Ga naar inhoud

Fantasyreeksen. Heb Ik Al Het Noemenswaardige?


Recommended Posts

Zoals de meesten vermoed ik doe ik naast nieuwe uitgaves aanschaffen ook complete oudere reeksen kopen. Dit doe ik al sinds een paar jaar op genre. Ik concentreer me dan voor langere periode op één bepaald genre en koop me daar helemaal suf van. Zo heb ik het afgelopen jaar bijna niets dan fantasyreeksen gekocht. Met Duisternis volgende maand ben ik van plan mijn fantasycollectie te vervolledigen. Nu is de vraag: mis ik nog wat? Het antwoord is simpel: ja. Daarom ben ik dan ook niet geinteresseerd in een complete lijst van fantasyreeksen die ik nog mis. Dan ben ik nml nog minstens nog een jaar bezig en ik wil binnenkort ook beginnen aan een sci fi collectie. Een genre waar ik nog nauwelijk wat van heb.

 

Wat ik wel graag wil weten is:

1. Mis ik nog iets echt noemenswaardigs? Een echte fantasyklassieker of topper die in geen collectie mag ontbreken.

2. Mis ik nog iets dat volledig aansluit bij mijn voorkeuren? Zie daarvoor de globale ratings bij het lijstje hieronder. Alles wat aansluit bij 4 sterren of meer wil ik weten.

 

Dus als er nog iets van die twee is wat ik nog niet heb hoor ik het graag. Maakt niet uit of het nu high of low fanatsy is. (high fantasy: fictieve wereld, low fantasy: onze werled met fantasy elementen)

 

Alvast bedankt!

 

Fantasyreeksen die ik al heb. Het zou kunnen dat ik er nog een paar vergeten ben maar dit is wel het merendeel.

 

Kind van het Onweer ***1/2

Prins van het Onweer ***1/2

Merlijn ***1/2

Lancelot **1/2

Siegfried ***1/2

Godenschemering ****

Durandal ***1/2

Missi Dominci **

Luxley ***

Magus ****

De Wouden van Opaal ****

Servitude ****1/2

De Boeken van de Zieners ***1/2

Op Zoek naar de Tijdvogel *****

De Orde van de Drakenridders ***

Drakendynastie ***1/2

Drakenbloed ****

De Drakenorde **1/2

De Clan de de Draak ***1/2

De Eeuw der Schimmen ***1/2

Korrigans ***1/2

Ythaq ***1/2

Fox ****

Kruistocht ***1/2

De Minderbroedersschool **1/2

De Roos en het Kruis ***1/2

Samoerai ***

Troje ***

Sinbad **1/2

Elixers **1/2

Lanfeust van Troy ***

Legende ***1/2

De Druiden ***1/2

De Klaagzang van de Verloren Gewesten ****

De Heren van Cornwall **1/2

Atalante ***

De Gezellen van de Schemering *****

De Eénhoorn ***1/2

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Wat ik nog mis, Dio:

- Legende der dorre Gewesten

- Kronieken van de Zwarte maan

- Askell, De waterwereld (my guilty pleasure)

- Trollen van Troy (ik zie toch goed dat die er niet tussen staat, he?)

 

Ik heb ook altijd genoten van Excalibur en Troll, maar dat zijn twee reeksen die door Talent niet voltooid werden en in die zin dus minder interessant. Ook Voorbij De steen lijkt mij een missertje in jouw lijst (maar idd ook aan de onvolledige kant). Niet de hele reeks, maar zeker enkele albums van Krän vond ik ook de moeite.

Link naar reactie

Nog twee toevoegingen:

- een reeksje dat ik altijd geweldig intrigerend heb gevonden, is Het geheim van de zeven bollen. Heerlijk retro-getekend met een mysterieuze pitch - enkel de eerste cyclus is vertaald

- hoe kunnen we het - ook al jammer genoeg onvolledig vertaalde - Narrenschip vergeten?

