Ga naar inhoud

analyseer eens een pagina


cinco

Recommended Posts

Of misschien dat die zei van "voor die paar jaar voor ik op pensioen vertrek..."
Ik vind nergens de leeftijd van die man, maar zijn eerste album waar hij aan heeft meegewerkt was 'De Zoon van Asterix', dat uit 1983 is. Dus pak dat die begonnen was in 1982.
Dat is intussen ook (bijna) 39 jaar geleden, als die voor die aan Asterix begon al een jaar of 5 a 10 ervaring had opgebouwd. Dan zou die nu bijna een een loopbaan van 49 jaar zitten.

Niet iedereen is zo'n werkbeest als Hec Leemans hé :P

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom MDP zei:

Of misschien dat die zei van "voor die paar jaar voor ik op pensioen vertrek..."
Ik vind nergens de leeftijd van die man, maar zijn eerste album waar hij aan heeft meegewerkt was 'De Zoon van Asterix', dat uit 1983 is. Dus pak dat die begonnen was in 1982.
Dat is intussen ook (bijna) 39 jaar geleden, als die voor die aan Asterix begon al een jaar of 5 a 10 ervaring had opgebouwd. Dan zou die nu bijna een een loopbaan van 49 jaar zitten.

Niet iedereen is zo'n werkbeest als Hec Leemans hé :P

Aan de andere kant: hij zag het toch wel nog zitten om de reeks over te nemen.

Link naar reactie

Ik meen me toch te herinneren dat Mebarki effectief door Uderzo werd aangekondigd als zijn opvolger. En dat diezelfde Uderzo een paar maanden later liet weten dat de proefplaten tegenvielen (Mebarki was wel goed als tekenaar van losse illustraties, maar bij volledige pagina's was dat blijkbaar toch niet zo geslaagd) en dat er een nieuwe tekenaar gezocht moest worden.

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2011/07/28/uderzo_heeft_asterix-opvolgersvoorgesteld-1-1076504/

 

Op wikipedia klinkt het iets anders:

In 2011 werd echter een andere tekenaar voorgesteld: Frédéric Mebarki, die Uderzo al een tijd assisteerde bij het inkten. Dat hij dan toch niet de opvolger werd, heeft onder meer te maken met de keuze van Mebarki om de hoge druk niet te trotseren.

 

En dit is wat Conrad over die periode te zeggen had:

Didier Conrad over Asterix 36: "Clauteaux, die ik niet kende, belde me om te praten over een project dat me kon interesseren: het tekenen van deel 36 van Asterix.
Deel 35 zou getekend worden door Frédéric Mébarki. Ze zochten naar tekenaars voor deel 36. Oké, ik maakte enkele personagestudies. Een maand later vroegen ze me om te herbeginnen in een stijl die dichter bij Uderzo ligt. Oké, ik spendeerde nog een maand aan het me eigen maken van zijn stijl en zijn beeldtaal. Ik stuurde snel daarna mijn tekeningen in, sneller blijkbaar dan de andere tekenaars die waren geselecteerd.
Nog eens een maand later raadde een tussenpersoon me aan om eens goed te gaan zitten voordat hij me verkondigde dat ik de gelukkige winnaar was. Maar omdat Frédéric Mébarki de handdoek in de ring gooide, moest deel 35 van vooraf aan hertekend worden. En ik had een halfjaar om dat te doen.
Dat zou me nooit lukken. Het duurde al zo lang dat er aan het album werd gewerkt! We begonnen het contract te bespreken. Dat nam tijd in beslag. Alles werd beklonken. Geen discussie meer over het contract. Geen discussie over de timing. Geen discussie over het scenario. Geen discussie over de stijl. Ik had geen enkele bewegingsruimte meer. Gelukkig was het sceneario van Ferri heel goed. Moeilijk om te tekenen, maar heel goed. Ik kon eraan beginnen."

