Ga naar inhoud

Digitaal Strips Lezen, Een Prima Bezigheid!


Waldorf

Recommended Posts

Zo koop ik mijn boeken met grote regelmaat online in (want goedkoper), ook al weet ik uit betrouwbare bron dat de ssz ze toch echt voor minder inkoopt dan ik online betaal, en toch kiezen zij ervoor een wat grotere marge aan te houden.

Tegenwoordig is een softcover in Nederland vaak al 11,95 (Jim - Een nacht in Rome, om maar een voorbeeld te noemen).

 

Je hebt veel valabele argumenten. Alleen deze verdienen een uitleg. Een stripwinkel moet ook nog kosten in rekening brengen die een webshop vaak niet heeft: (winkel)ruimte voor verkoop en opslag, huur, winkelinrichting en zo nog van die zaken.

 

Die prijs voor een Een Nacht in Rome in softcover klopt niet. En zo laat je nog uitschijnen dat dat een standaardprijs is. De nieuwprijs was 9,99 euro. Bovendien waren dat albums van 96 pagina's, dus dubbel zo dik als een regulier album. Reguliere softcoveralbums kosten afgerond naar boven zo'n 6 tot 6,50 euro (voor bekendere reeksen met grotere oplages) tot 9 euro (voor albums met een wat groter formaat en vaak ook wel 56 tot 64 pagina's dik op een kleinere oplage) met daartussen veel vaker voorkomende prijzen als 7,95 euro.

Link naar reactie

Je hebt veel valabele argumenten. Alleen deze verdienen een uitleg. Een stripwinkel moet ook nog kosten in rekening brengen die een webshop vaak niet heeft: (winkel)ruimte voor verkoop en opslag, huur, winkelinrichting en zo nog van die zaken.

 

Een webshop heeft andere kosten dan een baksteenwinkel, vaak onzichtbare kosten.

Er zijn natuurlijk de infrastructuurkosten, maar er is ook een grote reclamekost. Ik denk dat die veel groter is dan voor een baksteenwinkel. En er zijn de retourzendingen.

Link naar reactie

Hoe vaak gaat Asterix over de toonbank in Amerika of Urbanus? of Nestor Burma? Blacksad? Suske en Wiske misschien?

Die lijst kan nog een stuk langer worden gemaakt want vrijwel alles wat Europese strip heet is niche in Amerika.

Echter, de comics uit Amerika vinden gretig aftrek door heel Europa heen.

Dat staat nog los van de films, merchandise etc. en de hoeveelheid aan reeksen die allen goed verkopen.

 

Waarmee ik alleen maar aan wil geven dat wij als Europa zijnde, qua strips, gewoon minder in de melk te brokkelen hebben.

 

Dat heeft niets te maken met ''meegaan met hun tijd', zoals je eerder poneerde, maar gewoon met de algemene culturele overheersing van de anglo-amerikaanse wereld en het feit dat de gemiddelde amerikaan niet verder kijkt dan zijn neus lang is. En zo gretig verkopen die amerikaanse strips hier nu ook weer niet. Een paar populaire titels die iedereen kent (hoofdzakelijk van de film en tv-reeksen) en dat is het zowat. En de Disney-strips, maar dan meestal nog in een plaatselijk geproduceerde versie.

Link naar reactie

Stan Lee heeft toch echt gelijk....wat betreft vrouwen en stripboeken.

Paul, het is een prima discussie, dat is leuk, en ik denk dat we elkaars standpunten goed begrijpen, maar het nooit eens zullen worden. Keuze is prima, maar ik roep wel dat strips in boekvorm veel echter, beter, waardevoller en prettiger zijn...????????????

Link naar reactie

Als je goed rondkijkt in de lokale stripwinkels hier (en verder in Europa) dan zie je meer dan ''een paar populaire titels'', dan zie je namelijk een divers aanbod van verschillende uitgevers, en allen verkopen uitstekend.

 

Maar goed, als jij een heel volk generaliseert als niet verder kijkend dan hun neus lang is, dan is een dergelijke discussie aan jou niet besteed.

Stripwinkels geven een vertekend beeld. Alle strips zijn terug te vinden in stripwinkels, ook diegene waar er maar 200 van verkocht worden.

 

En neen, ik heb geen heel volk veralgemeend, maar wel de gemiddelde amerikaan. Wat toch nog net iets anders is.

 

Wat het digitaal lezen betreft: mij maakt het niet uit hoe iemand een strip wenst te lezen, zolang ze er maar voor betalen. Zelf spreekt het digitaal lezen me (momenteel) niet aan. Af en toe probeer ik het eens, maar langere verhalen op een computerscherm lezen lukt me om de een of andere redenen niet. Alhoewel het misschien gewoon is omdat ik graag al liggend in de zetel lees.

Link naar reactie

Ik heb totaal geen verstand van games, maar op schijf of digitaal is toch hetzelfde, je speelt het spel op hetzelfde scherm met dezelfde computer.