Link naar reactie

Sorry, ik blijf jullie lastigvallen, even de lijst met fantasy op stripinfo bekeken. Nog vermeldenswaardig:

- Finkel (onvolledig vertaald)

- Garulfo (aan de gang)

- Sabels en Galjoenen (niet te missen, daar zal iedereen het hier over eens zijn)

- Hugo (zei hij mijmerend over de zonnelandjes/-straaltjes uit zijn jeugd)

Link naar reactie

Zeker te overwegen volgens mij :

- Sabels en Galjoenen (cfr Nuwanda's repliek, idd niet te missen)

- De kronieken van de zwarte maan ( ook cfr Nuwanda, maar voornamelijk als je  in bent voor high fantasy epiek en grootschalige veldslagen toestanden)

- Roodhaar ( als je van de tekenstijl van Aoumri houdt)

- Requiem ( voor de totaal van de pot gerukte chaos en waanzin - maar 't is een acquired taste :) )

 

maar zoals altijd geldt : volg je eigen smaak, dan wordt je niet teleurgesteld hé :)

Link naar reactie

de kronieken van de zwarte maan

de lichten van de amalou

dorre gewesten

tijdvogel (eerste cyclus)

donjon zenit

bone

claymore (de manga)

berserk (de manga)

thorgal (tem de kooi)

 

 

deze zijn imo allemaal onmisbaar in elke (fantasy)collectie. Allemaal volledig ook (of lopende)

 

diegene die dringend eens moeten opgepakt worden wegens steengoed en onvertaald/onvolledig:

 

het narrenschip

folianne

het narrenschip

finkel

het narrenschip

 

en vergeet ook het narrenschip niet!

Link naar reactie

:o

 

MOTHERFRAK!

 

jeetje wat een hoop reacties! Hardstikke bedankt allemaal! Keep em coming!

 

@Koen: Bone is een comic. Begin ik niet aan. Niet omdat ik niets tegen comics heb maar ik heb al een lijst van hier tot Tokyo aan Europese reeksen alleen. Als ik daar ook nog comics aan toevoeg weet ik helemaal niet meer waar ik moet beginnen.

 

@Kontiki & Koen: De Chninkel was ik vastberaden te kopen tot ik De Klaagzang kocht. Het verhaal vond ik fantastisch maar het tekenwerk stond mij totaal niet aan. Ik ben dus geen fan van Rosinski ben ik nu achter en ik van Hamme is naar mijn mening ook niet s'werelds meest begenadig scenarist. Dus ik twijfel er sterk aan dit te kopen. Thorgal heb ik de eerste 4 delen van (vergeten in de lijst te zetten) maar daar was ik niet zo wild van. Plus het is een reeks van tigduizend delen en in principe koop ik geen reeksen van meer dan 20 delen. Met al het moois in de wereld moet je beperkingen vastleggen. Althans ik wel.

 

@Yncke: Elfquest heeft voor mij twee nadelen. 1: het is een comic. 2: het heeft oneindig veel delen.Het is gratis dus misschien dat ik er wel het één en ander van ga lezen zo tussendoor maar zeker niet allemaal of ik lees het hele jaar niks anders meer.

Lichten van de Amalou ziet er best aardig uit.

 

@Beus: Samoerai ben ik niet zo'n fan van (gaf ik ook maar 3 sterren) de eerste cyclus vond ik wel aardig. En de tweede vond ik zeer matig. Het nieuwste album was wel goed. Maar nee ik denk niet echt dat Okko aan mij besteed is. Mister Black van Griffo ken ik niet. Die zal ik eens opzoeken.

 

@Nuwanda:

Legende der Dorre Gewesten: Ja daar heb ik veel over gehoord. Die zou ik graag willen hebben. Maar dat is één van de weinige reeksen die echt nauwelijks meer te krijgen is. Op Catawiki staan er nog een paar exemplaren voor flinke bedragen en met verzendkosten erbij kom ik zo over de 100 euro voor drie boekjes. Dus ik denk dat ik dat maar niet doe. Hopelijk wordt dit ooit nog eens opgepikt door een andere uitgeverij.

Kronieken van de Zwarte Maan: Heb ik een paar keer op het punt gestaan te kopen maar ik weet nog steeds niet wat ik me erbij moet voorstellen. Bij de tekeningen krijg ik een beetje een Pat Mills vibe en ik heb een hekel aan het werk van die vent maar iemand anders op het forum vergeleek het dan weer met Game of Thrones en dat spreekt mij dan weer zeer aan dus wat moet ik me er nu bij voorstellen?

