Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Correctie nav het artikel over auteursveranderingen Buck Danny:

De thriller ("Le Funiculaire redescend toujours'), die Jean-Michel Arroyo na afronden "Buck Danny Classic" deel 4 gaat tekenen samen met scenarist Pierre Christin, speelt in Parijs in de jaren 50 en niet jaren 60.

Impressie: personages in jaren 50 outfit.© J.-M. Arroyo, 2015. Onduidelijk is nog steeds of dit album (Dupuis, najaar 2017) een one-sot, tweeluik of zelfs begin van een thrillerserie betreft. 

- Bronnen, o.a.: Dupuis.com (17.02.2016) , Ligneclaire.info (24.02.2016) en Ligneclaire.info (14.04.2016).

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Tarawa... Tanguy/Laverdure... Buck Danny... Bijna duizend woorden in de laatste updates voor die antieke strips :e009:

 

Ben ik de enige die zo langzamerhand het gevoel krijgt dat in vergelijking met andere prachtreeksen die luchtvaartpulp zwaar overbelicht geraakt?

 

Ik snap dat de pilotengeeks, net als formule 1 liefhebbers, gek zijn op feiten en feitjes maar hoeveel lopen daar nou helemaal van rond op de Reep? Of, om Waldorf te citeren (over Tarawa): 'Oh dear, wie zit daar nog op te wachten?'

Link naar reactie

Ik heb Tarawa. Die is vroeger al eens uitgegeven met de integrales van Buck Danny. Aan die Buck Dannys is geen doorkomen meer aan voor de vroeg-eenentwintigste-eeuwse mens, en hoewel ik mij er niets van herinner verdenk ik Tarawa er van in hetzelfde bedje ziek te zijn. Oude meuk, gestoeld op racistische en valse heroïsche clichés.

Dit gezegd zijnde erger ik mij ook aan het groeiende aantal mensen dat de Reep alleen nog maar gebruikt om aan te kondigen dat ze besprekingen op hun blog/site geplempt hebben. Ik klik dus niet door, beste mensen. Ik wil die besprekingen op een open forum, zodat we er lekker ruzie kunnen over maken over kunnen discussiëren. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik bezit Tarawa, niet in kloeke integraal banden maar in versleten Dupuis softcovertjes.  Het vreemde is dat Tarawa beter door te komen is dan Buck Danny. De reden zal zijn dat het een historisch gegeven betreft waar niet veel ruimte is voor veel verwikkelingen. Dat Waldorf, beursganger (ik ben geneigd daarin mee te gaan) het als ouwe meuk betitelen doet niets af aan de populariteit van auto/vliegtuigstrips. In mijn SSZ worden deze genres vlot verkocht, ook op beurzen zijn vliegtuig en auto tekenaars populair.....

Link naar reactie

Buck Danny is een heerlijke stripreeks. Perfect leesbaar. En als je dat "racisme" wat in de juiste context plaatst, dan is er toch geen probleem? Waarom moet je pilotengeek zijn om dat soort strips graag te lezen? Het is toch perfect mogelijk om zowel van zeevaartstrips, westerns, als vliegtuigstrips etc. te houden? Het verhaal en de tekeningen geven de doorslag.

Buck Danny past echter niet in het rijtje strips op maat van de luie stripliefhebber. Maar die luie stripliefhebbers zijn in de minderheid, toch?

Link naar reactie

Tarawa... Tanguy/Laverdure... Buck Danny... Bijna duizend woorden in de laatste updates voor die antieke strips :e009:

 

Ben ik de enige die zo langzamerhand het gevoel krijgt dat in vergelijking met andere prachtreeksen die luchtvaartpulp zwaar overbelicht geraakt?

 

Ik snap dat de pilotengeeks, net als formule 1 liefhebbers, gek zijn op feiten en feitjes maar hoeveel lopen daar nou helemaal van rond op de Reep? Of, om Waldorf te citeren (over Tarawa): 'Oh dear, wie zit daar nog op te wachten?'

Dat is een kwestie van smaak. Ik hou niet van vliegtuig en autostrips, maar voor mij zijn er dan waarschijnlijk een hoop die er wel van houden.

 

Ik snap ook niet dat iemand van graphic novels kan houden, maar... :e007:

Link naar reactie

 Aan die Buck Dannys is geen doorkomen meer aan voor de vroeg-eenentwintigste-eeuwse mens, en hoewel ik mij er niets van herinner verdenk ik Tarawa er van in hetzelfde bedje ziek te zijn. Oude meuk, gestoeld op racistische en valse heroïsche clichés.

