Ga naar inhoud

Emigreren?


Martin

Recommended Posts

Zoals de zaken zich de laatste tijd op wereldvlak ontwikkelen zou een mens aan emigreren durven denken. Aan bedreigende toestanden geen gebrek in ons West-Europa.

 

Toevallig droom ik zelf al een paar jaar over emigratie. En tijdens de droevige toestanden die zich recent ontwikkeld hebben op wereldvlak is deze wens alleen maar groter geworden.

 

Wij hebben twee twintigers in huis, die we natuurlijk graag mee willen verhuizen. Maar dat vergemakkelijkt de toestand er niet op. 

Een voordeel is wel dat ik nu op pensioen ben, en dar mijn eega niet werkt.

 

Gezien de eeuwige nucleaire bedreigingen heb ik geen zin in de USA, noch in Canada, waarvan de meerderheid vlakbij de grens met hun zuiderbuur leeft.

 

Zelf heb ik een voorkeur voor Zuid-Afrika, sinds ik de Western Cape ginds bezocht heb. Mijn eega is daar echter niet voor te vinden. Wegens de onveiligheid daarginds wou ze niet eens mee op reis gaan daar naartoe. Alhoewel ik die onveiligheid, in vergelijking met de toestanden in onze steden, best kan relativeren.

 

Zij wil wél naar haar thuisland Finland. Maar dat vind ik, met de Russen vlakbij, die eventueel het land kunnen bezetten, geen geruststellende optie. Bovendien is de taal moeilijk. Zelf spreek ik het een beetje, maar voor de kinderen zou het niet aanlokkelijk zijn.

Ook Nieuw Zeeland trekt haar aan. Maar daar heb ik over gelezen dat de Nieuw Zeelandse instellingen beslag leggen op jouw buitenlandse pensioen, en je in ruil een uitkering geven.

 

Australië zou een oplossing kunnen bieden. Maar daar ben ik nog nooit geweest en ik ken ook niemand die daar woont.

 

Hierbij vraag ik naar jullie brainstormen.

Wij Vlamingen zijn honkvast, maar emigreren wel indien het plaatje aanlmokkelijk is.

Nederlanders emigreren veel gemakkelijker en massaler.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Nederlanders emigreren veel gemakkelijker en massaler.

Zelfs Nederlanders hebben hun buik vol van Nederlanders. :D

 

Als ik dan toch een tip moet geven: bezint eer ge begint.

 

Al bij al hebben we het hier zeer goed.

Misschien beter proberen te veranderen wat je hier niet goed vindt...

 

 

 

Op zich vind ik het niet vreemd dat een gastland iets terug vraagt. Als je niet meer actief bent, dan resten enkel nog je activa. (Of je moet een nulkost zijn voor die samenleving...)

Link naar reactie

Je kan naar zuid afrika emigreren maar daar moet je een groot hek om je huis plaatsen, een paar stevige honden en liefst een paar schietgeweren hebben om het tuig van je af te houden. Ook kun je beter tijdens het autorijden je deuren gesloten houden. Verder houden ze daar tegenwoordig niet zo van blanken.

 

Als je dan toch gaat waaro dan niet naar West Canada of Alaska, iha zeer vriendelijke types, fraaie natuur, weidse blikken en weinig reden voor nucleaire angsten.....

Link naar reactie

Hoi Martin.

 

'leuk' onderwerp.

Zelf ben Ik geemigreerd naar Nieuw Zeeland alhoewel het niet als emigreren voelt.

Ja het is aan de andere kant van de wereld maar met Skype, what's app e-mail en familie die hier komen voor een vakantie voel je je niet vaak alleen of ver weg.

Zelf gaan we om de twee a drie jaar terug voor een zes weekse vakantie. (kan ik mijn stripboeken die ik tussendoor gekocht hebt eindelijk lezen)

Het gras is vaak niet groener bij de buren en persoonlijk zou ik niet om 'negatieve' redenen emigreren. In elk land is wel wat aan de hand.

