Ga naar inhoud

het Atomium in het beeldverhaal


cinco

Recommended Posts

een quote van Dirk Stallaert uit De Stallaert Jaren 8:

 

"De feiten zijn verjaard en we zijn ermee weggekomen, maar het Atomium afbeelden zoals in stroken 83 en volgende (De Orde van de Lange Tenen), behalve in het kader van nieuwsgaring, kan een serieuze factuur opleveren wegens schending van het auteursrecht. Ik vermoed dat ik dat toen al wist, want ik heb elke keer maar een half Atomium getekend en daarover staat niets in de wetgeving."

 

 

En toch:

 

 

afbeelding.thumb.png.5ec72a72dd7ca5be8f0691bfbb7ca752.png

 

afbeelding.thumb.png.0ccc276490e2702993c643df90f72826.png

 

afbeelding.png.1dffc883c5b78fe849aca98cf0a1d96d.png

 

afbeelding.png.d1f6473164793a480f4733b6cffb2df3.png

 

afbeelding.thumb.png.1e29c7f95ad6640be652e9f886495730.png

 

afbeelding.png.7d5698a0e79382fc2e6065ee80b5d607.png

Link naar reactie

"De wetgeving is veranderd. Vroeger kwamen de erfgenamen van Waterkeyn achter je aan als je het atomium afbeeldde, maar sinds 2016 mag je zaken die zich permanent in het openbaar domein bevinden afbeelden."

Er even op wijzen dat dit niet klopt. 

https://www.unizo.be/advies/kan-u-een-foto-van-het-atomium-ander-bekend-gebouw-gebruiken-voor-commerciële-doelen

Een percentage (geen kleintje) van Glimlach 58 gaat auteursrechterlijk naar vzw Atomium.

Een privéfoto maken van het atomium mag, ga je die verspreiden, kan er in principe tegen opgetreden worden.

 

Als kunstenaar dit omzeilen? Een kleine verandering aanbrengen (bijv een bol meer of minder, slechts een klein % van het geheel tonen).

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Boris Valeo zei:

Nice, dit triggert mijn aandacht.

 

Is Gord wat?

Ik vond de eerste delen erg vermakelijk maar daarna vezandde het wat. Een bijkomend euvel is dat je allemaal verschillende boeken van verschillende formaten, uitvoeringen en uitgevers binnen moet halen om alle delen te kunnen lezen...

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 8 months later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...