Strips lezen uit boek (met veel rest- en verzamelwaarde) is compleet anders dan lezen op een scherm.

Dus strips en games geeft een heel andere discussie.

 

Vroeger kochten mijn vrienden en ik ook vaak LP's en dan namen we die van elkaar op met cassettebandjes.....beetje hetzelfde...haha

Dan kocht de ene een bepaalde LP en de andere een andere, soort game sharing.

Pas als een LP echt heel goed was, kocht iedereen hem...hahaha.....lekker songteksten meelezen en zo'n mooie hoes..... 

Link naar reactie

Als het geen belachelijk hoge prijs zou hebben dan zou ik misschien sommige reeksen digitaal lezen.

Ik heb net 1 voorbeeld opgezocht, laatste jommeke kost 4,99 digitaal. Terwijl de papieren versie 5,50 kost.

1 - 1,50 euro, meer zou ik echt niet over hebben voor een digitale strip.

Ik denk dat dat precies het voorbeeld is dat Paul aanhaalt over de europese strips. Die prijzen zichzelf digitaal de markt uit.

 

Ik lees zelf ook liever op papier (ik heb ook geen e-reader wel een tablet). Het gevoel van een boek, de geur enz. Dat is een stuk beleving die je digitaal niet hebt. Maar nu ik de comicmarkt weer aan het ontdekken ben is het ideaal dat je online stukken kunt lezen om te ontdekken of je het leuk vindt of niet. Aan de hand daarvan ga ik dan tot aanschaf over.

Link naar reactie

De VS is de meest mature markt voor ebooks, en daar zijn ebooks op minder dan 35% van de totale boekenverkoop blijven steken. Dat is natuurlijk wel hoog, maar het stijgt dus niet meer.

Ik zie dit gebeuren: door de smartphone wordt het altijd gemakkelijker om audiovisuele content te gebruiken, en dat is gewoon het einde van het ebook.

Een frappant voorbeeld: er is van de nieuwe Star Wars-film géén romanversie.

Link naar reactie

Mijn ervaring met digitaal strips lezen is eerder beperkt en niet bepaald positief.

Digitaal lezen is perfect om eens te 'proeven' van een reeks of verhaal, maar verder gaat het niet bij me.

 

De spijtige realiteit is dat ik niet zo grondig lees als het digitaal is. Voor een of andere reden lees ik dan sneller en oppervlakkiger waardoor ik minder geniet van de strip.

Op zich is dit een gigantisch nadeel waar ik niet over geraak.*

 

Bij digitale strips ben ik niet bang van de overvloed aan keuze, het is zelfs een groot voordeel. Maar digitale dingen vergeet ik gewoon waardoor ik ze niet herlees. Dingen herlezen is een persoonlijke afwijking (iets is pas echt goed als je er vaak van kan genieten).

 

Een mooi gevulde boekenkast vind ik nu eenmaal mooi. Liever een kleine boekenkast met wat ik echt goed vind dan etteloze gigabyte aan wat ik me niet echt herinner.

 

 

Een deel van de ervaring bij het striplezen is vrij tactiel -ik vind het leuk de pagina's om te draaien en verrast te worden, het is leuk om te weten dat de ontknoping nabij is of weten dat je nog een centimeter of 3 te gaan hebt, dik papier tussen je vingers te voelen geeft me de indruk van kwaliteit en vakmanschap, ... Dit lukt heel wat minder op een tablet of reader.

 

Afhankelijk van de druk en papiersoort vloeien de kleuren al dan niet over in elkaar, is iets scherp omlijnd of wazig... Dat maakt veel uit voor me, zoiets digitaal nabootsen vind ik een beetje vals spelen. Hoewel het bij een klassieke strip vaak niet opzettelijk is.

 

Het gaat er bij mij niet in dat een digitale strip haast even veel kost als een klassieke strip. Does not compute...

 

 

* Bij boeken of saaie technische dingen durf en kan ik wel grote volumes digitaal verzetten. Maar dan doen de kleuren en de druk er niet toe.

Als ik het echt wil begrijpen dan druk ik het af en begin ik te noteren, markeren en onnozele dingen te tekenen in de marge... dat werkt blijkbaar.

Het ogenblik dat je dat kan op een tablet dan ben ik verkocht. Maar niet om strips te lezen, dat doe ik liever op papier.

Link naar reactie

De laatste was wel een cartoon, maar ook een valabel argument tegen digitaal lezen: het bibliofiele aspect. Boeken zijn in mijn ogen dingen om lief te hebben, te voelen en te ruiken. 

 

Dat "ruiken" en "voelen" is voor mij geen argument.

Dat "hebben" is wat anders. Een digitaal boek heb je nooit.

Ik denk ook dat digitale boeken zullen leiden tot te veel kopen. Nu word je vroeg of laat gehinderd door plaatsgebrek. Met digitale boeken zal dat niet gebeuren. En dan begint het geld te rollen zonder dat het stopt.