Persoonlijk was Nieuw Zeeland het enige land waar ik naartoe wilde buiten Nederland om. Ben in Amerika, Canada en Australie geweest en de vriendelijkkheid van de bewoners, het compacte land, prachtige natuur, en het weer in het algemeen deden ons besluiten om naar Nieuw Zeeland te gaan.

ja, ik denk dat de Nieuw zeelandse regering je pensioen 'afpakt' als je hier 65 wordt. Daar staat tegenover dat de Nieuw zeelandse regering jouw AOW geeft. Ik weet er niet het fijne van want ik hou me er niet zo mee bezig.

 

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Ons bevalt het ontzettend goed dan behalve dat ik niet kan genieten van het in handen hebben van stripboeken en ze te lezen.

En nee ik heb ze niet laten overschepen in een container, wij gingen alleen met wat kleding deze kant op.

 

Groetjes, Matthe

Link naar reactie

Vermoedelijk blijft alleen Canada over; in Quebec zijn ze al bekend met strips. Immers, in Nieuw-Zeeland steeds vaker aardbevingen. Naar 1 der eilanden in de Cariben misschien, maar door sneller smelten poolkappen liggen die binnen paar jaar onder water. In Australië steeds vaker weer-excessen. En mbt Alaska: Poetin wil Alaska terug, alhoewel.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Als ik naar het buitenland zou gaan zou het zijn omdat er iets beter is dan hier. Ik kan maar 2 dingen bedenken: het weer en de natuur. Maar dat moet ik direkt relativeren. Als het warmer is dan 30 hoeft het voor mij al niet meer en de Ardennen zijn een uurtje rijden en toch doe ik de moeite niet om er naartoe te gaan.

Dus ik blijf maar hier.

 

Bovendien denk ik dat je in Canada of Australie niet binnenkomt zonder arbeidsbewijs. En hoe zit het met de sociale zekerheid?

Link naar reactie

Canada en natuur blijkt ook niet zo'n goeie combinatie, ik ken iemand die 10 jaar terug naar Canada is geëmigreerd en uiteindelijk kom je toch in een grootstad terecht zoals 90% van de bevolking en de grote natuurmonumenten kun je niet zomaar bezoeken. Je moet met de auto naar een uitkijkpunt, dan met de auto naar het volgende uitkijkpunt enz. Dan is de lol er vlug af, jammer dat Africa zo onveilig is en slecht voorzien van internet.
 

internet%20connectivity%20map.png

Link naar reactie

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Ons bevalt het ontzettend goed dan behalve dat ik niet kan genieten van het in handen hebben van stripboeken en ze te lezen.

En nee ik heb ze niet laten overschepen in een container, wij gingen alleen met wat kleding deze kant op.

 

Groetjes, Matthe

 

Zijn er ook strenge voorwaarden?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zelfs Nederlanders hebben hun buik vol van Nederlanders. :D

 

Als ik dan toch een tip moet geven: bezint eer ge begint.

 

Al bij al hebben we het hier zeer goed.

Misschien beter proberen te veranderen wat je hier niet goed vindt...

 

 

 

Op zich vind ik het niet vreemd dat een gastland iets terug vraagt. Als je niet meer actief bent, dan resten enkel nog je activa. (Of je moet een nulkost zijn voor die samenleving...)

Komaan, een mens zijn opgebouwd kapitaal confisceren...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zoals de zaken zich de laatste tijd op wereldvlak ontwikkelen zou een mens aan emigreren durven denken. Aan bedreigende toestanden geen gebrek in ons West-Europa.

 

Toevallig droom ik zelf al een paar jaar over emigratie. En tijdens de droevige toestanden die zich recent ontwikkeld hebben op wereldvlak is deze wens alleen maar groter geworden.

 

Wij hebben twee twintigers in huis, die we natuurlijk graag mee willen verhuizen. Maar dat vergemakkelijkt de toestand er niet op. 

Een voordeel is wel dat ik nu op pensioen ben, en dar mijn eega niet werkt.

 

Gezien de eeuwige nucleaire bedreigingen heb ik geen zin in de USA, noch in Canada, waarvan de meerderheid vlakbij de grens met hun zuiderbuur leeft.

