Ga naar inhoud

Vandaag Gedownload


Gast Ben

Recommended Posts

Die kende ik nog niet, bedankt. Wel jammer dat je maar 25 boeken gratis kunt aanbieden, je zou toch denken dat zoiets onbeperkt zou moeten kunnen zoals Youtube.

 

Ik neem aan dat je verwijst naar 'unlisted publications'. Je kan met basic oneindig aan de slag - Van Ditmar doet het ook met deze variant. Unlisted verwijst naar 'verborgen' zodat het document alleen in te zien is voor degenen die je de link geeft.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Kom maar eens langs wanneer je in Nederland bent en je in staat bent een lading boeken mee terug te nemen voor de bibliotheek aldaar. Die regio waar jij woont boor ik ook nog graag wat markt aan.

 

Door de culturele subsidiekaalslag in Nederland zijn de aankoopbudgetten wel gekelderd in bibliotheken. Van een uitgever hoorde ik dat daar vroeger een afzet was van bijvoorbeeld 100 exemplaren voor een bepaalde reeks en voor een later deel in dezelfde reeks exact 0 exemplaren.

Link naar reactie

Door de culturele subsidiekaalslag in Nederland zijn de aankoopbudgetten wel gekelderd in bibliotheken. Van een uitgever hoorde ik dat daar vroeger een afzet was van bijvoorbeeld 100 exemplaren voor een bepaalde reeks en voor een later deel in dezelfde reeks exact 0 exemplaren.

 

Wij mogen niet klagen wat de cijfers aangaat anders. Althans, dat vind ik ;)

 

Maar bibliotheken 'in den vreemde' sta ik graag bij

Link naar reactie

Ik zie ook niet in (uitgezonderd de reeksen die al lang niet meer uitgegeven zijn) waarom je (illegaal) zou moeten downloaden. Als je het niet wil kopen kan je nog altijd naar de bieb, daar vind je (bijna) alles.

 

 

De bieb in België is voor mij als auteur hetzelfde als een illegale torrent downloader. Dat levert mij evenveel auteursrecht op : de verkoop van 1 boek.

Link naar reactie

Ik heb het eens goed bekeken en 3 boeken per maand voor 10 euro is nu ook niet bepaald Netflix. Ik snap niet waarom boeken zoveel duurder moeten zijn dan films en muziek waarbij het fysiek product eerder omgekeerd is, dat moet echt zijn omdat boeken nog niet zo onder druk staan van illegale aanbiedingen, een andere reden kan ik niet bedenken.

 

 

Marvel heeft een soort Netflix abonnement voor zijn reeksen: Marvel Unlimited.

15 jaar geleden was Crossgen de eerste uitgever die het Netflix-model voor zijn strips uitgevonden had.

Link naar reactie

Als die oude strips niet meer heruitgeven worden, veroordeel je eventuele fans tot tweedehands spul, waarbij je soms flink wat geluk moet hebben om nog wat deftige exemplaren te vinden (neem nu Hurey).

Wat ik daarvoor heb moeten afsurfen en -lopen om ze nog allemaal in een treffelijke staat te vinden.

Laat je dat werk dan écht liever een stille dood sterven?

 

Na xx aantal jaar vervallen alle copyrights en wordt een werk public domain.Die termijn zou gerust wat korter mogen worden.

 

Hier vind je een hele site met public domain-strips om te downloaden: http://digitalcomicmuseum.com

Link naar reactie

De bieb in België is voor mij als auteur hetzelfde als een illegale torrent downloader. Dat levert mij evenveel auteursrecht op : de verkoop van 1 boek.

 

De boeken/strips die ik uitleen zou ik anders niet gekocht hebben. Je loopt van mij geen inkomsten mis ;).

 

Wat ik wel vind is dat men in bibliotheken toch wel iets zou mogen vragen voor het uitlenen. Momenteel betaal ik niks. Dat is wel lekker goedkoop, maar ik zou er niks op tegenhebben om per boek strip een paar euro te betalen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De boeken/strips die ik uitleen zou ik anders niet gekocht hebben. Je loopt van mij geen inkomsten mis ;).