Link naar reactie

Wat ik mij herinner: Mébarki zou de opvolger worden (al deed Uderzo daar eerst nog wat schimmig over). Maar volgens Uderzo tekende Mébarki de figuren toch te statisch - hij kreeg er geen schwung in - en moest hij op zoek naar een andere tekenaar.

Of dat daadwerkelijk de reden voor ontslag was, blijft koffiedik kijken.

 

Hoe dan ook: Conrad vind ik niet de beste Asterix-tekenaar (en de bejaarde Uderzo evenmin). Dat heb ik hier al verschillende keren aangehaald, met verwijzingen naar de plaatjes.

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom MDP zei:

Een stripmaker moet niet per sé een goede tekenaar zijn, maar een verteller. 

 

Deze eerder aangehaalde plaat is een masterclass in vertelling. Dat leest ook echt in een flow alsof je naar een animatiefilm kijkt. Elk beeld volgt perfect logisch op het volgende, kijk eens naar Obelix die 2e strook, dat is gewoon een ingekorte walk cycle. En het is in het Spaans en toch begrijp je perfect wat er gezegd wordt.

 

En het ergste is: zo kan je 95% van de Asterixplaten analyseren en is ELKE KEER meesterlijk verteld.

 

afbeelding.thumb.png.5530bc5a34026ae6a7436cfac99eb50e.png

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

 

Voordat de smurfenreeks startte in 1963 waren er mini-récits van 1959 tot 1962.

Korte verhalen in mini-formaat die later hertekend werden en opgenomen in de reguliere reeks.

Deze uitgaves verschenen enkel in het Frans.

Dit zijn pagina's van Le Centième Schtroumpf. (1962)

 

Hierin worden verschillende smurfen voorgesteld.

Tijdens Johan en Pirrewiet waren alle smurfen onderling inwisselbaar, Grote Smurf uitgezonderd.

Maar voor hun soloreeks kregen verschillende smurfen persoonlijkheden en/of beroepen toegemeten.

 

9782390340409_p_5.jpg

 

 

Opvallend is dat in vakje 2 van pagina 2 Moralisateur wordt voorgesteld.

Ja, dit is Brilsmurf zonder bril. Hij heeft duidelijk zijn gedragskenmerken.

9782390340409_p_7.jpg

 

Deze mini-recits waren heel simpel getekend en de herwerkte versies voor de hoofdreeks waren dan ook rijker aan detail. Kijk en vergelijk alleen al maar de openingsplaat met de binnenkant van de woning van Grote Smurf.

 

afbeelding.thumb.png.67c9c138a79b15c9c88bdab6da027cf0.png

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

afbeelding.thumb.png.6d32b8a06db43d8b9289191e90a8f1da.png

Je voelt de vakjes trillen.

 

We hebben een thread over gele luchten, maar bij uitgeverij Dupuis in de Guust-strips was het behang ook lichtgeel. En vooral in de halve pagina-gags van de vroege Kwabbernootperiode was die lichtgele achtergrond zo goed als altijd aanwezig. Die achtergrond bracht de personages in de kaders wel sterk naar voren.

Dit is één van de platen die al sterker naar de Pruimpitperiode toeneigt. Dat is ook te merken aan de aanwezigheid van andere kantoormedewerkers zoals in dit geval Krasser en Juffrouw Jannie die vanaf deze periode steeds vaker worden opgevoerd.

 

 

Link naar reactie

afbeelding.thumb.png.c1e82e6ee030b05ed32fe8e15bb48309.png

 

Om het gevoel van een wijd en uitgestrekt landschap te kunnen ervaren, moet je de tekeningen soms laten ademen, zeker in verhalen en genres waarin een dergelijke setting een belangrijk onderdeel vormt.

En ook al zijn dit slechts 5 tekeningen en 6 tekstballonnen, toch moet je voor zo een pagina evenveel tijd nemen als voor drukkere pagina's met meer tekst. Laat je blik over dat decor vloeien en  neem het allemaal in je op alsof je zelf die heuvel afrijdt richting die ranch in de verte.