 

Zelf heb ik een voorkeur voor Zuid-Afrika, sinds ik de Western Cape ginds bezocht heb. Mijn eega is daar echter niet voor te vinden. Wegens de onveiligheid daarginds wou ze niet eens mee op reis gaan daar naartoe. Alhoewel ik die onveiligheid, in vergelijking met de toestanden in onze steden, best kan relativeren.

 

Zij wil wél naar haar thuisland Finland. Maar dat vind ik, met de Russen vlakbij, die eventueel het land kunnen bezetten, geen geruststellende optie. Bovendien is de taal moeilijk. Zelf spreek ik het een beetje, maar voor de kinderen zou het niet aanlokkelijk zijn.

Ook Nieuw Zeeland trekt haar aan. Maar daar heb ik over gelezen dat de Nieuw Zeelandse instellingen beslag leggen op jouw buitenlandse pensioen, en je in ruil een uitkering geven.

 

Australië zou een oplossing kunnen bieden. Maar daar ben ik nog nooit geweest en ik ken ook niemand die daar woont.

 

Hierbij vraag ik naar jullie brainstormen.

Wij Vlamingen zijn honkvast, maar emigreren wel indien het plaatje aanlmokkelijk is.

Nederlanders emigreren veel gemakkelijker en massaler.

 Finland...daar teken ik direkt voor.  Enne... die Russen, daar moet je niet veel van verwachten. Veel geblaat maar een land binnenvallen, dat zit er zeker niet in. Hun militaire macht is niet wat ze laten uitschijnen.

 

Daarbij...toen ze in '39 Finland terug bij hun imperium wilden hebben ze toch serieus hun best mogen doen. En het lukte hen niet.  Waarbij de Finnen toch serieus in mindere aantallen waren en geen uitgebouwd militair apparaat hadden zoals de sovjets.

Link naar reactie

Zoals de zaken zich de laatste tijd op wereldvlak ontwikkelen zou een mens aan emigreren durven denken. Aan bedreigende toestanden geen gebrek in ons West-Europa.

 

Toevallig droom ik zelf al een paar jaar over emigratie. En tijdens de droevige toestanden die zich recent ontwikkeld hebben op wereldvlak is deze wens alleen maar groter geworden.

 

Wij hebben twee twintigers in huis, die we natuurlijk graag mee willen verhuizen. Maar dat vergemakkelijkt de toestand er niet op. 

Een voordeel is wel dat ik nu op pensioen ben, en dar mijn eega niet werkt.

 

Gezien de eeuwige nucleaire bedreigingen heb ik geen zin in de USA, noch in Canada, waarvan de meerderheid vlakbij de grens met hun zuiderbuur leeft.

 

Zelf heb ik een voorkeur voor Zuid-Afrika, sinds ik de Western Cape ginds bezocht heb. Mijn eega is daar echter niet voor te vinden. Wegens de onveiligheid daarginds wou ze niet eens mee op reis gaan daar naartoe. Alhoewel ik die onveiligheid, in vergelijking met de toestanden in onze steden, best kan relativeren.

 

Zij wil wél naar haar thuisland Finland. Maar dat vind ik, met de Russen vlakbij, die eventueel het land kunnen bezetten, geen geruststellende optie. Bovendien is de taal moeilijk. Zelf spreek ik het een beetje, maar voor de kinderen zou het niet aanlokkelijk zijn.

Ook Nieuw Zeeland trekt haar aan. Maar daar heb ik over gelezen dat de Nieuw Zeelandse instellingen beslag leggen op jouw buitenlandse pensioen, en je in ruil een uitkering geven.

 

Australië zou een oplossing kunnen bieden. Maar daar ben ik nog nooit geweest en ik ken ook niemand die daar woont.

 

Hierbij vraag ik naar jullie brainstormen.

Wij Vlamingen zijn honkvast, maar emigreren wel indien het plaatje aanlmokkelijk is.

Nederlanders emigreren veel gemakkelijker en massaler.

 

 

Snap het idee.  Ben recent ook in de Kaap geweest.  Onder de oppervlakte blijkt er toch nog veel onveiligheid.  Het is wel een taboe-onderwerp.  