 

Wat ik wel vind is dat men in bibliotheken toch wel iets zou mogen vragen voor het uitlenen. Momenteel betaal ik niks. Dat is wel lekker goedkoop, maar ik zou er niks op tegenhebben om per boek strip een paar euro te betalen.

Technisch gezien heeft Mario wel gelijk.  Het digitaal downloaden wordt nog steeds verketterd, maar de overheid steelt in feite al decennialang van elke auteur.

Link naar reactie

De boeken/strips die ik uitleen zou ik anders niet gekocht hebben. Je loopt van mij geen inkomsten mis ;).

 

Wat ik wel vind is dat men in bibliotheken toch wel iets zou mogen vragen voor het uitlenen. Momenteel betaal ik niks. Dat is wel lekker goedkoop, maar ik zou er niks op tegenhebben om per boek strip een paar euro te betalen.

 

 

Zoals in Nederland...

Ik krijg elk jaar via Lira een uitdraai hoe vaak mijn boeken uitgeleend zijn en krijg daar een vast bepaald bedrag voor. 

Link naar reactie

Technisch gezien heeft Mario wel gelijk.  Het digitaal downloaden wordt nog steeds verketterd, maar de overheid steelt in feite al decennialang van elke auteur.

Er is een vergoeding voor auteurs dacht ik, misschien moet die hoger. Maar is dat ook niet het probleem met Spotify en andere Deezers?

 

Of is dat voor Nederland en niet voor Belgie???

Link naar reactie

Er is een vergoeding voor auteurs dacht ik, misschien moet die hoger. Maar is dat ook niet het probleem met Spotify en andere Deezers?

 

Of is dat voor Nederland en niet voor Belgie???

 

 

Inderdaad. Zie mijn vorige reply.

België is al meermaals Europees veroordeeld omdat het geen vergoeding voorziet voor auteurs.

Link naar reactie

'Weggeven, maar niet alles' vind ik wel een interessant uitgangspunt. Daar kun je ver in gaan... Wat vind je van de tachtig pagina's (!) die de Harmonie prijsgeeft van De Man Van Nu? Slim?

 

Outcast en Mooie dagen vond ik wel een goed initiatief om die gedeeltelijk weg te geven, om te kunnen zin of het iets voor de lezer is. Bij De Man Van Nu vind ik 80 pagina's wel erg veel. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Waarom? Dit is een stripforum.

Kijk simpel: downloaden is illegaal, het is technologie die slecht is. Verbieden en iedereen koopt zijn strips in winkels. Punt.

Gedaan met deze discussie.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Maar het is niet voldoende. Downloaders moeten ook continue kunnen gemonitord worden en effectief gevangenisstraffen uitzitten en beroofd...beboet worden via consfiscatie van hun bezittingen.

Link naar reactie

Maar het is niet voldoende. Downloaders moeten ook continue kunnen gemonitord worden en effectief gevangenisstraffen uitzitten en beroofd...beboet worden via consfiscatie van hun bezittingen.

Zo is het in de VS en zo ver mag het hier niet komen, zowel de rechten van de auteur als de lezer moeten zoveel mogelijk gerespecteerd worden. Volgens mij kunnen we dat doen door een handig, uitbundig en goedkoop legaal alternatief aan te bieden.
Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Eigenlijk niet. Kijk, met downloaden schaad je winkeliers. Of je nu ergens betaalt voor digitale inhoud of niet, winkeliers lijden schade.

Dat is al langer dan vandaag geweten, dus moet er ook niet meer over gediscussieerd worden.

Speedy zegt het: deze thread mag gewist worden.

 

Link naar reactie

Zo is het in de VS en zo ver mag het hier niet komen, zowel de rechten van de auteur als de lezer moeten zoveel mogelijk gerespecteerd worden. Volgens mij kunnen we dat doen door een handig, uitbundig en goedkoop legaal alternatief aan te bieden.

Elke bieb een exempaar van elke strip.

2 euro per ontlening gedurende 2 jaar na verschijnen

1 euro tot 4 jaar na verschijnen

0,5 euro daarna

Link naar reactie

Elke bieb een exempaar van elke strip.