Askell is onvolledig in het Nederlands dus dan houdt het voor mij op. (had ik er even bij moeten zetten)

Trollen van Troy: Ik hou niet van humorreeksen. Lanfeust is de enige die ik in de kast heb staan en dat vond ik ook geen heel denderende reeks (vandaar maar 3 sterren)

Krän heb ik ook mee in mijn handen gestaan maar toch weer terug gezet want sprak mij totaal niet aan.

Geheim van de 7 Bollen is incompleet in het Nederlands en in any case het ziet er ook niet uit als iets wat mij zou bevallen.

Narrenschip: Onvolledig vertaald? Vergeet het maar!

Finkel: Moet ik het nog zeggen?

Garulfo: Niet mijn soort reeks. Te weinig fantasy, teveel sprookje

Sabels en Galjoenen: Fantastische reeks ja maar niet voor mij. Een jaar of twee terug maakte iemand een opsomming van de trappen stripslezen die je hebt. Sabel en Galjoene stond op de hoogste trede. Ik zit nog net een treetje eronder.

Hugo: Mijmer vrolijk verder. :e012:

 

@Retep:

Excalibur is ook onvolledig in het Nederlands dus dat houdt op

Wolkenvolk heb ik doorgebladerd maar was niet mijn ding. Had je moet weten want dat heb ik nog tegen je gezegd in Valkenswaard.

Ria ook doorgebladerd ook niet mijn ding. Tegen je gezegd in Breda.

:e012:

 

@Lordofindiference:

Roodhaar ziet er niet echt uit als iets voor mij

Requiem: Zoals ik al zei. Ik heb echt een gloeiende bloedhekel aan Pat Mills.

 

@Sherpa:

Alef Thau: Jodorowsky is niet aan mij besteed

 

@Timhardt:

Tijdvogel staat in de lijst met maar liefst 5 sterren erachter dus ik ben het met je eens dat dat een onmisbaar fantasy meesterwerk is.

Donjon is beslist niet aan mij besteed. Evenals al het andere van Sfar.

Manga doe ik niet aan. Gedeeltelijk om dezelfde reden als waarom ik niet doe aan comics. Gedeeltelijk omdat ik hoofdpijn krijg van die tekeningen.

Comics doe ik dus voorlopig niet aan dus Sandamn en Oz: nope

 

@Daan:

Wisher ziet er wel aardig uit. Had ik al eerder bekeken maar ik dacht dat het niet meer vervolledigd zou worden in het Nederlands.

 

@Elvis:

Land van Langvergeten is incompleet dus dan houdt het op

Legende van de Scharlaken Wolken: Ik ben al geen groot fan van Samoerai en dit schijnt als ik andere hoor ook al geen beste Samoeraireeks te zijn dus nee.

Alzeor Mondraggo heb ik gekocht en weer verkocht. vond het troep van de bovenste plank.

Arthur: Ja daar heb ik veel goeds over gehoord. Maar wat ik hoorde van een vriend van mij is het meer historisch dan fantasy. Klopt dit?

Koning Eenoog is ook heel moeilijk te krijgen en daarvoor ziet het er dan net niet mooi genoeg uit.

Littekens ziet er goed uit. Is dit compleet?

 

@Wollodrin

De gelijknamige reeks hebben ze mij bij mijn SSZ ook al een paar keer opgedrongen maar het staat mij niet echt aan.

7 Dieven: Zal ik eens naar kijken

 

@Luk Bey:

Tai Dor: Niet echt aan mij besteed

Percevan: Onvolledig vertaald dus dat koop ik niet.

 

*zucht* Zo dat was het dan voor nu. Nogmaals bedankt voor de tips en schiet je nog iets te binnen. Aarzel niet te posten.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Askell is WEL volledig vertaald, Dio (maar ok, voorlopig nog incompleet in het Frans ook)

Legende der dorre Gewesten de drie delen in HC heb ik vorige winter op het boekenfestijn in Gent gekocht!

Kronieken van de zwarte maan is gewoon beter dan Game of thrones, punt aan de lijn

Sabels en Galjoenen hoort helemaal niet op die hoogste trede. Is best een toegankelijke reeks (maar opgepast: er komt humor in :)), ik weet niet wie je wijsgemaakt heeft dat je daarvoor nog niet klaar zou zijn.

