Ga naar inhoud

Digitaal Strips Lezen, Een Prima Bezigheid!


Waldorf

Recommended Posts

On 8/17/2016 at 12:32 PM, Paul_NL said:

screen.jpg

 

Hallo repers :e005:

Al enkele jaren lees ik digitaal strips, comics en manga, en ik ben er een zeer groot voorstander van.
Los van het feit dat ik graag zaken op papier lees, zijn er zat strips die ik nooit meer zou lezen, of die gewoon simpelweg erg tegenvielen.
Door digitaal te lezen (of het nou een preview is, of een aangeschaft volledig exemplaar) heb ik meer kunnen lezen dan ik anders had gekund (manga, comics etc.) en het is een stuk gunstiger voor de portemonnee, en bevalt het niet dan heeft het ook niet veel geld gekost.
Met name de lange (veelal Amerikaanse) series zoals Transmetropolitan, Preacher, de vele Spider-man reeksen etc. zijn zeer kostbaar om aan te schaffen in papieren vorm, en bieden mij weinig waarde nadat ik ze uit heb (uitzonderingen daargelaten).

 

Digitale exemplaren kosten vaak ook nog een fractie van de prijs.

En met handige apps zoals Comic Zeal heb ik op vakantie ook een uitgebreide verzameling bij me.

Wie leest er hier ook geregeld digitaal? en wat is voor jullie de reden om dit wel of niet te doen?

 

Nog nooit gedaan. Ik stel vast dat alles wat digitaliseert mij doet verminderen in verbruik: sinds ik Deezer heb luister ik minder naar muziek, en sinds we digitale tv hebben kijk ik minder dan ooit. Hoe dat komt weet ik niet, maar de veelheid aan materiaal ontmoedigt mij. Vroeger kon ik voor mijn CD-rek staan, en daar iets uit kiezen, maar het eindeloze digitale aanbod is intimiderend en dan kies ik steeds vaker voor stilte of weer eens een LP van George Brassens. Met tv hetzelfde: zappen langs een veertigtal kanalen kon tot leuke verrassingen leiden, maar als ik nu tot Njam-tv zap heb ik zin om de lichtbak buiten te gooien. Het is allemaal te veel. Ik hoed me dus voor digitale strips en boeken. Mijn leesachterstand bij louter papieren exemplaren houdt aan, dus zie ik er de meerwaarde niet van om heelder reeksen te gaan downloaden op een tablet. Op reis neem ik dikke boeken, of exemplaren met kleine lettertjes mee.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik heb het een tijdje geprobeerd maar het beviel niet echt. Zo'n ipad vind ik toch wat zwaar en niet echt prettig (nou heb ik nog een wat ouder model, de nieuwe zijn lichter als ik het goed heb) en het scherm glanst wat het ook niet makkelijker maakt. Daarnaast vind ik het scherm eigenlijk te klein. Het is kleiner dan comic formaat. Je kunt wel inzoomen enzo, maar toch vond ik het te klein. Ook "spreads" komen niet mooi uit. Eigenlijk is het vanzelf doodgebloed. Ik ben niet zo'n manga lezer maar dat zijn wellicht de beste strips om digitaal te lezen omdat ze meestal toch op klein formaat worden uitgegeven. 

 

Ik ben niet tegen digitaal lezen. Ik heb ook een kobo voor "gewone" boeken. Die gebruik ik erg vaak, maar zo'n e-reader is echt ingesteld op lezen (mat scherm, paper-white, lekker licht en lange batterijduur). Tablets vind ik eigenlijk net niet fijn genoeg om strips te lezen.

Link naar reactie

Ik lees toch redelijk veel digitaal. Comics koop ik via de Humble Bundle, die hebben geregeld stripbundles. (Zonder DRM, dus mine!) Af en toe lees ik eens een manga via scanlations, en ik durf mij ook wel eens door 't archief van een webcomic te graven als ik er eentje tegenkom die mij aanstaat.

Ik zit nog een beetje achter op de Strokes en de Knockys...

 

Waarom?