2 euro per ontlening gedurende 2 jaar na verschijnen

1 euro tot 4 jaar na verschijnen

0,5 euro daarna

Wie gaat dat betalen en stockeren? Bibliotheek kost momenteel 20 euro per jaar en er verschijnen 10.000 boeken per jaar.
Link naar reactie

Ik weet het niet zo. Als ik een nieuwe film wil zien op Play More betaal ik 5 - 6 euro. Waarom zou men een nieuwe strip aan minder dan 1 euro moeten kunnen lezen?

Misschien omdat een maand Netflix of Spotify 10 euro kost, minder dan de prijs van 1 CD of DVD.

 

Zoals Mauser zegt zou dat niet goed zijn voor de winkels, bij muziek en film zijn de winkels en videotheken eerst gedecimeerd voordat de abonnementen de volle steun kregen van de labels. Winkels gaan sowieso een manier moeten vinden om dat op te vangen, ze zullen meer 'beleving' moeten aanbieden dan het zogenaamde 'dozen schuiven'. Bijvoorbeeld zoals Worlds End doet of de spellen winkel hier in m'n buurt.

Link naar reactie

Ik weet het niet zo. Als ik een nieuwe film wil zien op Play More betaal ik 5 - 6 euro. Waarom zou men een nieuwe strip aan minder dan 1 euro moeten kunnen lezen?

 

Een bibliotheek is geen commercieel bedrijf. Alle uitleentarieven moeten uit de ledengelden worden betaald en dat is maar een paar tientjes per jaar.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Misschien omdat een maand Netflix of Spotify 10 euro kost, minder dan de prijs van 1 CD of DVD.

 

Zoals Mauser zegt zou dat niet goed zijn voor de winkels, bij muziek en film zijn de winkels en videotheken eerst gedecimeerd voordat de abonnementen de volle steun kregen van de labels. Winkels gaan sowieso een manier moeten vinden om dat op te vangen, ze zullen meer 'beleving' moeten aanbieden dan het zogenaamde 'dozen schuiven'. Bijvoorbeeld zoals Worlds End doet of de spellen winkel hier in m'n buurt.

Kijk, hetgeen ik stelde over downloaden en oneerlijke concurrentie t.o.v bestaande winkels is natuurlijk niet correct. Ik heb het opzettelijk zo gesteld omdat er blijkbaar niet over gediscussieerd mag worden. Posts worden gewist en blijkbaar mag deze ganse draad gewist worden.

 

Vandaar dat ik zei: "het is schadelijk, verbeiden en er verder over zwijgen. We hebben reeds winkels en daarmee moet je het doen. Einde discussie." Dan zullen sommigen blijkbaar tevreden zijn dat er niet meer moet gediscussieerd worden over "dwaze alternatieven".

 

 

Ik vond die opmerking van Ben wel terecht.

Link naar reactie

Ik vond die opmerking van Ben wel terecht.

Ik weet het maar Ben en Beursganger waren opnieuw te grof en op de persoon af beledigend. Echte trollen die twee, als ze blijven door doen blijf ik verwijderen. Het is hier geen Noord Korea maar ook geen Redit, we proberen het rustig te houden zodat iedereen er plezier aan kan hebben.

Link naar reactie

Oproepen tot iets verwijderen noem ik censuur. Vrij simpel. Want dat is het gewoon. Downloaden is een onderdeel van ons leven dus vragen om zo'n draadje te verwijderen is een oproep tot censuur. Niet meer of niet minder. Mensen wiens mening je niet aanstaat tot trol bestempelen is niet alleen kinderachtig, brevet van onvermogen maar ook dictatoriaal gedrag. Je mening staat me niet aan dus je bent grof en een trol. Dat soort praktijken doen ze in Noord Korea en in Turkije. We hebben hier het oppakken van een columniste gehad. Noem maar op.

Bovendien mogen bepaalde mensen alles (mensen uit de tent lokken, uitdagen etc)

Allemaal prima maar als men mij en Beursganger een trol vind dan horen wij hier niet thuis en derhalve verbannen te worden. Ik heb het al eerder aangehaald.

 

Nogmaals wat betreft deze thread: ik vind bv raadje plaatje ook helemaal ruk en infantiel maar ik ga niet oproepen voor verwijderen.