Krän valt onder dezelfde categorie als trollen en Lanfeust, dus als je niet van doe humor houdt, laat het dan maar liggen.

Link naar reactie

Ik ben er minder in thuis maar herinner me toch uit mijn jongere jaren dat ik gek was op Het Kristallen Zwaard, naast de al vernoemde De Legende der Dorre Gewesten en Lichten van de Amalou.  Ik heb er toen alvast erg van genoten al denk ik niet dat het de meest hoogstaande fantasy zal zijn geweest.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Askell is WEL volledig vertaald, Dio (maar ok, voorlopig nog incompleet in het Frans ook)

Legende der dorre Gewesten de drie delen in HC heb ik vorige winter op het boekenfestijn in Gent gekocht!

Kronieken van de zwarte maan is gewoon beter dan Game of thrones, punt aan de lijn

Sabels en Galjoenen hoort helemaal niet op die hoogste trede. Is best een toegankelijke reeks (maar opgepast: er komt humor in :)), ik weet niet wie je wijsgemaakt heeft dat je daarvoor nog niet klaar zou zijn.

Krän valt onder dezelfde categorie als trollen en Lanfeust, dus als je niet van doe humor houdt, laat het dan maar liggen.

 

Nog een fan van kronieken vd zwarte maan, hoera, ik ben niet alleen!

Kijk, bij het uikomen van deel 14 heb ik de hele reeks herlezen en dat was net even geweldig als jaren geleden! Ik vind alles van ledroit zowiezo geweldig, maar kronieken van de zwarte maan is mss wel zijn magnus epos. Ook als hij daarna de fakkel doorgaf blijf ik het top vinden. Eigenlijk is het 14 delen lang 1 grote veldslag. Weinig reeksen die zo consistent zijn zonder nevenplotten ofzo. Delen 3 4 en 5 heb ik destijds gekregen uit de collectie vzn herman van arboris. Ook dat vergeet ik nooit meer.

Link naar reactie

Ik ben er minder in thuis maar herinner me toch uit mijn jongere jaren dat ik gek was op Het Kristallen Zwaard, naast de al vernoemde De Legende der Dorre Gewesten en Lichten van de Amalou.  Ik heb er toen alvast erg van genoten al denk ik niet dat het de meest hoogstaande fantasy zal zijn geweest.

Allemaal wel erg hoogstaand! Crisse heeft eigenlijk maar een reeks. Alles na het kristallen zwaard zijn allemaal doorslagjes

Link naar reactie

Ok, geen humor, dus dat sluit Wolf en Zombillenium uit. Maar Wisher, die wil ik zeker bijtreden!

 

Ik heb ook heel goede herinneringen aan het tweeluikje Semio, maar ik zou 't eens moeten herlezen om te checken of de herinnering terecht is.

Is Kwaïdan al vernoemd? 

 

 

@Yncke: Elfquest heeft voor mij twee nadelen. 1: het is een comic. 2: het heeft oneindig veel delen.Het is gratis dus misschien dat ik er wel het één en ander van ga lezen zo tussendoor maar zeker niet allemaal of ik lees het hele jaar niks anders meer.

Comic. Daar kan ik inkomen, je moet nu eenmaal ergens een grens trekken. D'r zijn wel een hoop niet-comic invloeden in de stijl en is goed te verteren voor wie 't meer voor Franco-Belgisch heeft. (Zoals ikke, dus. :) )

Veel delen. Oh ja, da's waar. Anderzijds, The Original Quest, da's 20 delen, een afgerond verhaal. En daar kun je rustig stoppen.

Ietsje meer? Siege at the Blue Mountain, 8 delen, en Kings of the Broken Wheel, 9 delen. En dan heb je naar mijn mening het allerbeste gehad. (*) Valt wel mee, he. ;)

 

(*) Er is nog goed spul te lezen, hoor, daarna. Je moet 't maar vragen mocht je toch verslingerd geraken en de weg niet vinden. ;)

 

Nog een fan van kronieken vd zwarte maan, hoera, ik ben niet alleen!

Alleen? Hoe kom je daaaar nu bij?! Natuurlijk niet!

Link naar reactie

Nog een fan van kronieken vd zwarte maan, hoera, ik ben niet alleen!