Link naar reactie
56 minuten geleden, cinco zei:

En ook al zijn dit slechts 5 tekeningen en 6 tekstballonnen...

 

Dat zijn nog altijd drie tekstballonnen te veel denk je niet? 4, 5 en 6 zijn overbodig, 5 is zelfs behoorlijk absurd, geen zinnig mens die zulke theatrale zinnen roept vanaf een paard in draf. Met een beetje lef kun je zelfs terug naar twee tekstballonnen, al in 2 de uitroep 'Terug naar de ranch!' en het beeld vertelt de rest van het verhaal. Show, don't tell. 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ah de rust van het eerste plaatje voordat alle heibel begint.

Ja, je kan liggen luieren. Of vers stro op je dak leggen. Of achter een varken aanhollen. Of je man wassen in een tobbe op het plein. Waarom zou je niet genieten van de dag?

Ook al zullen bij valavond incompetente soldaten van één van de legerkampen rondom je dorpje op de loer liggen. Het sleutelwoord is incompetent. Het type dat een kuil graaft voor een ander en er dan zelf indondert. Oh wat zal de lokale honderdman in zijn nopjes zijn!

En voor je er goed erg in hebt, is het weer een nieuwe dag en kan je vrouw je rug opnieuw schrobben en plein public zonder enige gène, omringd door al die andere bewoners van het dorpje dat wij zo goed kennen.

 

 

afbeelding.png.254611d626907e47edb5bff434eddcdc.png

Link naar reactie

Die allereerste kleine Robbe one-pager.

Gele luchten! Maar ook gele paden en oranjegeel gebladerte. In dit geval was het om die sfeer van oude foto's te recreëren. Later introduceerde de serie anachronistische elementen in de jeugd van Robbe, zoals bijvoorbeeld GSMs en computers.

Maar hier was het verleden nog het verleden waar het leven rond de kerktoren draaide.

Kijk die boer met zijn norse blik, zijn pijp, zijn zakdoek die uit zijn broek bengelt, die borstkas gevormd door het buitenleven.

Robbe is helemaal klaar om zijn trilili te tonen en Suzanne kan het niet vlug genoeg zien.

Blijkt echter dat die Trilili een proto-Spip is. Misschien is het wel de jonge Spip.

Dit is echter de eerste en de laatste verschijning van deze eekhoorn in de spin-off, want verwijzingen naar de hoofdreeks werden al snel gemeden.

 

afbeelding.thumb.png.052ec529e80c01c97c0bcd379ee389ad.png

Link naar reactie
  • 2 months later...

Er zijn niet veel Guust-gags in de latere periode die zo minimalistisch zijn als deze.

Los van alle rommel op het bureau in het eerste vak doet het sobere decor vooral denken aan de vroege Guust-gags: de simpele kale lichtgele muur met de witte boord. Al is de lijnvoering van die boord losser en onderbroken in tegenstelling tot het prille begin.

 

afbeelding.thumb.png.e90c0e8a3a9b401bbc458ccdd2e025af.png

 

In dat prille begin stonden de personages trouwens op de onderste lijn van het kader.

En dat is met het voorbeeld hierboven niet het geval.

 

afbeelding.thumb.png.1262aa51a7f37c1ccbddec81d8c5ea8a.png

Link naar reactie
  • 1 month later...

Als de allereerste pagina van een reeks kan dit wel tellen.

Die twee eerste platen die samen een geheel vormen, een man met een paard die de lezer tegemoet komt in een op het eerste zicht verlaten sneeuwlandschap waarvan de kou bijna voelbaar is.

En als het paard een heuvel bestijgt, wordt zowel de blik van het hoofdpersonage als die van de lezer naar een tafereel gericht dat dit rustige, gemoedelijke en sfeervolle begin al dadelijk van de kaart veegt en de rauwheid van de wereld in deze strip meteen blootlegt.

