Ga naar inhoud

Cijfers over Amerikaanse en Franse stripverkoop


Recommended Posts

7 minutes ago, Kool Thing said:

En geen enkele striphandelaar is aangesloten bij boek.be...  

Deze staan nochtans in het lijstje op boek.be

 

't Vlaams Stripcentrum
Gobelijn Strips
Het Besloten Land - Hybrik
Het Negende Labyrint
Mekanik Stripwinkel
Stripwinkel Alex
Stripwinkel Beo
Wonderland Stripwinkel

Link naar reactie
1 hour ago, Kool Thing said:

En geen enkele striphandelaar is aangesloten bij boek.be...  

 

Het is volgens mij belangrijker dat de cijfers van de uitgevers komen.

 

Overigens kreeg ik weer een giftige reactie op mijn artikel. Alle giftige reacties komen telkens uit dezelfde hoek. En ik weet van wie. Rijst de vraag: wil die kerel de strip bevorderen, of is hij uit op eigen glorie?

Ik had midden 2018 geprobeerd om discussies over strips te starten op een Nederlandse forum over boeken, waar normaliter geen aandacht wordt gegeven aan strips, en Nederland is voor strips sowieso een moeilijke markt. En door tussenkomst van diezelfde persoon zijn daar nu ALLE discussies over strips geblokkeerd. Er had een insteek over strips kunnen ontstaan. Niet dus.

Als stripliefhebber is zo'n persoon echt een pain in the ass.

Link naar reactie

Uitgevers weten naar welke distributiekanalen wat gaat. In het slechtste geval recupereren ze bij een distributeur hoeveel en wat hij afzet bij winkels versus bv. de Carrefour. Dergelijke cijfers hebben zelden nood aan individuele winkels, tenzij je snelheid van verkoop of wat er in stock blijft wil meenemen.

De cijfers lijken me toch correct te zijn met wat je persoonlijk aanvoelt. Bv. bij Comics wordt er nog te veel bagger uitgebracht. De goede zaken komen door naar TPB. Voor mensen met een beperkt budget en leefruimte is dat dan al een gevalideerd alternatief. Comics worden daar ook meer en meer gezien als het leggen van een fond om later met een film te cashen. Aquaman heeft als film al meer opgebracht dan al zijn comics bijeen ooit gedaan hebben. Nochtans was die film niet mogelijk geweest zonder fond over wie Aquaman was en dat hij een Buddy was van Batman en Superman.

In de Franstalige winkels merk ik dat het aanbod veel diverser geworden is. Er wordt volop geexperimenteerd met inhoud en formaat. Langs de andere kant lijken de Elfen en Dwergen de klassieke humorstrips te verdringen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de NL evolutie. Ik neem aan dat de giftige persoon in de Thor Heyerdahl-sfeer te vinden is. Dat maakt het inderdaad jammer. Verkoopcijfers zijn geen promotie. Niemand zal een boek kopen omdat die een ton exemplaren verkoopt. Maar ze helpen wel om strategische redeneringen op te bouwen over wat je met je produkt kan doen en hoe je het kan versterken. Dat is input voor de uitgeverijen. Als er één consultant denkt daar het monopolie op te hebben, dan wordt dat een vrij zwakke sektor zonder tegenwind.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Het is volgens mij belangrijker dat de cijfers van de uitgevers komen.

 

Overigens kreeg ik weer een giftige reactie op mijn artikel. Alle giftige reacties komen telkens uit dezelfde hoek. En ik weet van wie. Rijst de vraag: wil die kerel de strip bevorderen, of is hij uit op eigen glorie?

Ik had midden 2018 geprobeerd om discussies over strips te starten op een Nederlandse forum over boeken, waar normaliter geen aandacht wordt gegeven aan strips, en Nederland is voor strips sowieso een moeilijke markt. En door tussenkomst van diezelfde persoon zijn daar nu ALLE discussies over strips geblokkeerd. Er had een insteek over strips kunnen ontstaan. Niet dus.

Als stripliefhebber is zo'n persoon echt een pain in the ass.

Giftige reacties? Eigen glorie? Blokkade? Pijn in de kont?

