Ga naar inhoud

Temperatuur


Johan

Recommended Posts

1 uur geleden, sanderg zei:

Ik ben vooral benieuwd onder welke omstandigheden originelen het beste bewaard kunnen blijven.. Bij mij hangen ze deels ingelijst in museumglas aan de muur. Heel veel meer kan ik er niet aan doen. Ik vind het ook zonde om ze permanent in het donker te bewaren in een map..

Ja, in een map heb je er niets aan...

Museumglas of niet, ik vind dat originelen die ophangen stilaan kleur verliezen...

Ik heb tekeningen die al veertig jaar aan mijn muur hangen en er is een subtiel verschil qua kleur tegen vroeger.

Link naar reactie
1 hour ago, linthout said:

Ja, in een map heb je er niets aan...

Museumglas of niet, ik vind dat originelen die ophangen stilaan kleur verliezen...

Ik heb tekeningen die al veertig jaar aan mijn muur hangen en er is een subtiel verschil qua kleur tegen vroeger.

Ja, dat is echt heel zuur... Maar volgens mij is daar echt bijna niets aan te doen.
Ik zorg er in elk geval voor dat er geen zonlicht op de originelen aan de wand valt.. Veel meer kan ik er niet aan doen ben ik bang.. Overigens- enkel zwarte inkt (veel stripplaten worden achteraf met de computer ingekleurd vandaag de dag) lijkt minder last te hebben van het licht.. 

Link naar reactie

Ik heb hier nog een aantal ongevouwen platte dozen liggen (met ongevouwen deksel), gemaakt van zuurvrij en schimmelwerend karton. 

Dat is de beste manier om originele tekeningen in te bewaren.

Identieke dozen gebruiken ze ook in de Bibliotheek van Parijs!

Als ik tijd heb zal ik ze plaatsen onder de "te koop" zoekertjes. 

Link naar reactie
  • 2 years later...

Er zijn veel engelstalige fora die daarover gaan maar er is geen enkele info over hoeveel sneller het papier en de binding verouderen. Ik hield me daar vroeger ook mee bezig maar dat is weggezakt toen het besef kwam dat je aan hoge temperaturen niks kunt doen tenzij je airco installeert en die continue laat draaien. 

Daarnaast zijn die hoge temperaturen ook maar enkele weken/maanden.

 

Ik denk dat het vermijden van hoge luchtvochtigheid en zeker van zonlicht meer impact zullen hebben. En vele plotse temperatuurverschillen vermijden. Meerdere keren per dag van 10 naar 28 is nog erger.

Link naar reactie

Zon(licht), warmte en luchtvochtigheid veroorzaakt veroudering aan je boeken

Maar je moet het ook relativeren

De meeste op deze site hebben een massa stripboeken

Die allemaal tegen elkaar staan.

Je moet langdurige hoge luchtvochtproblemen (70-80%) hebben, eer het je boek aantast

rechtstreekse zonlicht verkleurt de rug van je album.

Kom ik ook soms tegen op de tweedehands markt.

Ik heb het zelf meegemaakt met de box met Sjors en Sjimmie albums (Lekturama).

De rug was verkleurd, maar gelukkig ging het mij om de box.

Warmte wisselingen..

Ook daar moet je niet echt druk overmaken.

Je boeken staan bij elkaar en dat is een massa.

De warmte verandering in je boeken gaat geleidelijker dan je denkt.

Ja ik heb oude kranten knipsels en stripbladen (op kranten papier) van 70 jaar en ouder

en die zijn zwaar verouderd omdat die ergens in een schuur of op een zolder/vliering bewaard werden .

Maar ik heb ook items die nog ouder zijn en ook op slecht "kranten"papier zijn gedrukt.

die er ook nog steeds zeer goed er uitzien.

Zie hier onder bijvoorbeeld een contract uit 1918 van Martin Branner (Eerste tekenaar Sjors van de Rebellenclub).

Die ziet er voor zijn leeftijd zeer goed uit.

Zo heb ik ook een knipselboek van Sjors toneelvoorstellingen uit de jaren vijftig die voor zijn leeftijd er ook goed uit ziet.

 

 

contract B F Keith's theatre 1913-09-12 Martin & Fabrini.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...