Ga naar inhoud

Zijn de zeldzame exemplaren wel echt zo zeldzaam?


Peter Motte

Recommended Posts

On 2/14/2018 at 2:05 PM, Paul_NL said:

Wellicht wordt de pek en veren weer voor mij gereed gezet, maar het begint mij op te vallen dat steeds meer stripwinkels zogenaamde ''zeldzame'' exemplaren vrijwel altijd kunnen leveren tegen woekerprijzen.
 

Ik zal niet gelijk mijn ''tin foil hat'' opzetten maar het is verbazingwekkend hoe bepaalde winkels (en ik ga er nu 1 noemen) altijd allerlei lastig te krijgen boeken weten te leveren. Het lijkt erop dat ze gewoon achter worden gehouden.

 

Voorbeeld: https://www.akim.nl/stripalbum/sam/1/sam-integraal-1/566

 

Niet leverbaar op de site maar na een mailtje wat ik vandaag verstuur ineens te koop voor een, in mijn ogen, belachelijke prijs.

Daarbij krijg ik het verhaal: ''collega's vragen hier meer voor, dus schrik niet van de prijs''.

Zijn dit dan de gewenste praktijken die de stripwereld, zeker die in Nederland,verder gaan helpen?

Dit is niet de eerste keer want ook met Frommeltje en Viola en Franquin, Meester van de Lach gebeurde dit.

Daarnaast begrijp ik uit betrouwbare bron dat de eigenaar inderdaad met regelmaat exemplaren achter houdt, ik kan het alleen zelf niet bewijzen.

Mocht hier een hele logische verklaring voor zijn dan neem ik aan deze in de reacties wel terug te lezen.

 

Laat mij voorop stellen dat ik niks tegen Akim heb als winkel, mooie site en ze leveren snel en verzenden foutloos.

Maar dit soort praktijken heeft mij doen besluiten hier niks meer aan te schaffen.

 

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

 

 

Lijkt mij een geval van speculatie.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

Lijkt mij een geval van speculatie.

Dat Akim de prijzen aanpast van nieuwe uitgaven als blijkt dat een album gewild is en/of schaars wordt, is in ieder geval een feit. Ik zag dat recent nog bij het Guust album #0: ieder week ging de prijs op de site met een paar tientjes omhoog (ik heb dat destijds ook in één van de draadjes hier gemeld).

Het achterhouden van dergelijke exemplaren om ze later voor nog meer geld aan te bieden, zou me dan ook niets verbazen.

Link naar reactie

Rond de feestdagen heb ik zélf een paar keer op het punt gestaan dit topic te openen, met haast exact dezelfde inhoud.  Maar hield in mijn achterhoofd de mogelijke heisa hier rond en besloot dan maar het niet te doen.  Goed, bij deze dan.  Eerst en vooral, ik ben mij ten zeerste bewust van het feit dat dit van alle tijden is en zeker geen nieuw fenomeen.  Het doet zich ook voor in alle soorten markten.  Maar dat maakt niet dat ik het absoluut niet kan smaken : Kunstmatige schaarste, bewust gecreëerde zeldzaamheid.

Ik noem bewust geen namen, want het is absoluut mijn bedoeling niet hier specifieke stripwinkels openlijk met de vinger te wijzen.  Dat laat ik dus volledig in het midden.  Bovendien ben ik bij elk van hen ook klant (of geweest).  Maar uit rechtstreekse ervaring weet ik met 100% zekerheid dat minstens drie zaken hier heel actief aan meewerken.  Ik heb dit zelf kunnen vaststellen, het zijn geen insinuaties als feiten weergegeven.

We hebben het vorig jaar oa. gezien bij die blauwe GUUST.  Maar de SAM (1) integrale is een mooi voorbeeld.  Toen ik op zoek ging naar deze uitgave, heb ik grote ogen getrokken.  SSZ 1, waar ik nochtans goede klant ben, beweerde geen exemplaar meer te hebben.  Ik had in de mail de prijs vermeld die ik er aan wou geven.  Toen mijn zus hetzelfde vroeg aan diezelfde winkel en aangaf dat ze deze écht wel wou hebben, hadden ze plots meerdere exemplaren.  Aan een flinke meerprijs.  Maar die lagen "achter den toog".  Een soortgelijk verhaal bij SSZ 2, waar ik het driedubbele moest betalen om een exemplaar te bemachtigen.  Ook deze waren er officieel niet meer, noch in de winkel noch via de site, maar opnieuw "achter den toog" meerdere exemplaren.  En dan heb ik het niet over aantallen van 2 of 3.