 

Kom op, wees eens wat duidelijker. Uit welke hoek waait de wind dan? En welke geheimzinnige macht kan zomaar alle discussies over strips blokkeren? Op welk 'forum over boeken' dan? Hebban? En waarom zou deze 'kerel' dat willen? Om jou dwars te zitten? Weet je te veel🙄

 

Link naar reactie

Ik weet meer, maar wil geen olie op het vuur gooien. Ik zou wel willen dat hij daar eens mee ophoudt, want uiteindelijk bewijst hij de strips met die houding geen dienst.

 

Bizar genoeg heeft hij mij wél een dienst bewezen, want op dat forum moest ik vaak afbeeldingen bewerken omdat ze te groot waren. Dat betekende foto downloaden, foto omwerken, foto uploaden naar een parkeerplaats op een blog, en dan op dat forum linken naar die blog.

Sinds die discussies geblokkeerd zijn, win ik veel tijd doordat die bewerkingen niet meer nodig zijn.

 

Overigens stonden er op dat forum wél links naar zijn site, nl. doordat de foto's van zijn site werden ingebed en er dus links naar zijn site in zaten. Hij heeft mij dus tijd bespaard, en zichzelf links naar zijn eigen site ontzegd. Knappe denker.

Link naar reactie
On 1/28/2019 at 12:51 PM, Ambreville said:

Niemand zal een boek kopen omdat die een ton exemplaren verkoopt.

Sommigen wel, hoor.

Alle beetjes helpen.

Er zijn echt wel mensen die alleen maar succesnummers kopen.

De situatie is wat dubbelzinnig.

Als iets een groot succes is, spreken de gebruikers erover met anderen. Dan moet je in je winkel duidelijk laten merken dat je het ook verkoopt, omdat er zeker nieuwsgierigheid zal ontstaan, en het dan beter is dat ze bij jou dan bij anderen kopen.

Dus als het een of ander goed verkoopt, verwacht de sector gewoon dat het publiek interesse heeft en er meer van wilt.

Dat helpt dus ook.

Bestsellers wekken nu eenmaal de nieuwsgierigheid op.

Als ik mijn 1350 boeken en 1350 striips bekijk, dan staan ze er zeker enkele tussen die ik heb gekocht omdat ze een succes waren, enkele doordat ze een succes waren (want daardoor waren ze beschiktbaar), enkele omdat ik de film had gezien, enkele omdat ik wist dat er een film was, enkele omdat de film ging komen, en enkele doordat er een film was (want, weer, daardoor waren ze beschiktbaar).

In het algemeen werd ik echter vooral georiënteerd door wat er bij ons thuis al was. Grote successen of zo zijn dan een extra richtinggevend element.

Ik heb ooit eens een boek gekocht (een hele trilogie, nota bene), door één regeltje op een forum. En een andere auteur ben ik beginnen lezen door één zinnetje van een leraar (wat trouwens een reactie was op een opmerking van een leerling).

Enkele heb ik gekocht door de voorpagina, enkele ondanks de voorpagina;

Enkele door de blurb, enkele ondanks de blurb.

Enkele door kortingsacties.

Link naar reactie
2 hours ago, Ambreville said:

Als je verkoopcijfers zou nemen of je een boek wil lezen, dan vrees ik dat je nooit aan de Andreas geraakt zou zijn.

Ik leerde Andreas kennen toen hij in het weekblad Kuifje zijn eerste twee delen van Rork publiceerde. Het heeft me nooit losgelaten, al is het enthousiasme wel wat ingezakt. Maar er zijn weinig andere stripauteurs die ik zo compleet heb (behalve iemand zoals Jacobs, maar zijn productie was laag).

Link naar reactie

De groei van e-books voor fictie is in de VS geplafonneerd. Het heeft wel de verkoop van de goedkope papieren edities doen zakken, maar de duurdere en gebonden uitgaven hebben er niets van gemerkt. Ik denk dat hetzelfde zou kunnen gebeuren met strips, en aangezien strips bijna per definitie in de duurdere categorie vallen .... In Frankrijk zijn ze bijna allemaal gebonden. Misschien verklaart dat waarom het aandeel van manga in de Franse verkopen is gezakt. Zie hier.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...