Het is een privé forum dus er moet helemaal niets, dat lijk je te vergeten. Blijkbaar zijn er mensen die daar niet mee kunnen omgaan.

 

Jammer dat ik weinig of geen persoonlijke reacties krijg van andere leden.

Link naar reactie

Zelf vind ik http://www.yieha.be/ ook te duur.

De nieuwe Rode ridder was een aktie voor € 0,99 die heb ik wel aangeschaft.

maar vind voor een digitale strip € 3,00 maximaal

je hebt geen papier, drukker, logistieke kosten en winkel meer nodig

dat verschil moet je terug zien in mijn ogen.

 

Als ik een verhaal echt goed vind, is er nog steeds een grote kans dat ik hem als boek koop.

maar voor tijdens de vakantie of op het strand vind ik het heerlijk om op de tablet wat boeken en strips mee te nemen.

Link naar reactie

Ik vind het prima dat Bonte c.s. de boel een beetje modereert. Wel een beetje lastig als er post' tussenuit geknipt worden dan wordt het een beetje onnavolgbaar (alsof dat belangrijk is  :e007: )

 

@Ben je moet niet zo verongelijkt doen, je start doelbewust een discussie over downloaden, speelt de naïeveling alsof je niet weet wat legaal en illegaal is (ik betaal toch een x-bedrag :e009: ) en dan wel met grote woorden mensen de maat nemen. En als je het allemaal zo erg vindt wees een kerel en vertrek dan zelf i.p.v. net zo lang doorzagen totdat Bonte je eruit gooit om dan de martelaar te kunnen spelen.

 

Begrijp me goed ik heb niks persoonlijk tegen je maar het wordt allemaal een beetje vervelend...

Link naar reactie

Ik weet het niet zo. Als ik een nieuwe film wil zien op Play More betaal ik 5 - 6 euro. Waarom zou men een nieuwe strip aan minder dan 1 euro moeten kunnen lezen?

Films slorpen soms miljardenbudgetten op, dan vind ik het logisch dat de prijzen hoger liggen. Een euro voor een strip zou dan wel vrij duur zijn als je het daarmee vergelijkt.

 

Heel die discussie verengen tot downloaden is illegaal, is zo voorbij gestreefd.

Daar hou je de jongere generaties heus niet braaf mee.

 

Ik heb me indertijd het eerste seizoen van "The Killing" gekocht (US-versie).

Wacht je 12 of 13 afleveringen op de ontknoping, blijkt die in seizoen 2 te liggen.

 

Geen probleem, ik zag die serie graag, dus wachten we braafjes op de box van seizoen 2.

 

Ik wacht intussen al 5 jaar.

 

Je moet weten, het ligt niet in mijn aard om te netflixen, of wat dan ook. Ik kijk zelfs geen TV, ik koop letterlijk alles wat me interesseert. Beginnen ze een serie op TV die de hemel wordt ingeprezen, kijk ik één of twee afleveringen, en bevalt het me, dan stop ik en wacht op de dvd- of blurayrelease.

 

Op een gegeven moment zie ik per toeval dat ze seizoen twee van "The killing" op TV uitzenden. Vlug "serie opnemen" gedaan en afgewacht. De eerste aflevering had ik gemist, dus ik hoopte dat ze die nog eens opnieuw zouden uitzenden, wat uiteindelijk niet het geval bleek.

 

Dus sta ik op mijn harde schijf met 25 afleveringen van seizoen 2 en 3, maar heb ik er eentje tekort.

 

Dan kun je gaan kiezen.

 

Download ik ze?

Heb ik écht geen zin in.

 

Wacht ik tot ze toch uitkomen?

Vergeet het, doen ze niet.

 

Moet ik daarvoor Netflix in huis halen?

Vergeet het, ik heb de industrie (film, series, boeken, strips, cd's) op mijn dooie eentje al bijna 200.000 euro opgebracht (ja, ik hou mijn uitgaven en mijn aankopen al 20 jaar bij) en ik vertik het om voor iets te betalen dat ik uiteindelijk toch wil kopen. Om diezelfde reden ga ik zo weinig mogelijk naar de bioscoop. Ik betaal geen 2 x voor hetzelfde product.

