Ga naar inhoud

Zijn de zeldzame exemplaren wel echt zo zeldzaam?


Peter Motte

Recommended Posts

16 minuten geleden, eriktex zei:

Volgens mij heeft Kontiki al heel vaak uitgelegd hoe dat zit. Er zijn vandaag de dag uitgeverijen die er voor gekozen hebben om zo min mogelijk of helemaal niets op voorraad te houden (met name hardcovers). Dat is een gewoon commerciële keuze met voor- en nadelen. Jij ziet alleen de nadelen.

Ik zit aan de klantkant en ik ondervind alleen de nadelen.

Er zijn wel voordelen, maar die komen bij de uitgevers terecht en niet bij de klanten. 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Waldorf zei:

Voor hetzelfde geld blijven speculanten ook met onverkochte exemplaren zitten. Dat risico is ook een deel van het speculantenbestaan.

Dat risico is buitengewoon klein. De speculanten weten van te voren welke nieuwe uitgaves al voor het uitkomen bij de uitgever uitverkocht zijn. 

Link naar reactie

Ah, maar als ze niet zo zeldzaam zijn, als er met andere woorden voldoende albums gedrukt zijn voor het aantal lezers die ze aan de officiële winkelprijs willen aanschaffen, kan het niet anders of de speculanten blijven zitten met hun boekjes. Want bij toegenomen prijs daalt de vraag.

Wie op voorhand aanvoelt dat een album zeldzaam zal zijn moet het bestellen bij zijn ssz. Wie er achteraf woekerprijzen voor betaalt houdt de hele zwendel in stand. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
15 minuten geleden, esteban² zei:

En om nog even op de hamvraag terug te komen: Zijn de zeldzame exemplaren wel echt zo zeldzaam?  Zeker niet altijd.  Of op z'n minst lang niet zo zeldzaam als ingefluisterd werd door talloze kanalen die er hun voordeel bij hebben.

Maakt een oplage van 500-1000 stuks een album zeldzaam?

Eén ding is zeker: als SSZen populaire albums uit een kleine(re) oplage gaan achterhouden om ze onder de toonbank voor een veelvoud van de ‘retail’ prijs te verkopen, wordt het in ieder geval een zeldzaamheid om die albums nog tegen de reguliere prijs te vinden.

En ik vrees dat we dit in de toekomst eerder meer zullen gaan meemaken dan minder.

Link naar reactie

@JJL Eens.

 

Quote

Wie op voorhand aanvoelt dat een album zeldzaam zal zijn moet het bestellen bij zijn ssz. Wie er achteraf woekerprijzen voor betaalt houdt de hele zwendel in stand.


In theorie wel.  Maar in de praktijk is dat toch wel heel simplistisch gesteld.  Lang niet iedereen heeft het budget om dat voortdurend te doen.

En als ze niet zo zeldzaam zijn, maar bij de helft van de handelaars zo'n stapeltje achter de hand gehouden werd, worden ze inderdaad kunstmatig zeldzaam. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
42 minuten geleden, JJL zei:

Eén ding is zeker: als SSZen populaire albums uit een kleine(re) oplage gaan achterhouden om ze onder de toonbank voor een veelvoud van de ‘retail’ prijs te verkopen, wordt het in ieder geval een zeldzaamheid om die albums nog tegen de reguliere prijs te vinden.

En ik vrees dat we dit in de toekomst eerder meer zullen gaan meemaken dan minder.

Dat denk ik ook, als de uitgevers weinig voorrraad aan willen houden, zullen de klanten vaker naast het net vissen. 

45 minuten geleden, JJL zei:

Maakt een oplage van 500-1000 stuks een album zeldzaam?

Hangt af van het individuele geval. Wie zijn de makers? Is het een oneshot of een serie? In welk genre valt de strip? 

 

Maar als de uitgevers zelf een oplage inschatten en laten drukken en pas daarna de SSZ'en om bestellingen plaatsen, is het onvermijdelijk dat ze soms de plank flink misslaan. Als een uitgever niet te veel en niet te weinig wil drukken, zal hij eerst bestellingen op moeten halen bij de winkels en pas daarna besluiten wat de oplage is. 

Link naar reactie
32 minuten geleden, Tweetie zei:

Dat denk ik ook, als de uitgevers weinig voorrraad aan willen houden, zullen de klanten vaker naast het net vissen. 