 

 

Leuk, ruzie discussie :e005:

 

Ik had het niet mooier/scherper kunnen verwoorden, Waldorf!

 

Voeg daar nog het seksisme en de etnische misantropie uit Tanguy/Laverdure aan toe en je hebt een giermengsel dat je alleen bovenwinds en met persluchtmasker veilig kunt benaderen.  :ph34r:

 

Buck Danny is een heerlijke stripreeks. Perfect leesbaar. En als je dat "racisme" wat in de juiste context plaatst, dan is er toch geen probleem? Waarom moet je pilotengeek zijn om dat soort strips graag te lezen? Het is toch perfect mogelijk om zowel van zeevaartstrips, westerns, als vliegtuigstrips etc. te houden? Het verhaal en de tekeningen geven de doorslag.

Buck Danny past echter niet in het rijtje strips op maat van de luie stripliefhebber. Maar die luie stripliefhebbers zijn in de minderheid, toch?

 

Het punt is dat die verhaaltjes door de begrenzing van de setting (er moet nu en dan gevlogen worden) inmiddels nog stommer en krommer zijn dan hun voorlopers en afgesleten als een Tataarse munt. Dus volgens mij wel degelijk op maat van de luie liefhebber die houvast zoekt in het stenen tijdperk van de strip.

Link naar reactie

Ik voel dat we binnenkort weer een discussie krijgen over hoogdravende en hermetische graphic novels vs. de kwaliteiten van de nieuwste Sus & Wis. Laten we het, voor het goed van de discussie, dan ook vooral niet te snel eens worden. Ik mag graag al eens een hedendaagse luchtvaartstrip lezen. Vliegende tuigen hebben me nu eenmaal altijd erg aangetrokken. De boekjes van Romain Hugault staan hier dan ook allemaal. Alle begrip dus voor mensen die kicken op de manier waarop Hugault de weggesleten verf rond de klinknagels van een P38 tekent. Maar een dieet van alleen maar degelijk getekende genre-strips lijkt me erg eenzijdig. 

Buck Danny is een reeks waarin zo overdadig veel tekst staat dat het tempo zakt tot onder het aanvaardbare. De tekeningen van Hubinon hebben bepaalde kwaliteiten, maar het is allemaal nogal statisch. En zijn vliegtuigen zijn niet goed getekend. Kijk die Intruders en Corsairs in zijn laatste drieluik maar na. Totaal verkeerde verhoudingen. Het eerste drieluik van Bergèse heeft het best de tand des tijds doorstaan: degelijke tekeningen, veel beter gedocumenteerd dan Hubinon (cocardes, kleuren,...) en Ronald Reagan speelt mee. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het klopt dat er een aanzienlijke groep luchtvaartstripliefhebbers is opgestaan. In De Striep waar ik wekelijks naartoe ga, wordt zelfs specifiek gevraagd of er in nieuwe strips effectief veel vliegtuigen voorkomen.

Maar voor elk genre heb je wel liefhebbers. Heel ons westeroverzicht heeft tientallen extra titels opgeleverd dankzij lezers die uitsluitend westernstrips kopen.

 

 

maar hoeveel lopen daar nou helemaal van rond op de Reep?

 

Dat snap ik niet. Ga je ervan uit dat die strips gemaakt worden om alleen Repers te plezieren?

 

Dit gezegd zijnde erger ik mij ook aan het groeiende aantal mensen dat de Reep alleen nog maar gebruikt om aan te kondigen dat ze besprekingen op hun blog/site geplempt hebben.  

Sorry! Maar we publiceren wel meer dan alleen besprekingen.

Link naar reactie

 

Dat snap ik niet. Ga je ervan uit dat die strips gemaakt worden om alleen Repers te plezieren?

 

 

Nee joh, ik hoop enkel dat er een Reeper onder zijn steen vandaan komt die hier gloedvol gaat betogen waarom Buck Danny wel/nog steeds leesbaar is... Er is eigenlijk geen enkele andere reeks waarbij ik zo sterk het gevoel heb dat ie over datum is en onconsumeerbaar.

 

Iemand?

Link naar reactie

Er is eigenlijk geen enkele andere reeks waarbij ik zo sterk het gevoel heb dat ie over datum is en onconsumeerbaar.