 

Ik wel eens scanlations van manga geprobeerd, maar vond er eerlijk gezegd niet veel aan. Te lastig. En ik vraag me af waar al die voordelen blijven als je daarvoor voortdurend de capaciteit van internet moet oppompen. Die servers en nodes zijn ook niet gratis.

 

En dan is er het eeuwige internetprobleem: iets dat digitaal van internet wordt gehaald, willen de meesten gratis krijgen.

Die mentaliteit ontstond in de jaren 90 toen internet werd gepromoot.

Dat betekent dat je binnenkort misschien héél goedkoop 250 Spawns kunt lezen, maar dat je om de 10 bladzijden reclameonderbrekingen krijgt.

Link naar reactie

Eerlijk gezegd is dat bij mij geen argument.

 

Bij mij wel. Ik werk de ganse dag aan een PC. Dan ga ik 's avonds niet nog een keer naar een scherm zitten gapen. Computers zijn als grasmaaiers: nuttige werktuigen, maar geen bron van vermaak. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Natuurlijk mag dat, maar op basis waarvan denk je te weten hoe een ''gemiddelde'' amerikaan denkt en doet?

Staaf dat dan met voorbeelden, ervaringen of cijfers (en zelfs dan is het vaak erg subjectief).

Maar wellicht is dat omdat ik heb geleerd om uit te kijken met het maken van dergelijke opmerkingen tenzij je ze kan onderbouwen.

Ook jammer dat je uit zo'n stuk tekst precies daar een opmerking over  wenst te maken.

 

Als je spreekt van "Amerika" dan heb je het ook over de gemiddelde amerikaan, just saying.

Link naar reactie

Als er 1 ding duidelijk wordt door het onderwerp hier op dit forum even door te lezen, dan is het wel dat de gemiddelde striplezer hier in de Benelux

er niet aan moet denken om digitaal te lezen en hartstochtelijk bezwaren zoekt om het niet te doen, terwijl niemand je dwingt.

Die krampachtige houding tegenover een (relatief nieuw) alternatief is tegelijkertijd onderdeel van de minimale rol die strips in Europa spelen ten opzichte van elders in de wereld.

 

Natuurlijk mag dat, maar op basis waarvan denk je te weten hoe een ''gemiddelde'' amerikaan denkt en doet?

Staaf dat dan met voorbeelden, ervaringen of cijfers (en zelfs dan is het vaak erg subjectief).

Maar wellicht is dat omdat ik heb geleerd om uit te kijken met het maken van dergelijke opmerkingen tenzij je ze kan onderbouwen.

 

En waar zijn je voorbeelden, ervaringen en cijfers van die gemiddelde striplezer hier in de Benelux?

 

Ik kom weinig hartstochtelijke bezwaren tegen. Ja, digitaal strips lezen is hier nog niet zo populair als papier lezen, maar dat heeft toch vooral te maken met het aanbod lijkt me. En niet met enige weerzin tegen het digitale medium. De meeste striplezers zijn relatief jong, die hebben geen enkel probleem met een digitaal scherm. Als het aanbod er zal komen, gaan die wel volgen. UItgevers gaan langzaam maar zeker die kanten uit, het is nog steeds zoeken hoe en wat. Maar dat digitale platform van de verzamelde Vlaamse uitgevers lijkt me toch een goeie stap in de juiste richting. Er moet nog wat aan gesleuteld worden, maar zoiets staat nooit direct op punt.

Link naar reactie

Cijfers aangaande de ''beleving'' rondom de strip hier in de benelux: kijk maar eens naar alle stripspeciaalzaken die in Nederland en België ermee stoppen of overgaan op internetverkoop.

 

Dat bewijst enkel dat papieren strips het minder goed doen dan vroeger. Of eventueel dat de uitbaters van stripwinkels geen goeie zakenmannen zijn.

Dat zou eventueel ook kunnen wijzen op het feit dat digitale strips het steeds beter doen. 't is moeilijk om daar zomaar iets uit af te leiden.

(zijn er overigens zo veel stripwinkels in België die ermee stoppen?)

Link naar reactie

Dat bewijst enkel dat papieren strips het minder goed doen dan vroeger. Of eventueel dat de uitbaters van stripwinkels geen goeie zakenmannen zijn.

Dat zou eventueel ook kunnen wijzen op het feit dat digitale strips het steeds beter doen. 't is moeilijk om daar zomaar iets uit af te leiden.

(zijn er overigens zo veel stripwinkels in België die ermee stoppen?)

Zou het ook niet kunnen zijn dat de rage van de graphic novels een beetje voorbij is. Ik heb de indruk dat er in de tweede helft van de jaren '90 een hoop 'strip'lezers bijgekomen zijn en nu een stuk minder terwijl er ook een hoop afhaken of minderen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...