Ga naar inhoud

Wat Is Jouw Favoriete Strip In Je Boekenkast?


Yncke

Recommended Posts

On 12/16/2015 at 12:13 AM, Paul_NL said:

Ik kon niet uitvogelen of een dergelijk topic al bestond..maar wat is jullie meest trotse strip bezit?

 

Een 1e druk, een gesigneerd exemplaar of misschien wel een luxe hardcover?

 

Graag foto's en uitleg over hoe je keuze tot stand is gekomen en misschien kan dit het topic worden waar mensen weer wat extra inspiratie uit halen bij hun volgende zoektocht naar mooie strips.

 

Den dezen:

 

kristal-van-argo-cover-rgb_med.jpeg

 

De reden is wel duidelijk, zeker? :)

Link naar reactie

Met favoriete strip bedoel je dus wel degelijk één exemplaar, en niet een favoriete stripreeks? Want dan zou ik heel andere foto's moeten nemen. 

 

Wat is de jouwe, Paul? ;)

 

Ik ben nogal trots op en blij met mijn Cromwell Stone 1 HC. 

 

post-585-0-53000000-1438865876.jpg

 

 

post-585-0-96217500-1438865880.jpg

 

post-585-0-62290800-1438865882.jpg

 

post-585-0-58339100-1438865888.jpg

 

post-585-0-70133400-1438865890.jpg

 

Zet.EL op 500 exemplaren. Met bijgevoegde plaat.

Mijne is nr 267, met handtekening van de meester. 

Gelukkig had ik al enkele foto's genomen voor de A draad :)
 

Voor de volledigheid: 

Mijn CS2 HC is nr 291 (van 1.000) dus gewoon met de bladwijzer. 

En mijn CS3 HC is HS nr 16 van 75, met een 'rode' plaat bij. 

post-585-0-38809500-1450246353_thumb.jpg

Link naar reactie

Koop je alles van A dubbel? In alle mogelijke uitvoeringen, bedoel ik. 

Ik ben tevreden met telkens één exemplaar. Alhoewel ik de laatste Integraal van Cyrus Mil wel heb gekocht, terwijl ik de Arboris strips heb. 

Maar van die Integralen zijn dan telkens nog luxe uitvoeringen, enz...

 

Yup :D

Link naar reactie

Toen ik de titel las dacht ik, oh leuk welke strip lees/herlees ik nu in feite het liefst. Maar het blijkt dus meer over de uitgave zelf te gaan.

Na even nadenken moet ik stellen: geen enkele. Ik koop strips voor de fun en niet als verzamelobject. Waarmee ik uiteraard geen waardeoordeel wil geven over mensen die dat wel doen. Ik ben wel trots en emotioneel gehecht aan al mijn strips samen. Maar toen ik mezelf de vraag stelde of ik diepbedroefd zou zijn als er één specifieke strip bvb gestolen zou worden, kon ik me geen enkele voor de geest halen. Ik zou hem gewoon op nieuw kopen.

Link naar reactie

Toen ik de titel las dacht ik, oh leuk welke strip lees/herlees ik nu in feite het liefst. Maar het blijkt dus meer over de uitgave zelf te gaan.

Na even nadenken moet ik stellen: geen enkele. Ik koop strips voor de fun en niet als verzamelobject. Waarmee ik uiteraard geen waardeoordeel wil geven over mensen die dat wel doen. Ik ben wel trots en emotioneel gehecht aan al mijn strips samen. Maar toen ik mezelf de vraag stelde of ik diepbedroefd zou zijn als er één specifieke strip bvb gestolen zou worden, kon ik me geen enkele voor de geest halen. Ik zou hem gewoon op nieuw kopen.

 

Voor mij is dat ook geen verzamelobject, ik heb 'm verschillende keren gelezen. Maar ik wou precies die uitgave van CS1, omdat ik de andere, een grote SC, niet mooi vond, en de Integraal nog niet uit was. Maar ik ben wel blij dat ik die strip heb :)

En 2 & 3 had ik ook in HC, dus.

Link naar reactie

Ik denk in de eerste plaats aan deze uitgave waarin jeugdsentiment, mijn eigen passie voor strips en mijn dagelijkse beroep samenkomen. In opdracht van gelegenheidsuitgever Het Gebroken Zwaard stond ik namelijk in voor de productie van deze unieke artist edition op groot formaat. Ik heb er ook het scanwerk voor geregeld waardoor ik eventjes moest rondlopen met kostbare platen onder mijn arm. Standaard Uitgeverij leverde vervolgens fantastisch drukwerk. Door de extra pagina's vind ik het ook inhoudelijk waardevoller dan de meeste andere luxes die er al van De Rode Ridder zijn verschenen.

 

1.jpg

Link naar reactie

Mijn favoriet?

Rork 1 & 2 van Andreas kwamen direct in me op. Trouwens helemaal niks geen luxe-edities of zo. Gewone boeken. Ik heb wel het geluk dat het de eerste drukken zijn, maar dat is alleen maar omdat ik ze stomtoevallig kocht toen ze verschenen.