 

Ik heb tegenwoordig zo'n gevoel bij Nero, voornamelijk met de verhalen die politieke verwijzingen hebben.

Link naar reactie

 

Sorry! Maar we publiceren wel meer dan alleen besprekingen.

 

Ah, maar dat was niet tegen jou of de SSZ. Ik heb het over gewone burgers die hun besprekingen niet hier plaatsen, maar de Reep gebruiken als reclamebord. De SSZ-site is (geen ironie hier) een goudmijn aan info, en dus niet het doelwit van mijn ergernis. Maar dan had ik het natuurlijk beter in een andere draad gezet. Excuus voor de verwarring!

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Wij zijn ook gewone burgers hoor. Wij moeten ook nog steeds zelf onze gouden troon laten poetsen door Filippijnse slaven en daar streng op toekijken, net zoals alle andere burgers dat moeten doen. ;-)

Link naar reactie

Altijd leuk om te zien hoe mensen geen begrip kunnen hebben voor andermans smaak. Wat iets is wat ik dan weer niet begrijp. Ik heb geen behoefte aan Tarawa en ik vind Buck Danny ook onleesbare meuk. Maar dat mag er toch niemand van weerhouden om dit wel graag te lezen. Bovendien begrijp ik maar al te goed dat uitgeverijen hierop sterk inzetten nu. Het verkoopt, wat me een vrij sterk argument lijkt in deze zaak. 

Link naar reactie

Altijd leuk om te zien hoe mensen geen begrip kunnen hebben voor andermans smaak. Wat iets is wat ik dan weer niet begrijp. Ik heb geen behoefte aan Tarawa en ik vind Buck Danny ook onleesbare meuk. Maar dat mag er toch niemand van weerhouden om dit wel graag te lezen. Bovendien begrijp ik maar al te goed dat uitgeverijen hierop sterk inzetten nu. Het verkoopt, wat me een vrij sterk argument lijkt in deze zaak. 

 

Het is niet dat ik geen begrip heb voor andermans smaak (in my defence, your honour, reactie nr 511 van deze draad). Maar ik geef graag tekst en uitleg bij mijn smaak. Daar dienen fora voor. Dat anderen dat zien als een aanval op hun smaak vind ik jammer, want een beetje doorbomen over smaken is erg vermakelijk. Naar mijn smaak, dan. 

Laat Buck Danny nu net een reeks zijn waarvoor mijn appreciatie de laatste twintig jaar erg geëvolueerd is. Buck Danny zelf is niet veranderd, ik wel.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het is alleen verwonderlijk dat mensen het als een persoonlijke aanval opnemen als je iets zegt over hun favoriete strips of zelfs smaak.

 

Het kan mij geen bal schelen wat anderen van mijn smaak denken en je mag die zoveel bekritiseren als je wil, maar dan moet je er ook tegen kunnen dat er ook iets terugkomt ;)

Link naar reactie

Zou het "Over smaak valt niet te twisten"-argument niet statutair verboden kunnen worden? Lijkt wel even hardnekkig als de Godwin...

 

Het verkoopargument ("Het verkoopt toch...") is ook al de dood in de pot. De tickets voor Batman vs Superman verkopen ook als een tierelier, geen aanleiding lijkt me om er dan maar geen boom over op te zetten.

Link naar reactie

Ik voel dat we binnenkort weer een discussie krijgen over hoogdravende en hermetische graphic novels vs. de kwaliteiten van de nieuwste Sus & Wis.

 

Op 1 vlak wint Victor Hubinon het dan in elk geval van, zeg, Daniel Clowes: die laatste kan echt geen vliegmachines tekenen:

 

tumblr_inline_nbncq074HH1s2tgut.jpg

 

Slecht gedocumenteerd, verkeerde soort bouten op de verkeerde plek, pfffffffffff :e009:

Link naar reactie

deze zou ik anders ook wel graag nog zien verschijnen:

 

Aquablue 15

Carmen Mc Callum 10

Carmen Mc Callum 11

Carmen Mc Callum 12

Carmen Mc Callum 13

Carmen Mc Callum 14

Carmen Mc Callum 15

Drie wensen 3

Eeuw der schimmen, De 6

Ik ben Kathaar 6

John Arthur Livingstone - Koning der apen 2

Metronom' 4

Metronom' 5

Onthoofe arenden 21

Onthoofe arenden 22

Onthoofe arenden 23

Onthoofe arenden 24

Onthoofe arenden 25

Onthoofe arenden 26

Onthoofe arenden 27

Relieken 2

Traject 2

Travis 10

Travis 11

Travis 12

Zang vd vampiers 16

Zang vd vampiers 17

Link naar reactie

Gaan jullie Tara 1 misschien ook bespreken of is deze niet goed bevonden?