Hangt af van het individuele geval. Wie zijn de makers? Is het een oneshot of een serie? In welk genre valt de strip? 

 

Maar als de uitgevers zelf een oplage inschatten en laten drukken en pas daarna de SSZ'en om bestellingen plaatsen, is het onvermijdelijk dat ze soms de plank flink misslaan. Als een uitgever niet te veel en niet te weinig wil drukken, zal hij eerst bestellingen op moeten halen bij de winkels en pas daarna besluiten wat de oplage is. 

Ik vermoed dat de ssz’s ook niet happig zullen zijn om voor een nieuwe integralenreeks grote voorbestellingen te plaatsen. Dus zullen het uiteindelijk de uitgevers wel zijn die over de oplage beslissen.

Link naar reactie
3 uren geleden, JJL zei:

Maakt een oplage van 500-1000 stuks een album zeldzaam?

 

Nee, als de vraag veel groter wordt dan het aanbod; Dan pas kunnen we spreken over zeldzaam.

Maar die zeldzaamheid kan ook gehyped worden.

Omdat de uitgevers vaak kleine oplages uitzetten zijn ze vlug door hun oplage heen. Als wij, de verzamelaars, dan horen dat het bij de uitgever uitverkocht is gaan we vlug het album aanschaffen omdat we er niet naast willen grijpen..

Vervolgens zie je de prijs voor zo'n album dan snel stijgen maar vaak op iets  langere termijn weer zakken..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
57 minuten geleden, Paul_NL zei:

. Ik ben vooral blij dat mijn SSZ Yendor dit soort praktijken niet uithaalt. Op is op.

 

Ik lig hier niet zo wakker van. Als er malloten zijn die honderden euro's willen betalen voor een facsimile uitgave van Guust heb ik er niet zo'n probleem mee dat een SSZ hiervan mee wil profiteren.

Het aantal SSZ's is het afgelopen decennium gehalveerd en ik heb liever dat ze zich zo staande houden dan dat er nog meer SSZ's over de kop gaan.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, Rik zei:

Nee, als de vraag veel groter wordt dan het aanbod; Dan pas kunnen we spreken over zeldzaam.

Maar die zeldzaamheid kan ook gehyped worden.

Omdat de uitgevers vaak kleine oplages uitzetten zijn ze vlug door hun oplage heen. Als wij, de verzamelaars, dan horen dat het bij de uitgever uitverkocht is gaan we vlug het album aanschaffen omdat we er niet naast willen grijpen..

Vervolgens zie je de prijs voor zo'n album dan snel stijgen maar vaak op iets  langere termijn weer zakken..

 

2!

Denk zeker dat hier op de reep hypes gecreeërd worden, er angst bestaat ‘to miss out’ en dat er tegenwoordig ook wel SSZen zijn die betreffende draadjes met interesse lezen.

Link naar reactie
57 minuten geleden, JJL zei:

Denk zeker dat hier op de reep hypes gecreeërd worden, er angst bestaat ‘to miss out’ 

+2 

58 minuten geleden, JJL zei:

dat er tegenwoordig ook wel SSZen zijn die betreffende draadjes met interesse lezen.

Ik denk dat die ook zonder Reep wel weten hoe laat het is als ze van hun initiele bestelling maar een deel uitgeleverd krijgen of niet kunnen nabestellen. 

Link naar reactie

Zonder een oordeel te vellen over wie dan ook, op dit moment zie ik maar een aanbieder van de integrale van

Sam op Catawiki voor de prijs van 150 euro, dan kun je wel spreken over een zeldzaam boek.

Of SSZ winkels dit bewust achterhouden weet ik niet, maar meermalen zie ik ook stevige ruilhandel tussen klant

en verkoper waarbij beide partijen blijkbaar hun voordeel doen.

Met wat geduld, leuke contacten, en de gunfactor kun je een eind komen zonder dit soort bedragen te hoeven

betalen.

 

Link naar reactie

wat hier nu van te vinden.

ik snap het dat als je een extra marge kan pakken in een niet echt winstgevende markt, dat erg verleidelijk is.

Mijn SSZ weet wat ik leuk vind ik reserveer wat ik echt wil hebben,

en hij legt apart (zonder aankoop verplichting) wat hij denkt dat ik ben vergeten te reserveren.