Waarom Rork 1 & 2? Geen flauw idee. Toen ik ongeveer 10 jaar was, had ik waarschijnlijk Het Geheim van de Zwaardvis van Blake & Mortimer van Edgar P. Jacobs gezegd.

Het betekent niet dat ik geen andere strips heb, het betekent ook niet dat er geen andere zijn die ik graag lees, of waar ik een speciale band mee heb. Death Note van Ohba & Obata is voor mij minstens even belangrijk als Rork 1 & 2.

Link naar reactie

thumb2_9586d08a-04f9-11e3-8fa5-be2f8a026

 

De rode floeren Rode Ridder luxe. Dit was de eerste van de grote floeren luxe uitgaven, en de enige die nog bij leven van Karel Biddeloo is verschenen.

Het was de aanzet van meer aandacht voor de Rode Ridder reeks, iets waar Karel al jaren naar verlangde. Jammer dat hij de verdere speciale uitgaven niet meer mocht meemaken.

Het album werd eerst op 200 exemplaren uitgegeven in België, die zo snel verkochten dat Nederland geen kans kreeg op aankoop. Daarom werden er enige tijd later 75 exemplaren bijgedrukt voor de Nederlandse markt.

Maar eerst was er de feestelijke verschijning van deze luxe, die ter gelegenheid van album 200 werd gemaakt.

Dit vond plaats in het restaurant Avalon in Sluis. Dat was toentertijd de officiële Rode Ridder basis, die naar daar verhuisd was na onenigheid in de Riddershoeve te Schoten, waardoor alle Rode Ridder attributen (Het zwaard van Johan, het zwaard Excalibur, de giftige dolk van Demoniah, en allerlei andere voorwerpen die Rode Ridder gerelateerd waren) naar Sluis verhuisd waren.

Het was een onvergetelijke gebeurtenis voor de aanwezige Rode Ridder fans, die konden genieten van een uitgebreid Rode Ridder menu.

Ik had dan ook nog het geluk om aan te mogen schuiven aan de Ronde Tafel, waar naast Karel ook nog Paul Geerts en Eugeen Goossens gezeten waren.

Er bestonden slechts 10 auteursexemplaren, en een daarvan kreeg ik tot mijn grote verrassing van Karel. 

Dus behalve dat het een exclusieve cadeau was, is het ook een herinnering aan een historische avond, en aan de vriendschap van Karel...

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Misschien niet heel onverwacht gezien mijn avatar maar bij mij is het de oorspronkelijke Yendor uitgave van Majoor Fataal, door Moebius. Het is niet het zeldzaamste, mooiste of duurste boek in mijn collectie maar wel het begin van mijn (ondertussen flink uit de hand gelopen) Giraud/Moebius verzameling. Ik heb deze ergens midden jaren '90 uit de tweedehands bakken gevist op de stripbeurs in Breda (toen nog in het Turfschip) en ik koester 'm nog steeds :)

 

33p3j7l.jpg

Link naar reactie

Als ik alleen antwoord op de vraag wat de favoriete strip is in mijn boekenkast om te lezen, dan gaat er voor mij niks boven de XIII reeks. Maar als ik antwoord op de vervolgvragen wat voor mij een emotionele waarde heeft en blij ben dat het in mijn bezit is, dan zijn dat voor mij de boeken waar een tekening in zit. Zoals het tentoonstellingsboek over het oeuvre van Vance van het gele teken/de striep  met een dedicace van Vance dus, portfolio van Delaby met prachtige tekening zoals ik nog nooit een tekening als deze van hem gezien heb en een album met tekening van R. Federici. Alle 3 voor mij grootheden in de stripwereld. Ik kan er dan ook echt van genieten als een tekenaar een tekening voor je maakt waar je bij staat. Vance was trouwens met de tekening in 5 min klaar, Delaby deed er 20 min over en Federici een uur en een kwartier!!

 

Kan er helaas nu geen foto's van tonen, want alles is ingepakt voor de verhuizing......

Link naar reactie

Strip-reeks eigenlijk: Blueberry van Charlier en Giraud: bezit alle albums uit de hoofdreeks in hardcover, dus 28 delen (vanaf nr. 22 Franstalig).

In tegenstelling tot de integrales met alle pagina's in kleur. Met en van de (slecht getekende) spin-off heb ik niets.

Was als Western-fan meteen gefascineerd door deze serie na de 1e publicatie in weekplad PEP, begin jaren 60.

 

2z4kac3.png

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Het is niet echt een strip maar mijn favoriete boek (met strips) is Le Trombone illustré. Dat is de recentste bundeling van de beroemde en beruchte bijlage van Spirou uit de jaren 70. Dat was een initiatief van Franquin en Delporte met strips en illustraties van verscheidene bekende tekenaars en ook artikels, korte (s.f.-)verhalen en rebussen.

 

Ik zie op amazon.fr dat dit een eerste volume zou zijn? Klopt dat? 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...