Johan Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 Zou er een ideale temperatuur bestaan om je strips in te bewaren ?? En welke graden Celsius zou die dan bedragen ?? Quote Link to comment
Rik Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Ik denk dat luchtvochtigheid een belangrijkere factor is. De temperatuur moet in ieder geval constant zijn en tussen de 18 en 20 graden Celsius liggen. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Bonte Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Een regelmatig verwarmde plaats is het beste, temperatuur doet er niet zoveel toe zolang het klamme maar uit de lucht is. Quote Link to comment
sanderg Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Ik ben vooral benieuwd onder welke omstandigheden originelen het beste bewaard kunnen blijven.. Bij mij hangen ze deels ingelijst in museumglas aan de muur. Heel veel meer kan ik er niet aan doen. Ik vind het ook zonde om ze permanent in het donker te bewaren in een map.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
pudifar Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 "Het aanbevolen klimaat voor papier in bibliotheken, archieven en musea is een min of meer constante temperatuur van rondom 18°C en een relatieve luchtvochtigheid (RV) tussen de 50 en 55 %." bron: https://www.kb.nl/organisatie/onderzoek-expertise/conservering/het-behoud-van-boeken-en-papier#:~:text=Wat zijn in huis de,tussen de 50 en 55 %. Quote Link to comment
linthout Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 1 uur geleden, sanderg zei: Ik ben vooral benieuwd onder welke omstandigheden originelen het beste bewaard kunnen blijven.. Bij mij hangen ze deels ingelijst in museumglas aan de muur. Heel veel meer kan ik er niet aan doen. Ik vind het ook zonde om ze permanent in het donker te bewaren in een map.. Ja, in een map heb je er niets aan... Museumglas of niet, ik vind dat originelen die ophangen stilaan kleur verliezen... Ik heb tekeningen die al veertig jaar aan mijn muur hangen en er is een subtiel verschil qua kleur tegen vroeger. djkeos 1 Quote Link to comment
cinco Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Ik heb niet 24/24 verwarming opstaan, dus ook geen constante temperatuur. Die kan dus 's nachts een pak lager dan 18°C zijn. Ik heb de strips wel in een afgesloten kast staan en zo een luchtontvochtigersdoos in de kamer. Quote Link to comment
sanderg Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 1 hour ago, linthout said: Ja, in een map heb je er niets aan... Museumglas of niet, ik vind dat originelen die ophangen stilaan kleur verliezen... Ik heb tekeningen die al veertig jaar aan mijn muur hangen en er is een subtiel verschil qua kleur tegen vroeger. Ja, dat is echt heel zuur... Maar volgens mij is daar echt bijna niets aan te doen. Ik zorg er in elk geval voor dat er geen zonlicht op de originelen aan de wand valt.. Veel meer kan ik er niet aan doen ben ik bang.. Overigens- enkel zwarte inkt (veel stripplaten worden achteraf met de computer ingekleurd vandaag de dag) lijkt minder last te hebben van het licht.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
pudifar Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Ik heb hier nog een aantal ongevouwen platte dozen liggen (met ongevouwen deksel), gemaakt van zuurvrij en schimmelwerend karton. Dat is de beste manier om originele tekeningen in te bewaren. Identieke dozen gebruiken ze ook in de Bibliotheek van Parijs! Als ik tijd heb zal ik ze plaatsen onder de "te koop" zoekertjes. Quote Link to comment
pudifar Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Typo kan iedereen overkomen. Quote Link to comment
cinco Posted June 22, 2023 Share Posted June 22, 2023 Op 10/11/2020 om 06:56, Rik zei: De temperatuur moet in ieder geval constant zijn en tussen de 18 en 20 graden Celsius liggen. Wat is het nadeel van hogere temperaturen? 28 graden was het deze week in de kamer waar strips staan. Quote Link to comment
AHMO Posted June 22, 2023 Share Posted June 22, 2023 Papier verouderd sneller. Dat komt door de papier samenstelling. Quote Link to comment
Rik Posted June 22, 2023 Share Posted June 22, 2023 3 uren geleden, AHMO zei: Papier verouderd sneller. Dat komt door de papier samenstelling. Te hoge temparturen kunnen ook de binding van de albums aantasten. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Lamme Goedzak Posted June 22, 2023 Share Posted June 22, 2023 Er zijn veel engelstalige fora die daarover gaan maar er is geen enkele info over hoeveel sneller het papier en de binding verouderen. Ik hield me daar vroeger ook mee bezig maar dat is weggezakt toen het besef kwam dat je aan hoge temperaturen niks kunt doen tenzij je airco installeert en die continue laat draaien. Daarnaast zijn die hoge temperaturen ook maar enkele weken/maanden. Ik denk dat het vermijden van hoge luchtvochtigheid en zeker van zonlicht meer impact zullen hebben. En vele plotse temperatuurverschillen vermijden. Meerdere keren per dag van 10 naar 28 is nog erger. Quote Link to comment
AHMO Posted June 22, 2023 Share Posted June 22, 2023 Zon(licht), warmte en luchtvochtigheid veroorzaakt veroudering aan je boeken Maar je moet het ook relativeren De meeste op deze site hebben een massa stripboeken Die allemaal tegen elkaar staan. Je moet langdurige hoge luchtvochtproblemen (70-80%) hebben, eer het je boek aantast rechtstreekse zonlicht verkleurt de rug van je album. Kom ik ook soms tegen op de tweedehands markt. Ik heb het zelf meegemaakt met de box met Sjors en Sjimmie albums (Lekturama). De rug was verkleurd, maar gelukkig ging het mij om de box. Warmte wisselingen.. Ook daar moet je niet echt druk overmaken. Je boeken staan bij elkaar en dat is een massa. De warmte verandering in je boeken gaat geleidelijker dan je denkt. Ja ik heb oude kranten knipsels en stripbladen (op kranten papier) van 70 jaar en ouder en die zijn zwaar verouderd omdat die ergens in een schuur of op een zolder/vliering bewaard werden . Maar ik heb ook items die nog ouder zijn en ook op slecht "kranten"papier zijn gedrukt. die er ook nog steeds zeer goed er uitzien. Zie hier onder bijvoorbeeld een contract uit 1918 van Martin Branner (Eerste tekenaar Sjors van de Rebellenclub). Die ziet er voor zijn leeftijd zeer goed uit. Zo heb ik ook een knipselboek van Sjors toneelvoorstellingen uit de jaren vijftig die voor zijn leeftijd er ook goed uit ziet. djkeos 1 Quote Link to comment
Recommended Posts