Doet hij dit voor iedereen ? vast niet. verkoopt hij via catawiki onder een andere naam 100% zeker.

heb ik daar moeite mee ? nee hij zorgt dat mensen die in hem investeren of trouw zijn krijgen wat ze willen.

hij zorgt ook dat zijn kachel kan blijven roken.

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, bouncer zei:

Zonder een oordeel te vellen over wie dan ook, op dit moment zie ik maar een aanbieder van de integrale van

Sam op Catawiki voor de prijs van 150 euro, dan kun je wel spreken over een zeldzaam boek.

 

Lees maar in die andere topic hoe snel de prijs bij Atomik de hoogte is in gegaan.  En het boek dat aan € 65 werd aangeboden stond als enig exemplaar te koop.  Totdat het verkocht werd en er een ander enig exemplaar aan € 75 te koop werd gezet.  Enzoverder...

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
18 minuten geleden, Theodoor zei:

Lees maar in die andere topic hoe snel de prijs bij Atomik de hoogte is in gegaan.  En het boek dat aan € 65 werd aangeboden stond als enig exemplaar te koop.  Totdat het verkocht werd en er een ander enig exemplaar aan € 75 te koop werd gezet.  Enzoverder...

Maar hij kan ook z'n gang gaan met de vraagprijs omdat hij kennelijk de enige is die nog iets van dit album in voorraad heeft. Dus zeldzaam is het wel. 

Link naar reactie
11 uren geleden, Fonske zei:

Tenslotte mag iedere winkelier zijn prijs vragen wat hij er voor hebben wilt, alleen de consument bepaald of hij het doet of niet. Of het nou ook erg verstandig (netjes) is om hier één zaak te noemen, dat vindt ik niet. Ik ken meerdere zaken die deze albums te koop hebben voor een meerprijs. Ter zijner tijd worden trouwens sommige albums meer en andere minder waard. Het is ook de kunst om een zoeklijstje te hebben zodat je hobby levend blijft en een keer een geweldige goedkope ontdekking of aankoop te doen. Dat is het ultieme genot waar je dan nog jaren op kunt teren.

In uw eerste zin kan ik mij volledig vinden. De “wet van vraag en aanbod” speelt hier en die kan enkel maar standhouden als men ook dergelijke prijzen wil geven.

 

In de tweede zin iets minder: De reep is een forum waarop we als stripliefhebbers onze info halen en discuteren over onze hobby. Zolang Paul_NL correcte info plaatst over de winkel zie ik er geen enkel probleem in. Waarom zou de winkel niet met naam mogen worden gemeld? Zijn post is helemaal niet lasterlijk, het is gewoon zijn mening, ervaring of gevoel dat hij heeft.

 

Ook een negatieve ervaring moet kunnen gemeld worden zonder schelden of laster. Een eigen voorbeeld : Zo heb ik ooit eens een verzamelbox van Long John Silver laten bestellen in De Poort. Toen ik hem ging ophalen was de folie beschadigd. De mevrouw van de winkel verzekerde mij dat ze goed gekeken had en er niks aan de box was. Toen ik thuis kwam en de folie er af nam was er een grote kras in die glanslaag op die box. Voor zo’n dure box is dit voor mij echt wel een teleurstelling. Het was dus voor mij een minder goeie ervaring en ik koop er nog amper daardoor, maar daarom is de winkel op zich nog geen teleurstelling. Het blijven vriendelijke mensen met een mooie winkel en een ruim aanbod.

 

Persoonlijk deel ik ook de mening dat ik het “gevoel” krijg dat er zaken bewust achter gehouden worden om sowieso voor meer dan de adviesprijs te verkopen, en niet alleen bij de ssz.

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Paul_NL zei:

 Als de oplages laag blijven, of lager worden, dan zullen dit soort praktijken vaker gebeuren. Dat er dan mensen zijn die bijvoorbeeld 2 of 300 procent meer willen betalen voor een klein Guust boekje snap ik natuurlijk ook niet. 

Voor deze praktijken zijn er altijd 2 nodig. Een verkoper maar ook een koper.

Op het moment dat de koper stopt met het betalen van krankzinnige prijzen voor net uitgebrachte stripalbums zal deze praktijk vanzelf stoppen..

