanderen. ‘Het is een goed voorbeeld van de kruisbestuiving tussen media waarin we geïnteresseerd zijn. Daarbij brengen we graag titels uit met hedendaagse, maatschappelijke verhalen die iets vertellen over de wereld waarin we leven.’

 

De boekhandelsbrochure van de nieuwe uitgeverij wordt binnenkort rondgestuurd.

 

Wist ik nog niet.

Link naar reactie

"Het verhaal werd van 6 augustus 1953 tot 3 november 1954 gepubliceerd in het weekblad Kuifje" leert wikipedia ons.

 

Is er behalve een andere inkleuring nog een verschil? Of zijn die extra's ook mee opgenomen? Want anders is de "het verhaal zoals jij het voor het eerst ontdekte"-doelgroep toch echt maar magertjes niet? Iemand die 10 was toen het in Kuifje verscheen is nu de 70 voorbij...

Link naar reactie

Maar Tom, voor die zeventigplussers is het ook helemaal niet bedoeld, het is pure verzamelaarsporno.....

 

Ja, ik wil het hebben en ik ga het ook kopen (en niet lezen). Dat het een onzinnige uitgave is doet er niet toe en dat komt omdat net als bij porno bij de confrontatie met dit soort uitgaven er minder bloed in het Gebied van Brodmann (de primaire visuele cortex) terechtkomt. Met andere woorden: je hersenen vallen stil. Daar kun je als uitgever slim gebruik van maken, kijk maar naar die bloedgeile, hengstige Comanche-uitgaven van Sherpa straks... :e007:

 

Zie ook: http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/3245113/2012/04/23/Tijdens-porno-kijken-vallen-de-hersenen-stil.dhtml

Link naar reactie

Die zit momenteel in de wachtrij voor drukken als ik het goed heb. Sowieso kijk ik er ook naar uit, ben benieuwd hoe vlot deze met de verkoop gaat.

 

Heel fijn interview met Gary Frank. Schitterend tekenaar, die al verschillende prachtige strips gemaakt heeft. Batman Earth One 2 staat met stip op 1 in mijn 'ongeduldig-op-te-wachten'-lijstje. Die Shazam interesseert me eigenlijk ook wel.

Link naar reactie

"Het verhaal werd van 6 augustus 1953 tot 3 november 1954 gepubliceerd in het weekblad Kuifje" leert wikipedia ons.

 

Is er behalve een andere inkleuring nog een verschil? Of zijn die extra's ook mee opgenomen? Want anders is de "het verhaal zoals jij het voor het eerst ontdekte"-doelgroep toch echt maar magertjes niet? Iemand die 10 was toen het in Kuifje verscheen is nu de 70 voorbij...

 Het album wordt even dik als de Franse editie, dus ik ga er vanuit dat alles mee vertaald wordt.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...