De Humble Bundle is meestal een interessante selectie. Vaak een serieuze hoeveelheid leesvoer, genoeg om een idee te krijgen of 't mijn ding is of niet. Bovendien zitten er redelijk wat dingen bij die ik wel eens zou willen lezen, maar niet genoeg om effectief de boeken te kopen.

Scanlations zijn een handige manier om te ontdekken. Manga is een zo kolossaal grote massa dat ik er gewoon geen begin aan zag, maar met de scanlations kan ik zonder moeite op ontdekkingstocht gaan.

Bij webcomics heb ik 't gevoel dat auteurs veel meer hun eigen ding doen, wat interessante onderwerpen, aanpakken en verhaallijnen oplevert. (Gunnerkrigg Court!!!)

Link naar reactie

Een iPad is te zwaar, maar een hardcover omnibus/library edition/integraal niet?

Ik denk dat er meer boeken zwaarder zijn dan een iPad. Niet om daarmee jou commentaar aan te vallen, maar dit is volgens mij een redelijk veel gehoord argument.

 

Zelf heb ik een iPad air, dat scheelt zeker in gewicht, maar ik ervaar eigenlijk alleen maar voordelen.

 

Het gewicht is voor mij ook een punt en een reden dat ik liever niet die omnibussen van 2,5 kilo op schoot heb liggen.

 

 

Sommige boeken zijn inderdaad zwaarder, maar dat hindert me minder dan die ipad. Ik vind zo'n ipad niet prettig vasthouden. Integrales zijn groter en daardoor ook makkelijke vast te houden tijdens het lezen. Daarnaast spelen ook het in mijn ogen te kleine en glanzende scherm mee, wat het er niet fijner op maakt. Ik vind papier uiteindelijk toch fijner...zal de leeftijd wel zijn. Bladeren door een boek is leuker dan swipen.

Link naar reactie

Soms pik ik op Comixology eens wat comics uit hun aanbod gratis materiaal om iets uit te proberen. Zo heb ik de eerste nummers van Stray Bullets nog staan om te lezen. Ook Private Eye van BKV volgde ik zo, maar ik merkte wel dat mijn aandacht sneller verdween. Die laatste wil ik dus zeker ook in papieren editie kopen om dan écht te lezen  :e012:

 

Ik ben dus niet echt overtuigd, maar probeer af en toe eens iets uit.

Link naar reactie

Ik lees nooit digitale strips, heb daar ook geen behoefte aan.

 

Zoals Waldorf ook stelt, zodra er teveel aanbod is verlies ik interesse, ik koop ook nog gewoon muziek cd's....hahaha.....ik wil gewoon het boekje lezen met songteksten etc. 

Ik zie het aan mijn kinderen, die downloaden dan ineens veel van een artiest, maar spelen het vervolgens zelden en kennen de teksten niet, het is te makkelijk, te vrijblijvend en teveel, het heeft geen bijzonderheid meer. 

 

Tevens ben ik ook verzamelaar en digitaal bezit is waardeloos....ik wil boeken verzamelen, beet pakken, series compleet maken, bekijken en..............ik verzamel ook veel dedicaces....dat wordt moeilijker op de ipad :e005: .

 

Financieel vind ik mijn hobby vrij goedkoop (al is dat subjectief, maar je koopt zo nu en dan wat boeken en bezoekt een beurs) en makkelijk (strips eten geen brood), dus dat is voor mij ook geen argument. Plaatsgebrek heb ik niet.

Maar beide argumenten kan ik heel goed begrijpen.

 

Lezen op een Ipad vind ik ook zeer onhandig in vergelijking met een boek (geen fijn beeld), tekeningen zijn ook minder mooi op een computer (kan ook beleving zijn), al heeft Paul een punt dat integrales ook niet lekker lezen, een HC daarentegen ideaal. Ik ben ook geen fan van integrales en omnibussen.

 

Het is ook prima dat digitaal strips lezen er is en ik hoop dan ook dat er hierdoor meer mensen strips gaan lezen en misschien later ook weer aanschaffen. En dat de tekenaars er ook nog wat aan overhouden.

Link naar reactie

Het zegt mij gewoon niets, net als bij boeken wil ik het échte hebben. Digitale strips en boeken voelen een beetje nep aan.