 

Maar als ik die ene aflevering nou toch zou downloaden alhoewel de hele zwik netjes gratis op tv is geweest (kijk-en luistergeld is allang afgeschaft), dan kun je er donder op zeggen dat de industrie en haar akolieten die overal klaar staan om het vingertje op te heffen moord en brand zullen schreeuwen om de gepleegde halsmisdaad.

 

Terwijl ik niks liever zou willen dan die twee seizoenen me gewoon legaal aan te schaffen en te bekijken wanneer ik er zin in heb.

 

Als consument heb je geen enkel recht, en verdien je geen respect.

 

Alles doen ze eraan om zoveel mogelijk geld uit hun product te persen (neem nou die idiote regiocodes van dvds), en als ze zien dat er niet genoeg uit te halen valt, dan stoppen ze ermee.

 

 

Met strips krek hetzelfde. Haalt een reeks niet de juiste cijfers, dan trekken ze er zonder de minste moeite de stekker uit.

 

Velen op dit forum (en ik begrijp de argumenten huis wel) vinden dit nu eenmaal de economische realiteit, maar niet iedereen denkt zo mak daarover.

 

Ik sta hier met in mijn ogen 200.000 euro aan rechten op vervolgen, economische wetmatigheden kunnen me worst wezen.

 

Als de industrie zich eerst zelf eens van zijn tekortkomingen zou vergewissen, ipv als een dolgedraaide musketier met zijn rapier met termen als "diefstal" en "illegaal" te schermen, dan zouden we al een hele stap verder staan.

 

Gisterenavond vertel ik aan een vriend dat ik sinds een tiental jaar de dubbel-cd "music of the cosmos" van Carl Sagan in bezit heb, die ik toen al in de VS moest kopen omdat hij hier niet te krijgen was (waarvoor je met invoerrechten kunt bestraft worden die de uiteindelijke prijs kunnen verdubbelen, terwijl je het hier dus gewoonweg niet kunt krijgen, nog zo iets). Hij dolenthousiast meteen aan het surfen op zoek naar die cd waarvan hij enkel nog een grijsgedraaide plaat van zijn vader zaliger heeft, en jawel hoor: nergens meer te vinden, tenzij van externe verkopers (tweedehands) voor de prijs van om en bij de 400 euro!!!

 

Ja zeg, maar als je die nummers downloadt, staan ze in de rij om je als dief te bestempelen hé...

 

Ik heb er alle baat bij dat er enorm veel blijft verschijnen, want verzamelen en de kick van het zoeken is de drijfveer van mijn leven.

 

Maar als ze zo amateuristisch en onrespectvol blijven omgaan met hun potentiële klanten, tja, dan moeten ze niet verwonderd zijn dat de jonge garde zich massaal gedegouteerd heeft afgewend en zich tot andere bronnen is gaan richten.

 

Die denken immers wel ietsje anders dan de oudere generaties die maar braaf aanvaarden dat er niet genoeg winst te schrapen viel met dit of dat vervolg.

 

Vroeger kon je met 100 euro alle kanten uit.

Nu ben je daar niks meer mee.

Laat staan dat je dat geld dan zult uitgeven aan producten waarvan de producenten naar eigen goeddunken kunnen stellen: daar houden we lekker mee op.

 

Nou, als ze zo verder doen, delven ze hun eigen graf.

 

Mausert is misschien een iets te enthousiaste anarchist, maar deze keer heeft ie gewoon gelijk.

 

En als één van de grootste steunen van de industrie op dit forum (ik geef tussen de 600 en de 1000 euro uit per maand aan boeken, films, series, cd's en strips) kan ik daar niet vrolijk over worden.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Mij maakt het niet uit, iedereen doet wat hem het beste lijkt. Ik reageerde enkel maar op de klachten van auteurs (marioboon) dat bibliotheken voor hen verliesposten waren en dat ik er niks op tegen heb om een vergoeding per uitgeleend exemplaar te betalen. En 1 à 2 euro lijkt mij dan in vergelijking met de aankoopprijs toch niet overdreven.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...