 

Het grote probleem met de besprekingen op SSZ: omdat ze alleen maar commentaar op goede strips willen plaatsen, vraag je je bij niet besproken strips altijd af of dat was omdat men het gelezen heeft en niet goed vond.

Link naar reactie

Ik zie dat natuurlijk zelf niet als een probleem. We lezen en bespreken lang niet alles, dat is onmogelijk. Niemand van ons leest bijvoorbeeld F.C. De Kampioenen waardoor er nog nooit een album besproken is geraakt. Dat betekent alles behalve dat die reeks slecht zou zijn anders zouden er al geen bijna 100 albums van zijn gemaakt. Zelfs het grote publiek kan je niet zo lang bedotten. Hec Leemans levert ongetwijfeld goed werk (wat men daar op het forum ook van mag vinden) en die laten we dan graag op andere manieren aan bod komen. We gaan ook geen lijstjes maken met ongelezen strips of strips die om een of andere reden niet besproken raakten. Over Tara hadden we gewoon niet bijster veel meer te vertellen dan mooi getekend, vluchtig verhaal. En dat hebben we zeker met drie man gewikt en gewogen. Dat zijn redactionele keuzes waar we ons niet per se voor hoeven te verantwoorden. Strips met gags en cartoonalbums vinden we trouwens ook altijd lastig om te bespreken. Over smaak, over tekenstijl en scenario kan je nog wat vertellen en twisten, over gevoel voor humor ervaren we extremere verschillen in opvatting.

Link naar reactie

deze zou ik anders ook wel graag nog zien verschijnen:

 

Aquablue 15

Carmen Mc Callum 10

Carmen Mc Callum 11

Carmen Mc Callum 12

Carmen Mc Callum 13

Carmen Mc Callum 14

Carmen Mc Callum 15

Drie wensen 3

Eeuw der schimmen, De 6

Ik ben Kathaar 6

John Arthur Livingstone - Koning der apen 2

Metronom' 4

Metronom' 5

Onthoofe arenden 21

Onthoofe arenden 22

Onthoofe arenden 23

Onthoofe arenden 24

Onthoofe arenden 25

Onthoofe arenden 26

Onthoofe arenden 27

Relieken 2

Traject 2

Travis 10

Travis 11

Travis 12

Zang vd vampiers 16

Zang vd vampiers 17

Tja, dit begint wel vervelend te worden. Nieuwe succesformules die ertoe leiden dat lopende reeksen onhold gezet worden. Jammer want juist die diversiteit maakt dat Daedelus zo'n interessante uitgeverij is. Ik besef mij heus wel dat de stripwereld geen vetpot is voor uitgeverijen en dat uitgeverijen nieuwe zaken die goed aanslaan voorrang geven. Maar het siert een uitgeverij om ook nog oog te hebben voor die reeksen die al lopen. Wat mij betreft een aandachtspunt voor deze uitgeverij. (Voordat ik de pest erin krijg en de nieuwe reeksen aan mij voorbij laat gaan!).

Link naar reactie

Voor er hier weer van alles wordt verondersteld: een aantal van die titels is voor het najaar.

Denk er ook aan dat Daedalus maandenlang werd geplaagd door de gevolgen van het faillissement van drukkerij Proost, waar het zelf niets mee  te maken had, en veranderingen bij distributeur La Caravelle, waar onlangs de helft van het personeelsbestand is ontslagen waardoor er wéér een kink in de kabel is nadat het net weer was opgelost voor Daedalus. Dat had allemaal directe gevolgen voor de planning.

Link naar reactie

Tot hiertoe nog nooit gehoord dat Daedalus een serie on hold heeft gezet, dus ik heb geduld. Ik ben al lang blij dat Travis, Zang van, Carmen en de Arenden al jaren proper verdergezet worden, al is het à rato van 1 album per jaar. Voor mij hoeft dat niet per sé sneller, mijn portemonnee is dankbaar dat het niet te snel gaat.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...