Je hebt gelijk, maar... plaats in de kast/kamer is ook een probleem dat veel mensen hebben.

Dus voor sommige grote reeksen is het wel interessant digitaal (bv als je 'alles' van Batman wilt).

Maar je hebt dan idd minder het "mijn verzameling gevoel"...

Link naar reactie

Dan heb jij in het verleden nooit een film gehuurd?

Er is toch een verschil: toen je een film huurde, zei niemand dat je hem had gekocht.

Ik zou hier een hele rant kunnen opstarten over de manier waarop in de IT-sector woorden vaak worden misbruikt, zoals een "onderdruk" een "watermerk" noemen, bijv. Het lijkt alsof ze in de IT éérst leren reclame maken, en dan pas de rest.

 

En bovendien is digitaal lezen erg duur. De kosten van de tablet of ereader worden gemakkelijk over het hoofd gezien.

Ik zit hier op dit moment met het probleem dat ik misschien mijn tablet moet vervangen om een strip te kunnen lezen. Wham: 300 euro.

Link naar reactie

Ik was in San Diego CC en daar had je een stand "Europe Comics" ter promotie van Europese strips. Dit is een website waar je Europese strips digitaal kan kopen. 

In gesprek met de dames van de stand werd mij wel duidelijk dat deels de digitale downloads gebruikt worden ter introductie om de strips hopelijk later "echt" op papier te kunnen uitgeven.

Voor lezers is dit wel een mooie gelegenheid om in hun eigen taal Europese strips te ontdekken.

 

Verder merk je op zo'n giga evenement dat verzamelen van alle tijden (en leeftijden) is en zal blijven, er was zo vreselijk veel jeugd (met tassen vol spullen, ook boeken) en daarin zal digitaal lezen nooit een rol spelen. 

Misschien verschuift de smaak en zullen bepaalde verzamelproducten meer en minder in de mode raken, maar iets tastbaars is blijvends, iets digitaals is eigenlijk in no time waardeloos. 

Het negativisme over strips vind ik niet terecht, het is toch logisch dat oplages omlaag gaan als iedere jongere een computer heeft, een mobiele telefoon met internet heeft, 100 tv kanalen met de mooiste series kan zien, op meerdere sporten mag van zijn ouders etc. etc. Kijkcijfers van nu zijn toch ook onvergelijkbaar met kijkcijfers uit de tijd dat we alleen Nederland 1 en 2 hadden. Ik had ook veel minder strips gelezen als ik ooit een computer had gehad in mijn jeugd.

Het is nog een wonder dat er zoveel strips worden uitgegeven in Nederland en als ik de verhalen van Rob van Bavel mag geloven, met succes. Dit geeft aan dat strips itt andere producten (bijv. muziek) wel blijven verkopen. 

 

Maar het gaat hier om digitaal lezen en niet over verzamelen...hahaha.....dus ik zie zeker de voordelen, je kunt makkelijk iets verkrijgen of uitproberen, het is goedkoper, het neemt minder plaats in, de jeugd werkt makkelijk met computers .............

Alleen betere beelden op zo'n kleine Ipad......... :e010:  .......dat natuurlijk niet, het gaat niet om scherpte maar beleving.......aan de andere kant, je kunt weer wel in het donker goed lezen.... :e012:  

Link naar reactie

Voor mij is het lezen van een strip niet ''echter'' als ik dat via een boek doe, krant of iPad.

Het hebben van teveel aanbod is een interessante, voor mij verandert de hoeveelheid in keuze niet veel aan wat ik wel/niet wil lezen, per slot van rekening heb ik in de strip speciaalzaak

ook de keuze uit 1000-en titels.

De tekeningen zijn op een iPad in mijn beleving ook een stuk scherper, het is eigenlijk gelijk aan het lezen van glossy bladzijden uit een Suske en Wiske of een Absolute uitgave van Preacher.

En de besparing in ruimte is ook een prettige, of de interesse in digitaal lezen met leeftijd veel te maken heeft weet ik niet, dat denk ik eigenlijk niet, gezien de voorbeelden om mij heen.