SSZ 3 plaatst keer op keer een SAM (1) te koop als "laatste exemplaar".  Dit was echter helemaal niet het geval.  Omdat ik weet wat ik zélf gekocht heb, anderen voor mij (geschenk) gekocht hebben (dubbel) en rechtstreeks van enkele mede-repers weet wanneer en waar ze het haalden (mijn tip), kan ik bevestigen dat SSZ 3 nog minstens 5 exemplaren had en deze tot mijn eigen grote verbazing altijd maar een "laatste exemplaar" blijven tevoorschijn toveren.

Ik heb overigens nog het "geluk" gehad deze slechts aan 60 € aan te schaffen met een voordeel anderzijds, maar ik zie dat iedereen gretig mee doet en de prijs nu naar het viervoudige brengt.  Zulke praktijken, ik walg daarvan.  Dat investeerders dit doen, dat kunnen we niet tegenhouden.  Die zullen er altijd zijn.  Maar dat stripspeciaalzaken hier deel aan nemen en het zélf heel bewust in de hand werken, daar heb ik het moeilijk mee.  Dat geeft een ongelooflijk wrange nasmaak.

Bij één stripspeciaalzaak weiger ik als rechtstreeks gevolg zelfs nog langer te bestellen.  Ik was trouwe klant, maar met SAM (1) hebben ze mij afgescheept om deze aan veel duurdere prijs aan iemand anders (mijn zus, geen klant) te kunnen verkopen.

SAM is overigens niet het énige voorbeeld.  En vermoedelijk niet het laatste.  Wij blijven er ook maar in trappen, want geen andere optie dan hem te kopen als je hem in de verzameling wenst.  

Of een vrij recent voorbeeld: Die Lefranc misdruk. In minstens één zaak staat deze misdruk gewoon nog steeds in de rekken.  Die zijn helemaal niet allemaal vernietigd.  Andere zaken hebben ze gewoon "achter de toog" liggen of hebben de waarde via de webwinkel al opgekrikt naar het dubbele van de oorspronkelijke prijs.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dus had Akim die Guust boekjes voor de originele prijs in de winkel moeten laten liggen? Officieel wel, maar dan waren ze 100% zeker door andere handelaren opgekocht en in de Catawiki-veiling geknald... Nou dan zou ik die winst ook gewoon lekker zelf gepakt hebben. En ik vermoed dat vaste klanten ze heus wel voor een schappelijkere prijs hadden gekregen.

 

 

 

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Zolang niemand weet wat de inkoopprijs is geweest voor die albums die nu duurder worden aangeboden kan je er geen calculatie op los laten. Wij weten ook niet of er verschillende personen met een album terug zijn geweest om hem weer in te ruilen of terug te verkopen ( en ja, dit komt ook nog geregeld voor). Tenslotte mag iedere winkelier zijn prijs vragen wat hij er voor hebben wilt, alleen de consument bepaald of hij het doet of niet. Of het nou ook erg verstandig (netjes) is om hier één zaak te noemen, dat vindt ik niet. Ik ken meerdere zaken die deze albums te koop hebben voor een meerprijs. Ter zijner tijd worden trouwens sommige albums meer en andere minder waard. Het is ook de kunst om een zoeklijstje te hebben zodat je hobby levend blijft en een keer een geweldige goedkope ontdekking of aankoop te doen. Dat is het ultieme genot waar je dan nog jaren op kunt teren.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Fonske zei:

Tenslotte mag iedere winkelier zijn prijs vragen wat hij er voor hebben wilt, alleen de consument bepaald of hij het doet of niet.

Dat is niet waar. In Nederland geldt de vaste boekenprijs. En helaas gebeurt het al te vaak dat ze toch al in deze periode voor een meerprijs aangeboden worden.

Link naar reactie

Deze praktijken gebeuren zeker, zie ook de beursuitgaves van L die gelijk worden aangeboden na een beurs door veelal dezelfde ssz of handelaren.