Kijk, bij het uikomen van deel 14 heb ik de hele reeks herlezen en dat was net even geweldig als jaren geleden! Ik vind alles van ledroit zowiezo geweldig, maar kronieken van de zwarte maan is mss wel zijn magnus epos. Ook als hij daarna de fakkel doorgaf blijf ik het top vinden. Eigenlijk is het 14 delen lang 1 grote veldslag. Weinig reeksen die zo consistent zijn zonder nevenplotten ofzo. Delen 3 4 en 5 heb ik destijds gekregen uit de collectie vzn herman van arboris. Ook dat vergeet ik nooit meer.

Allez; Timhardt, van mij wist je toch al langer dan vandaag dat ik fan was?

Link naar reactie

@Koen:

Met dat eerste ben ik het niet eens. Rosinski kon toen ook al niet tekenen. Althans niet in een stijl die ik mooi vind. En dat van Hamme DE scenarist was vind ik wel heel vreemd want de Chninkel kwam uit tijdens de hoogtijdagen van Cothias. Naar mijn mening de beste scenarist die het striplandschap ooit voortgebracht heeft. Heeft o.a. De Waters van Dodemaan, De Zeven Levens van de Sperwer en De Wind der Goden geschreven. Allemaal reeksen uit dezelfde tijd als De Chninkel. Maar allez das misschien een discussie voor een andere draad. Ik zal eens kijken of mijn bib met De Chninkel leurt. Vind ik het dan niks. Heb ik er in ieder geval geen geld aan verspild.

 

@Sprinkhaan

Dwarf: Ziet er mooi uit maar van het verhaal wordt ik nu niet echt warm of koud.

Azimut: Afgelopen maandag doorgebladerd. Niet echt mijn ding

PS: Goeie nick. Eén van mijn favoriete reeksen.

 

@Bilal:

Storm heb ik een twee albums van gelezen in de bieb op de middelbare school. (De Wentelwereld en nog een andere waarvan ik de titel niet meer weet) Ik vond het de grootste nonsens die ik ooit gelezen had. En belachelijk slecht getekend. Dus doe geen moeite.

 

@Nuwanda

Volgens Zilveren Dolfijn is er nog een onvertaald 4e deel van Askell

Je mening over Kroniek v/d Zwarte Maan is precies dat. Een mening. En bovendien eentje waar ik niks mee kan want jij vond GoT slaapverwekkend en ik ben er helemaal wild van. Ik wil graag wat meer weten over de inhoud van Kronieken. Waar gaat het over? Wat voor sfeer heeft het? Een beetje zoals mijn verhaaltje over Malazan in de boekentopic draad. Als je dat teveel werk vindt wil ik graag weten waar je het mee kunt vergelijken. Hoeft geen stripreeks te zijn. Kan ook een boekenserie zijn of een tv-serie.

Ik weet niet meer wie dat verhaal met traptredes poste. Het was ook niet tegen mij bedoeld ik heb het alleen onthouden omdat ik het er grotendeels mee eens was. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is: ik heb Sabels geprobeerd, ik vond het niks en het komt hierdoor:

Wat Rork betreft. Andreas is altijd een beetje buiten mijn gezichtsveld gebleven. Ik heb eens een album van Capricornus doorgebladerd (als ik me niet vergis De Blauwe Draak) en het zag er niet echt uit als iets wat mij zou bekoren. Maar misschien is Rork anders. Ik zal me er eens in verdiepen.

 

@Stilte:

Het Kristallen Zwaard was ik oorspronkelijk van plan te kopen maar Atalante vind ik nu niet echt de beste reeks die er is en het is de enige reeks van Crisse die ik heb. Dus is Het Kristallen Zwaard meer van hetzelfde of is het wel beter dan Atalante?

 

@Nicenic:

Peter Pan is toch een kinderreeks of vergis ik me?

 

@Timhardt:

Dat klinkt mij helemaal niet goed. Is het alleen maar knokken of zitten er ook nog intriges in? Dat vind ik nml leuker dan knokken.

 

@Yncke:

Semio ziet er wel aardig uit maar hij is lastig te krijgen dus ik denk dat ik hem aan mij voorbij laat gaan.

Kwaidan is meer Samoeraifantasy. Niet echt mijn ding.

