paladin Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Wie kan me iets meer vertellen over de waarde van de eerste druk soft cover van strip boeken. De waarde kan ik zien op catawiki catalogus de staat is goede staat . Bijvoorbeeld 15,00 is dat een reele prijs of komt dat lager over veel lager uit Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Die vermelding op Catawiki zijn niet erg betrouwbaar. Quote Koop wat je leest, lees wat je koopt. Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte Link to comment
Ambreville Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Zoals Hans Matla NU zou zeggen, dat is het enkel waard als iemand het tegen die prijs wil kopen. Buiten echt oude strips (<1965) stellen eerste druks imho niet zo veel voor. Quote Link to comment
paladin Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 bij voorbeeld luc orient de sporen van de doctor x goede staat 15,00 ravian De vogels van de meester goede staat 10,00 storm De diepe wereld goede staat 20,00 ian kaledine De witte nacht goede staat 5,00 trigie in de greep van het kwaad 6,00 ect ect Quote Link to comment
JPAR Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Je kunt proberen het ervoor te krijgen, maar ik geef je weinig kans. Quote Link to comment
paladin Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 Maar wat is dan de waarde 3,00 4,00?? Quote Link to comment
Boekenmagazijn Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Je kunt het beste kijken voor hoeveel de albums te koop worden aangeboden. Let ook op hoeveel exemplaren het zijn. Als er veel van hetzelfde boek worden aangeboden voor hoge prijzen, dan wil dat alleen maar zeggen dat ze voor die prijs niet verkocht raken. Quote Link to comment
Rik Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 De waarde van stripboeken blijft wat de gek ervoor geeft. Eerste drukken van antiquarische stripboeken (van voor 1960) laten nog aardige opbrengsten zien mits in zeer goede staat/nieuwstaat. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
linthout Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 Op 17/8/2018 om 15:26, paladin zei: Maar wat is dan de waarde 3,00 4,00?? Dat is nog veel vrees ik. Quote Link to comment
bouncer Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Als je de waarde louter gebruikt bij catalogiseren zoals ik doe, bijvoorbeeld eerste drukken van Lucky Luke in perfecte staat, geeft het een "rijk" en goed gevoel om deze te registreren tegen de gemiddelde waarde vraagprijs verkoper op catawiki. Bij verkoop en vooral als je er snel vanaf wilt, liggen de prijzen natuurlijk ver van elkaar af, de gehanteerde voorbeelden van Paladin, als catalogus prijs voor een goed gevoel gewoon doen, bij daadwerkelijk verkoop 1,50/2 euro en de Luc Orient voor 7,50/10 euro. Quote Link to comment
Tweetie Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Op 17/8/2018 om 15:26, paladin zei: Maar wat is dan de waarde 3,00 4,00?? De waarde hangt natuurlijk ook sterk van de verkoopmethode af. Als je één exemplaar aan een particulier verkoopt is drie-vier euro redelijk, maar als je het onderdeel van een verzameling aan een stipwinkel verkoopt zla het maar een fractie van dat bedrag zijn. Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 On 8/17/2018 at 3:26 PM, paladin said: Maar wat is dan de waarde 3,00 4,00?? Om zo'n klein verschilletje maak je je toch geen zorgen? Verder fluctueren die waarden geweldig. Je kunt er moeilijk een lijn in trekken. Je kunt het dus moeilijk hebben over DE waarde. Die waarde bestaat eigenlijk niet. Ik vind bijv. 20 euro voor storm De diepe wereld in goede staat ook wel veel, maar het hangt er ook wel een beetje vanaf wat je moet "goede staat" bedoelt. Die aanduidingen zijn nogal rekbare begrippen. Je kunt soms "nieuwstaat" vermelden, maar daarmee zijn twee problemen: