Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Je schreef het in de humo ook al, kontiki, en nu zie ik in de bespreking vzn veertigers ook al opduiken dat auch een remake is van jeuk, maar dat is natuurlijk niet zo. Beide reeksen zijn wel een remake van een scandinavische reeks waarvan de naam me nu ontgaat.

Link naar reactie

Aan de kostuums te zien, zal die nieuwe reeks van Pétiqueux + Jodorowsky zich eerder afspelen in 1830 of 1848 denk ik ipv 1789, toen was er ook revolutie in Parijs.

Op "De vrijheid leidt het volk" van Delacroix zie je dergelijke buishoeden en petjes ook verschijnen, en dat schilderij gaat over de revolutie van 1830 te Parijs (toen meer een een paleisrevolutie eigenlijk).

Link naar reactie

... en dat kan nog altijd kloppen met die koningen, want na 1815 werd de monarchie terug hersteld in Frankrijk.  In 1830 werd de Karel X vervangen door een andere koning, zijn neef Louis-Philippe, die wat liberaler was.  Louis-Philippe zou het tot 1848 uitzingen (cfr. de reeks Samber), toen de tweede republiek werd opgericht, met als uiteindelijke president Louis-Napoléon Bonaparte, neef van het origineel, die uiteindelijk zichzelf tot keizer zou kronen.

Link naar reactie

... en dat kan nog altijd kloppen met die koningen, want na 1815 werd de monarchie terug hersteld in Frankrijk.  In 1830 werd de Karel X vervangen door een andere koning, zijn neef Louis-Philippe, die wat liberaler was.  Louis-Philippe zou het tot 1848 uitzingen (cfr. de reeks Samber), toen de tweede republiek werd opgericht, met als uiteindelijke president Louis-Napoléon Bonaparte, neef van het origineel, die uiteindelijk zichzelf tot keizer zou kronen.

 

Dat zou goed kunnen. Ik ging af op Franse interpretaties.

Link naar reactie

... en dat kan nog altijd kloppen met die koningen, want na 1815 werd de monarchie terug hersteld in Frankrijk.  In 1830 werd de Karel X vervangen door een andere koning, zijn neef Louis-Philippe, die wat liberaler was.  Louis-Philippe zou het tot 1848 uitzingen (cfr. de reeks Samber), toen de tweede republiek werd opgericht, met als uiteindelijke president Louis-Napoléon Bonaparte, neef van het origineel, die uiteindelijk zichzelf tot keizer zou kronen.

Maar de Bastille was toen allang afgebroken. Het zou natuurlijk ook een sf strip kunnen zijn :)

Link naar reactie

Dat was een serieuze brok Robbedoes nieuws :e002:

 

Vooral herhaling van ouder nieuws dat geüpdatet moest worden en aanvullingen van recentere info. Er is een batterij Vlamingen, Nederlanders, Walen en Fransen die alles op de voet volgt en elkaar op de hoogte houdt. Ik heb zelf al meermaals de vraag van Dupuis gekregen (zowel de NL als onrechtstreeks de FR tak) waar we dat allemaal vandaan halen, precies alsof ze geloven dat er een lek is, maar  tekenaars vertellen soms dingen die ze nog niet hadden mogen vertellen of we baseren ons op brochures van Franse distributeurs of we pikken dingen op uit interviews.

Dit gezegd zijnde is ons eigen Robbedoes-overzicht zeker niet afgevoerd. Het extra bronmateriaal, nieuwe vondsten, extra onuitgegeven informatie, nieuwe inzichten en analyses hebben zich alleen maar meer opgestapeld. Alleen al over Franquin is er de laatste jaren nooit zoveel gepubliceerd geraakt. Dat wil ik allemaal herzien en vervolgens de draad weer oppikken.

Link naar reactie

Van Spirou is het meer een parodie. Ik kreeg 'm doorgestuurd, maar ik kan er nu niet aan. Er zou in dat nummer ook een kortverhaal van Robbedoes door Yoann en Vehlmann in moeten staan.

Link naar reactie

Van Spirou is het meer een parodie. Ik kreeg 'm doorgestuurd, maar ik kan er nu niet aan. Er zou in dat nummer ook een kortverhaal van Robbedoes door Yoann en Vehlmann in moeten staan.

Er staat inderdaad een kortverhaal  van Robbedoes in met Batman als inspiratiebron.

Het nummer van Spirou heeft een dubbele cover en heeft als bijlage een 'Superman tegen Batman' spel.

post-75-0-21171000-1458999859_thumb.jpg  post-75-0-73590900-1458999892_thumb.jpg

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...