 

scherper doordat ze op een 10 inch tablet kleiner zijn dan de papieren versie?

op mijn 12 inch samsung is het soms toch net niet scherp genoeg (comixology, niet illegaal!)

Link naar reactie

Beleving is subjectief, en de waarde van digitale eigendommen ook.

Voor mij gaat het om het lezen van een verhaal, dat kan digitaal of op papier, maar dat doet met mijn beleving verder vrij weinig.

 

Beleving is inderdaad subjectief, maar was een invulling op stelling scherpte.....scherpte is niet interessant, beleving wel. 

Misschien dat de "nieuwe generatie" inderdaad minder behoefte heeft aan het gevoel, de geur van het boek, de uitstraling en de (verzamel)waarde van een stripboek en makkelijker genoegen neemt met een "surrogaat", welke inderdaad hetzelfde verhaal (product) geeft tegen een betere prijs.

AlexMarvel geeft gelijk een heel groot probleem aan, want binnen een korte tijd is alles vaak digitaal gratis (illegaal, maar iedereen doet het, dus wordt niet zo gezien :e002: ) te verkrijgen, dus op den duur een doodsteek voor de auteurs..  

 

De waarde van digitale eigendommen is niet subjectief, het is niks waard. Nu heeft dat niks met digitaal lezen te maken in deze discussie misschien :e005: , dat weet ik, maar het is een wegwerpproduct. Het is bijna niet te verhandelen.

Zakelijk (scheepswerf) werken wij veel met digitale producten, het is niks waard voor een ander, onverkoopbaar en als technieken veranderen (en dat gebeurt heel snel) zelfs niks waard voor jezelf. Het is een gebruiksproduct.

Het originele (strip) boek zal altijd hetzelfde blijven (en verzamelwaarde hebben, al is het maar voor jezelf als verzamelaar) en hierdoor is digitaal kopen aan het eind misschien duurder.

 

Een voordeel van digitaal lezen is natuurlijk wel dat je altijd al je boeken bij je hebt met vakanties en dergelijke......dus gebruikstechnisch heeft het zeker voordelen.

Link naar reactie

Boeken zie ik mij zelf nooit digitaal lezen: je leest er veel langer aan dan een strip en dit weegt niet op tegen de kosten van een e-reader die je regelmatig moet opladen. Plus een e-reader kan kapot gaan (een boek kan plooien, een e-rader niet). Een boek is gewoon comfortabeler en praktischer. 

 

Strips heb ik wel al elektronisch gelezen, niet op een tablet maar gewoon op de pc. Het is even wennen als je het niet gewoon bent. Je leest de strip wel veel vluchtiger en sneller vind ik. Ik vond daarom initieel wel dat ik in feite te veel had betaald voor een ervaring die eigenlijk van relatief korte duur was, ook al omdat je niets fysiek in handen had dat je in een kast kan plaatsen of doorverkopen (wat wel kan met een papieren exemplaar). De prijs van een "e-strip" mag daarom vind ik niet te hoog liggen, ook al omdat er geen kosten van drukken en distributie zijn. Maar anderzijds moet het wel nog rendabel zijn voor de tekenaar en de uitgeverij om een strip uit te brengen. Die mensen moeten ook leven. En zoals reeds gezegd, op het internet liggen de illegale kopieën te grabbel. In de toekomst wordt dit geen makkelijk verdienmodel. 

 

Ik moet spontaan denken aan een documentaire waarin een aantal stripmakers werd gevolgd en hoe zij omgingen met de stopzetting van hun werk in papieren kranten en hoe succesvol de omslag kan worden gemaakt naar een digitaal medium (http://www.imdb.com/title/tt2488042/). Dit bleek allesbehalve evident, met soms absurde "oplossingen" voor sommigen. Met digitale strips is het natuurlijk ietwat anders, maar er kan een vergelijkbare vraag worden gesteld: is er nog toekomst in een gedrukt exemplaar? 

 

Ik denk het wel, zowel voor strips als boeken. En papieren strips kunnen zich altijd blijven onderscheiden van hun digitale broertje door speciale "collector" edities. Iets wat je een speciaal plaatsje in de kast kan geven. De strips die je in de supermarkt koopt zullen dan misschien vaker via digitale weg worden verkocht of rendabel blijven door massaproductie in het drukken. Zo zie ik de toekomst toch. 