OK Elfquest valt dus ook te lezen als reeks van 20 delen. Dat zal ik eens lezen. Ik ga het niet meteen kopen maar als het toch gratis zal ik af en toe tussendoor eens een boekje lezen.

En nog een fan van Kronieken van de Zwarte Maan. Misschien kun jij het me uitleggen wat voor reeks het is. ik ben nu toch wel benieuwd.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Kronieken van de Zwarte Maan.
Ok. De basisingrediënten zijn die van een heel klassieke fantasy: middeleeuwse setting, een rijk bestiarium, elfen en mensen, dwergen met hun constructies, machtige tovenaars, paladins en demonen, legers met wapentuig, wat sex op tijd en stond. De hele santenkraam, quoi.
Wat het laat afwijken van de rest is dat het verschil tussen goed en kwaad in het begin al niet zo duidelijk was (het hoofdpersonage gaat lekker mee plunderen, neemt een succubus als gezellin, moorden wordt met veel leedvermaak - en creativiteit - in beeld gebracht ( maar toch is het fijner dan pakweg Trollen van Troy qua humor (vind ik ( maar daar valt over te discussiëren ( en nu al mijn haakjes weer sluiten ) ) ) ) en het hoe meer het verhaal schuift, hoe schimmiger het verschil wordt, en hoe grootser het politieke spel. En er wordt nogal een verhaal opgebouwd, ook al lijkt het niet zo. Want dat durf je wel eens te vergeten temidden van de uitgebreide en magistraal in beeld gebrachte veldslagen.

't Is een speciaal reeksje, je bent ervoor of ertegen, denk ik.


(Oh, tussen haakjes, Het Kristallen Zwaard is veeeeel beter dan Atalante. Het is Crisse toen hij nog geen karikatuur van zichzelf was, met een scenarist die weet hoe hij een whopping einde aan een verhaal moet breien.)

Link naar reactie

Kronieken van de Zwarte Maan.

Ok. De basisingrediënten zijn die van een heel klassieke fantasy: middeleeuwse setting, een rijk bestiarium, elfen en mensen, dwergen met hun constructies, machtige tovenaars, paladins en demonen, legers met wapentuig, wat sex op tijd en stond. De hele santenkraam, quoi.

Wat het laat afwijken van de rest is dat het verschil tussen goed en kwaad in het begin al niet zo duidelijk was (het hoofdpersonage gaat lekker mee plunderen, neemt een succubus als gezellin, moorden wordt met veel leedvermaak - en creativiteit - in beeld gebracht ( maar toch is het fijner dan pakweg Trollen van Troy qua humor (vind ik ( maar daar valt over te discussiëren ( en nu al mijn haakjes weer sluiten ) ) ) ) en het hoe meer het verhaal schuift, hoe schimmiger het verschil wordt, en hoe grootser het politieke spel. En er wordt nogal een verhaal opgebouwd, ook al lijkt het niet zo. Want dat durf je wel eens te vergeten temidden van de uitgebreide en magistraal in beeld gebrachte veldslagen.

 

't Is een speciaal reeksje, je bent ervoor of ertegen, denk ik.

:o

 

Ik had het meteen aan jou moeten vragen Yncke. Dat is een heel duidelijke uitleg. En als ik dit zo lees ben ik een oen dat ik dit niet eerder heb aangeschaft! Klinkt helemaal als mijn soort reeks.

 

(Oh, tussen haakjes, Het Kristallen Zwaard is veeeeel beter dan Atalante. Het is Crisse toen hij nog geen karikatuur van zichzelf was, met een scenarist die weet hoe hij een whopping einde aan een verhaal moet breien.)

OK Ga ik ook kopen. Zeker nu DDB de complete reeks voor zo'n aangenaam prijsje op de markt brengt is de beslissing heel makkelijk gemaakt.

 

Okee dan nu de voorlopige uitslag: Het Kristallen Zwaard en De Kronieken van de Zwarte Maan ga ik beslist kopen en De Legende der Dorre Gewesten hou ik mijn ogen voor open en mij warm voor aanbevolen mocht iemand m ergens hebben zien staan voor een aardig prijsje. (max 80 euro)

 

Hardstikke bedankt iedereen voor alle tips. Echt fijn zo'n forum waar je nog eens goeie nieuwe dingen leert kennen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...