 

ik heb geen moeite met speculatie, prima, dat maakt het stripleven soms boeiender😅, maar het kan natuurlijk niet dat een winkel zijn normale voorraad weghoudt bij zijn vaste klanten om ze later met grote winst weg te zetten. Dan ben je geen betrouwbare winkel voor mij en zou ik stoppen met klant te zijn.

Ik heb bij yendor nog nooit meer betaald dan de normale verkoopprijs, hulde.

Link naar reactie
16 minuten geleden, eriktex zei:

Er is zeker een vaste boekenprijs, maar die is toch vooral bedoeld dat supermarkten er niet mee gaan stunten (kortingen geven)...

Nee. De vaste prijs moet door iedereen gehonoreerd worden gedurenden een jaar (kan ook anderhalf of 2 zijn, dat weet ik zo even niet zeker). En gedurende deze periode mag je de nieuwe boeken niet aanbieden voor een andere prijs. Dit geldt ook voor strips. Wat je dan kunt doen is het aanbieden als een gebruikt artikel, wat helaas ook gebeurt, terwijl het gewoon een nieuw exemplaar betreft. Dat is een boekhoudkundig trucje.

 

Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat er een schaarste gecreëerd wordt om extra te verdienen. Dat ligt deels aan de lage oplages van de uitgeverijen en aan mensen die speculeren, waaronder stripwinkels. En als je nu kijkt naar de oplages van uitgeverijen die steeds kleiner worden, terwijl er meer verschijnt en de prijzen hoog liggen, dan weet je dat dit in de toekomst niet beter wordt. Mensen, die om wat voor reden dan ook iets niet aangeschaft hebben en dat dus later moeten doen, betalen de hoofdprijs.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Fonske zei:

En een vaste boekenprijs geldt maar voor het eerste half jaar, dan wordt de prijs losgelaten. Helaas zijn er veel particulieren die helemaal geen vaste boekenprijs hanteren, waarvan veel winkeliers veel hinder ondervinden.

Is het tegenwoordig nog maar een half jaar?

 

Edit: Net even opgezocht. Het geldt voor een jaar https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs/veelgestelde-vragen/

Parti ulieren hoeven ook geen vaste prijs aan te houden. Zij zijn geen bedrijf en verkopen dus een gebruikt artikel.

Link naar reactie
11 minuten geleden, JPAR zei:

Dat is niet waar. In Nederland geldt de vaste boekenprijs. En helaas gebeurt het al te vaak dat ze toch al in deze periode voor een meerprijs aangeboden worden.

Niet te verwonderen dus dat klanten meer en meer naar grootwarenhuizen gaan waar ze goedkoop strips kunnen kopen dan naar "stripspeciaalzaken" waar het geld uit hun zakken wordt geklopt. Benieuwd wie er aan het langste eind trekt.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Fonske zei:

Of het nou ook erg verstandig (netjes) is om hier één zaak te noemen, dat vindt ik niet. Ik ken meerdere zaken die deze albums te koop hebben voor een meerprijs. Ter zijner tijd worden trouwens sommige albums meer en andere minder waard. Het is ook de kunst om een zoeklijstje te hebben zodat je hobby levend blijft en een keer een geweldige goedkope ontdekking of aankoop te doen. Dat is het ultieme genot waar je dan nog jaren op kunt teren.

Akim wordt op deze site vaak genoeg in positieve zin genoemd, dus zie niet in waarom deze (negatieve) praktijk niet benoemd zou mogen worden en/of dat dat onverstandig zou zijn.

 

En natuurlijk worden albums door de jaren heen meer of minder waard, maar hier gaat het om nieuwe uitgaven, die de plank van bepaalde stripwinkels vaak niet eens hebben gezien voor de ‘retail’ prijs en direct tegen drie-vier keer de adviesprijs door diezelfde winkeliers worden aangeboden. En dat zijn echt geen boekjes die door ontevreden kopers zijn geretourneerd...

Link naar reactie
12 minuten geleden, Lecram zei:

... maar het kan natuurlijk niet dat een winkel zijn normale voorraad weghoudt bij zijn vaste klanten om ze later met grote winst weg te zetten. Dan ben je geen betrouwbare winkel voor mij en zou ik stoppen met klant te zijn.

Dat is zowat de conclusie waar ik mij persoonlijk het meest kan in vinden.

