Ga naar inhoud

Top 10 Klassieke Dupuis-Stijl


Tweetie

Recommended Posts

Hm, Robin Hoed misschien (alhoewel de tekenstijl eigenlijk te statisch is en de scenario's te absurd en te tekstueel zijn), maar Yakari en Asterix voelen voor mij toch echt niet Dupuisesq aan.

 

Eigenlijk zijn alle vervolgverhaalreeksen van Cauvin Dupuis-klassiekers. Zijn gagreeksen zijn wat minder, vind ik. Slemper & Slof, Ramtamtam & Kirikilie, De musketiers... ze worden meestal vergeten, maar zijn wel leuk leesvoer (toch zeker als je tussen de 8 en 14 jaar oud bent). Waar is de tijd dat die man wekelijks de helft van de Robbedoes volschreef.

Tja, we can agree to disagree.  :e012:  Dat maakt dit forum net zo leuk.

 

Ik vind persoonlijk de geniale Franquin, Uderzo en bv Roba en zelfs Peyo overduidelijke genre-verwanten. En Robin Hoed vind ik niet bepaald statisch maar juist enorm efficiënt, expressief en plastisch getekend. Ik ben - als tekenaar - helemaal 'in to' Turk & De Groot op dit moment: zwaar onderschat! En in die zin zie ik zeker een link tussen Robin Hoed / Leonardo en Dupuis-gagreeksen à la Cédric en co...

 

Ach over smaak valt niet te twisten. :e002: Maar het is wel leuk om te bespreken natuurlijk.

Persoonlijk ben ik bv niet zo'n enorme liefhebber van Sarah Spits, Yoko Tsuno, etc... Niet elke Dupuis-reeks is me heilig. Maar Soda is dat zeker wél. Blijft geniaal. Benieuwd of de nieuwe tekenaar de geniale Gazzotti kan evenaren!

Link naar reactie

Voor Slemper en Slof heeft een klein uitgeverijtje de moeite gedaan om een integrale uit te geven. Een van de beste die ik al heb gekocht. Tientallen extra pagina's, een ingekleefde en gesigneerde ex-libris en werkelijk elk bestaand of vergeten verhaaltje erin. Ze probeerden een van Marc Hardy's debuutreeksen (ik ben er even de naam van kwijt) ook integraal uit te geven, maar blijkbaar zijn de rechten hiervan zeer lastig.

Link naar reactie

Voor Slemper en Slof heeft een klein uitgeverijtje de moeite gedaan om een integrale uit te geven. Een van de beste die ik al heb gekocht. Tientallen extra pagina's, een ingekleefde en gesigneerde ex-libris en werkelijk elk bestaand of vergeten verhaaltje erin. Ze probeerden een van Marc Hardy's debuutreeksen (ik ben er even de naam van kwijt) ook integraal uit te geven, maar blijkbaar zijn de rechten hiervan zeer lastig.

Wow, tof!

 

Welke uitgeverij was dat dan? Arcadia? 

Link naar reactie

Voor Slemper en Slof heeft een klein uitgeverijtje de moeite gedaan om een integrale uit te geven. Een van de beste die ik al heb gekocht. Tientallen extra pagina's, een ingekleefde en gesigneerde ex-libris en werkelijk elk bestaand of vergeten verhaaltje erin. Ze probeerden een van Marc Hardy's debuutreeksen (ik ben er even de naam van kwijt) ook integraal uit te geven, maar blijkbaar zijn de rechten hiervan zeer lastig.

 

Gaffel en Gitaar? Dat zou ik ook wel eens willen lezen. In een of andere oude Robbedoesbundel heb ik daar ooit een paar pagina's van gezien, en dat sprak me wel aan qua tekenstijl.

 

 

En Robin Hoed vind ik niet bepaald statisch maar juist enorm efficiënt, expressief en plastisch getekend. Ik ben - als tekenaar - helemaal 'in to' Turk & De Groot op dit moment: zwaar onderschat! En in die zin zie ik zeker een link tussen Robin Hoed / Leonardo en Dupuis-gagreeksen à la Cédric en co...

 

Ik moest 'statischer' dan de gemiddelde Dupuis-strip geschreven hebben. Turk & De Groot zijn inderdaad heel goed, alhoewel ik hun Clifton stukken beter vind dan hun gagreeksen, zowel inhoudelijk als vormelijk.

Link naar reactie

 Clifton stukken beter vind dan hun gagreeksen, zowel inhoudelijk als vormelijk.

 

ja, inderdaad, clifton was ik nog vergeten. Misschien niet in mijn top tien, maar toch wel in de top twintig. Leuke reeks.

 

Echt nog nooit een album van gelezen, eigenlijk erg he?

 

ik denk dat je er nu geen bal gaat aan vinden. Al zouden sommige Franquin albums je nog wel kunnen overtuigen. Kogaratsu zou je misschien ook kunnen overtuigen. Verder ... hm, ik denk het niet.

Link naar reactie

Van de onnoembaren heb ik de eerste cyclus gelezen, maar weer verkocht wegens niet mijn ding.

Kogartsu, ja, maar gaat dat niet licht uitvallen na lone wolf, blade, vagabond, ed?

 

Mja, het eerste deel van de onnoembaren vind ik van een zéér hoog niveau. Daarna wordt het wat minder, vind ik.

 

Kogaratsu is Kogaratsu. Als je het wil vergelijken met Lone wolf, blade en wat nog allemaal, laat dan maar, dan hoef je het niet te lezen. Het is totaal iets anders. Thorgal gaat vergelijken met Vinland Saga want het gaat over vikings. Star trek en Star Wars. Het zijn twee complete andere series. Ik vergelijk vagabond ook niet met Lone wolf. Want als ik dat doe, dan trekt vagabond op niets terwijl ik het wel graag gelezen heb. 