je zou ten eerste kunnen stellen dat je dat alleen maar mag gebruiken als het echt nieuw is, dus zoals "nieuw in de winkel", en ten tweede veronderstelt dat dan eigenlijk dat je een handelaar van nieuwe strips bent, en dus belastingen e.d. in orde moet brengen. De aanduiding "bijna nieuwstaat" vind ik dus beter voor 2dehands strips, maar je moet er niet van schrikken als sommige exn in "bijna nieuwstaat" in betere staat zijn dan sommige exn die je in de winkel nieuw koopt, en die dus in "nieuwstaat" zijn. Ian kaledine De witte nacht in goede staat voor 5,00 euro en Trigie in de greep van het kwaad in goede staat 6,00 vind ik eigenlijk redelijke prijzen. Maar zoals gezegd, het hangt er vanaf wat die "goede staat" precies is. En er zijn natuurlijk ook andere elementen. Als je Storm-verzameling op één album na compleet is, en je vindt dat nergens, dan is 20 euro niét te veel. Het wordt wél een probleem als je voor AL je Stroms in "goede staat" 20 euro betaalt. En zelfs dan is het soms nog onzinnig. Voor 1000 euro heb je dan 50 strips, de meeste reeksen zijn zo lang niet, maar de meeste mensen geven wel 1000 euro extra uit om een auto met meer opties te hebben. Ik ken iemand die 1300 euro/jaar betaalt aan parkeergeld voor zijn Ferrari. Dus, ja .... Uiteindelijk ligt de keuze bij jou, en moet je je gewoon goed informeren. Quote Koop wat je leest, lees wat je koopt. Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte Link to comment
bouncer Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 Op 22/8/2018 om 10:19, bouncer zei: Als je de waarde louter gebruikt bij catalogiseren zoals ik doe, bijvoorbeeld eerste drukken van Lucky Luke in perfecte staat, geeft het een "rijk" en goed gevoel om deze te registreren tegen de gemiddelde waarde vraagprijs verkoper op catawiki. Bij verkoop en vooral als je er snel vanaf wilt, liggen de prijzen natuurlijk ver van elkaar af, de gehanteerde voorbeelden van Paladin, als catalogus prijs voor een goed gevoel gewoon doen, bij daadwerkelijk verkoop 1,50/2 euro en de Luc Orient voor 7,50/10 euro. Ter verduidelijking na vragen van enkele forumleden, de eerste drukken die ik bezit zijn van na 1968, de eerdere Lucky Luke's zijn herdrukken maar wel uit de 60 er jaren dus op het houthoudende papier waarin de kleuren zo mooi uitkomen. Mijn strip budget is ongeveer 60 euro per maand, en is zoals de meeste forumleden wel weten ( afgezien Paul_NL ) niet toereikend voor mooie eerste drukken van Lucky Luke's uit strip/catawiki winkels. Meestal tik ik ze dan ook op de kop bij oude vrouwtjes het liefst ongelezen in de garage, en nee verkopen doe ik voorlopig nog niet, maar wie weet ? Quote Link to comment
Ambreville Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 Hoe geraak je aan die oude vrouwtjes ? Quote Link to comment
Hollywood Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 Oude stripjes voor 1960, die in een zeer goede tot quasi nieuwstaat zijn, zullen hun waarde volgens mij nog lange tijd blijven behouden. Misschien zelf nog stijgen. De mindere kwaliteiten dalen in prijswaarde, valt toch op de laatste jaren. De hedendaagse verzamelaar is zeer kritisch geworden. Het overgrote deel na 1960 is toch gedaald in waarde de voorbije jaren, zelf de zeer goede staten. Feit is dat ook wel een serieus bedrag wordt gegeven voor sommige recente uitgebrachte HC (Elfen 1, Sucubus , ... ) als daar ooit en herdruk van komt is het gedaan met die hoge bedragen. Net zoals met Long John Silver 1 geweest. Om maar een voorbeeld te geven: Lucky Luke 4, Avonturen in het westen is eentje van de moeilijkere uitgaves. Ik heb deze al weten geveild worden voor 300 euro in goede staat, en dan in quasi nieuwstaat ging hij 1600 euro. Serieuze verschillen. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/Hollywood Link to comment
Recommended Posts