Link naar reactie

Je kan naar zuid afrika emigreren maar daar moet je een groot hek om je huis plaatsen, een paar stevige honden en liefst een paar schietgeweren hebben om het tuig van je af te houden. Ook kun je beter tijdens het autorijden je deuren gesloten houden. Verder houden ze daar tegenwoordig niet zo van blanken.

 

Ik zou Zuid-Afrika en de rest van Afrika ook maar van het lijstje schrappen. 

Link naar reactie

Canada en natuur blijkt ook niet zo'n goeie combinatie, ik ken iemand die 10 jaar terug naar Canada is geëmigreerd en uiteindelijk kom je toch in een grootstad terecht zoals 90% van de bevolking en de grote natuurmonumenten kun je niet zomaar bezoeken. Je moet met de auto naar een uitkijkpunt, dan met de auto naar het volgende uitkijkpunt enz. Dan is de lol er vlug af, jammer dat Africa zo onveilig is en slecht voorzien van internet.

 

internet%20connectivity%20map.png

100 km van Quebec heb je sangunayfjord en daarboven het niemandsland.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

100 km van Quebec heb je sangunayfjord en daarboven het niemandsland.

Er is natuurlijk heel wat maar niet voor iedereen even evident en het massa tourisme zal er ook wel zijn. Ik was vorige zomer blij eindelijk eens met een kano de Maas op te gaan maar wat was me dat een tourisme fabriek. Nu, ik ben nog nooit in Canada geweest en er gaan overal wel mooie plaatsen zijn als je het wat uitzoekt, natuur is voor mij niet de hoofdzaak.

Canada is voor mij aantrekkelijk omdat het de grandeur van de VS wat heeft maar ook de Europese mentaliteit, dat trekt me aan al is het voorlopig puur theorie.

Link naar reactie

Hoi Martin.

 

'leuk' onderwerp.

Zelf ben Ik geemigreerd naar Nieuw Zeeland alhoewel het niet als emigreren voelt.

Ja het is aan de andere kant van de wereld maar met Skype, what's app e-mail en familie die hier komen voor een vakantie voel je je niet vaak alleen of ver weg.

Zelf gaan we om de twee a drie jaar terug voor een zes weekse vakantie. (kan ik mijn stripboeken die ik tussendoor gekocht hebt eindelijk lezen)

Het gras is vaak niet groener bij de buren en persoonlijk zou ik niet om 'negatieve' redenen emigreren. In elk land is wel wat aan de hand.

Persoonlijk was Nieuw Zeeland het enige land waar ik naartoe wilde buiten Nederland om. Ben in Amerika, Canada en Australie geweest en de vriendelijkkheid van de bewoners, het compacte land, prachtige natuur, en het weer in het algemeen deden ons besluiten om naar Nieuw Zeeland te gaan.

ja, ik denk dat de Nieuw zeelandse regering je pensioen 'afpakt' als je hier 65 wordt. Daar staat tegenover dat de Nieuw zeelandse regering jouw AOW geeft. Ik weet er niet het fijne van want ik hou me er niet zo mee bezig.

 

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Ons bevalt het ontzettend goed dan behalve dat ik niet kan genieten van het in handen hebben van stripboeken en ze te lezen.

En nee ik heb ze niet laten overschepen in een container, wij gingen alleen met wat kleding deze kant op.

 

Groetjes, Matthe

 

Heel interessant jouw uitleg, Matthe. En bedankt voor het aanbod raad te kunnen geven. Ik stuur je vanavond een pm.

 

Nieuw Zeeland was samen met Australië mijn eerste keuze, maar toen ik las dat men ginds het pensioen van immigranten aanslaat en ze dan een kleinere toelage uitbetalen, is mijn liefde voor dat land bekoeld.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

 Finland...daar teken ik direkt voor.  Enne... die Russen, daar moet je niet veel van verwachten. Veel geblaat maar een land binnenvallen, dat zit er zeker niet in. Hun militaire macht is niet wat ze laten uitschijnen.

 

Daarbij...toen ze in '39 Finland terug bij hun imperium wilden hebben ze toch serieus hun best mogen doen. En het lukte hen niet.  Waarbij de Finnen toch serieus in mindere aantallen waren en geen uitgebouwd militair apparaat hadden zoals de sovjets.