En verder moet er simpelweg het besef zijn dat 'zeldzaamheid' in werkelijkheid vaak niet is wat het lijkt.  En dat striphandelaars er eigenhandig deel aan nemen om dat idee in de hand te werken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 minuten geleden, Fonske zei:

Particulieren hoeven ook geen vaste prijs aan te houden. Zij zijn geen bedrijf en verkopen dus een gebruikt artikel.

 

Was dat maar waar, helaas zitten er heel veel handelaren tussen, die het de winkelier erg moeilijk maken.

Sorry, ik begrijp even niet wat je bedoelt? Een particulier is geen bedrijf. Een handelaar kan handel drijven als zijnde een particulier of bedrijf. Is dat wat je bedoelt? Op zich maakt het geen verschil, want als hij de boeken niet nieuw van de uitgeverij of verdeler heeft aangeschaft blijft het voor de wet een gebruikt artikel. Daarmee bedoel ik dat hij het koopt bij bijv een ssz en dan doorverkoopt voor een hogere prijs. Dat mag.

Link naar reactie

Als je af en toe in een stripspeciaalzaak komt kun je eender welk boek vooraf reserveren en krijg je dat ook netjes voor de correcte prijs, vaak zelfs met een beetje korting.

 

Je kunt er ook voor kiezen om alles anoniem en vanuit je luie stoel via internet te bestellen, dat is een keuze. Ideaal, je hoeft de deur niet uit, soms lage verzendkosten, buitenlandse edities die veel goedkoper zijn... maar dan kun je niet verwachten van een stripspeciaalzaak dat ze dat ene boekje dat je mist voor je bewaard hebben.

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
8 minuten geleden, Fonske zei:

Particulieren hoeven ook geen vaste prijs aan te houden. Zij zijn geen bedrijf en verkopen dus een gebruikt artikel.

 

Was dat maar waar, helaas zitten er heel veel handelaren tussen, die het de winkelier erg moeilijk maken.

Het gaat hier om (strip)winkeliers die het de liefhebbers moeilijk maken, door nieuwe uitgaven voor een veelvoud van de adviesprijs aan te bieden.

Link naar reactie
8 minuten geleden, eriktex zei:

Als je af en toe in een stripspeciaalzaak komt kun je eender welk boek vooraf reserveren en krijg je dat ook netjes voor de correcte prijs, vaak zelfs met een beetje korting.

 

Je kunt er ook voor kiezen om alles anoniem en vanuit je luie stoel via internet te bestellen, dat is een keuze. Ideaal, je hoeft de deur niet uit, soms lage verzendkosten, buitenlandse edities die veel goedkoper zijn... maar dan kun je niet verwachten van een stripspeciaalzaak dat ze dat ene boekje dat je mist voor je bewaard hebben.

 

Uiteraard, maar dat is hier de discussie niet geloof ik.

 

Erik, jij houdt toch ook geen tiental luxe uitgaven van Tex achter (die ook populair zijn en binnen een halve dag uitverkocht), om die later tegen een veelvoud van de initiële/originele prijs aan te bieden?

En dat is nu juist wel af en toe de praktijk van sommige winkeliers (en de Sam voorbeelden van esteban2 zijn in dat opzicht wel tekenend).

Link naar reactie

Nee, ik bedoel inderdaad de particulieren (die een andere baan of inkomen hebben) en er naast handel drijven in nieuwe stripalbums. die vaak voor een lagere prijs dan de vaste prijs worden aangeboden. Zij hebben hoe dan ook via via kunnen inkopen en maken het dus voor de winkelier die er echt zijn brood mee verdient moeilijk.

 

Er is tegenwoordig mede door internet een hele tussenhandel ontstaan.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Fonske zei:

Nee, ik bedoel inderdaad de particulieren (die een andere baan of inkomen hebben) en er naast handel drijven in nieuwe stripalbums. die vaak voor een lagere prijs dan de vaste prijs worden aangeboden. Zij hebben hoe dan ook via via kunnen inkopen en maken het dus voor de winkelier die er echt zijn brood mee verdient moeilijk.

 

Er is tegenwoordig mede door internet een hele tussenhandel ontstaan.

Doel je dan op Nederlandstalig of Engelstalig?

Link naar reactie
6 minuten geleden, JJL zei:

Uiteraard, maar dat is hier de discussie niet geloof ik.