Link naar reactie

 

 

Dus als we de stijl als criterium nemen dan zou ik zeggen (buiten Guus Slim dan): Baard en Kale, 421, Rob en Kwab en Soda.  Die al zeker op het podium. De overige ereplaatsen voor Blauwbloezen, Ginger, Johan en pirrewiet, Lucky Luke, Jerome bloks, Arkel, Ragebol, Bizu, frommeltje en viola (maar da's ook weer iets anders), minimensjes old scool en Katamarom ... maar nu ben ik eigenlijk het hele blad van de jaren 80 aan het opnoemen :D

 

 

way ahead of ya :P

Link naar reactie

Ik heb massa's van die oude Robbedoesen liggen (het weekblad, dus). Ze liggen eigenlijk in de weg, maar ik krijg het niet over mijn hart ze weg te doen.  Vooral omdat mijn kinderen deze week nog in zo'n muffe stapel zaten te grasduinen.  :e005:

Rob & Kwab, Guus Slim, Ragebol, Sarah Spits, Lucky Luke, Buck Danny, Yoko Tsuno, Guust. Maar ook belegen zaken als Archie Cash, de Flagada, Slemper en Slof...

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Daar is nog en comeback van geforceerd met Bercovici en de alomtegenwoordige Zidrou. Maar de nieuwe albums waren geen succes. Nu vergreep Zidrou zich aan Chlorophyl voor een comeback en passend in zijn nostalgische praktijken staat er ook een Suske en Wiske, getekend door Krings, op stapel.

Link naar reactie

Van Bloks wist ik niet dat het tot de klassieke Dupuis-stijl gerekend wordt, maar het is één van mijn absolute favorieten. Het laatste nummer (De kluizenaar) was opnieuw een hoogtepunt in de reeks. De eerste verhalen zijn wel wat minder, zeker wat betreft de tekeningen. Als je ze na elkaar leest zie je de reeks echt groeien met elk nummer. De nummers 15 t.e.m. 20 zijn m.i. de ideale instappers. Het tweeluik Verkeerd Verbonden/Einde Contract was mijn kennismaking met Bloks, via de voorpublicatie in het gratis krantje Metro. Zo'n voorpublicatie kan dus nog steeds werken in deze moderne tijden.

 

Van de andere titels die hier vaak passeren heb ik enkel Franquin (laat ontdekt, zoals onlangs al verteld) en de Smurfen (als kind oorspronkelijk leren kennen via de tv-reeks op Ketnet, werd uitgezonden samen met Samson en Gert :e002:). Blauwbloezen of andere Cauvin-reeksen hebben mij nooit kunnen boeien. Soda ook niet echt. Linthout haalde op de eerste pagina nog Tom Carbon aan. Met de laatste pagina van deel 4 heb ik ooit eens een halve week de slappe lach gehad. Very Nice! :e005:

Link naar reactie

Is ook in Robbedoes gepubliceerd hoor. 

 

 

Begin jaren tachtig mocht de toenmalige hoofdredacteur van Robbedoes een eigen katern met Vlaamse en Nederlandse strips maken, los van de Franstalige productie.

Toen is Biebel gekomen en Gerrit de Jager, Gerard Leever, Gerrit Stapel e.d....

 

 

Waarbij ik me nu afvraag of Circus Maximus van Hec Leemans ook in de Spirou stond.

Link naar reactie

Is ook in Robbedoes gepubliceerd hoor. 

Wel in Robbedoes, niet in Spirou.

 

Waarbij ik me nu afvraag of Circus Maximus van Hec Leemans ook in de Spirou stond.

In 'Vlaamse Reuzen' zegt Hec ergens dat CM nu in Robbedoes staat en dat hij hoopt dat Spirou ook interesse zal hebben. Cauvin schreef toen wellicht de scenario's niet meer, anders zou dat er zeker ingestaan hebben.

Link naar reactie

Wel in Robbedoes, niet in Spirou.

 

In 'Vlaamse Reuzen' zegt Hec ergens dat CM nu in Robbedoes staat en dat hij hoopt dat Spirou ook interesse zal hebben. Cauvin schreef toen wellicht de scenario's niet meer, anders zou dat er zeker ingestaan hebben.

 

Vraag me af hoeveel platen Hec daar destijds van getekend heeft.

Als we toch met integrales bezig zijn, verdient dat ook wel één.

Link naar reactie
  • 3 months later...

Mijn interesse voor strips is begonnen rond +-1982 (8 jaar oud) met de verzamelalbums van Robbedoes en Kuifje die mijn vader zaliger meebracht.

Ik herinner me, behalve de reeksen hierboven opgenoemd (een luizige langspeler van Guus Slim was jaren mijn absolute nr 1!), ook nog "een knipoogje van Ernst".

Of was dat in Kuifje?

Wat ik toen absoluut walgelijk lelijk vond was Corto Maltese (of was dat ook in Kuifje?).

Ik heb op latere leeftijd de reeksen die ik toen goed vond allemaal aangeschaft en teruggelezen, maar de magie was weg.

De reeksen ondertussen ook, behalve de Blauwbloezen.

Link naar reactie

Ik heb op latere leeftijd de reeksen die ik toen goed vond allemaal aangeschaft en teruggelezen, maar de magie was weg.

De reeksen ondertussen ook, behalve de Blauwbloezen.

 

Ik heb dat ook wel een beetje, veel van die Dupuis-reekse die ik nu lees, leken in mijn herinnering veel fantastischer dan ze nu zijn...

Aan de andere kant: veel van de realistischer Kuifje-reeksen uit de jaren '70 en '80 die ik nu tweedehands koop, blijken wel heel goed mee te vallen... (bv. Bernard Prince => aanrader)...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...