 

Finland is inderdaad een mooi land, waar men de natuur respecteert. Maar de lange winters vind ik minder aantrekkelijk.

Bovendien moeten de kinderen dan nog die moeilijke taal leren, want Fins behoort in tegenstelling tot de andere scandinavische talen niet tot de germaanse groep.

 

Niet veel van de Russen verwachten? Dat weet ik nog niet, hoor. Ze hebben een lange grens met Finland.

 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben de moedige Finnen inderdaad de Russen tot staan gebracht. En dat terwijl Rusland het tienvoudige aantal soldaten aan dat front had. Hun gesneuvelden werden dan ook nog eens onmiddellijk aangevuld door hun grote reserve.

Dan is het logisch dat ze uiteindelijk Finland konden overwinnen.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Snap het idee.  Ben recent ook in de Kaap geweest.  Onder de oppervlakte blijkt er toch nog veel onveiligheid.  Het is wel een taboe-onderwerp.  

 

De grote onveiligheid wordt er inderdaad zoveel mogelijk verzwegen. Indien de meerderheid der zwarten ginds begint te revolteren, maak je best dat je wegvlucht.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Hi Martin,

 

Zelf heb ik twee jaar in NZ gewoond, een jaar in NL en 6 maand in Finland ( studies en werk).

Mijn ervaring is dat ( persoonlijk) de triggers die me verliefd doen vallen op een land, aan het verdwijnen zijn. VB. Meer natuur dat ontgonnen wordt in NZ dankzij John Key. Nu in het buitenland wonen heeft zijn voor -en nadelen, zoals hierboven reeds aangekaart. Maar, en dit is de beste tip die ik je kan geven, als je met andere "buitenlanders" praat, zullen ze beamen dat je altijd als buitenlander beschouwd zal worden. En dat gevoel van erbij horen en toch niet helemaal heb ik ook al vaak mogen ervaren. Soms is dat makkelijk te verbijten op andere momenten kan dat zwaar zijn. Je hebt natuurlijk je familie mee, ik was niet in de situatie, maar als ik nu nogmaals zou moeten verhuizen en die kans bestaat ( richting Wenen) zou ik alle pistes onderzoeken etc... want het is nooit eenvoudig noch gemakkelijk. Veel succes alvast.

Link naar reactie

Hi Martin,

 

Zelf heb ik twee jaar in NZ gewoond, een jaar in NL en 6 maand in Finland ( studies en werk).

Mijn ervaring is dat ( persoonlijk) de triggers die me verliefd doen vallen op een land, aan het verdwijnen zijn. VB. Meer natuur dat ontgonnen wordt in NZ dankzij John Key. Nu in het buitenland wonen heeft zijn voor -en nadelen, zoals hierboven reeds aangekaart. Maar, en dit is de beste tip die ik je kan geven, als je met andere "buitenlanders" praat, zullen ze beamen dat je altijd als buitenlander beschouwd zal worden. En dat gevoel van erbij horen en toch niet helemaal heb ik ook al vaak mogen ervaren. Soms is dat makkelijk te verbijten op andere momenten kan dat zwaar zijn. Je hebt natuurlijk je familie mee, ik was niet in de situatie, maar als ik nu nogmaals zou moeten verhuizen en die kans bestaat ( richting Wenen) zou ik alle pistes onderzoeken etc... want het is nooit eenvoudig noch gemakkelijk. Veel succes alvast.

 

Dag Bates. Bedankt voor jouw reactie.

Wat je zegt over het blijvend beschouwd worden in het buitenland is een feit dat ik ingecalculeerd heb, maar blijkbaar heb ik dat wat onderschat.

Vandaar dat een engelstalig land een bonus is, wegens de toegankelijke taal. Ik verwacht dat je dan na een tijdje wel aanvaard wordt binnen de gemeenschap.

Alles eerst navragen doe ik wel, hoor. Onder meer door deze topic hier te starten. Een mens kan nooit voorbereid genoeg zijn.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Hi Martin,

 

Graag gedaan hoor. Ik denk dat het aanvaardingsproces van persoon tot persoon afhangt.