 

Erik, jij houdt toch ook geen tiental luxe uitgaven van Tex achter (die ook populair zijn en binnen een halve dag uitverkocht), om die later tegen een veelvoud van de initiële/originele prijs aan te bieden?

En dat is nu juist wel af en toe de praktijk van sommige winkeliers (en de Sam voorbeelden van esteban2 zijn in dat opzicht wel tekenend).

Nee dat doen we niet, maar misschien ligt dat toch iets anders v.w.b. uitgevers/beursedities versus winkels/reguliere uitgaves.

 

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
3 minuten geleden, eriktex zei:

Nee dat doen we niet, maar misschien ligt dat toch iets anders v.w.b. uitgevers/beursedities versus winkels/reguliere uitgaves.

 

 

Wat betreft die beursuitgaves. De discussie daarover was dat mensen die op de beurs stonden met hun handel al edities aanschaften voordat het publiek de kans kreeg. Vervolgens werden deze voor heel veel geld doorverkocht. Wettelijk gezien mogen ze deze doorverkopen. Maar de discussie was toen of het moreel te veranwoorden is. Ik vind dat je het moet verbieden dat deze partijen, met meerdere personen tegelijk, exemplaren kunnen aanschaffen puur voor de handel terwijl de verzamelaars geen kans hebben. Ik vind dat je de verkoop van beursedities pas moet aanvangen vanaf bijvoorbeeld 14.00 uur. Dan kan iedereen in de rij gaan staan en heeft iedereen een gelijke kans.

Link naar reactie

Voor zover ik het volg gaat het voornamelijk om Nederlandstalige albums. Maar waar het mij voornamelijk om gaat als je ergens wat informeert hoeft toch niet meteen een naam van een winkel genoemd te worden. Je kan je vraag of onderwerp als je er over wilt praten toch ook gewoon in het algemeen voeren.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Fonske zei:

Voor zover ik het volg gaat het voornamelijk om Nederlandstalige albums. Maar waar het mij voornamelijk om gaat als je ergens wat informeert hoeft toch niet meteen een naam van een winkel genoemd te worden. Je kan je vraag of onderwerp als je er over wilt praten toch ook gewoon in het algemeen voeren.

Bijzonder. In principe kan een particulier geen nieuwe strips inkopen via een verdeler of uitgeverij voor een inkoopprijs.

Link naar reactie
3 minuten geleden, JPAR zei:

Wat betreft die beursuitgaves. De discussie daarover was dat mensen die op de beurs stonden met hun handel al edities aanschaften voordat het publiek de kans kreeg. Vervolgens werden deze voor heel veel geld doorverkocht. Wettelijk gezien mogen ze deze doorverkopen. Maar de discussie was toen of het moreel te veranwoorden is. Ik vind dat je het moet verbieden dat deze partijen, met meerdere personen tegelijk, exemplaren kunnen aanschaffen puur voor de handel terwijl de verzamelaars geen kans hebben. Ik vind dat je de verkoop van beursedities pas moet aanvangen vanaf bijvoorbeeld 14.00 uur. Dan kan iedereen in de rij gaan staan en heeft iedereen een gelijke kans.

Zowel bij DLC als bij HUM kun je tegenwoordig de beursuitgaves met 1 simpel mailtje reserveren. Bij DLC moet je ze dan voor een bepaald tijdstip op de betreffende beurs ophalen, bij HUM worden ze zelfs per post opgestuurd... wat wil een mens nog meer?

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Zojuist, eriktex zei:

Zowel bij DLC als bij HUM kun je tegenwoordig de beursuitgaves met 1 simpel mailtje reserveren. Bij DLC moet je ze dan voor een bepaald tijdstip op de betreffende beurs ophalen, bij HUM worden ze zelfs per post opgestuurd... wat wil een mens nog meer?

I know. Maar ik kan er bijv. niet drie bij je reserveren, afhalen of op laten sturen en dan verhandelen. Dat is dan 1 per persoon.

Link naar reactie
Zojuist, Paul_NL zei:

Dat zegt dan een hoop over jou als persoon.
Je ziet iets wat op zijn zachtst gezegd niet heel netjes is en jij kiest er dan voor om dat voorbeeld te volgen onder het mom van ''de rest doet het dus ik doe het ook, dat is nou eenmaal de praktijk''.