De wal zal altijd het schip keren :e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
10 minuten geleden, Rik zei:

Voor deze praktijken zijn er altijd 2 nodig. Een verkoper maar ook een koper.

Op het moment dat de koper stopt met het betalen van krankzinnige prijzen voor net uitgebrachte stripalbums zal deze praktijk vanzelf stoppen..

De wal zal altijd het schip keren :e007:

Er is er ook nog een derde: de uitgever die veel te weinig drukt. 

Als Sherpa 666 exemplaren kwijt kan raken van Commanche: het Brandmerk van Dobbs a raison van 65 euro, dan kun je op je vingers natellen dat 500 exemplaren voor Duke 1 HC tegen een veel lagere prijs op geen stukken na genoeg zal zijn. 

Ik zou zeggen dat van ieder album dat binnen een maand in de winkels is uitverkocht een te lage oplage heeft gehad. 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Tweetie zei:

Er is er ook nog een derde: de uitgever die veel te weinig drukt. 

Als Sherpa 666 exemplaren kwijt kan raken van Commanche: het Brandmerk van Dobbs a raison van 65 euro, dan kun je op je vingers natellen dat 500 exemplaren voor Duke 1 HC tegen een veel lagere prijs op geen stukken na genoeg zal zijn. 

Ik zou zeggen dat van ieder album dat binnen een maand in de winkels is uitverkocht een te lage oplage heeft gehad. 

De Nederlandse markt voor stripalbums is niet meer zo groot dat uitgevers zich restpartijen kunnen veroorloven.

Tegenover dat ene uitverkochte album met een te kleine oplage staan genoeg albums die niet uitverkocht raken. Het gaat niet om dat ene album maar om het totale pakket....

Daarnaast zijn Duke en Comanche niet door dezelfde uitgever uitgegeven. En Duke is (nog) geen Comanche.

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minuten geleden, Rik zei:

De Nederlandse markt voor stripalbums is niet meer zo groot dat uitgevers zich restpartijen kunnen veroorloven.

Tegenover dat ene uitverkochte album met een te kleine oplage staan genoeg albums die niet uitverkocht raken. Het gaat niet om dat ene album maar om het totale pakket....

Daarnaast zijn Duke en Comanche niet door dezelfde uitgever uitgegeven.

 

 

En met die zondvloed aan integrales weten de uitgevers en ssz's ook niet meer wat ze gaan verkocht krijgen.

Link naar reactie
Zojuist, Rik zei:

Tegenover dat ene uitverkochte album met een te kleine oplage staan genoeg albums die niet uitverkocht raken. Het gaat niet om dat ene album maar om het totale pakket....

Het is er niet een, maar meerdere.  Duke 1 en Guust 0 zi jn de meest extreme voorbeelden. Het lijkt de laatste tijd veel vaker voor te komen. 

 

 

Link naar reactie

Onlangs hoorde ik een verkoper - die als een dure vogel gekend staat - zeggen dat hij van vier voorbestelde examplaren met een winkelwaarde van €300/stuk niet afgeraakt omdat de kopers zich bedachten. Dus af en toe eens een graantje meepikken van de stripgekte van sommigen (waaronder soms ikzelf)...als je het totaalplaatje bekijkt word je niet rijk van strips te verkopen, denk ik.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tweetie zei:

Het is er niet een, maar meerdere.  Duke 1 en Guust 0 zi jn de meest extreme voorbeelden. Het lijkt de laatste tijd veel vaker voor te komen. 

 

 

Ja maar van die twee kennen we de historie. Er verschenen hier berichtjes dat ze zeldzaam waren en de volgende dagen allerlei berichten van repers die naar de winkel trokken om het te kopen (wat ze waarschijnlijk anders nooit gedaan zouden hebben). :e012:

Link naar reactie
7 minuten geleden, Tweetie zei:

Het is er niet een, maar meerdere.  Duke 1 en Guust 0 zi jn de meest extreme voorbeelden. Het lijkt de laatste tijd veel vaker voor te komen. 

 

 

Je moet naar het totaalplaatje kijken Tweetie. Uitgevers maken een inschatting voor de hoogte van de oplage die ze denken kwijt te kunnen. Een foute inschatting levert een berg oud papier op. Beter een voorzichtige inschatting die aan de lage kant is dan een magazijn vol niet verkochte stripboeken. Dit is overigens van alle tijden want 40 jaar geleden ging het ook zo maar toen  was de markt veel groter en dus ook de oplages. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
7 minuten geleden, Zwendel zei:

Ja maar van die twee kennen we de historie.