In NZ heb ik een Nederlander leren kennen die een Belgische bier bar runde ( helaas failliet gegaan in 2014) en hij zei dat zelfs na 10 jaar hij dit gevoel nog ervoer.

 

De tip die ik je kan geven is je onmiddellijk aansluiten bij lokale sportclub, ik speelde rugby en cricket; en veel socializen.

Maar zelfs met een lokale vriendin bleef dat gevoel wel hangen. Juist zoals mijn huidige partner nu ook een beetje dat gevoel hier ervaart. En mogelijk jouw partner ook. 

 

Bespreek/ bekijk het meermaals met je vrouw, maak samen een keuze, fingers crossed en veel succes alvast.

Link naar reactie

Hoi Bonte en medeforummers.

 

Voordeel van Nieuw Zeeland is dat ze de emigratie kraan open kunnen zetten en ze kunnen het weer dicht doen.

Als ze bv loodgieters nodig hebben kan je je visa aanvragen via een puntensysteem. En dan moet je geluk hebben om uit de 'pool' te worden geloot als je voldoende punten hebt weten te scoren.

Opleiding is belangrijk, is er je al een baan aangeboden/joboffer dus.

waar wil je wonen. NZ heeft het liefst dat je buiten Auckland gaat wonen.

Verder moet je een engelse test doen (ielts test) 

Antecedenten onderzoek en een medische keuring die vrij streng is.

NZ wil niet dat je een kostenpot wordt op hun gezondheids systeem.

Leeftijd speelt ook mee.

Ik dacht dat de cut off qua leeftijd voor mannen op 53 en voor vrouwen op 51 ligt.

Liggen er veel immigratie aanvragen op de stapel dan verhoogt men in NZ gewoon het puntenaantal dus moeilijker om binnen te komen.

Link naar reactie

Er is natuurlijk heel wat maar niet voor iedereen even evident en het massa tourisme zal er ook wel zijn. Ik was vorige zomer blij eindelijk eens met een kano de Maas op te gaan maar wat was me dat een tourisme fabriek. Nu, ik ben nog nooit in Canada geweest en er gaan overal wel mooie plaatsen zijn als je het wat uitzoekt, natuur is voor mij niet de hoofdzaak.

Canada is voor mij aantrekkelijk omdat het de grandeur van de VS wat heeft maar ook de Europese mentaliteit, dat trekt me aan al is het voorlopig puur theorie.

Ik denk dat je toch zult staan kijken van hoe het toch niet zo Europees is als je denkt, als je ooit eens naar Canada gaat...

Link naar reactie

Ik denk dat je toch zult staan kijken van hoe het toch niet zo Europees is als je denkt, als je ooit eens naar Canada gaat...

 

Ik ben zowel naar Amerika als naar Canada op vakantie geweest. Uiteraard alleen op een paar plaatsen en niet in het hele land.

Waar ik wel naar streef en ook bereik is dat ik sociaal op vakantie ga. Dus in close contact met de mensen, en niet echt als toerist.

Canada is inderdaad iets meer Europees gericht dan Amerika, maar staat veel dichter bij the American way of life.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik denk dat je toch zult staan kijken van hoe het toch niet zo Europees is als je denkt, als je ooit eens naar Canada gaat...

 

Van buitenaf gezien dan toch wel, de laatste 5 jaar steeg het aantal doden bij politieoptreden van 800 naar 1200 per jaar in de VS, in Canada zijn dat er 25 per jaar wat vergelijkbaar is met Europa. Er zal natuurlijk wel een mix zijn met het nabije VS maar het is net die mix dat me aanspreekt.

 

Ik was van plan om naar NY op reis te gaan (in combinatie met een comicon) maar misschien moet ik eens bekijken of Canada een beter alternatief zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het is niet alleen dat. België is geen slecht land om te wonen. Ik weet wel dat ik liever in sommige andere landen wil wonen.

Als West-Europees land is er vrij veel welvaart aanwezig in België. Op dat vlak is het zeker niet slecht. Het is gewoon het politieke systeem dat veel om zeep helpt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...