Tsja..:e003:

Doe ik dat ook? Dan weet je meer dan mij. Ik doe dat helemaal niet. Ik snap alleen heel goed hoe deze wereld in elkaar zit.

 

Er zijn winkels die keurig de originele prijs aanhouden en er zijn een paar boefjes die meer gaan vragen.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Het is frustrerend voor de koper om een album slechts kunnen kopen aan woekerprijzen. Maar voor de uitbater van een SSZ is het ook frustrerend om iemand te zien buiten stappen met tien keer hetzelfde album waarvan je dan weet dat het aan woekerprijzen zal verkocht worden terwijl je je eigen klanten moet teleurstellen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Waldorf zei:

Het is frustrerend voor de koper om een album slechts kunnen kopen aan woekerprijzen. Maar voor de uitbater van een SSZ is het ook frustrerend om iemand te zien buiten stappen met tien keer hetzelfde album waarvan je dan weet dat het aan woekerprijzen zal verkocht worden terwijl je je eigen klanten moet teleurstellen. 

Dan moet je ze dus niet per tien of welk aantal verkopen. Daar ben je zelf bij.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Waldorf zei:

Het is frustrerend voor de koper om een album slechts kunnen kopen aan woekerprijzen. 

Maar voor de uitbater van een SSZ is het ook frustrerend om iemand te zien buiten stappen met tien keer hetzelfde album waarvan je dan weet dat het aan woekerprijzen zal verkocht worden terwijl je je eigen klanten moet teleurstellen. 

Twee keer mee eens. 

Maar het ligt natuurlijk allebei aan de uitgever die te weinig exemplaren drukt om iedere geinteresseerde van een exemplaar te voorzien. Als een album binnen een maand na verschijnen in het hele land uit alle winkels is verdwenen is het in ieder geval wel heel erg.  

Link naar reactie
6 minuten geleden, Waldorf zei:

Het is frustrerend voor de koper om een album slechts kunnen kopen aan woekerprijzen. Maar voor de uitbater van een SSZ is het ook frustrerend om iemand te zien buiten stappen met tien keer hetzelfde album waarvan je dan weet dat het aan woekerprijzen zal verkocht worden terwijl je je eigen klanten moet teleurstellen. 

Als dat het geval zou zijn, staat het de winkelier vrij om een regel van max. 1-2 exemplaren pp in te stellen lijkt me (dan hoef je minder klanten teleur te stellen en maak je het dat soort speculanten het in ieder geval lastiger).

Link naar reactie

 

3 minuten geleden, Tweetie zei:

Twee keer mee eens.

Maar het ligt natuurlijk allebei aan de uitgever die te weinig exemplaren drukt om iedere geinteresseerde van een exemplaar te voorzien. Als een album binnen een maand na verschijnen in het hele land uit alle winkels is verdwenen is het in ieder geval wel heel erg. 

Volgens mij heeft Kontiki al heel vaak uitgelegd hoe dat zit. Er zijn vandaag de dag uitgeverijen die er voor gekozen hebben om zo min mogelijk of helemaal niets op voorraad te houden (met name hardcovers). Dat is een gewoon commerciële keuze met voor- en nadelen. Jij ziet alleen de nadelen.

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
33 minuten geleden, Paul_NL zei:

Dat zegt dan een hoop over jou als persoon.
Je ziet iets wat op zijn zachtst gezegd niet heel netjes is en jij kiest er dan voor om dat voorbeeld te volgen onder het mom van ''de rest doet het dus ik doe het ook, dat is nou eenmaal de praktijk''.

Tsja..:e003:

 

Hoho, uitgeverij Hum!/Erik kan naar mijn mening als als één van de meest integere worden beschouwd v.w.b. de uitgifte en verkoop van hun luxe/gelimiteerde edities.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Waldorf zei:

Voor hetzelfde geld blijven speculanten ook met onverkochte exemplaren zitten. Dat risico is ook een deel van het speculantenbestaan.

Maar laten we wel wezen, die kans is relatief klein.  De meesten in dat vak weten echt wel waar ze mee bezig zijn.  Je hoeft hier op dit forum ook slechts aandachtig mee te lezen om te weten wat je snel nog in huis kan halen met zicht op winst.  Waar ik, laat dat duidelijk zijn, zelf niet aan deel neem.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...