 

afbeelding.thumb.png.56778d2c22a452ca8a95d5bcf0d1a9ac.png

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Hier is het beruchte vakje waarin Sidonie aankondigt dat ze voortaan Sidonia wil genoemd worden.

En niemand geeft een kick. Als ik iemand jaren kende, dan zou ik toch wel even mijn voorhoofd fronsen of wat extra uitleg vragen als die persoon plots tijdens een willekeurige picknick te kennen geeft anders te willen aangesproken worden. Wat heeft 'beschaafd Nederlands' trouwens met naamsverandering te maken?

 

afbeelding.thumb.png.b833ad2f7176826f1f209bdeef5cb991.png

 

En het interesseert Suske en Wiske trouwens geen zak.

Want wat willen die twee doen tijdens een picknick midden jaren '60? TV kijken!

 

Op 24/8/2021 om 16:49, Boekenmagazijn zei:

Ik ben wel benieuwd waar ze zo snel een stopcontact heeft gevonden...

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

In 2005 brachten Brian Walker (zoon van Mort Walker) en Chance Browne (zoon van Dik Browne) met Hi and Lois (hier ooit bekend als de Familie Klepkes) een hommage aan Calvin and Hobbes.

 

afbeelding.thumb.png.7fa4910d70dc01ee86ca9ba1a8b7186e.png

 

"In 2005, I decided to throw caution to the wind and have Ditto sail off a cliff on a sled with his teddy bear just like Calvin and Hobbes. Our readers allowed us to indulge in this little fantasy and didn’t complain.  Chance drew the trees in the background the same way Watterson did and used a thicker pen line to emulate his technique.  It was an homage to a master."

– Brian Walker

 

bron: https://comicskingdom.com/trending/blog/2014/3/3/an-homage/

 

 

Link naar reactie
  • 4 months later...

Achtergrond en inkleuring zuiver gericht op het leggen van de juiste toon.

Enkel wat abstracte schaduw tegen de muur met een kille blauwe inkleuring voor de antagonisten om te contrasteren met de warmere tinten van Robbedoes.

 

afbeelding.thumb.png.15d56af97869316103ee95eb3de1f204.png

 

De primaire kleuren waarin Robbedoes normaal gehuld is, is voor deze meer 'realistische' benadering ingeruild voor aardtinten.

Ook de buitenmuren van de woning zijn slechts gedeeltelijk uitgewerkt zodat de focus puur bij de personages en hun handelingen ligt.

 

 

de ontwikkeling van deze pagina:

 

afbeelding.thumb.png.a328ca888558aba80ca860a428d61237.png

Link naar reactie
  • 11 months later...

afbeelding.png.b3d3abd40c82a88397e7a4411e8abee4.png

 

Theofiel heeft zijn taak als kostwinner vervuld en heeft al het geld dat gestort is al onmiddellijk van de bank gehaald om cash te overhandigen aan zijn wederhelft.

 

afbeelding.png.0a8c91854d4f394ea257905c00df15f6.png

 

Verdoken armoede ten huize Jommeke. Ze zitten op zwart zaad want voor Marie kon er de ganse maand nog geen bezoek aan de kapster vanaf.

 

afbeelding.png.97699716d4dc8048bc50a37256f2b643.png

 

Jommeke schaamt zich voor de ganse situatie. Hij houdt zich dan ook op de achtergrond waar de zwarte schimmel op de muren zit te groeien.

 

afbeelding.png.575d72033c3e3e9f9523775036e2a472.png

 

Theofiel daarentegen zoekt zijn soelaas in een vluchtige seksistische opmerking met zijn zoon (en de jeugdige lezers) als publiek.

 

afbeelding.png.5703bd8e358320f6844f35254cf52f3f.png

 

Ondertussen is Marie onafgebroken blijven doorspurten.

Je ziet dat wel vaker in het Vlaamse straatbeeld, vrouwen die zich al lopend naar de kapster begeven.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...