Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (6)] Plaatje 56 Vs. Plaatje 26


nobody

  

55 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk plaatje vind jij het 'beste'?

    • A
      28
    • B
      27


Recommended Posts

Tweede ronde. 

 

Welk van deze twee plaatjes vind jij het beste, leukste, belangrijkste, enz...? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De indiener van het plaatje mag natuurlijk zoveel mogelijk uitleg geven, en zijn keuze verdedigen       :)

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde.

De verliezer valt af.

 

 

A:

post-585-0-72173700-1449230533.jpg

"Mijn tweede prentje uit Ragebol "De Droom van de Walvis" van Frank Pé, dit is me altijd bijgebleven tot de reeks in de laatste paar albums verwaterde tot een vakantie verhaal en esoterisch gezwets."

Bonte

 

 

B:

post-585-0-73300800-1450675307.jpg

Blacksad

 

Safetyboy

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Lang getwijfeld, maar uiteindelijk toch voor B gegaan :D

 

Dit plaatje vat voor mij samen wat stripverhalen zo uniek maakt: het zijn op zich stilstaande beelden, maar door de opeenvolging ervan krijg je een tijdsdimensie in een (hoofdzakelijk) beeldend medium. Dit plaatje is dan nog extra sterk in die zin omdat binnen het ene beeld ook de tijd voelbaar is: je voelt wat er net daarvoor is gebeurd, je hoort Blacksad bijna de rook uit zijn longen blazen - de beweging zindert nog na...

 

Combineer dat met de antropomorfe kunst van Guarnido en je komt uit bij een winnaar...

 

(en ik volg Bonte in zijn redenering omtrent poëzie - maar Blacksad is gewoon poëzie van de hardere soort...)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Omdat A 'slechts' een flard van een droom is en B in een enkele oogopslag heel veel vertelt. Buiten dat is het razendknap getekend, probeer dit maar eens te doen en het perspectief juist te houden...

 

OK, het perspectief is erg mooi, maar het camera-standpunt voelt erg onlogisch en geconstrueerd. Ik zag het niet "in een oogopslag", maar moest eerst even goed kijken wat er nu getoond wordt. Qua perspectief ziet alles er goed uit - heel knap- , maar ik vraag me wel af waar die brede boekenkast eerst stond. 

Link naar reactie

OK, het perspectief is erg mooi, maar het camera-standpunt voelt erg onlogisch en geconstrueerd. Ik zag het niet "in een oogopslag", maar moest eerst even goed kijken wat er nu getoond wordt. Qua perspectief ziet alles er goed uit - heel knap- , maar ik vraag me wel af waar die brede boekenkast eerst stond. 

Idem. Het perspectief is knap, maar ik heb toch het gevoel dat die linker bovenhoek (waar die boekenkast ligt) niet helemaal klopt. Of mss is dat omdat de ronding van het blad meespeelt? En die boekenkast, die kan toch alleen maar in die hoek gestaan hebben? 'k Vind dat raar. Uiteindelijk voor A gekozen omdat ik die plaat gewoon mooier vind. Vooral in kleurgebruik. Ken de strips van Ragebol trouwens niet.

Link naar reactie

Hier heb ik echt heel lang en heel veel over getobd. Beide zijn nml meesterwerkjes. A is niet mijn stijl maar ontzettend mooi en superknap getekend. Een plaat die je bijblijft en waar je uren naar kunt kijken. Getuigd van een zeldzaam kunstenaarsschap.

 

B is echter eveneens fantastisch maar om heel andere redenen: de beeldcompositie, de sfeer, de kleuren. Ogenschijnlijk een zeer mondaine scene. Tot je beter gaat kijken en ziet welk drama zich hier heeft afgespeeld. Al die details maar tegelijkertijd toch een mooi rustige en overzichtelijke plaat. In één woord: meesterlijk.

 

Dit was een strijd der titanen en naar mijn mening moeten ze beide door naar de volgende ronde. Maar als ik er echt per se één moet kiezen. dan toch B. Ik weet niet wat het is maar Blacksad klikt gewoon heel goed bij mij. En uiteindelijk merkte ik dat ik toch vaker met plaat B in mijn hoofd zat dan plaat A. Evengoed ik vind ze allebei fantastisch goed getekend dus het is met pijn in mijn hart dat ik deze stem uitbreng.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Eens. Ik vind dit de twee sterkste plaatjes uit de tweede ronde tot nu toe en toevallig staan ze tegenover elkaar.

 

Maar de strijd is nog niet gestreden.... 

Helemaal mee eens. Zou fantastisch zijn als nog één iemand op plaatje A stemt. Dan hebben we nml gelijk spel en gaan ze allebei door. (hoop ik) Wanneer is de sluitingsdatum?

 

Edit: lo and behold!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Je hebt Blacksad niet eens? Ik heb ze in softcover en hardcover... (Oké, de laatste alleen in hardcover). 

 

De andere Blacksad-plaat is beter, persoonlijk vind ik de eerste Blacksad nog steeds de zwakste en hoewel dit een mooie plaat is moet hij het voor mij toch afleggen tegen Ragebol (dat ik eigenlijk niet gelezen heb maar kom). Eigenlijk is het ironisch dat deze twee nu al tegen elkaar staan, want als je andere rondes bekijkt stel ik me vaker de vraag welke plaat ik de slechtste/minstzeggende vind (nr. 9, ronde 2). 

Link naar reactie

Aaaargh!!! Gilles! Had dan toch op zn minst B gestemd.

 

Gelukkig is er nog een andere Blacksad plaat en die is eigenlijk nog mooier. Zolang Blacksad maar wint ben ik gelukkig. (en ik heb de reeks niet eens zelf)

 

Kijk eens tegenover welk plaatje die andere Blacksad staat. Dat belooft ook spannend te worden :) 

(zie overzicht toernooi in hoofdforum, waar ook gereageerd kan worden)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...