Er verschenen hier berichtjes dat ze zeldzaam waren en de volgende dagen allerlei berichten van repers die naar de winkel trokken om het te kopen (wat ze waarschijnlijk anders nooit gedaan zouden hebben). :e012:

Maar die berichten hebben we voor meerdere albums gezien en daar was het niet zo erg. 

Al ben ik het wel je eens de de opklopperij de tekorten nog verergert.

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Maar die berichten hebben we voor meerdere albums gezien en daar was het niet zo erg. 

Al ben ik het wel je eens de de opklopperij de tekorten nog verergert.

Die Guust 0 is wel iets speciaal. Dat is een typisch verzamelaar/hebbeding. Het verwondert mij dat er vooraf niet meer reclame over gemaakt is. Dan was alles in voorverkoop uitverkocht en was er nooit een exemplaar in de winkel geraakt en had je al dat gedoe niet.

Link naar reactie
1 hour ago, Tweetie said:

Er is er ook nog een derde: de uitgever die veel te weinig drukt. 

Als Sherpa 666 exemplaren kwijt kan raken van Commanche: het Brandmerk van Dobbs a raison van 65 euro, dan kun je op je vingers natellen dat 500 exemplaren voor Duke 1 HC tegen een veel lagere prijs op geen stukken na genoeg zal zijn. 

Ik zou zeggen dat van ieder album dat binnen een maand in de winkels is uitverkocht een te lage oplage heeft gehad. 

Van duke werden er ook waarschijnlijk nog een paar duizend softcovertjes van gedrukt. Comanche van sherpa is naar mijn idee een luxe uitgave voor een niche verzamelaars publiek waarbij, inderdaad tweetie, het knap is dat dit grotendeels uitvekocht is. Woon zelf in het buitenland en wist via webwinkels lambiek en stripaap nog twee delen van duke deel 1 te scoren. Kon ik zowaar nog een deel  aan mijn vriend in amsterdam geven die er geen had. (Die normaal gesproken naar het beeldverhaal gaat, hoorde dat deze uitverkocht was en een paar weken later er een kon kopen voor een aanzienlijke meerprijs terwijl hij al zijn strips daar koopt. Niet echt fijn als vaste klant.

Link naar reactie
2 uren geleden, matje zei:

Kon ik zowaar nog een deel  aan mijn vriend in amsterdam geven die er geen had. (Die normaal gesproken naar het beeldverhaal gaat, hoorde dat deze uitverkocht was en een paar weken later er een kon kopen voor een aanzienlijke meerprijs terwijl hij al zijn strips daar koopt. Niet echt fijn als vaste klant.

Ik snap je vriend niet. Als ik hem was, zou ik bij een andere SSZ vaste klant worden. In de buurt van Amsterdam kun je tenminste kiezen. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Zwendel zei:

Het origineel is ook twee keer niks, maar het is voor verzamelaars een heilige graal :)

Maar in het Frans is dat de allereerste Guust en door de manier van uitgeven erg zeldzaam. 

In het Nederlands is de recente blauwe Guust #0 niet eens de eerste druk, die eer is voorbehouden aan de Panda uitgave. 

Link naar reactie
5 hours ago, Tweetie said:

Al ben ik het wel je eens de de opklopperij de tekorten nog verergert.

Het enige effect van die opklopperij is dat ik spul koop dat ik anders toch zou hebben gekocht, alleen maar wat vroeger om niet de pech te hebben dat iets wat ik wou hebben door speculanten is opgekocht - of door andere kopers djie het anders links hadden laten liggen.

Maar meer kopen omdat iets zeldzaam zal worden? Niet echt.

Link naar reactie
22 uren geleden, Theodoor zei:

Lees maar in die andere topic hoe snel de prijs bij Atomik de hoogte is in gegaan.  En het boek dat aan € 65 werd aangeboden stond als enig exemplaar te koop.  Totdat het verkocht werd en er een ander enig exemplaar aan € 75 te koop werd gezet.  Enzoverder...

Welke topic was dat waar Atomik de prijs deed stijgen?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...