Link naar reactie

Voor mij moeten strips niet noodzakelijk op papier zijn. Daarin speelt de kwaliteit van de tekeningen een belangrijke rol. Bijvoorbeeld, de Oz-strips van Skottie Young moet ik op papier hebben, ik wil daar kunnen doorbladeren. Fables daarentegen, is qua tekeningen niet bepaald een spectaculaire reeks, en zou ik geen probleem mee hebben omdat digitaal te lezen. Sterker nog, mocht ik een tablet hebben, deed ik dat, maar die krengen zijn duur.

Ik probeer soms wel webcomics (en vroeger manga) te lezen op mijn laptop, maar dat werkt niet echt.

Link naar reactie

Boeken digitaal lezen is wat mij betreft ideaal, de kosten die ik zou maken mocht mijn e-reader (welke reeds 4 jaar oud is) kapot gaan, weegt echt niet op tegen het aantal boeken wat ik via dat ding heb gelezen en anders had moeten kopen tegen een hoger bedrag. Als een boek 1 ding niet is, dan is het praktischer. (ruimte, geld)

Een e-reader heeft veel voordelen. Maar ik ben geen veellezer, dus ik vind het wel leuk om boeken in mijn kast te hebben. Het hoeven er geen 100 te zijn. 

Link naar reactie

Uiteindelijk denk ik dat de strip zoals wij die in Nederland/Europa kennen, niet voor niks vele malen minder populariteit geniet dan de comics en manga.

Daar zijn ze namelijk wel met hun tijd meegegaan.

 

Overschat de populariteit van comics niet. Als je de verkoopcijfers (hier zie je bijvoorbeeld die van juni 2016) vergelijkt met het inwonersaantal van de USA (50 keer dat van Vlaanderen), dan zal je merken dat die het niet bepaald beter doen dan de Europese strips.

 

De omzet van strips in Vlaanderen is in de eerste helft van 2016 overigens met 6% gestegen.

Link naar reactie

Interessant artikel, maar ze vragen zich niet af of er geen invloed van de stroom comic-verfilmingen op de comic-verkoop is.

 

"Gewone" ebooks (dus geen comics) blijven in de VS al enkele jaren steken op een marktaandeel van 30 à 35 %. Opvallend is dat ebooks veel trager doorbraken dan digitale muziek. Er is zelfs niet eens echt sprake van een doorbraak. Ik zie verschillende redenen: muziek wordt al decennia via machines geconsumeeerd, misschien zelfs al meer dan honderd jaar (fonograaf). Boeken met een machientje is nog relatief jong. Toen de eerste mogelijkheden er waren, en de jaren 80 (!), vond ik dat je bij het publiek zelfs duidelijk een vijandige houding tegenover ebook-achtig spul kon merken. Dat wees op een maatschappelijke tweedeling die zelfs in ons hele onderwijssysteem zit: technisch onderwijs en humanoira. En aangezien het publiek voor literatuur doorgaans uit de humanoira komt (en de achtergebleven Latijns-Griekse richtingen), kon je zo voorspelling dat zij geen boeken op computer wilden lezen.

Link naar reactie

Een voordeel van Comixology is dat je bv een volledige reeks Spawn kan lezen als beginnende striplezer.

Ik denk dat niet alle 250+ delen verkrijgbaar zijn in trades?

Zo ook met de 250+ nummers van Savage Dragon???

 

Een nadeel is dat bv DC en Marvel digitaal ongeveer even duur zijn als papier.

Image en Dark Horse zijn soms fors goedkoper en laat dat nu net de uitgeverijen zijn die reeksen maken die ik nog wel eens wilt herlezen en dus liever op papier hebt.

Link naar reactie

Een voordeel van Comixology is dat je bv een volledige reeks Spawn kan lezen als beginnende striplezer.

Ik denk dat niet alle 250+ delen verkrijgbaar zijn in trades?

Zo ook met de 250+ nummers van Savage Dragon???

.

250!

Echt TWEE-HONDERD-VIJF-TIG ?

Wie begint daaraan?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...